Side 1 af 1

justering af håndbremse

: søn 28. nov 2010 22:35
af LeifBathum
Hvor justere man håndbremsen på 1,2 tdi

Re: justering af håndbremse

: søn 28. nov 2010 23:39
af sussi
Man justerer ikke selve håndbremsen, og du skal IKKE justere kabler i kabinen,
der sidder en lille kile i bremsesystemet i baghjulene, denne justerer "mere eller mindre" automatisk håndbremsen.

Glenn skrev i det gamle forum:
Af med tromlerne også sidder der en lille kile du slår lidt ned så bakkerne bliver presset længere ud! det tager 6 min pr. side. sidder skruen i tromlerne fast, så tag en skruetrækker og bank i enden af den med en hammer, så løsner skruen sig. Måske skal du bruge lidt vd40 (rustopløser) også, bank forsigtig på tromlerne så kommer de af!

Re: justering af håndbremse

: man 29. nov 2010 01:53
af ph.
og man "SLÅR" ikke kilen ned
man giver den lidt mere plads og kan evt. hjælpe den lidt på vej hvis den er groet fast i bremsestøv
....Det "Rigtige" ville være at rense og smøre nu man alligevel er der inde

Når det er sagt så kan der vel i samme omgang tilføjes at det ofte viser sig at bremsebakker er slidt ned... :/

Re: justering af håndbremse

: man 29. nov 2010 19:07
af m bonnichsen
Bremserne i bag er storset de samme vw har brugt side 1970 selve systemet er ikke ændret ret meget jeg har altid brugt en spids skrugetræker igennem hullet til hjulbolten så kan man stremme og løsne kilen så det passer. Man plejer at stremme til hjulet går fast dreje et par omgange og så løsne til det går løst rundt. Det er det samme når trumlen skal af så løsner man bare kilen ;)

Re: justering af håndbremse

: man 29. nov 2010 22:42
af LeifBathum
jeg skal til at skifte kabler og spørg måske forkert, prøver igen, hvor sidder kablerne fast ved håndbremsen og hvordan skiftes disse ??, skal man have varmeskjold af eller kan man gøre det inde fra kabinen ??.

På forhånd tak og for de andre svar.

Re: justering af håndbremse

: tirs 30. nov 2010 03:00
af ph.
du skal til inde fra...
konsol omkring håndbremse skal lindes i bagenden eller tages helt af hvis du ikke gider kæmpe med det samtidig med at på møtrikke til at fange gevind på kabler

Re: justering af håndbremse

: tirs 30. nov 2010 19:26
af LeifBathum
mange tak for dit svar det var lige det jeg hvade brugn for.

hilsen leif
:) ;)

Re: justering af håndbremse

: tors 23. jun 2022 12:36
af Vennevold
Hvad kan problemet så være når man har renset og justeret hele systemet bag i og håndbremsen stadig skal trækkes helt op under taget før den tager bare lidt fat??
(Bremsebakker blev skiftet for ca.2000km siden)

Re: justering af håndbremse

: tors 23. jun 2022 15:54
af Ejner
Til slutjustering af bakker ift. tromler anvend en alm skruetrækker til at vippe bakke udad ved at sætte af på den fjeder trukne tværstang, se foto.
Herved kan kilen sænkes trin for trin (klik høres tydeligt) indtil tromle går med passende påløb på bakker.
På med tromle, træd på bremse og træk håndbremse nogle gange.
Tjek om kilen evt. skal strammes 1 par hak mere ved at turne tromler igen.
Slut af med prøvekørsel, og tjek at bremser i bag ikke bliver (for) varme

Re: justering af håndbremse

: tors 23. jun 2022 16:04
af Ejner
Her kommer et tæt på foto af justering af bagbremse, hvor kilen ses.

Re: justering af håndbremse

: tors 23. jun 2022 16:30
af Atjuh 3L
Der er mange muligheder, og her kommer et par af dem jeg selv har oplevet:
Dårlige håndbremsekabler.
Kaliber der er tæt men slidt i "hullet" så den nødigt vil ud.
Dårlige glidere.
Sidst, men ikke mindst, dårlige bakker. (Ridex lort!)

Mvh,

Atjuh 3L.

P.S. Her forudsætter jeg at tromlerne er vel inden for mål.