Skift af koblingscylinder

Alt vedrørende teknikken på 3L
MB-Freak
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 11:44
Geografisk sted: Hedensted

Skift af koblingscylinder

Indlæg af MB-Freak »

Hejsa

Har fået af vide at min koblingscylinder står for udskiftning, pga den ikke vil starte i P,men kun i neutral ved en masse " rokken" med gear vælger.
Nå men kan man skifte den uden at skulle grundjustere igen.
Har ikke adgang til disse programmer.
Er det bare simpelt byt til nyt eller ?

Ser frem til at høre Jeres erfaringer

Mvh MB freak
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af sussi »

MB-Freak skrev:Nå men kan man skifte den uden at skulle grundjustere igen.
Det skal du ikke regne med, og du skal jo også justere koblingen.
Så du må hellere alliere dig med en der har VCDS, eller selv købe.
M.v.h. Sussi
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Køb en VCDS, når du ejer en Lupo 3L som laver bøvl.

De 3200kr. er ALLE pengene værd.

Så kan du selv udlæse fejl og grundjustere gearkassen/koblingsaktuator.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Skift af koblingscylinder

Indlæg af 2a2 »

mine kære døtre gav mig et billigt kina kabel fra nitec til fødselsdag for nogen år siden
Det kan også klare problemerne
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder - Startsprocedure - neutral

Indlæg af funktionel »

Hej Lupo-eksperter og andet godtfolk.

Med henvisning til forummets retningslinjer omkring begrænsning af nye tråde, har jeg valgt at indsætte min forespørgsel her, - selvom emnet ikke er i direkte linje.

Min ellers så trofaste Lupo 3 L er begyndt at ville have sin egen vilje, navnlig omkring startproceduren.
Den korte historik er, at fejlen tidligere ( 2 gange) kunne rettes via en grundindstilling.
Gennem diverse tråde er en af helbredsmulighederne udskiftning af reparationssæt, vil gearvælgeren (gangsteller – købt hos VAgtech 499,-Kr.)
Denne er nu udskiftet, men Luppen har stadig sin egen startprocedure, nemlig at den kun vil starte i neutral.
I denne weekend har jeg adgang til et Roostech stik, så jeg forsøger med en ny grundindstilling.
Mit egentlige spørgsmål til forummet er, om jeg kan få synet min Luppe med denne ”fejl-behæftelse” – hvis man kan kalde den det ?
Er bekendt med, at der ikke må forekomme nogle instrumentmæssige advarselslamper, der blinker eller lyser, for defekt motorenhed eller bremser.
Men når Luppen kun kan starte i Neutral position ved gearvælgeren, tilskrives det vel ikke nogen form for sikkerhedsmæssigt brud, og dermed vel er synsmæssigt OK ?
Er det en korrekt formodning eller er antagelsen fejlbehæftet ?
Hvis der er nogen, som har viden om, eller erfaringer med ovenstående, må de meget gerne byde ind, da jeg tidsmæssigt ( bilen skal synes sidst i december ) ellers skal have syn for sagen. (tid til fejludbedring, inden lovpligtigt syn.)
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Knud - Nordjylland
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Den må gerne kun kunne startes i N.
Det gjorde min og den gled fejlfrit igennem syn.

Dit problem har intet med gangstellerarm at gøre.

Dit problem er enten koblingsudrykkerlejet, føringshornet, koblingen eller koblingsaktuatoren.

Start med at udlæse dine koblingsværdier!
Det gøres under målefelt 4 eller 25.
Er ret sikker på at det er målefelt 25 inde i automatik.

Jeg vil væde en hel ramme bajere på at dine krybeværdi eller slæbeværdi er over 85%
Og hvis den er det, så er det der at du finder fejlen.

Det næste du bør gøre tager en evighed...
Hele dit hydrauliksystem skal renses GRUNDIGT.
Det nytter ikke noget at skrue på en system, som måske ikke pumper hurtigt nok og måske tildeler et forkert tryk.
Når du adskiller din Koblingsaktuator, så finder du utroligt meget snavs inde i den.
Og meget mørk/slidt hydraulikolie.

Det samme sker, når du splitter hydraulikpumpen ad.

Næste skridt er at se efter revner i svejsningen på din koblingsarm.

Hvis den er revnet, så skal den svejses PRÆCIS samme sted, som den er flækket eller den skal skiftes.
Er den fejlfri, så skal du nok igang med at skifte udrykkerleje.
Når det leje bliver slidt, så tror styringen at det er koblingen der er slidt også. Hvilket det måske er, men ikke slidt nok til at den fejler som den gør.


Nu ved du hvad din weekend skal gå med.
Rensning af aktuator og pumpe tager en dags tid alt ialt.

Husk at udlufte din aktuator, når systemt startes op igen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

;)
Hej Qaxius.

Rigtig mange tak for dit hurtige og flotte uddybende tilbagemeldingsvar.
Nu har jeg noget at forholde mig til, forstået på den måde, at jeg på den korte bane kan slå ”koldt vand” i blodet, med det forestående periodiske syn, mens der på ”sigt” skal arbejdes systematisk på den lange bane, for at opnå et tilfredsstillende resultat.

Med hensyn til dit væddemål, pålydende en kasse øl, vil jeg godt afstå herfra, men alene dit svar er en ”fadbamse” værd. (Hvis lejligheden byder, giver jeg gerne.)
Ud fra din fejldiagnose - hypotese er der noget, der indikerer, at du har skruet nogle timer i Lupo`er.

I morgen vil jeg forsøge at udlæse koblingsværdierne, fra Roostech-stikket.
Derefter i tænkeboksen før næste træk, hvor der nok skal læses en del på lektien. ….
Om det bliver i morgen der er laaange lørdag, er nok tvivlsomt, da der formentlig skal bruges et par pakningssæt. Man kan vel ikke skille hydraulikpumpen og koblingsakuratoren af, uden at skifte syre-og oliefast oringe. ( af hensyn til tætningssikkerhed).

Med hensyn til misfarvning og snavs i hydrauliksystemet, skiftede jeg komplet hydraulikolie for ca. et års tid siden. I den forbindelse mindes jeg, at det laveste væskepunkt for hydraulikken netop var på koblingsaktuatoren, hvor der sidder en udluftningsskrue, i form af en lille umbrakoskrue.
Troede umiddelbart, at snavs og urenheder ville komme ud i væske-flowet ved aftapning.

Omkring koblingsakutatoren, - er der ikke noget med at drejepotmetreret i enheden giver en given signalværdi, og at denne ved slidtage kommer med urigtige signalværdier ?
Har fysisk aldrig skilt en koblingsakutator af , men funktionsmæssigt er det vel identisk med et drejepotmeter, hvor wiperen trykker på den cirkulære grafitplade.
Er du bekendt med hvor, og hvilke målefelter samt hvilke værdier, der er acceptable.

Din slutsalut, har du helt ret i – nu véd jeg, hvad de kommende lørdage skal gå med 

God weekend.

Med venlig hilsen
Knud – Nordjylland
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Der sidder 3 oringe i pumpen som skal skiftes.
De koster 20-30kr per stk.

Snavs i bunden af aktuatoren kommer ikke ud når du skifter væsken.
Det jo ikke gjort med højt spuletryk.

Jeg har skruet rigtig mange timer på LUPO.. Ikke Lupoer.
Jeg har kun skruet på min egen, men den var til gengæld også så misligholdt, at jeg har været det meste igennem.
Resten ved jeg fra hyggelæsning herinde.
Aktuatoren udlæser du således:

FJERN STIKKET PÅ HYDRAUKLIKSTATIONEN!
Løsn møtrikken helt på koblingsarmen.
Fjern slangerne under pumpen, som går ned til akturatoren.
Sæt en frysepose på hver slange, med en elastik omkring.
Nu griber du væsken og undgår at du får den i hovedet.
Nu trækker du i koblingskablet og glæder dig over at du havde poser på.
Træk frem og tilbage et par gange til den går glat.
Sæt nu din tester på og sæt den til målefelt 2.
Tryk på scope.
Nu kan du se en kurve, som du kan ændre nogle tal på.
Tallene husker jeg ikke, men prøv dig frem.
Din bærbare PC stille du på et bord/ølkasser ved siden af bilens venstre forhjul, så du kan holde øje med kurven.
Jeg snakker om en kurve og ikke en "indkøbskurv"..!
Træk koblingskablet helt ud og skub det helt ind.
Hvis kurven går hele vejen fra 0Volt til 4,5Volt så er alt perfekt.
Hvis der er hakker i kurven eller hvis du ikke kan opnå 4,5volt så er den defekt.
De 0Volt og 4,5Volt som grænseværdier er jeg ikke helt sikker på.
Dog så SKAL kurven være pæn/glat og uden hakker.

Når du har konstateret at den virker/ikke virker, så skal den enten renses eller smides ud.
Når du renser hydrauklikstatioen, så opdager du hvor meget væske/beskidt der faktisk gemmer sig inde i den.
Hvis du smadre plastikgevindet på udluftskruen, så græd ikke.
Du kan skifte bolten til en M8 unbraco, som du spidser til.

Når alt dette renseriprojekt er forbi, så kan du forsøge på at grundjustere den igen.

Forvent ikke et mirakel, men håb på hurtigere og renere gearskift, især i rundkørsler og lignende lavshastighedskørsel.

Når du tjekker koblingsværdierne, så er det dit højeste koblingstal, som IKKE må være over 85%

Motoren finder normalt dette tal efter en grundjustering, når man sætter den over på målefelt 25.
Der starter den nemlig på 100% og arbejder sig så nedad, imens at den "lærer koblingen at kende"

Som du nok snart har forstået, så er Lupo 3L faktisk der, hvor at man godt kan kalde det for raketvidenskab.

Men som med alt andet så er det jo "nemt nok" når man ved det.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

Hej Qaxius.

Tak for dine gode mails, med vejledning råd og dåd, samt diverse arbejdsfotos.
Ud fra foto-serien kan jeg godt se, at du igennem tiderne har eller har haft nogle projekter på Lupoen.
Kan se, at du også har været i gang med den auditive side og har udvidet højtalerkapaciteten til også at omfange bagsæderne. – Håber, at du auditivt har opnået et tilfredsstillende resultat.
På et af billederne ses nogle termolignende plader, formentlig identiske med dem, som du har anbragt i døren. Hvilken funktion er det primært tiltænkt som, Lydisolerende, lydabsorberende, varmeisolerende, - og der er noget risiko for, at pladerne absorberer fugt, med heraf senere risiko for rustangreb. ?
(En lille indskudt bemærkning, som ikke helt er Lupo 3L orienteret er, at jeg selv har opgraderet min Passat 3C med et originalt VW Dynaudio-anlæg med tilhørende 600W forstærker. Set i relation til det standardmonterede lydanlæg spiller det kvalitetsmæssigt klasser over denne ! Et af de projekter, som jeg dagligt kan glæde mig over. Tænkte på et tidspunkt, om jeg skulle installere et lignende Dynaudio anlæg i Luppen, men reviderede alligevel overvejelsen, med den begrundelse, at der alligevel skulle være balance i tingene. Projektet tog virkelig tid, ikke fordi det rent sværhedsmæssigt var uoverkommeligt, men der var oceaner af nye ledninger, som skulle trækkes og nummereres. Ikke mindst de 2 to stik for til forstærkerdelen, hvor samtlige indgående og udgående højtalerledninger koordineres med strøm og canbus.)
Det er et lydanlæg, som jeg varmt kan anbefale, I skrivende stund ved jeg ikke, om der er nogen Lupo 3 Lér som har eftermonteret et originalt vw dynanlæg, men hvis der er nogen i forummet, som har lyst og er i besiddelse af den fornødne energi og ressource til et sådant projektindbygningsprojekt i en Lupo 3l, er jeg i besiddelse af et originalt ledningsdiagram, som kan rekvireres herfra.

I dit tidligere indlæg skrev du:
Jeg vil vædde en hel ramme bajere på, at dine krybeværdi eller slæbeværdi er over 85%

Desværre havde jeg ikke mandsmod nok til at vædde en ramme pilsnere med dig, men det skulle jeg nok have gjort alligevel, - se nedenstående printscreen ;-) - målt med samtlige hydrauliske slanger påmonteret.


Som det fremgår, er krybepunkt tilpasningen på 84,4 %, hvilket skulle være nok til at holde i byretten.
Om det i praksis er her akillessenen er begravet, er jeg uvis om, idet jeg ikke kender, hvilke tolerancer margener, der er acceptable, og hvilket der utvetydigt betyder udskiftning.
Du skriver over 85, - så mener du, at jeg skal arbejde videre med denne hypotese.
Som tidligere beskrevet har jeg udskiftet et reparationssæt, til (gangstelleren) – men dette skulle vel ikke have indflydelse med krybepunktet / tilpasningspunktet-
Koblingscylisnderen udmåling på voltsiden var 1,82 Volt ( efterfølgende justeret til 1.84 v) uden belastning, og ved koblingsaktivering 3,84 Volt – sidstnævnte to cifre efter kommaet er frit husket.
Herefter lavede jeg en grundindstilling til ” gearkassen”. Det lykkedes i første forsøg, og kørte planmæssigt gennem 28 trin.

Grundet manglende viden og mangel på reservedele i form af oringe, indstillede jeg den videre hydrauliske efterforskning, og fik i stedet udskriftet de forreste bremseskiver og tilhørende bremseklodser.

Efterfølgende må jeg så bruge lidt tid på lektielæsningen her i forummet indtil næste weekend, men har du eller andre yderligere ” staldfiduser” der kan indkredse, hvor ” hunden ligger begravet” – er jeg meget lydhør.

Til betragtning: Som du nok snart har forstået, så er Lupo 3L faktisk der, hvor at man godt kan kalde det for raketvidenskab.
Men som med alt andet så er det jo "nemt nok", når man ved det.

Apropos videnskabelige betragtninger kom jeg i tanke om den græske filosof Platon, der postulerede: Vi er alle uvidende, da det vi ikke ved er så forholdsvis meget i forhold til det vi ved.
Min vidensdeling er mere baseret på vores egen selvironiske ”filosof og opfinder” Storm P,
Citat: "At vide hvad man ikke ved - er dog en slags alvidenhed"
Et sted skal man jo starte. :-)


På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Vedhæftede filer
Lupo slæbeværdi 29-11-2014.png
Lupo slæbeværdi 29-11-2014.png (62.52 KiB) Vist 13599 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du ikke lavet krybepunktsjustering ?
Jeg tror nok der er noget med at de tal i måleblok 25 ændrer sig efter gennemført krybepunktsjustering :?
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Dine værdier er helt i skoven....

Krybepunkt og slæbepunk kan IKKE være identisk.
Det ene punkt er der hvor at koblingen er fri fra gearkassen og slæbepunktet er der hvor at den kobler ind ( slæber på gearkassen ).
Det sidste mange målinger, som jeg har lavet på Lupoer, der var forskellen mellem kryb og slæb på omkring 8%.
Så at dine er identiske får mange alarmklokker til at ringe.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Hvad lyddæmpning angår, så hjælper det ufatteligt meget.
Selv ved kørsel på motorvejen, der bliver bilen mere lydløs, da det nedsætter vejstøjen.

Jeg bruger StP fra Carsound.
Det er jo nogenlunde det samme, som din bil er født med.
Forskellen er bare at din bil kun er født med en lille sølle plade på omkring 40cmX30cm.
Og den hjælper ikke ret meget.
Når jeg lyddæmper en Lupo, så bruger jeg 4stk plader med størrelsen 50cmX75cm.
Og når jeg dæmper en Lupo, så bruger jeg en tone test, til at finde ting der rasler og så stopper jeg de raslelyde.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Velkommen i klubben - det skal nok blive hyggeligt; pseudonymet fortæller vist det meste: En kommende entusiast.
Ref. til skærmbilledet ser det for mig (udfra felt 3) ud som om krybepunkts-instillingen netop er aktiveret - for hver gang bremsen slippes tæller den "1" ned, mens man tydeligt mærker, at koblingen tager mere ved for hver gang. Procentværdierne er først interessante, når felt 3 viser "0"
Giver det mening?
:geek:
PS Sjovt, hvad der kan komme ud af sidebemærkninger i en en tråd, der var startet af en anden bruger og (ofte) drejede sig om noget andet. :? :shock: :o :( ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

Hej Kim /Qaxius/ og doktor Frank.

Tak for jeres tilbagemeldinger. :D

Har ikke glemt at komme med en tilbagemelding, men har været lidt ”jule-ophængt” mht. familie kom-sammen….
Hermed lidt til føljetonen, hvor jeg rent pædagogisk først melder det positive ud….
Har i denne uge fået synet Lupoen, i første hug. - Kan således bekræfte Qaxius’ ovenstående udmelding om synsgodkendelse, hvis den kun kan starte i neutral. :mrgreen:
Med hensyn til krybepunkt og slæbe punkt kan jeg godt fornemme, at I ikke er specielt imponerede over min kære Luppes faktiske tal.
Har læst lidt i tidligere tråde og har forstået krypepunktjusteringen som en integreret del af den automatiske grundjustering, hvor ”computeren roder med gearkassen / koblingen” og at den i et af intervallerne mellem (0-28 ) finder krybepunktsjustering. – Håber, at det er korrekt forstået.
I forummet anbefales det stærkt, at der tilkobles en batterilader af en vis kvantitativt ( ampære) og kvalitativt (stabil og varig strømspænding).
Da det anbefales, at man før grundstillingen bør tage en 00-test, og efterfølgende fejlrette- funktion, før man kommer til koblingsudmåling / justering, er der efterhånden gået nogle minutter, før amatøren er kommet ind til grundjusteringen.
Har i den forbindelse tænkt på, om fejlkilden til de kryptiske krypepunkt og slæbe tal, skyldes brugen af en almindelig ”kedelig husmor model” - batterialder 12V – 4A. lader.
Har besluttet at investere i en givtig ”testeron-lignende batterilader model” . – nogle julegave- ønsker skal man jo` have….
Er der noget mærke i den forbindelse, der er at foretrække….. ?
Når jeg har anskaffet en ny lader, vil jeg prøve at lave en ny grundindstilling, for at se, om det kan ændre tallene, til tilnærmelsesvis difference mellem kryb- og slæbe-punkt, jævnført
Qaxius’ indlæg. – i samme indlæg skriver han også, at ”at dine er identiske får mange alarmklokker til at ringe” – det synes jeg lyder skræmmende og dyrt ;)

Må desværre sande Dr.Franks indlæg nok umiddelbart er for de mere indviede forummedlemmer, men vi andre vil være med og lære lidt mere. :P
Du refererer til skærmbilledet - felt 3, hvor du skriver omkring krybepunkts-indstillingen, - at hver gang bremsen slippes, tæller den ”1 ned” - men er det en separat måling du tager, og ikke mens grundindstilling udføres?
Som bonus information har jeg lagt mærke til, at bilen oftest ikke går i gear, når bilen stopper og tager nøglen ud.
Hvis jeg aktiverer bremsen, umiddelbart efter motoren er stoppet og tager nøglen ud, kan jeg mærke, at den nogle gange efterfølgende går i gear.
Hvis jeg forsøger at starte Lupoen i stop, får jeg to muligheder : henholdsvis, at bilens instrumenteringslys lyser konstant, når nøglen drejes, eller at alt lys forsvinder, når nøglen drejes. ( ligesom kan minde om en kortslutning, - men det er det formentlig ikke – har skiftet starter og denne fungerer fint)
Desværre går der nok en god uges tid før næste Lupo- reparation. – men jeg skal nok vende tilbage ;)
Tak for jeres tilbagemelding !
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af sussi »

Du har ikke læst det hele
viewtopic.php?f=22&t=11

Creep Point:

Start med en normal grundjustering og afslut med tilpasning af krybepunktet.

1. Justering af kobling
2. Grundjustering af gearkassen
3.
02 transmission
08 measuring block
block 025
Tryk ( GO )
Start motoren, træk håndbremse og træd på bremse, sæt gearvælger i E / D
Du kan se antallet af (creep points) tilbage i felt 3. Den burde starte ved 5 og tælle ned til 0.
Træd på bremsen ca 3-4 sekunder, slip bremsen ca 3-4 sekunder træd igen på bremse 3-4 sekunder...
Bliv ved med det indtil felt 3 viser 0.
Hvis du ikke kan få den ned på 0 check for fejlkoder og udfør en grundjustering af gearkassen igen.
(Done, Go Back)
(Close Controller, Go Back - 06)
Stop motoren og vent mindst 10 sek. før du sætter tænding på igen.

M.v.h. Sussi
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Krybepunkt er efter al sansynlighed en separat proces (jeg fornemmer på div. læsning herinede, at må være forskel på det evt. i forb. m. software eller andet, som jeg ikke har meget forstand på). Grundindstilling slutter med "Stands motor". Her drejer du nøglen til "off" og venter mindst 10 sekunder. Tænding på, start og vælg (igen) 02 + 08 og så blok 025. Med håndbremsen trukket og vælger i D slippes bremsen indtil felt 3 skifter. Træd på bremsen (2 sekunder) og slip igen….således indtil der står "0" i felt 3. Stands motoren og giv elektronikken tid til at gemme (foreskrevet 10 sek.)
Og lad os så se/høre, hvad procenterne ender med at blive (nej, ikke julefrokostprocenterne)
:mrgreen:

PS:
Jeg ser nu, at vor sussi/Ejvind kom mig i forkøbet - men jeg lader mit indlæg stå 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Frank og Sussi, jeg ved ikke hvor meget i har fulgt med i indlæggende omkring tilkoblinger, men vi er flere som oplever blødere gearskift ved at undlade at bruge Block 25 til krybepunkt indstilling.
Motoren skal sgu nok indstille sig selv.
De første 4 gange at jeg grundjusterede min Lupo ( ja der gik sgu sport i det ), der brugte jeg ikke Block 25.
Der filede den bare rigtig MEGET kobling ved første igangsættelse.
Det bliver så løbende bedre jo længere ud jeg kom fra min P-plads område.

Jeg brugte primært Block 25 til at holde øje med koblingens værdier, da det sidste tal jeg så, var 91%

Jeg endte med konklusionen om at mit udrykkerleje måtte være slidt, for alt andet havde jeg haft fat i.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er helt opmærksom på, hvad Quaxius tidligere har skrevet om det - netop derfor markerer jeg også, at der åbenbart er forskelligheder (som jeg ikke forstår eller har erfaringer med).
Det sjove er jo, at mine biler overhovedet ikke vil køre efter grundindstilling, hvis jeg ikke gennemfører proceduren i blok 25. Så længe procentværdierne er ens, lader tilkobling sig ikke gøre.
Er der noget, jeg overser?
:shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af sussi »

Qaxius skrev:Frank og Sussi, jeg ved ikke hvor meget i har fulgt med i indlæggende omkring tilkoblinger, men vi er flere som oplever blødere gearskift ved at undlade at bruge Block 25 til krybepunkt indstilling.
En ting er standartprocedure, en anden ting er hvad du og andre, incl. mig selv gør i forhold til denne.
F.eks. at en koblingsjustering på ca. 1,82 giver en blødere tilkobling på min bil.
Både Franks og mit svar var en forklaring på det tidligere stillede spørgsmål.
Sussi.
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

Hej Lupo-ekperter.

Tak til Kim B.Olesen, Oaxius, dr.Frank og Sussi for jeres indlæg.
På amatørbasis er det altid dejligt, at der er flere. der kommer med løsningsforslag, da det unægteligt hjælper forespørgeren ved at vinkle et mere nuanceret syn på problemstillingen, for derefter at kunne fokusere på emnet.
Nogle gange udelukker det ene svar formentlig heller ikke det andet. ….
Således havde jeg i sidste uge lavet en grundjustering, og fik efterfølgende krybepunkt tilpasningen på 84,4 %, hvilket var identisk med slæbepunktet 84,4 %.
For læringens skyld aflæste jeg samme målepunkter og kunne til min overraskelse se, at ”koblingstilpasningen” automatisk havde ændret sig.
Efterfølgende lavede jeg en ny grundindstilling, ( bemærk venligst det nøjagtige koblingstræk på 1.82 V . jævnført bonusviden :D )
Under chancen havde jeg en autolader med 8A -12V. monteret på batteriet, - men ting tager tid for nybegyndere, og jeg kan godt se, at afladningen på strømstyrken, ( havde minimeret strømforbruget med positionslysindstilling) er større end tilgangen, så husmandsmodellen skal byttes til en halvpro. – det bliver nok ikke sidste gang, der skal rodes med gearet m.m.
Efter en ny grundindstilling, og belært af tidligere fejl, - fortsatte projektet med udlæsning af måletal -(8) - krybepunktjustering, i målebok 25.
Denne gang stod der under ”lært slæbepunkt tilpasninger x ” = 0,0 – hvilket forbavsede mig, da det ved sidste udlæsning viste 5.0.
Da jeg nu var i gang, lavede jeg for god ordens skyld alligevel en Creep Point: med opstart af motoren, trækken håndbremse, gearvælgeren i D, samt 4 x (procesfunktion :træd på bremse,
Træd på bremsen ca 3-4 sekunder, slip bremsen ca 3-4 sekunder ) - så nu håber jeg ikke, at jeg har slidt yderligere på koblingsskiven. :roll:
Af tråden fremgår det, at der normalt skal være 8 – 9 % mellem krybe- og slæbepunkt.
Hvis det skal forstås således, at det er krybepunktet, der taget udgangspunkt i, kommer jeg til nogle væsentlige større og mere kryptiske tal. ( se udregning)
(slæbepunkt 85,5 -krybepunkt 68,4) x 100 / 68,4 = 25 % (procentpoing.) :?
Må desværre nok sande, at Oaxius’ formodning om, at slæbepunkt var større end 85 er korrekt, om end vi taler om marginaler på 0,5 ….
Inden jeg begynder den helt store rengøringsproces på hydrauliksystemet: Giver måletallene jer røde anelser?
Luppen kører ellers ganske udmærket og har hele tiden været stabil. Eneste punkt er som sagt, at den ikke kan starte i Stop-funktionen.
- hvis det er en udtjent koblingsplade, skal denne i så fald skiftet snarest eller kører man indtil den skrider i koblingen ?
Har lavet et sammensat foto, hvor jeg i bedste quinde-stils-blad har lavet en før og efter udgave ;)
Endnu engang tak for jeres svarindlæg, som bruges til næste garage-weekend.

Med venlig hilsen
Nordjyden
Vedhæftede filer
Lupo 3L krybepunkt 13-12-2014 (1).jpg
Lupo 3L krybepunkt 13-12-2014 (1).jpg (161.65 KiB) Vist 12820 gange
Besvar