Side 1 af 1

Aircon fejlfinding

: lør 13. jun 2015 17:56
af Madsen9911
God aften.

Jeg har idag været igang med at fejlfinde en smule på mit aircon på lupoen, da det driller en smule.
Jeg har efterfyldt væske på systemet, og det er fyldt op efter foreskrifterne.
Ved tryk på A/C knappen, starter klima pumpen desværre ikke med at køre rundt.
Jeg har prøvet med en ny trykføler, men der kommer stadig ingen strøm til kompressoren, så den bliver ikke koblet ind.
Hvis jeg sætter strøm direkte til kompressoren, så kobler den ind, og der kommer kulde.

Jeg synes ikke at jeg kunne komme i kontakt med noget 08 klima modul i VCDS, men jeg vil gerne teste om trykket i systemet er som det skal være.

Er der nogen der har fornuftige input/gode ideer til hvor jeg skal fejlsøge?

Re: Aircon fejlfinding

: lør 13. jun 2015 19:29
af Kim B Olesen
Nu har jeg ikke en hel masse forstand på a/c :) men jeg ved at der på de fleste biler med det sidder en føler der fortæller hvad udetemperaturen er, og når den så kommer under fx 5 grader kan a/c ikke starte, måske sidder der en sådan føler der ikke måler rigtigt :?

Re: Aircon fejlfinding

: lør 13. jun 2015 23:25
af Andreasf
Du kan ikke fange AC'en med VCDS, så dén del er ret normal.
Derudover kan jeg desværre ikke være til stor hjælp, men er du sikker på systemet holder tryk?

Re: Aircon fejlfinding

: søn 14. jun 2015 06:58
af Madsen9911
Andreasf skrev:Du kan ikke fange AC'en med VCDS, så dén del er ret normal.
Derudover kan jeg desværre ikke være til stor hjælp, men er du sikker på systemet holder tryk?
Hvad er det så som styre start/stop af klima pumpen, så den ikke køre hele tiden?
A/C apparatet som påfyldte væsken, kørte også en tryktest, og ifølge den var systemet tæt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Aircon fejlfinding

: søn 14. jun 2015 13:34
af Qaxius
Hvad for et apparat var det, som du efterfyldte det med?
Min A/C i min Ibiza er ikke så kold, som jeg synes at den var sidste sommer, så jeg tænker at den må ha tabt væske.

Re: Aircon fejlfinding

: søn 14. jun 2015 16:33
af Madsen9911
Kim B Olesen skrev:Nu har jeg ikke en hel masse forstand på a/c :) men jeg ved at der på de fleste biler med det sidder en føler der fortæller hvad udetemperaturen er, og når den så kommer under fx 5 grader kan a/c ikke starte, måske sidder der en sådan føler der ikke måler rigtigt :?
Hej Kim
Din ide fik mig igang med lidt nærmere fejlfinding, og ind i 17 instrument, måleblok002 felt4, er der faktisk en "ambient temperature" som står i N/A.
Er der andre der har denne føler, og som evt har visning på denne?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Aircon fejlfinding

: søn 14. jun 2015 18:51
af Kboesen
På min Lupo, der var det selve knappen/kontakten inde i kabinen, der var færdig, da jeg sidste sommer fik hele anlægget testet og skiftet kondenser.

Så det var måske en mulighed? Det er den samme knap som bliver brugt i Golf, Passat osv fra den årgang, så jeg fandt en brugt på ebay til en 100 krone. :)

Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion. Den har jo ingen "termostat" til at regulere ud fra.

Aircon fejlfinding

: søn 14. jun 2015 21:14
af Madsen9911
Kboesen skrev:På min Lupo, der var det selve knappen/kontakten inde i kabinen, der var færdig, da jeg sidste sommer fik hele anlægget testet og skiftet kondenser.

Så det var måske en mulighed? Det er den samme knap som bliver brugt i Golf, Passat osv fra den årgang, så jeg fandt en brugt på ebay til en 100 krone. :)

Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion. Den har jo ingen "termostat" til at regulere ud fra.
Godt bud, men jeg kan se i VCDS når jeg trykker på knappen, så den ser ud til at fungere (group2 felt3).
Jeg skal se om jeg kan finde et ledningsdiagram, og så skal jeg ha fundet ud af hvor on/OFF signalet til kompressoren kommer fra.

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Aircon fejlfinding

: man 15. jun 2015 07:10
af Andreasf
Madsen9911 skrev:Din ide fik mig igang med lidt nærmere fejlfinding, og ind i 17 instrument, måleblok002 felt4, er der faktisk en "ambient temperature" som står i N/A.
Er der andre der har denne føler, og som evt har visning på denne?
Mojn!
Prøvede lige på min egen der også har AC.
Jeg får også en N/A på 17/002/4 - og min AC virker, så jeg gætter stærkt på det er sådan det skal være ;-)

Re: Aircon fejlfinding

: man 15. jun 2015 07:23
af Andreasf
Kboesen skrev:Derudover tvivler jeg på, at aircon delen i en Lupo, den selv slår fra, medmindre temperaturen kommer under 4 grader, da det er af så simpel en konstruktion.
Kompressoren er af den gamle type der kører on/off. Dvs. enten 100% drift eller koblet ud, hvor nyere kan regulere deres effekt.

Det mærkes tydeligt på tomgang og motorens lyd når kompressoren kobler ind - og den slås automatisk til og fra efter behov.

Der må desuden være en føler af en art der forhindrer frost i at danne sig på kølefladen (inde i selve kabineblæserenheden) - klart værd at checke.

Ligeledes, er der for lavt tryk på systemet starter kompressoren heller ikke - men det er min erfaring, at det praktisk taget skal være trykløst før det er tilfældet.

Lav en test på møllen ude foran.
Hvis den store blæser ikke kan køre, kan AC'en heller ikke.

Når jeg kører med AC på - selv i vejr der ikke er varmere end f.eks. lige nu, kan jeg nærmest ikke holde i tomgang i et minut, uden at blæseren starter.

Re: Aircon fejlfinding

: man 15. jun 2015 16:57
af HamSjelv
Hejsa,

Den A/C-styreenhed der er monteret i en L3L kommunikerer gennem motorstyreenheden. Den absolut eneste information der gives er, som beskrevet måleblok 2, felt 3:

xx1 = Klimakompressor Til
x1x = Tomgangskontakt lukket (Jeg mener det er en mikroswitch på gaspedalen der signalerer uberørt pedal)
1xx = Øget tomgangsomdr. - A/C Til

Der er ikke mindre end 4 sikringer til A/C-styringen: SB26, SA4, SA7, SA8. A-sikringerne sidder i sikringskassen ovenpå startbatteriet. B'erne sidder ved venstre knæskal.

A/C-styreenheden sidder (frit fra hukommelsen) forest på venstre vange, sammen med styreenheden til gløderørene. Er det ikke noget med at styreenheder der sidder på den position er kendt for at gå til? (Flække, ruste, bule ud, df, eksplodere, ...)



/Claus

Re: Aircon fejlfinding

: ons 22. jul 2015 11:46
af Madsen9911
Som en lille opdatering, så har jeg idag været igang med at rode med problemet igen.
A/C styre enheden sad som du beskriver Claus, under v. Forlygte.
ImageUploadedByTapatalk1437561641.514893.jpg
ImageUploadedByTapatalk1437561641.514893.jpg (104.02 KiB) Vist 8146 gange

Der var dog umiddelbart ingen synlige fejl på enheden, men jeg "massagerede" stikkene derpå, ved at afmontere/montere dem, rengøre alle kontakt flader.

Herefter gik jeg videre til trykkontakten og den har jeg skiftet for nylig uden positivt resultat.
Efter at den fik lidt blide dask på røret omkring føleren, så kom alt til at fungere igen.
ImageUploadedByTapatalk1437561945.227403.jpg
ImageUploadedByTapatalk1437561945.227403.jpg (107.33 KiB) Vist 8146 gange
Er der nogen der har kendskab til hvad der sidder i selve røret som kan drille mig? En kontra ventil eller andet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Aircon fejlfinding

: man 17. jun 2019 17:44
af tannis
Det der er vist på billedet er det ikke relæet til køleblæserne ?
På en golf 4 må airconnen ikke kunne starte hvis blæserne ikke fungerer .

Re: Aircon fejlfinding

: tors 20. jun 2019 06:03
af Kim B Olesen
Hvorfor svarer du på et emne der er 4 år gammelt 🤷‍♂️😂
Det er styringen til ac på en lupo inkl blæseren 😎
Det starter fint hvis blæseren er defekt, køler bare ikke før bilen kommer op i fart 👍 jeg har nemlig haft en defekt blæser 👍