At monteret et arbejds relæ

Alt vedrørende teknikken på 3L
Cappi
Indlæg: 43
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 01:43
Geografisk sted: Silkeborg området

At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Cappi »

Hej.
Jeg kan se en rimelig forskel på lysstyrken når jeg drejer min lys kontakt fra slukket til tændt. (helt fra venstre til højre) de 2 pære der sidder i er af samme mærke og købt og monteret den samme dag.

Har tænkt på at montere et arbejds relæ bag hver lygte, også for at afhjælpe det mere kendte problem med at de brænder H4 stikket af.
Har lige haft et problem med at min ene lygte næsten ikke lyste og at den blå pære for fjernlys kunne ikke slukkes. Den ene lygte afgav kun en meget svag orange farve og da jeg fik batteriet af kunne jeg så se at stel ledningen var smeltet over.

Andre der har haft dette problem og hvad gjorde i for at løse det. ? :)

Har i mellem tiden bare loddet et nyt stik på, men det gjorde jeg også da jeg købte en brugt lygte for 2-3 måneder siden :)
Du kan få 2 ud af 3 ting
hurtigt godt eller billigt!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Andreasf »

Cappi skrev:Jeg kan se en rimelig forskel på lysstyrken når jeg drejer min lys kontakt fra slukket til tændt. (helt fra venstre til højre)
Ja, det er meningen.
Cappi skrev:Har tænkt på at montere et arbejds relæ bag hver lygte, også for at afhjælpe det mere kendte problem med at de brænder H4 stikket af.
Hvad skulle det hjælpe - der kommer vel lys i lygterne alligevel?
Cappi skrev:Andre der har haft dette problem og hvad gjorde i for at løse det. ? :)
At fikse ledningen, vil være et godt bud.
Cappi skrev:Har i mellem tiden bare loddet et nyt stik på, men det gjorde jeg også da jeg købte en brugt lygte for 2-3 måneder siden :)
Løste det nye stik det med stelforbindelsen?

Jeg er ærlig talt meget i tvivl om hvad det er du mener.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Cappi
Indlæg: 43
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 01:43
Geografisk sted: Silkeborg området

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Cappi »

Lyset tænder sammen med motoren så det undre mig . Kontakten inde i bilen må være slidt, hvis den er slidt vil det øge modstanden. Det ville så gøre at ampere forbruget vil stige, det kombineret med i forvejen dårlig Stel forbindelse gør at stik og evt ledninger bliver for varme.
Du kan få 2 ud af 3 ting
hurtigt godt eller billigt!
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af ph. »

Cappi skrev:Lyset tænder sammen med motoren så det undre mig . Kontakten inde i bilen må være slidt, hvis den er slidt vil det øge modstanden. Det ville så gøre at ampere forbruget vil stige, det kombineret med i forvejen dårlig Stel forbindelse gør at stik og evt ledninger bliver for varme.
Lyset tænder samtidigt med at du sætter tænding på! JA Det hedder kørelys og da det er i nærlyset så skal det være med reduceret spænding ...vist nok 20% men læs fstyr.dk Detailforeskrifter for motorkøretøjer... står sikkert også i FAQ/GUIDES her på siden

og en dårlig stel bliver ikke bedre af at du monterer et arbejdsrelæ!
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Du har ca. 2 meter 0,5 mm^2 ledning liggende under instrumentbordet, hvilken er i serie med nærlygterne i position kørelys. Dette stykke ledninge kortsluttes når lyskontakten drejes længst til højre.

Ledningsstykket giver et spændingsfald på ca. 2V, hvilke reducer lysstyrke på nærlygtelampen og herved forlænger levetiden. Det samlede effektoptag i kredsen (lampe + ledning) reduceres (pga. samlet set øget modstand i kredsen).

Sætter du arbejdsrelæer på, vil dine lampesokler stadig smelte. Og det er endnu hurtigere.

Glem de arbejdsrelæer. Det er ligegyldigt og unødvendigt fusk. Køb nogle kvalitets-lampefatninger istedet (kvalitet ikke lig med THansen). Du kan købe gule reparationsledninger med forgyldte terminaler hos VW. Disse er meget robuste overfor miljøpåvirkninger.


- og det er direkte forkert når du skriver at øget modstand øger strømmen (som har måleenheden ampere).


/Claus
Cappi
Indlæg: 43
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 01:43
Geografisk sted: Silkeborg området

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Cappi »

Hej HamSjelv

er vi enige om at pæren er på 55 W ?
Det trækker den altså uanset hvor meget modstand der er i ledninger/stik mellem den og batteriet forskellen er bare at når der er et spændings fald på 2-3 volt hedder regne stykket ikke længere ;

55W/12V = 4,5 A
Men derimod
55W/9V = 6,1 A

og så er spændings faldet på stel siden ikke med regnet endnu..

Jo højere volten er jo mindre bliver amperen. Det er bare sådan det er.
Du kan få 2 ud af 3 ting
hurtigt godt eller billigt!
Michael Munk
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland

At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Michael Munk »

Cappi skrev:Hej HamSjelv

er vi enige om at pæren er på 55 W ?
Det trækker den altså uanset hvor meget modstand der er i ledninger/stik mellem den og batteriet forskellen er bare at når der er et spændings fald på 2-3 volt hedder regne stykket ikke længere ;

55W/12V = 4,5 A
Men derimod
55W/9V = 6,1 A

og så er spændings faldet på stel siden ikke med regnet endnu..

Jo højere volten er jo mindre bliver amperen. Det er bare sådan det er.
Arh.. Det regnestykke holder ikke. Modstanden i pæren er konstant og de 55w gælder kun ved 12V
Når du har en lavere spænding ove pæren, løber der også en lavere strøm. Da både spænding og strøm e mindre falder effekten kvadratisk.
Venlig hilsen
Michael Munk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af sussi »

Til Chappi, hør nu bare efter hvad Claus siger, han ved hvad han taler om :D
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af doktorfrank »

Nu bliver jeg da osse nysgerrig: Er min observation, at modstanden i sådan en glødepære er ganske temperatur-afhængig, ikke valid?
Bortset fra det: Jeg istemmer koret: Lyt til dem, der ved hvad de taler om (in casu Claus).
:shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Nicolai »

Ved ikke om det er påskønnet - og uden at jeg ved noget om noget som helst...så er her et par kommentarer

1. Normalt er glødetråden i en pære lavet af wolfram i en beskyttende atmosfære eller i det mindste iltfattig.
2. Wolfram har følgende modstand, som funktion af temperatur.

Tabel 1. Modstanden af tungsten med temp som funktion
R/R300K Temp[K] Res μΩ·cm
1.0 300 5.65
5.48 2100 60.06
10.63 1200 30.98
16.29 3000 92.04

Så ved f.eks. en temperatur på 3000K (eller deromkring) vil modstanden i pæren være 16,29 x større end ved omkring stuetemperatur.

Ved øget temperatur følger øget modstand, hvilket giver mindsket afsat effekt i pæren, hvis spændingen er konstant (er den normalt) og der ikke anvendes strømstyring (slet ikke normalt at gøre).

Da øget temperatur medfører øget modstand, som giver mindre effekt og fører derfor til mindre temperatur og mindre modstand vil pæren automatisk finde et ligevægtspunkt imellem glødetrådens beskaffenhed og den påtrykte spænding/strøm.

Hvis de to pærer er serieforbundet korrekt og uden fejl burde det kun være, hvis pærerne er forskellige at der kommer forskellig lysstyrke. Men en pære kan jo godt gå delvist i stykker - f.eks. at wolfram glødetråden knækker i den ene side, men rammer den anden pol på et nyt punkt på tråden, hvilket kan give en ny modstand og derfor ændret lysstyrke.

Lysdioder samt sparepærer og lysstofrør fungerer ikke på samme måde og ovenstående er derfor kun relevant ved glødetrådspæren.

Og det vil være rimeligt at antage at de elektriske specifikationer på pæren skal være opfyldt for at få det korrekte effektforbrug samt udsendt mængde lys.

Mao. 55 W ved 12 V. Antal lm (lumen) på pærens pakning fortæller dig så, hvor meget lys du rent faktisk får ud.

Iøvrigt glødetrådspære ligger omkring 1-2% effektivitet - så et lysudbytte på under 1 W (eller cirka 1000 lumen) ved et el-forbrug på cirka 55W

Luminous efficacy table
Light type Typical luminous efficacy (lumens/watt)
Tungsten incandescent light bulb 12.5-17.5 lm/W (det er den vi taler om)
Halogen lamp 16-24 lm/W
Fluorescent lamp 45-75 lm/W
LED lamp 30-90 lm/W
Metal halide lamp 75-100 lm/W
High pressure sodium vapor lamp 85-150 lm/W
Low pressure sodium vapor lamp 100-200 lm/W
Mercury vapor lamp 35-65 lm/W
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af doktorfrank »

Skøøønt - det er klippet ud til gemmekassen. Mange tak 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Cappi skrev:er vi enige om at pæren er på 55 W ?
Ja, vi er enige om at den afsatte effekt i pæren er 55W når pæren er påtrykt en spænding på 12,0V.

Cappi skrev:Det trækker den altså uanset hvor meget modstand der er i ledninger/stik mellem den og batteriet forskellen er bare at når der er et spændings fald på 2-3 volt hedder regne stykket ikke længere ;

55W/12V = 4,5 A
Men derimod
55W/9V = 6,1 A
Hvis jeg forlænger din teori om fastholdt afsat effekt ned til en spænding på 0,0V, ville strømmen være uendelig stor, og pæren ville fortsat lyse. Ved hvilken spænding stopper din teori?
Cappi skrev:Jo højere volten er jo mindre bliver amperen. Det er bare sådan det er.
Nej, det er bare ikke sådan det er.

Du kan i området 11-13V regne pærens modstand som tilnærmet konstant, som rigitg godt beskrevet af Nicolai.



/Claus
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Andreasf »

..men, fik vi nogensinde afklaret, hvorfor han dog vil have et relæ monteret?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:..men, fik vi nogensinde afklaret, hvorfor han dog vil have et relæ monteret?
Det skriver han jo i 1.ste indlæg

for at afhjælpe det mere kendte problem med at de brænder H4 stikket af.
Har lige haft et problem med at min ene lygte næsten ikke lyste..
..og da jeg fik batteriet af kunne jeg så se at stel ledningen var smeltet over.


ved bare ikke hvordan evt. forøget V ved lygten vil give bedre arbejdsforhold til hans i forvejen elendige stel
men det giver sikkert mening... noget med at hvis han via noget relæstyring og x-tra batteri booster den til 24V så behøver han slet ikke stel ledning mere
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af doktorfrank »

:lol: :lol: :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Andreasf »

Jeg havde sgu nok bare valgt at montere en inverter til 230V og så møve et par E27-fatninger i lygterne.
Så er vi helt ude over stelforbindelse, så er der kun nul og fase at koncentrere sig om .. :roll:

Evt. også en IHC Controller.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:Jeg havde sgu nok bare valgt at montere en inverter til 230V og så møve et par E27-fatninger i lygterne.
Så er vi helt ude over stelforbindelse, så er der kun nul og fase at koncentrere sig om .. :roll:

Evt. også en IHC Controller.
vil du så bygge det som en fast installation med "stive" ledninger eller blot springe over hvor gærdet er lavest og bruge en stump forlængerledning bidt af på mål?

og er "stive" ledninger overhovedet til at bruge i en bil med alle de vibrationer der er ...som han synger i den gamle sang om Larsen
det sgu vær så godt og så det faktisk skidt

er det IHC man kan kommunikerer med fra en computer et andet sted i landet? ku være gejl nok hvis bilen blev stjålet så kunne man sætte den til at dytte og blinke med forlygterne :ugeek:
Cappi
Indlæg: 43
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 01:43
Geografisk sted: Silkeborg området

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Cappi »

nå nå nå.

Er der nogen der har en løsning på det med H4 fatningerne der smelter ved lygten ? Loddet en ny på for 2-3 måneder siden. Den er brændt over ved stel ledningen.?
Har målt stel ledningen fra lygten og op på batteriet = 0,3 - 0,4 ohm.

Det med arbejds relæet begyndte da jeg opdaget en væsenlig forskel på hvor lys kontakten stod.
Du kan få 2 ud af 3 ting
hurtigt godt eller billigt!
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Smeltede fatninger: Køb kvalitet, ikke THansen. Udfør ledningssamlingerne håndværksmæssigt korrekt. Husk at de skærende klemmer i lampefatningen kun holder til 5 på- og afmonteringer.

Hvordan har du målt de 0,3 - 0,4 Ohm?
Selv det bedste håndholdte Fluke på markedet måler ikke nøjagtigt under 1 Ohm. Skal du bestemme overgangsmodstandene korrekt, skal det være ved en højstrømsmåling.
Hvad er spændingen mellem de to punkter hvor du måler de 0,3 - 0,4 Ohm, når nærlys samt overhalingslys er tændt samtidig?

Og du er helt med på der _skal_ være forskel i lysudbyttet afhængig af lyskontaktens position, ikke?



/Claus
Cappi
Indlæg: 43
Tilmeldt: tors 31. jul 2014 01:43
Geografisk sted: Silkeborg området

Re: At monteret et arbejds relæ

Indlæg af Cappi »

Det var jeg ikke med på :?

Men har lavet udmålingerne med et fluke fra arbejde (ret nyt) men så er det sku nok bare et sæt "rigtige" fatninger jeg skal have fat i :P !

Dem der er på nu er godt nok ik fra Thansen men fra mekronnem.
Du kan få 2 ud af 3 ting
hurtigt godt eller billigt!
Besvar