påkørt rådyr - brugtpriser på karosseri-dele

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
jesperydeknudsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 13:02
Geografisk sted: Stevns, Sydsjælland

påkørt rådyr - brugtpriser på karosseri-dele

Indlæg af jesperydeknudsen »

Hej Forum

Jeg har påkørt et rådyr fra morgenstunden. Dyret døde hurtigt :cry: , bilen lever endnu, men ikke uden skrammer:

førerdør, forskærm, motorhjelm og kofanger er skadet, forlygte er revet løs (har ikke nået at kigge, hvorfor).

Er der en venlig sjæl, der har erfaring med at købe den slags karosseridele hos auto-ophuggere og kender ca-priser?

forskellige muligheder:

>lave arbejdet selv for at undgå selvrisiko + bonustab på kr. 5.000.

>>anmelde skaden og gøre arbejdet selv for at få dækket arbejdsløn + reservedele - kan måske få regnestykket til at gå i nul sådan?

>>>køre lortet på værksted og lade dem lave det hele med nye dele + lak = 15-20.000 rep ifølge SMC-biler Køge, hvor jeg lige kiggede forbi... Selvfølgelig skal JP Auto lave arbejdet, hvis de har tid og det skal gøres på et værksted, men belastede lige en konkurrent for at få et overslag på prisen.

Bilen er en sølvgrå lupo 3L fra 1999, kørt 263.000 km. Kan køre og fragter mig dagligt ml. Stevns og Greve / København.

Input modtages med kyshånd

På forhånd tak
Jesper Knudsen
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: påkørt rådyr - brugtpriser på karosseri-dele

Indlæg af ph. »

Hvis du:
>>anmelde skaden og gøre arbejdet selv for at få dækket arbejdsløn + reservedele - kan måske få regnestykket til at gå i nul sådan?...

=som jeg forstår det så vil du få bilen takseret med henblik på selv at rep. den OG oplyse forsikringen om at det er det der er din plan... eller?

Hvis det er rigtigt forstået så får du IKKE løn for at skrue på din egen bil Kun penge til stumper og (hvis den bliver kørt til maler) Penge til det ellers også her kun penge til materialer =Det kan kun svare sig Hvis du er over grænsen for hvor meget den må skades for men du VIL ha den ud at køre igen og kan og vil rep. den selv =Hvis det ikke er et mere end velholdt x-emplar af en meget sjælden bil... så ville det ikke være den løsning jeg ville vælge ;-)
jesperydeknudsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 8. jul 2010 13:02
Geografisk sted: Stevns, Sydsjælland

Re: påkørt rådyr - brugtpriser på karosseri-dele

Indlæg af jesperydeknudsen »

Hej PH

tak for dit svar - ud fra det og priserne hos en hugger i Jylland lader det til, at jeg må anmelde skaden og få det gjort på et værksted.

Huggeren vil have kr. 2000 for en dør og kr. 1500 for en skærm ...plus moms! Han fortalte i øvrigt, at det er blevet vanskeligt at finde karosseridele til lupo 3L, fordi forsikringsselskaberne forlanger skaderne udbedret med brugte karosseridele. Ved ikke om det gælder generelt, eller om det bare var hans opfattelse

Go weekend ;)

Jesper fra Stevns
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: påkørt rådyr - brugtpriser på karosseri-dele

Indlæg af ph. »

Det er generelt
Altså det er alle selskaber og på alle biler der er mere end x-antal mdr. Gl.
hvis man som værksted kan agumentere sig til at få til nye stumper istedet for brugte så gør man selv.f. det men f.eks. en dør eller forskærm vil meget ofte være brugt.
Forsikringsselskaberne bruger gerne det agument at de ikke er til for at du skal få en "Ny" bil tilbage men en i samme stand som før skaden...

Så det er nok det eneste tidspunkt hvor vi kan være lidt glade for at autoophuggerne tager kassen for deres stumper... Jo højere deres pris er
jo tættere ligger de på prisen på uoriginale dele (og med lidt held så tæt på OE-prisen) at forsikringen ikke mener at prisforskellen er stor nok til at de kan pålægge værkstedet at bruge tid på at opstøve brugte dele og bruge tid på at gøre de brugte dele klar til montering på kundens bil
Besvar