Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke starte)

Alt vedrørende teknikken på 3L
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke starte)

Indlæg af henrik »

Nu har min Lupo snart stået stille i ca. 5 mdr. og jeg er ved at savne den RIGTIG meget. :(

Har haft nogle mekanikere på den, som har sendt den videre til en der skulle vide alt om Lupo, efter de har prøvet alt hvad de overhovedet kunne komme i tanke om. Og de har lavet en del Lupoer. Ham den sidste de har sendt den videre til, er en de normalt sender Lupoer til når der er problemer folk ikke selv kan løse, men han sidder også fast nu og kan ikke komme videre. De har nærmst prøvet alt.

Den er helt død når man prøver at starte den.
Altså starteren kører ikke rundt når man drejer nøglen, men ellers er alt som det skal være.
Hvis man skifter gear når den holder stille, så er det ikke altid den viser det rigtige gear. Vi tror måske derfor det kan være styrboxen til gearkassen.

Alt har været checket, bla. sikringer, kontakt ved gearvælter er skiftet, skiftet stoplys kontakt, ledningsnet checket og målt ud, relæer checket, store sikriner målt igennem, hydralikenhed er skiftet.

De har så prøvet at skiftet styrboxen, hvilket hjalp og den startede og kunne skifte gear. Så manglede den "kun" grundindstilling af gearkasse. Det bøvlede de lidt med og da den så skulle startes igen, så var det helt som fra starten. Altså helt død i starter, så vi tror måske styrboxen er brændt af igen - hvis det var det der var problemet.

Jeg er ikke selv mekaniker og det er blot deres ord jeg fortæller videre i håb om en der måske har prøvet noget lignende, eller virkelig ved alt om denne lille normalt dejlige bil.

Så håber MEGET der er nogle som måske har ideer, eller vil prøve at tage en kig på den. Ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere.

Mvh.
Henrik
Senest rettet af henrik fre 9. jul 2010 08:46, rettet i alt 1 gang.
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

Nåja.. Den er fra 2000 og 2001 model og kørt ca. 200.000.
Der har aldrig været noget som helst med den før og har aldrig hakket i gear eller noget.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af ph. »

for at starte fra en ende af
Hvis du/de sætter den i frigear (N) og fysisk konstaterer at den står i frigear (den kan rulles) og så giver starteren 12V direkte istedet for via tændingslås
Kan den så starte ??
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af 383CI »

Et bud er koblingen der er indstillet forkert, altså så bilen ikke får koblet rigtigt ud og dermed der rigtige signaler tilbage igen så den bliver "frigivet" til start.
Et andet bud kunne være at i har pillet ved længden på de arme der går fra gangstelleren og ned på "pinden" der skifter gear inde i gearkassen. Hvis det signal er det mindste forkert ved bilen ikke hvor den er henne i gearne og vil ingenting. Det er prøvet ;-)
Hvis den "bøvler" i grundjusteringen kunne det også være den klods som føromtalte arme går ned på, der er løs. Den sidder med en 6 kandtet boldt ind på skiftearmen. Da min gik løs kunne jeg ikke se det, men bilen kunne ingenting.
Jeg tror ikke styringen er brændt af, hvorfor skulle den det? Det er bare elektronik, det slides jo ikke. Hvis I bøvler med at komme i kontakt med den, så få radione pillet ud af bilen som det første. De kan give bøvl.
Et defekt udrykker leje kan også give meget besvær i din retning.

Hvad siger en fejludlæsning?? Hvad gik op til den ikke ville mere? Gik ud fra I havde lokaliseret fejlen til gearet da jeg skrev overstående indlæg.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

Tak. Jeg giver lige jeres svar videre... :-)

Ved de har checket det med koblingen... De arbejder meget med Lupo, så det man altid normalt vil prøve, er 100% testet.
Classic Rebuild
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 22:09
Geografisk sted: Horsens

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af Classic Rebuild »

Vi vil da godt tage et kig på ulven.
Dermed ikke sagt at vi kan løse det, men du skal have tilbudet..

Mvh Allan
Classic Rebuild
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af HamSjelv »

Hej Henrik,

Hvor står bilen? (Lidt mere stedspecifikt end Vestjylland)....

Evt. PM

/Claus
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

Den står vist i Esbjerg nu... Eller deromkring.. :-)
(Ved ikke lige om de har hentet den fra sidste sted endnu).
MOE
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 13. jul 2010 07:03
Geografisk sted: Herlev-DK

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af MOE »

Hej Henrik:)

Jeg tror dem der har kigget på din bil ikke helt ved hvad de har ed at gøre.

Ring til mig på 28 45 04 05 så kan jeg hjælpe dig pr telefon-.

Morten Moe
www.3litervaerkstedet.dk
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af 383CI »

MOE skrev:Hej Henrik:)

Jeg tror dem der har kigget på din bil ikke helt ved hvad de har ed at gøre.

Hvis en Lupo holder stille mere end 7 dage ved de sgu ikke hvad de har med at gøre. På den tid kan alt skaffes og skiftes, ganske simpelt.
Men der er jo ikke helvedes mange der kender de små biler og deres særheder.
Men mange vil åbentbart gerne ;-)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

MOE skrev:Hej Henrik:)

Jeg tror dem der har kigget på din bil ikke helt ved hvad de har ed at gøre.

Ring til mig på 28 45 04 05 så kan jeg hjælpe dig pr telefon-.

Morten Moe
http://www.3litervaerkstedet.dk
Hej Morten.
Det lyder bare rigtig godt.
Jeg tør ikke svarer på hvor dygtige de er, men har kun hørt godt fra alle sider - så de burde jo have styr på det. :-)
Er så desperat at jeg er ved at købe en anden bil til at køre rundt i, indtil den er klar. Tror ikke rigtig på det mere.
Kører over 200 km. om dagen på arbejde i min Porsche, som kører 7 km/literen.. Arghh.. Det er FOR DYRT i længden!... :-)

Vi giver lige et ring hurtigst muligt og så lover jeg dig at hvis du kommer med svaret eller er med til at hjælpe til at finde fejlen, så skal der nok komme noget den anden vej! :-)

Mvh.
Henrik
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

383CI skrev:
MOE skrev:Hej Henrik:)

Jeg tror dem der har kigget på din bil ikke helt ved hvad de har ed at gøre.

Hvis en Lupo holder stille mere end 7 dage ved de sgu ikke hvad de har med at gøre. På den tid kan alt skaffes og skiftes, ganske simpelt.
Men der er jo ikke helvedes mange der kender de små biler og deres særheder.
Men mange vil åbentbart gerne ;-)
Tjaaa... de har jo et rigtigt godt ry over alt, så de burde jo have forstand på det.. Men man kan jo selvfølgelig tvivle lidt efterhånden!!! ;-)
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af 3liter.dk »

løst?

Christian- skylder jeg ikke dig noget? send mig en PB eller mail eller sms eller ring så vi kan få det ordnet...
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af Clayton »

Mærkeligt....
Hader FB :roll:
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

Hej med jer.

Lige en update herfra!
Det er STADIG ikke løst.
Hvis jeg var utålmodig før, så er det ENDNU værre nu.
Skal starte på arbejde om 5 dage, men det ender vist med jeg skal have købt mig en bil mere. Tror snart ikke på jeg får min Lupo at se mere. :-(

Vi er vist oppe på 6 mdr. nu.....

Tror nok han nærmest har givet op nu....
Vil gætte på de har prøvet ALT, så nogen der kan trylle så sig venligst til! ;-)

Mvh.
Henrik
henrik
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 18:56
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af henrik »

Men de er vist rimelig sikre på problemet sidder i eller omkring styrboksen til gearkassen.. Den har været skiftet og så kunne den starte, men gik død kort tid efter igen. Måske et eller andet der forstyrre kredsløbet til styrboksen.
Dette er så mine egne ord, efter hvad jeg har forstået der er galt. Er ikke mekaniker, så blot nogle ord for en uforstående der prøver at finde nogle der måske har en løsning! :-)

PS. Hvad ville i gøre i min situation nu?
Er lost. Ved de har gjort hvad de kunne og skulle være virkelig dygtige til Lupoer. Det har jeg hørt mange steder fra, så nytter heller ikke noget at smide den på et eller andet værksted, som mener de er gode til Lupo. De starter jo nok forfra og hvis det tager lige så lang tid og de heller ikke kan finde en løsning, så tror jeg ikke lige min Lupo er pengene værd mere!
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af 3liter.dk »

Jeg er frisk! send den herover.
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Clayton
Indlæg: 373
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 21:05
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af Clayton »

det kunne være magnet ventil i hydraulikstationen som sidder fast, den brænder en dims af i styrebox :-)
Hader FB :roll:
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Clayton skrev:det kunne være magnet ventil i hydraulikstationen som sidder fast, den brænder en dims af i styrebox :-)
- Og er det korrekt, kan jeg godt skifte de 3 stk. 0207 MELF-modstande der brænder af

(De koster 0,20kr./stk.)



/Claus
cybersmurf
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 13. aug 2010 01:48
Geografisk sted: Falster

Re: Danmarks bedste Lupo mekaniker søges! (Lupo kan ikke sta

Indlæg af cybersmurf »

Hej Henrik,

Jeg har precis samme problem med en Lupo 3L der er umuglig at starte på nøglen, men tror at det hænger sammen med min tændingslås. Den havde 5-6 gange inden problemet opstod svært ved at starte - man skulle ligsom vride hårdt i nøglen for at den ville starte.

Da jeg har Vag-Com 3.11 har jeg prøvet at udlæse alle de koder jeg kunne samt at slette de fejlkoder der var.

Da min bil også har en airbag fejl troede jeg til at starte med at det kunne være derfor, men efter at have talt med Jesper fra 3liter.dk, er jeg blevet bekendt med at bilen sagtens kan starte uden at styreboksen til airbagen er sat til.

Efter lidt tid med Vag-Com ville gearkassen pludselig ikke skifte når jeg rodede rundt med gearvælgeren, og jeg ville derfor prøve at lave en gangsteller justering. Bilen fik noget hjælpestrøm da den var ved at være fled. Hvis man har prøvet at lave en grundjustering ved man at justeringen afslutter med at man skal starte sin motor :roll:

Hmm. Jeg læste videre på nettet og prøvede derfor at skubbe bilen i gang ved at sætte den i frigear-skubbe og sætte den i "D" - DEN STARTEDE ??? Ok! Jeg prøvede at køre en tur, og ALT virkede som det skulle! Jeg prøvede herefter at stille bile i "ECO" mode for at se om bilen kunne stoppe og derefter starte motoren igen selv - DET KUNNE DEN OGSÅ. Ergo Starteren virker, ABS'en virker, startspæren virker (ellers ville den ikke få diesel osv.), airbag'en er ikke et problem - så det eneste jeg kan se der er tilbage nu er tændingslåsen.

Jeg har hørt at det er et problem man har hørt om før med bundstykket der er for slidt. Det passer i øvrigt fint i tråd med at man lige inden problemerne skulle vride hårdt i nøglen. Jeg gør noget ved den tændingslås og vender tilbage.

Så mit gæt på dit problem er det samme. Prøv at se om du kan løbe den i gang, og hvis du kan så prøv med ECO mode om den kan starte motoren. Held og lykke, jeg glæder mig til at høre om dit problem kunne løses. :D


Mvh. Thomas Lund
3125 8888
Senest rettet af cybersmurf tirs 17. aug 2010 13:54, rettet i alt 1 gang.
Besvar