Lupo vil ikke starte i STOP

Alt vedrørende teknikken på 3L
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

hjælp-- har købt en dejlig Lupo, årgang 2000.. men den vil ikke starte i STOP. har læst rigtig mange guider herinde allerede, men jeg syntes ikke at nogen af dem passer på min..
når jeg åbner venstre dør, starter der en pumpe i motorrummet.. og den kører i ca 20-30 sekunder hver gang.. selvom jeg har parkeret den 15 min før.. og den er varm..
jeg sætter tænding på og den grønne lampe lyser med at jeg skal trykke på bremsen.. og den går ud når jeg trykker på den.. (og bremselyset virker)

men når jeg så drejer nøglen til start - efter at pumpen er færdig - "dør" lyset i instrumenteringen bare.. og intet sker..

jeg slukker nøglen igen og sætter tænding på og fører gearvælgeren i "N" og lader igen pumpen køre færdig.. og drejer igen nøglen til start og.. vupti.. så sterter den..

når bilen så kører sys jeg at den kobler lidt hårdt ind i gearene, men den kører dog..


det skal lige siges at der sidder ny gearkasse gangshalter og turbo på.. og service er lavet for knap 4000km siden..
hvad er det lige der sker her.. det hele er lavet ved VW lige syd for grænsen..-

har ikke såå meget forstand på alt det der hydraulik ting.. kun alm skruearbejde..
håber meget at i kan hjælpe mig.. og kan godt komme ud til en der har lidt forstand på det i Sønderjylland..

på forhånd tak..
Kenny
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne godt lyde som om den trænger til en ny koblingscylinder :) men det kan også bare være en koblings og grundjustering ;) Måske er der en i nærheden der kan hjælpe, der skal lige kigges lidt med computer for at komme nærmere fejlen ;)
Det hele lyder meget fornuftigt lige bortset fra ikke at kunne starte i STOP :)

Hov "EDIT" du trykker på bremsen mens du prøve at starte den i STOP - ikke ?
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

-----------Hov "EDIT" du trykker på bremsen mens du prøve at starte den i STOP - ikke ?----

Jo.. selvfølgelig.. min fejl.. :-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Kim B Olesen »

Ok - du har ikke selv VCDS/VAG-com ?
Ellers skal du have fat i en med det ;) helst også en der kan finde ud af at grundjustere ;)
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

kender en som arbejder ved VW.. og han har vcds privat.. men ved ikke om han kan grundjustere.. eller har prøvet det før
har er nemlig ret hård til VW ellers
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KMDTHY »

KennyBrodersen skrev:kender en som arbejder ved VW.. og han har vcds privat.. men ved ikke om han kan grundjustere.. eller har prøvet det før
har er nemlig ret hård til VW ellers
Der er en fin guide under FAQ. Så kan alle vidst næsten :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af ph. »

KennyBrodersen skrev: det skal lige siges at der sidder ny gearkasse gangshalter og turbo på.. og service er lavet for knap 4000km siden..
hvad er det lige der sker her.. det hele er lavet ved VW lige syd for grænsen..-
på forhånd tak..
Kenny
som jeg læser det så synes jeg at du skal få kigget efter oliemængde i gearkasse
der er nok for lidt i ;)
...Nej det er ikke derfor den ikke kan starte
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af batmann67 »

Opdater venligst din profil med geografisk placering.

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

Kan nu opdatere med at den nu ikke vil gå i bakgear.. den blinker bare i "R" i instrumenteringen.. jeg måtte forbi VW i Odense for at se om de kunne hjælpe min.. men jeg kunne købe en litter hydraulikolie (det grønne) og det var så det.. de havde ikke tid til at hjælpe en sønderjyde som pludselig ikke havde noget bakgear.. !!
Blev da så tilpas stædig-- så kørte hjem og gik straks i gang med at følge en af de SUPER fine guider under "FAQ". og fyldte så 44ML på beholderen.. og rokkede derefter ved den der trækker i koblingen.. og BUM.. nu kan den hoppe i bakgear.. MEN STADIG IKKE STARTE I STOP..øv..

får nok vcds på bilen torsdag eller fredag
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Thore J »

Glem VW, de ved intet om Lupo 3L - de risikerer at koste dig en formue - og uden grund!!!!!

Hvis det er odense så er det http://www.vagtech.dk du skal have fat i. Steffen har styr på 3L'erer
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

OPDATERING... har haft vcds på bilen og der er ingen fejlmeldinger på den.. og kiggede på værdien for koblingscylinderen.. og den var 1,82V med sluppet kobling og 3,92 med kobling trukket..

det er bare lidt underligt at når bilen står i tomgang og i N.. (med håndbremsen trukket)og man så står og kigger med i motorrummet.. så står den der koblingscylinder ligesom og regulerer lidt.. trækker og slipper hele tiden ganske lidt.. er der nu nogle kloge folk som kan nogle tricks til at komme videre??
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Thore J »

Start med en grundjustering.. Det ville nok ikke være af vejen..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Andreas K
Indlæg: 225
Tilmeldt: ons 24. apr 2013 10:57
Geografisk sted: København

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Andreas K »

min står også og "kører" lidt frem og tilbage i koblings kablet, i N når jeg står og kigger ned i motorrummet. Tror jeg de skal gøre ? min kammerats gør i hvert fald helt det samme.
Vw Lupo 3L 2002. Udstyr : Aircondition, Servo, ESP, Kopholder, Fartpilot og Højde just. førersæde
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Kim B Olesen »

Det skal de gøre, det er det de kalder at koblingsaktuatoren lever ;)
Men ja værdierne ser umiddelbart fine nok ud, tjek i 08 og så 25 i første eller anden blok - hvad er den værdi ?
Men ja prøv en grundjustering ellers er det ny koblingsaktuator og endnu en grundjustering :)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af VAGtech.dk »

Andreas K skrev:min står også og "kører" lidt frem og tilbage i koblings kablet, i N når jeg står og kigger ned i motorrummet. Tror jeg de skal gøre ? min kammerats gør i hvert fald helt det samme.
Helt almindeligt :)!
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Qaxius »

Lyder som om at du har stjålet min bil, for beskrivelsen passer. Hehe.

Min gør præcis det samme.
Lyset dykker ved start i STOP.
Over i N og så starter den altid uden problemer.
Jeg har lært at lave med det.
2 grundjusteringer med VCDS har intet ændret.
En ny koblingsaktuator koster 2400,- og så skal den leveres og monteres.
Forvent yderligere udgifter til slanger der sidder irret fast og O-ringe som også er trætte.

Er det virkelig over 3000,- værd at kunne starte den i STOP?
Det med det faldende tryk kan være din trykkugle.
Min gjorde præcis det samme.
En ny trykkugle hjalp lidt på det.

Jeg mindes at ha læst noget om at bilen ikke vil starte i STOP hvis koblingsværdien kommer over 3,5.
Synes vidst nok at det stod i VCDS Manualen.

De hårde gearskift kan komme fra et slidt batteri. Min gør præcis det samme.
Det bliver så gjort værre hvis den ene elle begge træaksler er slidte, så den har et slup som den kan hukke i.

Så tjek trækaksler og batteri/ladespændingen ved 1500 omdrejninger.

Dine hårde gearskift er sikkert værst når motoren er kold og sikkert også værst fra 1. til 2. gear?
For sådan er min nemlig.
Man lærer at leve med det og lærer at kompensere med gaspedalen, ved at slippe den lidt lige i det den skifter fra 1. til 2. så den ikke har kræfterne til at lave det ryk.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af batmann67 »

Hej

Jeg synes ikke og kunne finde oplysninger i tråden om bilen låser forhjulene, når gearskifteren står i STOP?

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

Qaxius: ja det kunne da næsten lyde som om at det er din bil jeg kører i..
det er værst mellem 1 og 2 gear.. men også ved indkobling i 3 gear...
men sjovt nok.. kun ved blød stille kørsel.. hvis man trykker lidt almindeligt/friskt til den så er der ikke rigtig noget..

ang. trykket kan jeg høre at min hydraulikpumpe kan køre af og til når jeg kører bykørsel.. og hvis jeg holder i tomgang, med hjælmen åben.. ja så kører den også af og til.. jeg ved ikke om den skal gøre det..

Ang. trækaksel er den venstre helt ny, og den højre er ikke just såå gammel.. men jeg ved ikke med batteriet.. det er et biltema batteri kan jeg se.. må lige ha tjekket ladespændingen.. og om der er nogle amperre at hive i :-)

Men skide goe kommentarer takker mange gange

Batmann67:når bilen står i "STOP" så TROR jeg nok at den er låst i et gear.. jeg kan i hvert fald høre at når den har stået en time eller mere og jeg så åbner døren og pumpen starter.. så kan jeg sætte tænding på, og så viser den 5 nede i displayet.. og så kan jeg sætte den i N og så er det ligesom om at når der kommer tryk nok på, så giver det el KLIK ude forfra (som om at den trækker en skiftegaffel ud af gear) og SÅ kan jeg dreje nøglen og starte ..
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af Qaxius »

Det er lige netop ved lav hastighed at min også gør det.
især ved 1800rpm som er det laveste jeg har set den skifefterfulgt af ved.
Det er også ved den lave hastighed at bilen taber mærkbart mest fart og ikke holder sig glidende på samme måde som ved lidt højere fart.

Prøv dette.
lige når den skifter gear, så slipper du speederen, som om det er en bil med alm kobling osv.
når den så lige har koblet ind, så træder du den lidt ned.
dette virker også mellem 2. og 3. men gør du det med for stor acceleration mellem 2. og 3. så skifter den altså til 4. gear.
jeg ved det fordi det jo er min bil du kører i.... ;-)

min eks bliver let køresyg, så jeg har øvet mig i at få nogle bløde gearskift, så man ikke oplever opbremsningen efterfulgt af en hård indkoblingen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
KennyBrodersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 29. dec 2013 20:07
Geografisk sted: Sønderjylland 6520

Re: Lupo vil ikke starte i STOP

Indlæg af KennyBrodersen »

Qaxius:jeg har allerede lært at lege lidt med speederen.. så er ved at komme ind i det :-)


MEN OPDATERING til alle-- nu er det en uge siden jeg fyldte det grønne hydraulikvæske på.. og fik den til at hoppe i bakgear igen.. og så i dag.. 2 gange har den drillet.. hvor den blinker i "R" --- og så sætter jeg den i "E"-- og så i "R" igen.. og så bakker den..
MEN HVORFOR !!! det er da mega irriterende at køre i en bil hvor man ikke ved om den vil bakke eller ej..
Besvar