Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok [LØST]

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok [LØST]

Indlæg af mini »

Hej allesammen

Det evige problem med grundjustering.. Jeg har haft grundjusteret min bil rigtig mange gange, og den tidligere, så troede jeg var vant til at gøre det, og have styr på tingene.. men ikke i dag.

Bilen fra 01, kørt 363000, og har lige skiftet gearkasse, kobling(orig. SACHS), udrykkerleje,føringshorn, gangstillerarm hydraulikolie og udluftningsskruen på koblingscylinderen. Meen. Når jeg prøver at justere koblingen, står den hele tiden på 4,20. Jeg tager stikket fra, stiller den til 3.8, og den stiger til 4,2 når jeg sætter stikket på hydraulikpumpen igen.
Hvis jeg skruer skruen helt ud, kan jeg få den ned på 2,7, og når jeg træder på bremsen, stiger den til lidt over 4. - Hvis jeg selv hiver i kablet, kan det trækkes ned på under 2 volt, så det er muligt at få den derned, men på den rigtige metode. Nej. Kun hvis skruen er længere, og det er vidst ikke meningen.

Har prøvet at køre grundjustering, og dreje på skruen til koblingscylinderen, indtil den siger adjust i vagcom. Ellers står der bare wait.
Den kører alle 28 punkter, men stopper på searching, når jeg har startet bilen. Tænding fra, batteripoler fra, udluftning af koblingscylindere flere gange, hjælper heller ikke.

- Har prøvet at rokke bilen under hele grundjusteringsprocessen, men det ændrede ikke noget. Fordi jeg ikke kan justere koblingen, er det fordi den ikke kan aflaste koblingen ?

Ingen fejl, udover den at den ikke har gennemført grundjustering, men den bliver slettet hver gang.

- Kim
Senest rettet af mini søn 12. apr 2015 14:34, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af 383CI »

Det lyder som du kunne være uheldig da tingene er sat sammen og udrykkerlejet er "kæntret" på hornet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af Kim B Olesen »

Er du helt sikker på koblingscylinderen er helt på plads ? Den kan godt hænge på kanten, så den ikke er kommet helt ind :? Svært lige at forklare :)
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Kan simpelthen ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre. Det sidder rimelig godt fast, og sidder henover højgearsakslen. Men noget er der i hvert fald i galt.
Håber virkelig ikke at det er tilfældet, for så er der godt nok meget arbejde igen :(

Mmh. Du tænker på at actuatoren hoved, ikke er skubbet/trukket helt ind i stoppet på gearkassen ? Det skulle et el. andet sted kun være en fordel, da cylinderen kan hive endnu mere, og komme ned i volt/værdi.

- Men det er ikke tilfældet. Den sidder helt oppe af.
Første gang jeg Monterede den i dag, stod den på 3,8 , når man trykkede på bremsen. Men hvile spændingen var stadig forkert. Husker ikke hvilken ende den lå i. Men efter jeg ville ændre den, ligger den på de 4,xx, når man træder på bremsen.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af 383CI »

Jamen det lyder jo som om koblingen ikke går rigtigt, det kan der jo være få grunde til.
Cylinderen her givet sig, eller der er en revne i armen, men det er et kendt problem at lejet kan kæntre under monteringen.
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Øv øv øv. Det har jeg ikke læst om.
Kan ikke se armen skulle fejle noget, eller svejsningen. Gearkassen skulle have kørt 90k , men kan godt se det kunne være et problem inde ved koblingen.

Andre ting man kan gøre, for at finde ud af om det er dét ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af 383CI »

mini skrev:
Andre ting man kan gøre, for at finde ud af om det er dét ?


Skille det af, jeg tror ikke der er andre muligheder, men du kan jo også blive ved med at forsøge alt muligt andet, og ende med at skrue det fra hinanden når/hvis ikke det hjælper.
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Har ikke kunnet finde noget specielt, omkring kæntret udrykkerleje, men forstår stadig ikke hvordan det kan ske. Det blive holdt godt fast af gaflerne, som går gennem hullerne.

Læste om en hvor udrykkerlejet var kæntret, men på en bil der normalt kørte.
Hvordan kan det ske ? Uden man har fat i det.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af 383CI »

Jeg har ikke prøvet det, så ved ikke hvordan det kan ske, og heller ikke om det er det der er sket, men så sikker på du er at det ikke er det der er sket, så tror jeg det ikke mere.
Altså jeg tror ikke det er det leje/montering der er noget galt med, så jeg syntes ikke du skal ulejlige din med det. Jeg ønsker dig god fornøjelse med fejlfindingen og beklager mit indlæg.

Jeg ville starte med bagklappen så, der er ofte problemer med sprinklerdysen i forbindelse med netop skift af gearkassen. Dernæst højre baghjul, det er nok lidt fladere end resten. Det giver tit de symptomer du snakker om.
Har du tjekket bagspejlet er pusset? Hvis konen har sat læbestiftfingre på det er fanden løs, så dur forlyset ikke!
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Nu pøves der ikke gå børnehave i den, fra din side af.

Spurgte hvordan det kan ske, og efter at have læst en del herinde, så har du en del erfaring på området. Men brugte en del tid på udrykkerlejet, fordi det var lidt anderledes end det gamle (Det var ikke indkapslet på samme måde, men mere åbent mod snavs), og i gearkasse-guiden derinde, vendte det 180 grader(Ikke vendt på hovedet, men drejet) anderledes, end på min gamle gearkasse.
Men den måde som ham i guiden havde monteret det, sad det mest fast. faktisk relativt svært at få det af igen, ugen gaflen var vippet helt ud, og man rev godt i det.

Derfor jeg synes at det er vildt, hvis den skulle være hoppet ud af gaflen, og være i indgreb i den ene side, og ikke i den anden. Hvis det er sådan jeg skal forstå det.

Ved ikke om det har noget at sige, men har prøvet at sætte en 3/4 top forlænge ned i koblingsarmen, og trykke den ind af, og det fungerer faktisk fint nok. Den kobler fint nok fra. - Ved dog ikke om jeg kan kontrollere noget på den måde.

Starter med at afmontere koblingscylinderen, og måle om den kan vise de rigtige værdier, fra 0 til 4 volt.

- - - For lige at opsummere det andet, så prøver jeg ikke at overbevise at det IKKE er udrykkerlejet, eller andet deromkring som er fejlen, men blot finde ud af hvordan jeg kan kontrollere det/og eller andet, inden jeg begynder at afmontere alt igen.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af 383CI »

For fanden da! Børnehave/SpørgeJørgen?

Hvordan fanden skal jeg vide hvordan dit leje et kæntret eller fejlmonteret?

Jeg fremlægger et kendt problem og du forholde dig til det eller ej, men bede mig argumentere for det pisser mig en smule af.

Hvis ikke du vil kigge på koblingen/hornet, når problemet er der, kan du lige så godt gå i gang med de andre forslag!
I min optik er det helt det samme, men du får fred,

Her er en der har problemer med justeringen. Inden du kommer i gang, jeg erkender det ikke er HELT det samme problem som dig, så det kan selvfølgeligt ikke bruges direkte.

viewtopic.php?f=13&t=5641
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Gearkassen er taget af lige om lidt, så tager jeg nogle billeder af lejet. Præsterede at tvinge det af, da jeg skubbede koblingsarmen helt over, og så var jeg i hvert fald nødsaget til at pille det hele ned igen.

Nu har jeg ikke haft intentioner om at irritere dig med spørgsmål, men bliver jo nødt til at spørge omkring nogle konkrete ting, for at blive klogere. Er ked af hvis fik dig helt op i det røde felt :)
Et af tingene var, hvordan lejet kan kæntre, eller fejlmonteres. Den tager vi lige igen, når jeg har taget nogle billeder af tingene, så vi (I hvert fald jeg, fatter det :) ) er enige.
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Lidt billeder efter afmontering
Vedhæftede filer
Monteret på den anden måde.<br />Denne måde, med de små fjedre pegende ind mod gaflen. Sådan vender den på min gamle gearkasse
Monteret på den anden måde.
Denne måde, med de små fjedre pegende ind mod gaflen. Sådan vender den på min gamle gearkasse
IMG_4685.JPG (67.07 KiB) Vist 7589 gange
Monteret igen, på den ene måde. Fjedrene monteret væk fra gaflerne, som vist i gearkasse-guiden herinde.
Monteret igen, på den ene måde. Fjedrene monteret væk fra gaflerne, som vist i gearkasse-guiden herinde.
IMG_4684.JPG (61.9 KiB) Vist 7589 gange
Da jeg pillede gearkassen af. Men det var mest min egen skyld, da jeg selv pressede det af. Koblingsarmen blev helt løs, så der var ingen tvivl. Før der arbejdede den som den skulle
Da jeg pillede gearkassen af. Men det var mest min egen skyld, da jeg selv pressede det af. Koblingsarmen blev helt løs, så der var ingen tvivl. Før der arbejdede den som den skulle
IMG_4683.JPG (97.66 KiB) Vist 7589 gange
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Lidt flere billeder.

Er det lige meget hvilken vej det vender ? Mit svar vil være ja, eftersom den anden gearkasse har kørt (Eftersom jeg ingen dokumentation har for andet) 363k, med det vendt som på billederne, og guiden viser monteringen modsat.


Gik heldigvis noget hurtigere anden gang, gearkassen skulle af :)
Vedhæftede filer
Gamle udrykkerleje vippet op, med fjedrene mod gaflerne
Gamle udrykkerleje vippet op, med fjedrene mod gaflerne
IMG_4688.JPG (74.53 KiB) Vist 7589 gange
Gamle udrykkerleje, i gamle gearkasse
Gamle udrykkerleje, i gamle gearkasse
IMG_4687.JPG (63.85 KiB) Vist 7589 gange
Udrykkerleje vippet op, med fjedrene mod gaflerne
Udrykkerleje vippet op, med fjedrene mod gaflerne
IMG_4686.JPG (71.62 KiB) Vist 7589 gange
mini
Indlæg: 33
Tilmeldt: fre 17. feb 2012 16:34
Geografisk sted: Odsherred

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok

Indlæg af mini »

Det hele er nu samlet, og koblingsværdien var præcis den samme. Helt i skoven, og over 4,2 volt :( Havde endda renset koblingscylinderen igen, og udluftet.

- MEN. Havde heldigvis ikke skruet justeringsskruen (til koblingen) nok ud inden jeg satte strøm på bilen, så der var rig mulighed for justering. Nu er den ramt med 1,82 volt, og 3,61 når man bremser. Over 12 volt på bilen, med lader på.

- Udrykkerlejet vendte jeg som på den gamle gearkasse, med fjedrene ind mod gaflerne, og sørgede for fjedrene lå inde i gaflerne, så lejet ikke kan falde ud(Når man hiver i det), og kæntre. Samtidig blev armen stripset, hvis man skulle få ramt den under montering. Det hjalp.


- Jeg takker for hjælpen 383CI :) - Men når jeg lige har samlet hele bilen, er det ikke det første jeg får hænderne op i vejret på, når du siger jeg godt kan skille det hele ad igen ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok [LØST]

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var godt du fik det løst :) jeg plejer også altid at stripse armen, så er jeg sikker på der ikke sker noget utilsigtet ;)
Hvis du mener at der skete noget med udrykkerlejet ved at du rykkede i armen mens gearkassen sad på - sad det ikke rigtigt da du samlede det ;) det kan ikke falde af hvis det sad rigtigt til at starte med :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok [LØST]

Indlæg af doktorfrank »

…men hvis man under montering af gearkassen kommer til at skubbe lejet for langt frem, hopper det ud af fjedrene….ved jeg af sur erfaring.
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Seba3236
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 7. jul 2021 13:16
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Viborg

Re: Kan ikke justere koblingsværdi lavt nok [LØST]

Indlæg af Seba3236 »

Så man skal bare skrue på den møtrik, som man normalt vil indstille, tag strømmen og så skrue på den igen?
Besvar