Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Hej! Jeg har læst mig til at det er meget vigtigt det er 3,1 liter olie til gearkassen i modsætning til hvad fabriksdata er??
Hvorfor er det ændret?
Hvorfor er det ændret?
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.
270.000 km på uret
270.000 km på uret
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Det har der været skrevet en masse om, prøv at søge lidt, brug linket i min signatur
M.v.h. Sussi
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Fordi den brænder af med 2,7L gearolie, det burde være svar nok.
Når det så er sagt er det fordi de tåbelige tyskere har sparet 0,4L sikkert af hensyn til vægten, i forhold til en Polo gearkasse der er stamfar til Lupoèns og i den anledning flyttet påfyldningen lidt ned.
Så det er ændringen, påfyldningen er flyttet ned, derfor skal den overfyldes for at få den rigtige mængde i forhold til konstruktionen.
Når det så er sagt er det fordi de tåbelige tyskere har sparet 0,4L sikkert af hensyn til vægten, i forhold til en Polo gearkasse der er stamfar til Lupoèns og i den anledning flyttet påfyldningen lidt ned.
Så det er ændringen, påfyldningen er flyttet ned, derfor skal den overfyldes for at få den rigtige mængde i forhold til konstruktionen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Jep, hvis man slå 3L udgaven op på ( mener det var google) jeg søgte en gang, hvor der stod at de havde sparet på olien i gear kassen for at bilen vejer mindre.
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Okay, tak for svar Det giver jo god mening når i skriver sådan. Hellere 32km/l også have en gearkasse der ikke brænder af..
Sort Lupo 3l - Reg. 12/12-2001 - AP900 fartpilot - Fjernbetjent centrallås m. Klapnøgler - Alu sports pedaler - W8 loftlys - lys i loftet ved bagsæderne fra Vw Passat - Brilleholder i himlen - 2 DIN Navi - Handskerum m. Lys - Lys i fodrum - Tågelygter - LED Kørelys (Osram PX-4) og sidst men ikke mindst bagagerums lys.
270.000 km på uret
270.000 km på uret
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Man skulle næsten mene at der skal mere end 3,1 L på, da VW jo også har været så geniale at udhule nogle af akslerne mm. Det giver en mindre volume af stål og mere plads til olie
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Sv: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
rolig nu - min runder snart 500.000km - med de originale 2,7l olie i - det kan godt være at nogen gerne vil have 3,1l i og det er sikkert helt fint - men jeg har altså også tillid til at de vw ingeniører rent faktisk godt vidste hvad de lavede ...
mvh 2a2
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Hvis det skal være helt rigtigt er det jo kun 2,5 liter originalt de fandt jo nok ud af at det var for lidt
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Min kan ha kørt 164.000km forkert olie mængde, men den er på 3.1 nu og herefter 326.000km køre gearkassen stadig problem frit
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Re: Sv: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
2a2 skrev:rolig nu - min runder snart 500.000km - med de originale 2,7l olie i - det kan godt være at nogen gerne vil have 3,1l i og det er sikkert helt fint - men jeg har altså også tillid til at de vw ingeniører rent faktisk godt vidste hvad de lavede ...
mvh 2a2
Så køre du bare videre, der er også mennesker der bliver 90-100 og ryger 50 smøger om dagen, men flertallet dør af det langt tidligere. Eller overlever at køre ind i en lastbil uden sele, men igen, flertallet dør af det.
Jeg vælger ikke at ryge og køre med sele, men det betyder jo heller ikke jeg bliver gammel!
At du har tillid til VW, tjaa, men de blev jo så klogere fra de 2,5L der er nævnt. Sikkert da de første gearkasser begyndte at brænde af!
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Sv: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
nu husk på at man også rent faktisk skal kunne påvise at de gearkasser der er gået kaput rent faktisk ville ha overlevet hvis de havde haft 3.1 l olie i - og det er der vist ikke nogen her der rent faktisk kan påvise..
De bøjede skifte gafler jeg fik i min anden a2 havde jeg nok fået alligevel. Men det er bedre med lidt for meget end for lidt så hæld da bare den 1/2 l mere i - men før jeg tror på nogen forskel på levetiden vil jeg godt se lidt mere dokumentation end at vw folk bare er for dumme...
mvh 2a2
De bøjede skifte gafler jeg fik i min anden a2 havde jeg nok fået alligevel. Men det er bedre med lidt for meget end for lidt så hæld da bare den 1/2 l mere i - men før jeg tror på nogen forskel på levetiden vil jeg godt se lidt mere dokumentation end at vw folk bare er for dumme...
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Sv: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Bøjede skiftegafler ville normalt høre under fejl.402a2 skrev:nu husk på at man også rent faktisk skal kunne påvise at de gearkasser der er gået kaput rent faktisk ville ha overlevet hvis de havde haft 3.1 l olie i - og det er der vist ikke nogen her der rent faktisk kan påvise..
De bøjede skifte gafler jeg fik i min anden a2 havde jeg nok fået alligevel. Men det er bedre med lidt for meget end for lidt så hæld da bare den 1/2 l mere i - men før jeg tror på nogen forskel på levetiden vil jeg godt se lidt mere dokumentation end at vw folk bare er for dumme...
mvh 2a2
I en asg må det være manglende eller forkert justering
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Bøjede skiftegafler er absolut ikke en fejl 40.
De skiftegafler er ofre for en langvarig udmattelse pga en kærv-dannelse ved roden af den svejsning der er lavet på dem.
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
De skiftegafler er ofre for en langvarig udmattelse pga en kærv-dannelse ved roden af den svejsning der er lavet på dem.
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Manglende olie giver øget slid på lejer. Jeg tror på at de 2,7 liter egentlig er nok. Problemet opstår når de gamle kasser begynder at blive utætte og på et tidspunkt kommer farligt langt under de 2,7 liter. Jeg ser de ekstra 0,4 liter som en form for buffer
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
i så fald så burde alle skiftegafler ...alle gear og alle gearkasser... vel bøje inden for et forholdsvis lille antal skift-intervalVyffe skrev:Bøjede skiftegafler er absolut ikke en fejl 40.
De skiftegafler er ofre for en langvarig udmattelse pga en kærv-dannelse ved roden af den svejsning der er lavet på dem.
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
men det gør de sjovt nok ikke!
Der findes Landcruiser HJ-60 som pga. bukket skiftegaffel havde problemer med at holde sig i 5.gear allerede inden de havde rundet 150.000 og andre som stadig kørte problemfrit efter 400K
Helt Klart et fejl.40 problem når folk ikke magtede at sætte bilen helt i gear
eller ikke magtede at træde kobling helt ned eller bare skifte gear ude af takt med koblings-bevægelse
2,3,4.gear er benyttet langt flere gange end 1. og 5.gear så hvis fejl.40 ikke havde betydning så burde de gear vel bukke skiftegafler langt tidligere (tidshorisont og km) end 1,5.gear
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Det jeg skrev var mere målrettet de knækkede gafler til 3-4 gear. Det jeg skrev er en faktuel forklaring omkring årsagen til knækkede skiftegafler, ud fra nøje besigtigelse af en knækket skiftegaffel.
Jeg antog lidt at når 2a2 skrev bøjet skiftegaffel var det en skiftegaffel der var nær et træthedsbrud.
Det er muligt at vi har talt forbi hinanden
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
Jeg antog lidt at når 2a2 skrev bøjet skiftegaffel var det en skiftegaffel der var nær et træthedsbrud.
Det er muligt at vi har talt forbi hinanden
Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Sv: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
det er egentligt der jeg vil hen - vi har rent faktisk ikke det store belæg for at tro på at årsagen er for lidt olie - men hæld da bare den 1/2 l mere i den -
og så fred være med det....
mvh 2a2
og så fred være med det....
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
men hvis (hedder vist) koblingsaktuator ikke er just. korrekt så kobler den vel heller ikke helt ud og så kan det vel tænkes at skiftegafler dør hurtigere end på en serviceret gearkasse??
eller hvis gearskifte er ude af justering så den ikke fuldfører gearskiftet vil det vel også kunne ha indvirkning på levetiden på skiftegafler
jeg ved ikke hvad der ligger til grund for at de får den defekt som du beskriver
min nåede at køre omkring 360K inden jeg tog livet af den og den havde ikke umiddelbart problemer med skiftegaflerne på trods af at de sidste mange km var overvejende bykørsel ...2,3,4.gears kørsel
eller hvis gearskifte er ude af justering så den ikke fuldfører gearskiftet vil det vel også kunne ha indvirkning på levetiden på skiftegafler
jeg ved ikke hvad der ligger til grund for at de får den defekt som du beskriver
min nåede at køre omkring 360K inden jeg tog livet af den og den havde ikke umiddelbart problemer med skiftegaflerne på trods af at de sidste mange km var overvejende bykørsel ...2,3,4.gears kørsel
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Sv: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Jeg ved ikke om du er klogere på Lupo 3L, end Danmarks 2 dygtigste dedikerede 3L mekanikere samt en af Danmarks bedste gearkassereparatører, men det tvivler jeg nu på, at du er, de anbefaler alle 3 at der SKAL 3,1 liter på gearkassen, så mon ikke de har den erfaring der skal til for at afgøre dette.2a2 skrev:Men det er bedre med lidt for meget end for lidt så hæld da bare den 1/2 l mere i - men før jeg tror på nogen forskel på levetiden vil jeg godt se lidt mere dokumentation end at vw folk bare er for dumme...
mvh 2a2
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Hvorfor 3,1 liter gearolie??
Ren spekulation: Det kan jo sagtens tænkes, at de tyske ingeniører er gået til grænsen med sikkerhedsfaktoren, så de kan spare et par hundrede gram. Altså at de 2,7 l lige netop er nok til at sikre smøreevnen, men 2,5 l bestemt ikke er nok. Der har trods alt været flere der har berettet, at de ved aftapning måler noget mindre end de 2,7 l.