Kan ikke starte i stop!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Janning1 »

Hej lupoer!
Har lige købt en lupo 3l. her er mine følgende spørgsmål.

- kan ike starte i stop
- hydralik pumpe starter ikke når dør åbnes
- hakke lidt når den skal i 2 gear
- hvor finder jeg vag kit
Lupo 3l, 380.000km, 2001
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af 383CI »

Janning1 skrev:Hej lupoer!
Har lige købt en lupo 3l. her er mine følgende spørgsmål.

- kan ike starte i stop
Kan være fordi rundjusteringen ikke er på plads. Alternativt fordi koblingscylinderen er slidt.

- hydralik pumpe starter ikke når dør åbnes
Defekt kontakt i dørhåndtag er første bud

- hakke lidt når den skal i 2 gear
Grundjustering hvis du er heldig. Ellers slidt kobling/føringsrør eller kedelig gearkasse.

- hvor finder jeg vag kit
Enten låner du af en her, ellers http://shop.netech.dk/produkter/5-vcdsv ... -vcds-usb/
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Michael_N
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 21:14
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Michael_N »

Hej,

Er ny her på siden....
Må jeg iøvrigt starte med at rose forummet her. Det er super genialt og dejligt at der stadig findes folk som selv kan skrue i deres biler :D

Jeg har selv idag købt min første Lupo 3L og jeg studsede lidt da jeg læste indlægget her, for den jeg købte har samme fejl. Var bare ikke klar over at det er en fejl :o

Jeg har søgt lidt herinde på emnet og fundet dette:
viewtopic.php?f=13&t=4281&p=38225&hilit ... top#p38225
Hvis du går til side 2 slutter det hele umiddelbart med at han får den grundjusteret og så kan den starte i Stop:)

Så vi er vist 2 som skal starte med at få grundjusteret vidunderet:)

Tillykke med bilen iøvrigt !

Mvh
Michael
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af sussi »

Hej begge to velkommen i "klubben" og til lykke med jeres "nye" biler.
I har begge fået dette link:
viewtopic.php?f=22&t=14
Men glemt at læse 6. linie :D :D
M.v.h. Sussi
Ps. Opdater lige jeres profiler, med hvor i landet i bor.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja tillykke med vognen begge to ;) ja Janning1 - vi mangler lige hvor du er fra ? Ellers er der vist svaret ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af ph. »

jer der er nye i l3l verdenen og ikke kan starte i stop ...i ved godt at i skal træde på bremsen imens..?
Michael_N
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 21:14
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Michael_N »

Hej,
For mit vedkommende vil jeg sige jo... Men ved nærmere eftertanke kommer jeg lidt tvivl om jeg fik det gjort i forvirringen. Jeg har kun prøvekørt den, men henter den mandag eller tirsdag, så må jeg prøve igen.

Hvor risikabelt er det at køre med? Jeg får nemlig først vcds sidst i næste uge, Er vi ude i at den kan være så meget ude af justering at skiftegaflerne bliver belastet?
Det skal siges at den skifter fint gear, også til bak og i trip tronic mode.

Nå men jeg tager det lige roligt, det kan jo være at jeg ikke fik trykket på bremsen selvom jeg plejer at gøre det i biler med aut. gear.

Ps, den har fået ny gearkasse og kobling hos smc for 1.5 år siden, måske er fejlen der :lol:
Tjekkede kvitteringerne iøvrigt og så at de havde fyldt 3 liter gearolie på, ikke helt 3,1 liter men derover da tæt på. Måske de også er begyndt at læse med her på siden..... ;)

Nå ja, hvis der viser sig at være problemer med gearskiftet, så må jeg jo "synge sangen":)

God dag til Jer:)
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af KennyBrodersen »

Hej michael.. tillykke med din kommende pendlerraket:-)

Jeg kan se at du har fundet den tråd jeg oprettede for en lille måned siden.. og ja.. det hjalp helt vildt med en grundjustering.. det varede dog kun i 14dage... så ville den ikke starte i stop igen.. så stsrtede den bare i "N".. MEN... så i går (25/1) tog junior og jeg afsted en tur til tønder.. og vi handlede i en butik.. og hoppede i bilen igen men "glemte" at sætte den i "N"... drejede bare nøglen og vupti.. den startede.. blev så overrasket at jeg slukkede den igen og prøvede igen.. :-) .. og nu har jeg startet den flere gange i "STOP" siden.. så det er åbenbart noget som lever lidt sit eget liv :-)

Jeg har så dog fundet ud af at jeg nok også skulle justere mit "creep point" da min til tider sætter lidt hårdt ind i gear hvis jeg tøffer afsted, men der er aldrig problemer hvis den får lidt gas..

Håber du ikke føler dig alene med de små-problemer der nu engang er.. (i hvert fald med dim og min) :-)
Michael_N
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 21:14
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Michael_N »

Tak for de beroligende ord Kenny:)
Jeg vil tørre sveden af panden men alligevel starte med først at tjekke slør og slid i gearskiftet og hydraulikken og derefter grundjusteret. Jeg har altid selv skruet i mine biler, men har endnu ingen erfaring med lupo.

Men med alle de gode guides og hjælp herinde er jeg ikke så nervøs:)
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Janning1 »

Hej igen! min kan ikke starte i stop, heller ikke hvis jeg holder foden på bramsen..
Min kan også være lidt kedelig fra 1 -2 gear hvis jeg er i eco mode, kan dette fixes?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Michael_N
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 21:14
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Michael_N »

Hej Janning,

Jeg har læst i et andet indlæg herinde, (kan ik lige finde det igen) at det er normalt at den skifter langsomt fra 1. til 2. gear i eco mode.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Thore J »

KennyBrodersen skrev:... og ja.. det hjalp helt vildt med en grundjustering.. det varede dog kun i 14dage... så ville den ikke starte i stop igen.. så stsrtede den bare i "N".. MEN... så i går (25/1) tog junior og jeg afsted en tur til tønder.. og vi handlede i en butik.. og hoppede i bilen igen men "glemte" at sætte den i "N"... drejede bare nøglen og vupti.. den startede.. blev så overrasket at jeg slukkede den igen og prøvede igen.. :-) .. og nu har jeg startet den flere gange i "STOP" siden.. så det er åbenbart noget som lever lidt sit eget liv :-)
Hmm.. Og det skyldes ikke bare at du har været for hurtig inde i bilen, efter at den havde stået længe... Hvis trykkuglen ikke er helt ung længere eller bilen har stået længe, så når den ikke altid at oparbejde tryk nok til at udløse koblingen inden man kan nå at få drejet nøglen..

Jeg har gjort det til en (god!) vane at tage sikkerhedsselen på først, så passer det som regel, selv med en efterhånden noget træt trykkugle :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Janning1 »

Jamen min laver ikke tryk når jeg åbner døren, så fra hvornår starter den med at lave tryk?
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Vyffe »

Når du sætter tænding på.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Janning1
Indlæg: 249
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 17:13
Geografisk sted: Århus

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Janning1 »

Super mange tak
Lupo 3l, 380.000km, 2001
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Thore J »

Janning1 skrev:Jamen min laver ikke tryk når jeg åbner døren, så fra hvornår starter den med at lave tryk?
Janning.. Læs her viewtopic.php?f=22&t=58
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Blocheren
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 16. jan 2014 14:33
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Blocheren »

Min tager mellem 30 og 40 sekunder for at lave tryk (til den stopper) og inden da skal den i N for at starte. Men det er som regel kun om morgenen, er det så en ny trykkugle? :) Fik efterfyldt hydraulik olie så det sq være i orden..

Hilsen Thomas.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Bandit »

Det kan godt have noget med trykkuglen at gøre.
Prøv at kontroller datoen på den - Du kan læse mere her viewtopic.php?f=13&t=4382
Ulven kommer, ulven kommer
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af VAGtech.dk »

Blocheren skrev:Min tager mellem 30 og 40 sekunder for at lave tryk (til den stopper) og inden da skal den i N for at starte. Men det er som regel kun om morgenen, er det så en ny trykkugle? :) Fik efterfyldt hydraulik olie så det sq være i orden..

Hilsen Thomas.
Skal den i N for at starte, så er det ikke trykkuglen.. så er det stoplyskontakt, koblingscylinder eller koblingen.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Michael_N
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 21:14
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Kan ikke starte i stop!

Indlæg af Michael_N »

Hej Alle,

Min nyindkøbte Lupo kunne heller ikke starte i stop. Her idag grundindstillede jeg gearkassen og justeret creep-point. Og minsandten om den ikke kan starte i stop nu:)

Tak for gode guides iøvrigt!:) det var en smal sag at gøre det når man har noget at følge.

Min trykkugle er forresten også den bilen er født med '03 så den trænger sikkert også til udskiftning, men var altså ikke årsag til start problemet.

Mvh
Michael
Besvar