Skift af koblingscylinder

Alt vedrørende teknikken på 3L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Den vil ikke starte i stop, fordi den er over 85%
Jeg ret sikker på at motorstyringen er ligeglad med om det er 85% eller 85,3%
Så snart at den krydser 85%, så kan motoren ikke garantere at gearkassen er fri fra motoren, så derfor vil den næste at starte i gear med koblingen nedtrådt. Som Stop positionen jo faktisk er.
Det gør den for din og andres sikkerhed.
Om det er din kobling eller bare udrykkerlejet, det kan jeg ikke svare dig på.
Det kan også godt være koblingsaktuatoren, men det tror jeg ikke helt på.

Den med de 8-9% skal du ikke tage for gode varer.
Det var blot min kobling der, efter min demente hukommelse, lå der.

Jeg ville personligt ikke gøre en skid ved koblingen, hvis jeg var dig.
Dog så ville jeg rense hele hydrauliksystemet grundigt.

Min kobling lå på 91% og den virkede ganske glimrende.
Jeg går ud fra at motoren går i protect og nægter at starte, når du kommer op på 100%
Det er blot en antagelse.

Hvis du er frisk på at åbne den uden at have for mange dele klar, så kan du åbne ind til koblingen og se ol den ser slidt ud og især se efter om dit udrykkerleje er smadret, som vi har set det flere gange herinde, og/eller om føringshornet er slidt.
Tjek også udrykkerarmen for slidtage.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, sådan helt personligt, og hvis jeg ikke var afhængig af bilen, så ville jeg også blot starte i N og køre indtil der evt. kommer andre fejl der kan berettige at flå det hele fra hinanden.

Kobling, pølsehorn, udrykkerleje, alle et godt bud på hvor fejlen nok er, men bilen virker og kører, så lad det blot blive ved det, og nu er den tilligemed synet :D

Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af manuel »

Hej funktionel.

Fik du nogensinde fundet fejlen eller starter du stadig i N. Meget spændende læsning, dog mangler der en god afslutning, derfor spørgsmålet.

Hilsen Manuel
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Afslutningen på historien kan alle vi nysgerrige og medlevende Luponatikere (godt ord igen!) vist komme til at vente længe på. Mit gæt er, at der kører hundredevis af Lupoer, der kun vil starte i N, fordi koblingsværdien er over 85% - ejerne ved ikke, hvad der "galt", fordi værkstedet heller ikke ved det. Og ejerne har lært at leve med det, fordi værkstedet foreslår udskiftning af gearkasse, gangsteller, hydraulikstation og koblingsaktuator (plus det løse, som 383kubik altid ironisk tilføjer) til en sum, der indlysende overstiger bilens værdi.
Den eneste bivirkning er jo, at Eco funktionen må man undvære.
Og når jeg siger, at vi nok kommer til at vente længe på afslutningen, hænger det sammen med, at jeg og mange andre har konstateret, at det kan køre på den måde i årevis, før koblingen er så slidt at det er slut. Ofte tror jeg, at de andre komponenter (tryklejet og føringsrøret) giver op først.
PS Og jeg lover alligevel at vente tålmodigt på fortsættelsen af historien :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Rasbi »

Eco virker fint på min som ikke stArter i stop. Hvis det er start-stop funktionen du hentyder til med Eco?

Ellers har du helt sikkert ret :)
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Og således korrigeret finder jeg fortsat mig selv forvirret - omend nu på et højere plan. Jeg troede bestemt, at min erfaring var helt generel: At en 3L, der ikke vil starte i Stop heller ikke genstarter ved Eco-udløst motorstop.
Kan nogen hjælpe mig i min uvidenhed, så jeg måske igen kan sove roligt??
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Rasbi »

Hehe ja, det giver ikke mening. Grunden til den ikke vil starte i stop er jo netop at den ikke ved om motor er mekanisk adskilt fra hjulene.

Derfor må ingeniørene ved VW være blevet enige om at såfremt bilen er nået frem til et lyskryds er den nok ikke helt gal. Eller at man jo netop her først slipper bremsen når der frit forude. Eller noget helt tredje, bilen sætter i N når man holder stille under "kørsel".
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg mener da bestemt at datterens Lupo ECO-starter selv om koblingscylinderen er færdig så den ikke kan starte i stop :)
Jeg mener også jeg har kørt i en anden hvor den gjorde, så det tror jeg ikke har noget med hinanden at gøre ;)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af doktorfrank »

Tak til begge. Rasbi giver mig i det mindste et nyt udgangspunkt - hvis det er rigtigt; jeg har haft fornemmelsen, at den under nedbremsningen altid ender i 1. og jeg har ikke mærket, at den går ud af 1. ved stop eller at den genindrykker 1., når jeg slipper bremsen.
Lige nu har jeg "fastinstalleret" VCDS i min A2. Så nu har jeg et dejligt lille projekt at studere imorgen.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Den bliver i 1. gear.
Havde den hoppet ud og ind af gear, så skulle den skifte ind i gear, samtidig med at den starter motoren og finder koblingspunktet.
Det er værdiful tid, som ville ødelægge komforen, som der allerede mangler en del af, kontra rigtig automatgear.
Jeg har aldrig hørt min N startende Lupo geare ud eller ind i et lyskryds og jeg har dælme sarte øre, over for mekaniske lyde.

Og min stoppede og startede fint i ECO i lyskryds, med koblingstal på 91%
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

Kære højt ærede Luponatikere* - altså ment på den positive måde. ;)
(*=lånt ordvalg af dr. Frank) – som næsten også har clairvoyant syn, - med hensyn afslutningen, som ” vi vist kan komme til at vente længe på”.

Et passende dansk ordsprog kunne i denne sammenhæng være ”hastværk = med lastværk …… eller tålmodighed er en dyd….. og belønnes derefter ”.
Så i mangel af dårlige undskyldninger kommer der her en uforbeholden undskyldning og tak til Oaxius, dr.Frank , Kim B. Olesen, Atjuh 3L og Sussi for jeres uvurderlige indlæg til løsningforslag. :D
Når dette så er sagt, fremkommer de kolde fakta.:
Ved fejldiagnosticeringen d. 14. 12. 2014 havde Ulven løbet ca. 372.000 km.
Dags dato står tælleren på 410.010 Km. altså en difference på 38.010 km på små 13 mdr. - svarende til et mdr. gennemsnit på 2924 km. – og hvad er der så i mellemtiden blevet skruet i ?
Jeg fulgte Oaxius råd om at rense hydrauliksystemet, på det plan jeg kunne være med på, hvilket havde en positiv virkning, i form af lidt kortere tidsramme til trykdannelse (hydraulikpumpen stopper), og en lidt blidere tilkobling.
-troen kan selvfølgelig flytte bjerge, men havde jeg gået lidt mere analytisk og systematisk til værks, havde jeg taget tid på trykdannelse mv. forinden reparationen,
Den hydraulikolie, som ligger nederst efter ”de forbundne kars principper” var var væsentlig mere sorte end grønne. :shock: Var Ulven nu blevet tæmmet så meget, at den ville starte i stop-funktion? – Nej, den fører stadig sit eget liv, men nogle gange er der sporadiske gange, hvor Ulven er mere samarbejdsvillig, og kan startes med gearvælgeren i ”stop-position”
Konklusionen må være, at tiltaget i dette tilfælde havde en nyttig indvirkning, omend startfunktionen i ”stop-gearkassen” udeblev. :)

Har besluttet, at jeg ikke vil gøre yderligere med hensyn til en evt. slidt kobling, før det er ”bidende” nødvendigt eller som Oaxius foreslår ,at man venter til, ” at der kommer andre fejl, der kan berettige, at ”flå det hele fra hinanden” Alle os, der er glade for vores Lupper, vil selvfølgelig gerne se, at Ulven spinder, trives og har det godt, - men Oaxius har en pointe her, - for if it`s broken don`t fix it !

Således glæder jeg mig over, at koblingen indtil nu har stået mig bi godt 38.000 km, så udskiftningsomkostningerne er pt. sat på standby. :D
Uden at det skal blive alt for pædagogisk, bekræfter tråden læringsprocessen godt, ordsproget : Ingen kan alt. Alle kan nogen, Sammen kan vi endnu mere”. Som ”amatør-Luppe-mager” kommer der derfor nogle følelser i klemme, når ens kæledække bliver mål og vejet, og fundet for let …. :o

Fakta er, at følelser og fornuft ikke går i hånd i hånd, hvilket DoktorFrank skarpsindigt analysende bekræfter, når han fremfører ,at værkstedregningen på ”udskiftning af gearkasse, gangsteller, hydraulikstation og koblingsaktuator, indlysende overstiger bilens værdi.” :(
Og han forsætter nærmest synsk:
”Og når jeg siger, at vi nok kommer til at vente længe på afslutningen, hænger det sammen med, at jeg og mange andre har konstateret, at det kan køre på den måde i årevis, før koblingen er så slidt at det er slut. Ofte tror jeg, at de andre komponenter (tryklejet og føringsrøret) giver op først.
PS Og jeg lover alligevel at vente tålmodigt på fortsættelsen af historien ”

Ganske rigtigt !!! dr.Frank havde erfaringen, og i starten troede jeg, at jeg kørte på umiddelbart lånt tid, og ville vende tilbage snarest, men Ulven kører stadig, og økonomibilen har ikke svigtet mig endnu. :D
( har dog en airbaglampe tændt, - men det er formentlig et overkommeligt projekt ;)

God weekend til Alle !
Knud - Nordjylland
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Tak for feed back.
Alle med gamle aktuatorer, bør tage dem af og rense dem, så bundfaldet kommer væk.

Nu du skriver Nordjylland, så tag kontakt til Sussi herinde.
Jeg er sikker på at du kan få hjælp til din airbag der.
Alternativet er at du tager en køretur til Sjælland i februar, hvor vi er ved at stable et Lupo træf på benene.

Find det inde under "Træf".

Der vil være adgang til gratis fejludlæsning, grundjustering, donkraft osv.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Atjuh 3L »

Er Sussi flyttet?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Mukker »

Sussi bor på Lolland. Ikke Nordjylland.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af 2a2 »

Tror helt bestemt også at stop-start har virket på begge mine selv om det elendige potmeter i rumpen var ved at være slidt op...

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af sussi »

NordJylland = Kim eller KMDTHY
De er begge et par flinke fyre :D
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:NordJylland = Kim eller KMDTHY
De er begge et par flinke fyre :D
Sissi
Tak, tak :)

Du skal være hjertens velkommen Knud :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Kim B Olesen »

+1 :D
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af Qaxius »

Min fejl.
Det var Kim jeg mente.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
funktionel
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 22. feb 2014 23:24
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af koblingscylinder

Indlæg af funktionel »

Hej Sussi, KMDTHY, Kim B Olesen, Qaxius mfl. :)

Super tak for jeres tilbagemeldinger. :D
Først tænke jeg, at ham Sussi er da en flink fyr - også på andres vegne :o - men han har åbenbart mere at have det i end kun med ord…
For kort tid efter kom KMDTHY på banen og bekræftede Sussis antagelse – ” Du skal være hjertens velkommen Knud.”
Det er da en flot gestus, men vil lige prøve at skrue i Luppen en gang mere, inden jeg drager udenbys med opgaven. ;)
For ikke at åbne flere tråde, fortsatte jeg i en eksisterende tråd : slukke airbag lampe.
viewtopic.php?f=13&t=949

Her har jeg lagt et par billeder op, - og så er I velkomne til at grine af fremgangsmåden - det ender jo med, at Luppen skilles ad i atomer …
Hvor meget står en brugt airbagenhed i i gode danske kroner. – kan man skære lidt i gulvtæppet for at demontere styreenheden ?
Hvad ville I have gjort ? :idea:

Mvh Knud
Besvar