Ny model kuglearm til gangsteller

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få lavet det der har været planen i flere år :? :lol: jeg har aldrig været særlig imponeret over hverken pris eller kvalitet på de originale kuglearme :?
Jeg lavede et par stykker nu jeg var i gang :) den første er monteret på min egen lupo og det kører bare 8-)
Jeg beklager at den ser så svinet til ud :? 8-) ham der undervognsbehandlede sidst var meget gavmild :lol:
BilledeBillede
Senest rettet af Kim B Olesen tors 4. aug 2016 19:29, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af 383CI »

SÅDAN ! :)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kragelund »

Ka' man købe en ved dig monstro?

Min nuværende holdt kun et årstid, siden da har jeg ca. hvert halve år skullet ned under vognen og samle det med en strips, når den hopper af, og dermed svigter gearskift til 3. gear...
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg synes umiddelbart hovederne ser ud til at være noget åbne og derved disoneret for indtrængning af skidt&lort (tm). De originale synes noget bedre lukket med skumgummi-dimsen... :?:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - det kan du godt have ret i :? Det må være næste projekt ;) man kan jo altid pakke begge ender ind i noget for at beskytte ledene :)
Gevindhullet går hele vejen ned til kuglen, så det fyldte jeg op med fedt inden jeg samlede dem, når jeg så skruede gevindstangen i, væltede det ud med fedt nede i kugleleddene :D
nordenfjords
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 11. jan 2018 08:47
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Hjallerup

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af nordenfjords »

Hej Kim,

Håber det er ok jeg roder op i den her gamle tråd.

Hvordan er det gået med den nye model kugle arm?
Jeg står selv med en gammel slidt en der konstant hopper af og overvejer at konvertere til din model.

Jeg har fundet følgende kugle led som jeg tænker vil passe:
https://www.fjedre.dk/ef-ref002z

Efter skift af kugle arm er det da nødvendigt med en grundjustering af gearkassen eller hvordan?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Som jer behovet for grundjustering: Hvis længden er ramt 100 pct, er det vel ikke nødvendigt. Men selv den mindste afvigelse vil give afvigende værdier for et eller flere gear, og dermed risikerer man jo fx langsommere/fejlbehæftede skift. Sååeeh deeet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Det går fint, jeg har skiftet flere af dem og de kører alle mig bekendt endnu 😎👍🏻
Husk at hvis du skal bruge den originale arm er det links gevind i den ene ende 😬
Du kan også bare købe to med alm gevind og så bruge et gevindstykke i stedet for, du skal nok have et par kontramøtrikker på 👍🏻 Husk at der skal være samme længde imellem hullerne 😎
Ja - den skal grundjusteres bagefter 👍🏻
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Fuldstændig skamløst har jeg i et par tilfælde "modificeret" linksgevindet med en bakke, og sjovt nok holder det fint med en kontramøtrik. :oops: :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej Frank - hvad er det for noget fusk 😂😂😂 Nu er jeg jo udlært maskinarbejder en gang for efterhånden mange år siden, så den løsning får mig allerede til at få ticks, endda uden at have set det endnu 🥺😂😂😂😂👍🏻
Der er jo ikke meget gevind til at holde den, men det kan da godt være det er nok 🤔😬😎
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

:P :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af VAGtech.dk »

Sjovt snakken lige falder på hjemmelavede stænger ..

Har en kunde som var heldig at denne faldt af inden det rigtig begyndte at koste penge ...
gevindstang er tydeligvis ikke stærkt nok Billede

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Lige til rædselskabinettet. Og det satte da lidt gang i de gamle vindinger, når jeg nu selv har eksperimenteret med fuskerløsninger: Hvad er egentlig det værste der kan ske??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af VAGtech.dk »

Mit bud på worst case er At den tror at 1./2. Gear kulissen ligger et sted imellem R. kulissen og 1./2. Kulissen (da stangen bliver kortere når den er bukket)
Ovenstående kombineret med 55 bar hydraulik tryk - Jeg tænker i hvert fald ikke der er sundt ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Okay - så dur den med alm snotståls gevindstang i hvert fald ikke 🙈🤪
Jeg har altid brugt de originale stænger og købt kuglehoveder dertil, men havde aldrig forestillet mig at den ville bukke en gevindstang 😳😬
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af CJohansen »

Mon ikke den ville splitte de der snot kuglehoveder der sidder på fra ny af så også. Mon ikke den der er bukket fordi den er blevet trykket på fra siden i stedet mons tro? Eller måske var skæv fra starten af, og så kan den jo ikke holde til meget tryk?

Syns vi ofte hører lidt rigeligt meget om at det kun er originalt der duer på de her biler. Det er jo efterhånden helt klart bevist at det ikke er tilfældet på et helt hav af punkter. De originale "spar vægt" kuglehoveder er noget bras, om man kan li det eller ej. Selvfølgelig kan man bruge en hjemmelavet med stærkere akselende led og en ordentlig stålstang.

De originale er som med så meget andet på 3L bilerne, lavet lige lidt for underdimensjoneret i vægtbesparelsens hellige navn, til at kunne holde ordentligt.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Atjuh 3L »

Eller også må man lære af egne erfaringer ..... værsgo' og byd ind ;)


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af VAGtech.dk »

Folk må bruge lige hvad de vil ...

Men det oplagte for mr
GDS ville være en gevindstsang fra hylden - og Sådan en har jeg lige pillet af en bil der ikke kunne køre videre ...
Billedet er blot krydderi til topic..

Oe vs ikke oe debatten- så kan vi jo tage fat i udrykkerlejet ..

Et luk/Sachs udrykkerleje kører sikkert fint de første 30-40.000 km..
Men så er trykpladen også godt på vej til at
Blive kneppet ...

Det handler ikke om original vs uoriginalt , men om fornuft ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ny model kuglearm til gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Nemlig ja - det er sgu fornuften det handler om 👍🏻
Og vi er helt enige med hensyn til originalt/SKF udrykkerLeje og originalt føringsrør - alt andet er idioti 😬🙈 jeg brugte de udrykkerlejer der fulgte med på min egen første gang, men kun fordi jeg ikke vidste bedre 🤪😬
Tak til Steffen for input 👍🏻 Det er jo lige nøjagtigt erfaringer vi bliver klogere af 😎👍🏻
Besvar