start problemer med varm motor lupo 3l

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
larsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 11. sep 2012 20:11
Geografisk sted: grevinge

start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af larsen »

Hej

Jeg har en lupo 3l 2000. Kørt 330k. Motor kører fin og gear skifte virker også. Jeg har bare det lille problem når bil har 60km på motorvej og blevet godt varm og kommer til et lyskryds og stop funktion stopper motoren. Når det så bliver grøn lys og jeg fjerner foden fra bremsen, så kører startmotoren rundt, men motoren starter ikke??? Jeg har en mistanke om manglende tryk på på brændstof. Jeg har skiftet brændstoffilter. Jeg kan bare skuppe bilen til side. Venter jeg så en 1 time og prøver at starte bil, så starter motoren som om ingen ting er hændt?? Der er ingen fejl ved udlæsning af obd. Der er et sjovt fænomen når fejlen opstår. Når jeg sætter tænning på bil og trykker på bremsepedalen slukker den grønne lampe i instrumentbordet ikke??. Slåer jeg så tænningen fra igen og trykker på bremsepedalen og sætter tænning på igen så lyser den grønne lampe slet ikke, værken når bremser eller ikke bremser.?? Gearkassen er grundjusteret første gang jeg oplevede problemet. Ca. 3000km siden. Jeg tror detkan være manglende tryk på brændstof, men det kan også være en eller anden for el fejl.
Har i oplevet sådanne problemer på jeres 3ller. Torben
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af 383CI »

Defekt diesel returventil, dne der sidder oven på brandstoffilteret, er bud nummer 1, 2 og 3


Tilføjet:
Min "GrønFod" lyser iøvrigt også en smule pussigt og af og til reagere den ikke, så reagere den VisaVasa
Jeg tror ikke de 2 ting har noget med hinanden at gøre, så jeg ville se bort fra det i denne problematik.

Iøvrigt bestemmes "GrønFod" lampen af bremselys kontakten, det er "start/stop" og sikkert noget ABS der bruger trykføleren i maskinrummet.
Senest rettet af 383CI fre 8. apr 2016 19:58, rettet i alt 1 gang.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af doktorfrank »

...og derefter (nr 4) : Træt brændstofpumpe - og der er altså kun den ene, der sidder på topstykket - vi kalder den normalt for tandempumpen, fordi den har to funktioner (den anden er vakuumforsyningen til div styringer og bremseforstærkeren).
Men efter beskrivelsen er jeg ikke helt tryg ved diagnosen brændstofmangel, fordi det sjældent vil give en helt normal start efter afkøling.
Til gengæld er der åbenbart problemer med stoplyskontakten og/eller trykføleren i bremsesystemet - den sidder i motorrummet på bremserøret til højre forhjul. Om det kan være temperaturafhængigt er spændende 8-) :?
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af Atjuh 3L »

Kør en tur i bilen til den er så varm at du forventer den ikke vil starte, og lad gerne turen ende i din indkørsel.
Pil slangen af fra tandempumpen, og se om der kommer en tilstrækkelig mængde brændstof ud.

Det er første trin i fejlfindingen.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
larsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 11. sep 2012 20:11
Geografisk sted: grevinge

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af larsen »

Godmorgen og tak for de gode råd.
Jeg var ude og starte bilen her til morgen. Den startede fint☺. Jeg tog så en 4l dunk og et stykke slange og afmonteret brændstofslangen ved tandem pumpen. Jeg vil menlig følge et af de råd jeg fik i går, menlig at checke hvormeget diesel der kommer til pumpen. Rådet var at checke hvormeget diesel der kommer til pumpen når fejlen opstår, men jeg ville gerne vide hvormeget diesel der kommer når alt er ok først.
Jeg blev lidt skuffet der kom kun meget få dråber diesel i min dunk?? Det kunne være mit problem.
Jeg monteret alt igen og startede bilen og alt virkede.
Så tog jeg tilførsels slangen til brændstoffilteret af og forlængede slangen ned til min dunk. Jeg startede bil, som kørte fint i 30 sec for den begyndte at hoste og jeg stoppede motoren. Jeg gik ud og kikkede i min dunk og der var kun kommet få drupper diesel i bunden af dunken.?? Jeg ville tro at der skulle komme noget mere diesel til pumpen??
Har i noget erfaring med hvormeget diesel der skal komme til brændstoffilteret?
Kan det være returløbsventilen som er defekt??
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af Atjuh 3L »

Der skal komme meget, som i - en hel del.

Mvh,

Atjuh 3L.

P.S. Der har været et enkelt tilfælde hvor der var problemer med slangerne nede ved dieselkøleren, men det er nok lidt af et langskud.
Her er der lidt materiale om brændstofsystemet på en 3L: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf
Vær opmærksom på at der her er omtalt to systemer, nemlig 1,2 TDI og 1,4 TDI - de er IKKE ens!

Mvh.
Senest rettet af Atjuh 3L lør 9. apr 2016 10:25, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af 383CI »

larsen skrev:Godmorgen og tak for de gode råd.

Kan det være returløbsventilen som er defekt??

Læs bud 1,2 og 3!

Der er dæleme langt hjem :(
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
larsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 11. sep 2012 20:11
Geografisk sted: grevinge

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af larsen »

Problemet er ikke løst endnu:( Fejlen med at den ikke ville starte kommer oftere og oftere. Jeg skulle i brusen 5 min før lukketid, og jeg tog lupo'en, som startede fint. jeg fik handlet lidt ind også vil lupo ikke starte:(. jeg måtte så gå hjem med mine vare ca. 1km. Efter at have lovet guld og grønne skove fik jeg lokke min søn med op til lupo, også skubbede vi den hjem. Da jeg kom hjem prøvede jeg at starte bilen ca.20 gange hvor start motoren bare kører rundt uden motoren startede. Så satte min søn på 17 år sig ind bag rattet og drejede nøglen også startede den :) så fik han også øjnene og et lille smil.
Jeg tror det er et el problem, så jeg søgte lidt rundt i dette forum og kan læse mig frem til at der sider et relæ 109 som kan give denne form for problemer.
Jeg har så ledt efter et el diagram på ECU med lednings farver til alle sensor/føler, men kan ikke finde det. Er der en af jer som ved hvor jeg kan finde sådan en el tegning over ledninger til ECU.
//Torben
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af Atjuh 3L »

Hvad siger udlæsning af fejl med VCDS?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
huebleu
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 06:23
Geografisk region: København
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: start problemer med varm motor lupo 3l

Indlæg af huebleu »

What happened next whats the solution did you submitted your car to ophug please help me to save money
My lupo 3l engine and gearbox is good but this problem is killing me please response.
larsen skrev: tors 19. maj 2016 06:50 Problemet er ikke løst endnu:( Fejlen med at den ikke ville starte kommer oftere og oftere. Jeg skulle i brusen 5 min før lukketid, og jeg tog lupo'en, som startede fint. jeg fik handlet lidt ind også vil lupo ikke starte:(. jeg måtte så gå hjem med mine vare ca. 1km. Efter at have lovet guld og grønne skove fik jeg lokke min søn med op til lupo, også skubbede vi den hjem. Da jeg kom hjem prøvede jeg at starte bilen ca.20 gange hvor start motoren bare kører rundt uden motoren startede. Så satte min søn på 17 år sig ind bag rattet og drejede nøglen også startede den :) så fik han også øjnene og et lille smil.
Jeg tror det er et el problem, så jeg søgte lidt rundt i dette forum og kan læse mig frem til at der sider et relæ 109 som kan give denne form for problemer.
Jeg har så ledt efter et el diagram på ECU med lednings farver til alle sensor/føler, men kan ikke finde det. Er der en af jer som ved hvor jeg kan finde sådan en el tegning over ledninger til ECU.
//Torben
Besvar