Tandrem knækket

Alt vedrørende teknikken på 3L
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Tandrem knækket

Indlæg af smedenaf1972 »

Hejsa,


jeg har fået en lupo med knækket tandrem, kan det lade sig gøre at den knækker uden at gøre skade på ventiler, stempler eller andet, så jeg bare skal montere en ny tandrem?


Eller skal jeg bare ligge en anden motor i den?
Husk TDI hvis du vil forbi !
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kragelund »

Min knækkede for et par år siden, da jeg kørte ca 40 km/t. Det lød bestemt ikke godt. Det gik uden skade på motoren, og den har kørt upåklageligt siden ( ca 90.000 km)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror du skal være mere end almindelig heldig hvis den ikke som minimum har bukket en ventil eller to ;) hvis du almindelig uheldig kan du nok godt regne at flere ventiler og måske også dyser har lidt overlast :? Udover det har måske både knast og krumtap og stempler måske fået et ordentligt skrald :(
Men du kan da prøve at smide en rem på, det var da rart nok at vide om den er lige til containeren ;)

Nå der var da en der havde været heldig :D
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Rasbi »

Men hvis du har en tandrem liggende kan du da smide den på og prøve at starte ulven ;)

Ellers, anden motor i.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Thore J »

Kragelund skrev:Min knækkede for et par år siden, da jeg kørte ca 40 km/t. Det lød bestemt ikke godt. Det gik uden skade på motoren, og den har kørt upåklageligt siden ( ca 90.000 km)
Så er du snart klar til at gentage succesen :lol: :lol: :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tandrem knækket

Indlæg af doktorfrank »

:shock:
Vil det sige, at man kan være så utrolig heldig, at knastakslen stopper lige i en position, hvor alle ventiler er mere eller mindre lukkede, så stemplerne ikke kan nå dem????? - Det forekommer underligt i betragtning af beskrivelsen "det lød bestemt ikke godt"
Når den motor om forhåbentlig mange, mange km endelig dør, glæder jeg mig til at få lov til at åbne den - bare for at undersøge stemplerne for mærker osv. :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kragelund »

Så heldig kan man være doktorfrank!
Af ren nysgerrighed kunne det være interessant at høre, hvor mange der så har oplevet en ødelagt motor ved knækket tandrem?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Vyffe »

Jeg har købt en defekt motor af Kboesen, som forhåbentlig bliver leveret primo december. Den har knækket tandremmen, så den skal da klart åbnes op og undersøges :-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af ph. »

Kragelund skrev:Så heldig kan man være doktorfrank!
Af ren nysgerrighed kunne det være interessant at høre, hvor mange der så har oplevet en ødelagt motor ved knækket tandrem?
Precis! ER der nogen som har oplevet motorskade pga. en knækket tandrem på en 3L'ert
eller er der fin plads til ventilerne
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Thore J »

ph. skrev:
Kragelund skrev:Så heldig kan man være doktorfrank!
Af ren nysgerrighed kunne det være interessant at høre, hvor mange der så har oplevet en ødelagt motor ved knækket tandrem?
Precis! ER der nogen som har oplevet motorskade pga. en knækket tandrem på en 3L'ert
eller er der fin plads til ventilerne
+1 .. god pointe :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kim B Olesen »

Kig indlægget lige over PH's spørgsmål ;)
Jeg kan også huske der har været en eller to herinde og jeg har selv kendskab til en, så jeg er ret sikker på man skal være rigtig heldig hvis den ikke dør ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Kig indlægget lige over PH's spørgsmål ;)
Jeg kan også huske der har været en eller to herinde og jeg har selv kendskab til en, så jeg er ret sikker på man skal være rigtig heldig hvis den ikke dør ;)
Den over mit indlæg (kboesen's) har knækket tandrem men er vist ikke forsøgt med ny rem eller åbnet for at inspicere endnu...
Men hvis Du har kendskab til En som helt sikkert har klasket ventiler pga. Knækket tandrem så er der jo svaret på spørgsmålet
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kboesen »

ph. skrev:
Kim B Olesen skrev:Kig indlægget lige over PH's spørgsmål ;)
Jeg kan også huske der har været en eller to herinde og jeg har selv kendskab til en, så jeg er ret sikker på man skal være rigtig heldig hvis den ikke dør ;)
Den over mit indlæg (kboesen's) har knækket tandrem men er vist ikke forsøgt med ny rem eller åbnet for at inspicere endnu...
Men hvis Du har kendskab til En som helt sikkert har klasket ventiler pga. Knækket tandrem så er der jo svaret på spørgsmålet
Jeg vil godt garantere for den motor af min har banket ventiler, eftersom det skete med 120 km/t og der gik vel et par hundrede meter inden den blev smidt i frigear.

Men, nej, kan desværre ikke dokumentere det. Men Simon smider nok nogle billeder op, når han har fået den åbnet. :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Vyffe »

Skal nok smide en masse billeder op [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er i øvrigt ingen plads til ventilerne overhovedet, stemplerne er plane med blokken, tror endda de stikker lidt op og ventilerne er plane med toppen, jeg hat en smadret motor i den reservedelsbil jeg har til at stå, jeg kan da lige skyde et par billeder :)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Der er i øvrigt ingen plads til ventilerne overhovedet, stemplerne er plane med blokken, tror endda de stikker lidt op og ventilerne er plane med toppen, jeg hat en smadret motor i den reservedelsbil jeg har til at stå, jeg kan da lige skyde et par billeder :)
Men den havde da heller ikke knækket tandrem eller kvadret ventiler ...havde den?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej nej - den var død af andre årsager :lol: det var kun af hensyn til billeder med hvor lidt plads der var :)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af ph. »

tænker bare at hvis knast løber let nok til at ventiler kan ændre dens stilling så kunne det være en forklaring på at
tandrem kan knække, lyde mindre godt indtil motor holder helt stille... og så alligevel efterfølgende kan køre 90.000 ved kun at udføre et tandremsskift
Kragelund skrev:Min knækkede for et par år siden, da jeg kørte ca 40 km/t. Det lød bestemt ikke godt. Det gik uden skade på motoren, og den har kørt upåklageligt siden ( ca 90.000 km)
Altså at man ikke behøver at være sindsygt heldig for at den overlever en knækket tandrem :P

så vil stadig gerne se billeder af en der ER død pga. knækket tandrem :ugeek:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kim B Olesen »

Det vil jeg nu stadig holde på ;) med stort set ingen plads til ventiler :)
Men alt er jo muligt :lol:
Kragelund
Indlæg: 69
Tilmeldt: man 5. jul 2010 11:46
Geografisk sted: Løgumkloster, Sønderjylland

Re: Tandrem knækket

Indlæg af Kragelund »

Det set foreløbig ud til at snakken om total motorhavari ved knækket tandrem ikke kan underbygges ved dokumentation.
Låst