Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af doktorfrank »

Af alle de mange ka’ere jeg har set, er det meget få med slitage/defekter på stempel og tilhørende gummidele eller med tegn på rivninger i cylinderen. :o
For tiden er mit bedste gæt, at utæthederne skyldes manglende anlægstryk for gummiringen mellem cylinderens opkravede (latterlige blik-) bøsning og plasthuset. Når olien siver forbi pakningen, løber den igennem boringen i stemplet og videre ud ved den orangefarvede tut.
Giver det mening? :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
demian
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 25. aug 2019 10:03
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: næstved

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af demian »

Qaxius skrev: lør 26. okt 2013 10:55 Ok. Så kan jeg vel starte med at gøre noget ved det defekte gevind og samtidig prøve med min rørtang.
Jeg har den store rørtang fra Harald Nyborg til 295,- den burde kunne trække den.
Skal lige finde de 3000,- til det hele.
Når nu jeg fjerner gearkassen, er det så ikke skide nemt at hælde olien fra den og skifte den?
Hej jeg går med samme tanke, hvorfor er det ikke muligt at renovere koblingscylinderen, jeg fandt en side hvor man kunne købe delene, er der nogen der ved om dette er muligt får så ville det være noget billigere
Rubbe-Kit-Nehmerzylinder-Kupplungsnehmerzylinder-1-2-TDI-A2-Lupo-3L-6N0142063/ copy til google
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Ejner »

Alt ser meget rigtigt ud mht. reservedels dækning af både cylinder/stempel og positionsgiveren.
Andre har også peget på denne løsning, men der er endnu ikke rigtig nogen erfa meldinger her i forum.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
demian
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 25. aug 2019 10:03
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: næstved

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af demian »

Ejner skrev: tirs 1. sep 2020 10:37 Alt ser meget rigtigt ud mht. reservedels dækning af både cylinder/stempel og positionsgiveren.
Andre har også peget på denne løsning, men der er endnu ikke rigtig nogen erfa meldinger her i forum.
jeg har købt et sæt og gør et forsøg,
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har også et sæt til at ligge som jeg snart forsøger mig med 👍🏻😎 der var lige en rygskade der udskød projektet 🤪🤷🏼‍♂️
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har nu forsøgt med nye pakninger og tætningsmasse.

Første forsøg: Det tissede ud af den orange dims.
Andet forsøg: Det dryppede ud af den orange dims.
Tredje forsøg: Pivtæt - ikke en dråbe ud af den orange dims.

Har endnu ikke haft behov for at skifte potentiometerbanen, så den ligger og venter på behovet opstår.


Mvh,

atju 3L.
Vedhæftede filer
Koblingsaktuator 3.jpg
Koblingsaktuator 3.jpg (506.53 KiB) Vist 4355 gange
Koblingsaktuator 2.jpg
Koblingsaktuator 2.jpg (972.95 KiB) Vist 4355 gange
Koblingsaktuator1.jpg
Koblingsaktuator1.jpg (955.49 KiB) Vist 4355 gange
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af ThomasDitlev »

Hvad har du gjort anderledes fra gang til gang?
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg har, selvfølgelig, selv prøvet at evaluere/efterrationalisere processen, og jeg er - indtil videre - nået frem til samleteknik og tørretid med strammet kabel som de afgørende forskelle.

Om det passer vil tiden vise, er igang med aktuator nr. 2.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
ErikGuldberg
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 30. maj 2019 22:08
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Karlebo

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af ErikGuldberg »

Atjuh 3L skrev: lør 20. mar 2021 09:01 Jeg har, selvfølgelig, selv prøvet at evaluere/efterrationalisere processen, og jeg er - indtil videre - nået frem til samleteknik og tørretid med strammet kabel som de afgørende forskelle.

Om det passer vil tiden vise, er igang med aktuator nr. 2.

Mvh,

Atjuh 3L.
Hej Atjuh
Hvordan gik det med aktuator nummer 2? Og hvor købte du pakningerne? Jeg har fundet dem her, men at smide 80 dollar efter et pakningssæt, der er "made in the factory environment and is an exact copy of the original" virker som en tvivlsom ide, hvis ikke andre pålidelige personer kan anbefale det.
Håber at du har tid til at svare. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg skal binde an med en hjemmerenovering eller bide i det sure æble og købe en ny aktuator.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg gav ca. det samme for dem, så det er ca. prisen.
Nr 2 er blevet lagt til side, da der var et FIS, (Lcd skærm), der blev lidt mere presserende.
Skal nok vende tilbage når nr. 2 er fikset, men jeg vil mene metoden er okay, dog skal man nok ikke undlade den flydende pakning der anbefales, Victor Reinz 70-31414-10.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
ErikGuldberg
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 30. maj 2019 22:08
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Karlebo

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af ErikGuldberg »

Super! Tusind tak for det hurtige svar :)
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Ejner »

Der efterlyses fra flere løsning til at sikre bedre tæthed mellem udvendig manchet og wiren til koblingsarmen, så støv/snavs ikke trænger ind i de indre dele af den hydrauliske koblingscylinder.
Den lille korte manchet revner, går i stykker er lavet af ikke holdbart materiale ift. det job den er sat i verden til.
Min løsning er:
- bibeholde membran som den er.
- rengøres for fedt/olie med rensebenzin.
- omvikl med biltema's butylgummi (se foto)
- efter vulkanisering er den nye membran klar
- butylgu. tåler ozon, syrer, baser mv
Jeg synes løsningen bringer det jeg havde håbet på en membran der er:
- sammenhængende, tæt, elastisk
- sidder kontant i reces på cylinder afgang
Jeg omviklede med demonteret koblingscylinder. Biltema's butylgummi (BG) tape er nemt at bruge. Find beskyttelses tapen, og rul en omgang af. Herefter lirkes BG tapen af og et passende stykke klippes af. For at omviklingen lykkes med at holde fast på membran skal membran være ren og føles lidt småklæbende i overfladen, hvilket rensebenzinen sørger for.
Vedhæftede filer
Gl. membran omviklet og nu god og stabil
Gl. membran omviklet og nu god og stabil
20230218_144650.jpg (1.37 MiB) Vist 1241 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
anj
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 12. jan 2023 18:31
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af anj »

På tysk Forum har jeg set at de anbefaler manchet fra et andet rep sæt
Søg på “D1436 AUTOFREN” på eBay
6840C2BA-966E-450C-AB8A-9779FA1BC409.png
6840C2BA-966E-450C-AB8A-9779FA1BC409.png (747.34 KiB) Vist 1235 gange
Men det kræver man skiller cylinderen ad så man kan få kablet ud for at få manchetten på
Senest rettet af anj søn 19. feb 2023 19:15, rettet i alt 1 gang.
Køretøjer
Audi A2 3L med DPF monteret 2003 vinterbil
Audi A2 3L med DPF monteret 2002 datterens
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Ford Escort MK3 1.6I cabriolet project 1984
Tesla model 3 Long range 2019
Honda CB750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750 J 1992
Yamaha fs1-DX 1977
Yamaha fs1-DX 1978
Garelli Katia 1974
Tomos cross 5g project 1973
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Ejner »

Jeg valgte den viste løsning, så jeg ikke skulle adskille kupplungsnehmerzylinderen (KNZ).

At adskille KNZ med det rigtige værktøj og indsigt er som sådan til at have med at gøre.
Det som stopper showet er en stor risiko for ødelæggelse af den lille hvide plastdel (foto) - hvortil kuglen på trækstangen for potmeter er klipset ind i - når den skal frigøres fra metal delens krave, som den griber fast om med 4 bagud vendte modhager forskudt ca. 90°.

Jeg anvendte 1 stk. alm 3-4mm bred kærvskruetrækker (ny med frisk kærv) som "koben" bag plastkanten og med modhold og moment bræk på metaldele, så modhager for modhager blev hjulpet fri af metal kraven.
Betingelse for succes er, at metal stempel skal være fastholdt med opad vendt plast kobling når "kobenet" er i arbejde!

Min succesrate er 50% ud af en pulje med 2 stk. KNZ.

Er der nogle der har kendskab til hvor plastdel evt. kan findes vil det blive modtaget med kyshånd?
Vedhæftede filer
KNZ adskilt med dele liggende i formation
KNZ adskilt med dele liggende i formation
(1a)20190517_162141_3lklub.jpg (313.26 KiB) Vist 1226 gange
Cylinder del set mod den ende hvor wire går mod koblingsarm
Cylinder del set mod den ende hvor wire går mod koblingsarm
(2a)20190517_140712.jpg (208.42 KiB) Vist 1226 gange
Kig ind i cylinder delen
Kig ind i cylinder delen
(3a)20190517_161330.jpg (187.45 KiB) Vist 1226 gange
Trækstang med kugle hoved og potmeter huset
Trækstang med kugle hoved og potmeter huset
(4a)20190517_135121.jpg (221.2 KiB) Vist 1226 gange
Kugle hoved klipset ud af plast kobling
Kugle hoved klipset ud af plast kobling
(5a)20190517_134954_3lklub.jpg (161.58 KiB) Vist 1226 gange
Placering af plastdel kobling for potmeter
Placering af plastdel kobling for potmeter
(6a)20190517_135349.jpg (196.61 KiB) Vist 1226 gange
Hvid plastdel kobling med 4 stk bagud vendte modhager
Hvid plastdel kobling med 4 stk bagud vendte modhager
(7a)20190517_213645_3lklub.jpg (258.38 KiB) Vist 1226 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
anj
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 12. jan 2023 18:31
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af anj »

Har heller ikke afskilt min egen
Har lavet en løsning med cykel slange som er trukket over den dims på enden af kablet
Men hvor længe det holdet vil tiden vise
239C6BE0-A2AE-469E-876F-3114B02425CB.jpeg
239C6BE0-A2AE-469E-876F-3114B02425CB.jpeg (290.14 KiB) Vist 1206 gange
3E837673-ED46-4C2B-BF84-8C668D2406DD.jpeg
3E837673-ED46-4C2B-BF84-8C668D2406DD.jpeg (243.91 KiB) Vist 1206 gange
Senest rettet af anj lør 27. jan 2024 19:49, rettet i alt 1 gang.
Køretøjer
Audi A2 3L med DPF monteret 2003 vinterbil
Audi A2 3L med DPF monteret 2002 datterens
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Ford Escort MK3 1.6I cabriolet project 1984
Tesla model 3 Long range 2019
Honda CB750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750 J 1992
Yamaha fs1-DX 1977
Yamaha fs1-DX 1978
Garelli Katia 1974
Tomos cross 5g project 1973
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Ejner »

Fin løsning - der så længe den er intakt opfylder kriteriet med at holde urenheder ude af knz.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
anj
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 12. jan 2023 18:31
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af anj »

På min nye A2 nr. 2
fik jeg den frygtede olie læk ud af den orange dut
Har nu adskildt den, rengjort alle stumper og samlet den igen med de samme tætninger plus lidt flydende pakning. Og den er indtil videre tæt. Fik også lige cykel slange i stedet for den skøre manchet
Før adskillelse
Før adskillelse
IMG_0430.jpeg (259.19 KiB) Vist 652 gange
Adskildt og rengjort
Adskildt og rengjort
IMG_0431.jpeg (222.92 KiB) Vist 652 gange
Flydende pakning på lille cylinder tætning
Flydende pakning på lille cylinder tætning
IMG_0432.jpeg (183.22 KiB) Vist 652 gange
Flydende pakning på stor cylinder tætning
Flydende pakning på stor cylinder tætning
IMG_0433.jpeg (143.19 KiB) Vist 652 gange
Færdig med ny cykel slange
Færdig med ny cykel slange
IMG_0434.jpeg (169.56 KiB) Vist 652 gange
Køretøjer
Audi A2 3L med DPF monteret 2003 vinterbil
Audi A2 3L med DPF monteret 2002 datterens
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Ford Escort MK3 1.6I cabriolet project 1984
Tesla model 3 Long range 2019
Honda CB750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750 J 1992
Yamaha fs1-DX 1977
Yamaha fs1-DX 1978
Garelli Katia 1974
Tomos cross 5g project 1973
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

Godt arbejde! Spændende om det er nok, og hvor længe det holder :) :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
anj
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 12. jan 2023 18:31
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af anj »

KMDTHY skrev: ons 31. jan 2024 12:45 Godt arbejde! Spændende om det er nok, og hvor længe det holder :) :)
Nu har jeg kørt ca. 500km og der er ingen tegn på utæthed, så det virker
Køretøjer
Audi A2 3L med DPF monteret 2003 vinterbil
Audi A2 3L med DPF monteret 2002 datterens
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Ford Escort MK3 1.6I cabriolet project 1984
Tesla model 3 Long range 2019
Honda CB750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750 J 1992
Yamaha fs1-DX 1977
Yamaha fs1-DX 1978
Garelli Katia 1974
Tomos cross 5g project 1973
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Atjuh 3L »

Min nummer 2 rep. virkede i ca. 3 minutter, så tissede det ud med hyd. væske igen :cry:

Har nu købt en brugt tæt, og ellers må det blive en ny næste gang.
Synes ikke succesraten er acceptabel, desværre.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar