hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mogensen
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 16. feb 2014 09:20
Geografisk sted: midtjylland-brande

hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af mogensen »

hej ... jeg har skiftet 5. gearet i min 2004 3l da det gamle gear havde spist syncromesse ringen ,og da jeg fik kigget nærmere på det var det huller i overfladen på 5.gear tandhjulet og skifte gaffel var slidt ligesom skifte muffen . mit spørgsmål er :er der nogen der har et mål på hvor langt skruen i skiftegaflen skal justeres ind .... ? jeg har skiftet hele 5.gearet med sync.+muffe og gaffel til nyt brugt der ser rigtig fint ud... efter montering blev gearkassen self grundjusteret uden fejl ... men på vejen skifter den lige op i 5. gear og efter 1sec går den i nødprogram og så er det bare ind til siden og stoppe bilen for at få den igang igen ....
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af 383CI »

mogensen skrev:efter montering blev gearkassen self grundjusteret uden fejl ... men på vejen skifter den lige op i 5. gear og efter 1sec går den i nødprogram og så er det bare ind til siden og stoppe bilen for at få den igang igen ....

Definer nødprogram!

Gearkassen har ikke et sådan, motoren kan gå i "limpmode" men gearkassen kobler bare ud og går i frigear.

Det lyder som du ikke rammer 5. gear, får bilen koblet til og trækker i 5. gear eller prøver den bare og rammer ved siden af?

Hvad siger en fejludlæsning? Fejl på G38?

Umiddelbart tyder det på justeringen af 5. gear er ude af sync. eft. rykket sig eller gået løs efter grundjusteringen, så jeg ville prøve at lægge det til igen (udne at vide hvordan det er) og grundjustere igen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
mogensen
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 16. feb 2014 09:20
Geografisk sted: midtjylland-brande

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af mogensen »

kald det hvad du vil .... som jeg skriver ,er man nød til at holde ind for at slukke bilen og starte igen for at køre igen .... jeg spørger efter justeringen af skiftegaffel da det er det der er skiftet og er i tvivl om hvordan den justeres rigtigt.... ,den går i 5. gear men går i spasser mode og man er nød til at slukke og starte igen ... har ikke gidet udlæse den efter da jeg ved at problemet ligger i justeringen af skiftegaffel ,den kørte som den skulle inden jeg skiftede gearet ud over at syncromessen var færdig .
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af Rasbi »

Se de sidste to sider på følgende pdf:

https://www.dropbox.com/s/d3smg3ou6740h ... f.pdf?dl=1
Vedhæftede filer
1.png
1.png (203.87 KiB) Vist 5108 gange
2.png
2.png (236.41 KiB) Vist 5108 gange
Senest rettet af Rasbi lør 13. aug 2016 20:10, rettet i alt 3 gange.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
mogensen
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 16. feb 2014 09:20
Geografisk sted: midtjylland-brande

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af mogensen »

mange tak :-) lige det jeg søgte....
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af Rasbi »

Så lidt. Held og lykke med det!
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Ronny schmidt
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 6. jan 2019 16:18
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: fredericia

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af Ronny schmidt »

hjalp det eller har du samme problem.

Har nemlig samme problem men syntes ikke den guide gir mening
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: hjælp til justering af 5. gear skiftegaffel

Indlæg af doktorfrank »

Med al respekt: Det er ikke beskrivelsen, der er noget i vejen med. :oops:
Problemet er ofte en følge af, at der er opstået aksialslør på akslen :cry: hvilket er lig med slidte lejer :cry: :cry: og udsigt til snarligt havari af både det ene og det andet (og det tredje). :cry: :cry: :evil:
I øvrigt er defekt syncro hyppigt et resultat af et smeltet nåleleje (efter for lidt olie på kassen) og/eller defekt kobling ... men så er (især) tredjegears syncro også færdig.
Just saying :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar