Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af maxziqqi »

Hej allesammen

Jeg har søgt lidt rundt, men kan ikke finde noget som minder om dette.

På motorvej ved 110km/t. der trykkes på speeder, omdrejninger stiger, men ingen acceleration??

Kan i hjælpe

Måske en grundjustering, men den trækker fint op igennem gearskift, derfor har jeg min tvivl...
måske slidt kobling?, men den burde jo have "fuld greb" når bilen kører 110km/t.

Go' jul

Vh. Max
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Vyffe »

Det lyder til at den fedter i koblingen :-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af maxziqqi »

ja nemlig..but why?..

i den hastighed synes jeg det er mærkeligt..er koblingen bare slidt så?
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Thore J »

Det kan være en slidt kobling eller mangel på justering.. så det er en fin ide starte med grundjustering (incl justering af slæbepunkt)..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du fået lavet OE fartpilot ?
Der er nogle deri opfører sig lidt mærkeligt nogle gange !
Det passer meget godt med at den har maks drejningsmoment ved 110 = godt 2000 omdr ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Har du fået lavet OE fartpilot ?
Der er nogle deri opfører sig lidt mærkeligt nogle gange !
Det er simpelthen nogle af ECUerne der ikke vil opføre sig korrekt, ovenstående har jeg ikke bemærket, da jeg kørte OE, men ved KickDown "faldt gearkassen ud"
Sussi
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Kboesen »

sussi skrev:
Kim B Olesen skrev:Har du fået lavet OE fartpilot ?
Der er nogle deri opfører sig lidt mærkeligt nogle gange !
Det er simpelthen nogle af ECUerne der ikke vil opføre sig korrekt, ovenstående har jeg ikke bemærket, da jeg kørte OE, men ved KickDown "faldt gearkassen ud"
Sussi
Min gør det samme ved kickdown, så gearer den kun ned, men intet sker, så skal smide fartpiloten over på "off" eller trykke på bremsen, før den begynder at trække. :)

Men lyder mest om, at koblingen begynder at glide, men det må være et justeringsspørgsmål, hvis den overhovedet ikke glider ved accel. i de andre gear. :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af maxziqqi »

Min første indskydelse var også grundjustering og creep-point justering

Den har ingen fart pilot, og den skiftede ikke gear da der blev forsøgt på at accelerer lidt:-)

Jeg må prøve her efter jul

Go' jul alle sammen og mange tak for input
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Vyffe »

Den glider ikke i andre gear og ved andre hastigheder?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af dykker5502 »

Koblingen er helt klart slidt! Eller trykpladen har tabt noget af fjederkraften. Når du kun oplever det i det høje gear er det fordi det er her modmomentet er størst qua den høje gearing. I de lavere gear kan den endnu godt holde for.

Hvis du ignorerer det vil du holde en dag med en totalt afbrændt kobling et sted derude uden mulighed for selv at kunne køre den hjem. Been there - tried that med en anden bil.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af doktorfrank »

Sikkert en dag om ikke ret længe. :cry:
Sidder man signalet overhørig i ret mange sekunder, kommer der til at lugte brændt (…og ikke brunt, medmindre oplevelsen også har fatale konsekvenser i underhylerne :oops: ). Ofte kræver det et fejeblad (altså det, der lugter brændt) for at komme videre. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Thore J »

dykker5502 skrev:. Når du kun oplever det i det høje gear er det fordi det er her modmomentet er størst qua den høje gearing. I de lavere gear kan den endnu godt holde for.
+1
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af KMDTHY »

Er den chippet :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af maxziqqi »

den er IKKE chippet:-) - den er sku vild nok i forvejen :o

Den tager fint fat i andre gear og laver ikke det nummer hele tiden - og synes da ikke den skal "sej-trække" ved 110km/t. så mener ikke momentet er så voldsomt på kobling, at det skulle få den til at glide??

Vi prøver liiiige en grundjustering før der skal pilles ved kobling, for det kræver vidst et lidt længere mekaniker ophold(større regning)
plus at der ikke er nogen i omegnen som kan lave Lupo (Haderslev, Sønderjylland)

God Jul og tak for input..jeg skal nok give lyd og rette når problemer er løst, men nok først i det ny år...tager selvfølgelig jeres råd til mig:-)

Har i øvrigt lige bestilt julegaver til min egen lupo - 3L klub STICKERS - de er sku da retro = awesome!
Lupo'en som laver bøvl er min mors:-)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Thore J »

maxziqqi skrev: ..så mener ikke momentet er så voldsomt på kobling, at det skulle få den til at glide??
Nej, det synes du maaske ikke, men det er nu fakta... ;)

Jo hoejere gear - jo faaerre motordrejninger pr. omdrejning paa hjulet.. Da din kobling overfoerer energien fra motor til hjul (via gearkassen) er belastningen stoerst i det hoejeste pgear...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Vyffe »

Enig med Thore. I 5. gear ved 110 km/t, har du relativt få omdrejninger, til at accelerere den største gearing.
Det kræver et stort drejningsmoment, hvilket koblingen skal overføre.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Kim B Olesen »

Ah stort og stort drejningsmoment ;) hvis ikke bilen er chippet kan man vel kalde de 145 NM for et stort drejningsmoment :geek: 8-)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af Vyffe »

Man kan vel godt sige at drejningsmomentet er stort, relativt til kapaciteten af koblingen...
Alt andet er vel irrelevant for konteksten af emnet ;-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Omdrejninger men ikke acceleration på motorvej

Indlæg af dykker5502 »

Kim B Olesen skrev:Ah stort og stort drejningsmoment ;) hvis ikke bilen er chippet kan man vel kalde de 145 NM for et stort drejningsmoment :geek: 8-)
Ved kørsel på jævn vej er det i det høje gear du har den største drejningsmomentpåvirkning af transmissionen. Jo højere hastighed jo mere effekt skal der bruges for at overvinde især vindmodstanden.
Effekt er populært sagt drejningsmoment x omdrejningstal. Jo højere gear jo lavere omdrejningstal. Jo lavere omdrejningstal jo højere drejningsmoment for at levere den samme effekt.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Besvar