Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Qaxius »

Hej folkens.

Min Lupo:
Skifter hårdt gear fra 1. til 2. gear.
Taber væske fra udluftningsventilen. ( havde ikke set at det var plastik så jeg overspændte den ).
Kan ikke starte i Stop.
Var lidt upræcis med Voltene ved creeppoint justering.
Svejsningen er ikke knækket på armen.
Trænger til nyt førerør og trykleje.

Min plan er at starte med roden til alt ondt, som pt er den aktuator.
Så spørgsmålet er om den kan renoveres så den igen kan starte i Stop og koble bedre ind og ud.
Tænker lidt at jeg besigtiger udrykkerlejet og røret når du jeg er igang med den.

Findes der evt en guide til at gøre det, er der en der kan give lidt tips inden jeg piller den af?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan den ikke, da du ikke kan købe potmeteret løst :( men du har jo også fejl på både den mekaniske del og den elektriske del, så hvad vil du renovere på ;)
Hvad angår den hårde tilkobling mellem 1 og 2 gear har min altid gjort det :? Jeg får måske prøvemonteret et batteri i dag eller i starten af næste uge, for at se om det kan afhjælpe det :)
Koblingscylinderen er ret nem at skifte, det tager vel en halv times tid :)
Føringsrør og udrykkerleje kan du kun se hvis du hiver gearkassen af, jeg lånte sådan et 8 mm kamera på en flexslange med lys for at prøve at komme ned og kigge til min inden jeg skilte det ad, men det kan ikke lade sig gøre :( du kan måske få en ide om tilstanden ved at prøve at rykke armen frem og tilbage manuelt når du alligevel har koblingscylinderen afmonteret, men du skal have rigtigt godt ved med evt en rørtang eller noget, selvfølgelig uden af ødelægge noget, den skal gå glidende uden at hakke, eller rive ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Qaxius »

Ok. Så kan jeg vel starte med at gøre noget ved det defekte gevind og samtidig prøve med min rørtang.
Jeg har den store rørtang fra Harald Nyborg til 295,- den burde kunne trække den.
Skal lige finde de 3000,- til det hele.
Når nu jeg fjerner gearkassen, er det så ikke skide nemt at hælde olien fra den og skifte den?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Vyffe »

Vil næsten mene at det er nemmere at skifte gearolien mens den er monteret i vognen. Så behøver du ikke holde igen på gearkassen når du afmonterer bundproppen osv..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Qaxius »

Hmmm.
Mon ikke man så skal fjerne olien imens at den sidder på, så den vejer lidt mindre når den skal ned.
Hvor nem er den så at påfylde igen? Er det nemmest når den er på motoren eller ej?
Så kan jeg jo tømme den og sætte proppen på igen lige efter at motoren er sat på blokken.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Vyffe »

Jo god idé. Det ville jeg nok også gøre efter den er monteret. Heller ikke så svært :)

Skal jo hældes på gennem speedometerdrevet - det stik er afmonteret alligevel.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Qaxius »

Spare 3000,- op og finde tid til en uges ferie.
Ved af erfaring at intet går som planlagt, så der skal sættes tid af tid af til uforudsigelige problemer.
Det lyder som noget der må vente til efter jul.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det går godt kan en amatør mekaniker sagtens klare det på 2 aftener ;) evt lige med en mand til hjælp når gearkassen skal ned og op :D
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

Står desværre med en koblingscylinder der sveder 0.4 liter olie ud af den røde/orange overløb tap på aktuatoren om ugen.

Er der stadig ingen der har haft held med at renovere/gøre den tæt igen?

Aktuatoren har i mit tilfælde kørt 460.000 km. Den skifter stadig gear/kobler ind/ud perfekt, men mister trykket efter en uge grundet manglende olie.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af doktorfrank »

Osse i den grad ... og det var da på tapetet ved sommertræf. Jeg har sludret med JP og har styr på stumperne. Baregiv et kald, så vi kan sludre om det. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

doktorfrank skrev: søn 2. dec 2018 00:19 Osse i den grad ... og det var da på tapetet ved sommertræf. Jeg har sludret med JP og har styr på stumperne. Baregiv et kald, så vi kan sludre om det. 8-)
Fedt nok. Må have misset det ved træffet i år :idea: Jeg ringer lige ved førstekommende ledige lejlighed i løbet af dagen i dag :-) Tak.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Vyffe »

I er også velkomne til at sludre her på forum, til alles nytte ;) 8-)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af doktorfrank »

Mange tak ... og det er jeg slet overhovedet ikke i tvivl om. Men det er unægteligt både omfangsrigt, dybsindigt og illustrationskrævende, ssååeeh det ...
Når resultaterne (forhåbentlig) er i hus med passende fotos, lægger vi det op til fælles fornøjelse - for alle andre end den autoriserede reservedelsforsyning - incl en anmærkning fra autoritativ kilde, som harusædvanligt dårlige erfaringer med de nye enheder, som man jo skal betale helt overdådige summer for. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

Vi må se om jeg bliver en del af statistikken med nye enheder. Ny bestilt hos AZF til 2100,- :shock: :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Søren »

Min koblings akutuator døde/meget utæt ved 450.000km, så meget at Dansk autohjælp måtte sende den på værksted :lol:
Og nu ved 512.000 er begge trækaksler satans tætte
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

Søren skrev: tirs 4. dec 2018 13:54 Min koblings akutuator døde/meget utæt ved 450.000km, så meget at Dansk autohjælp måtte sende den på værksted :lol:
Og nu ved 512.000 er begge trækaksler satans tætte
Håber jeg når det inden..... ;-) pendler stadig. Har bare 2 liter olie med mig :-) den nye koblingscylinder er i posten.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Ejner »

Har fundet dette link angående adskillelse, beskrivelse og foto af koblingszylinder - hvor trådstarter gør et ihærdigt forsøg på at udføre en renovering : https://www.motor-talk.de/forum/hydraul ... 42969.html
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

den großen Ring hab ich mittlerweile bekommen, er ist aus NBR und misst: 32 X 22 x 8
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af Atjuh 3L »

Ich halte NBR Dichtungen für nicht geeignet,......


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

Indlæg af KMDTHY »

Atjuh 3L skrev: fre 22. feb 2019 11:10 Ich halte NBR Dichtungen für nicht geeignet,......


Mvh,

Atjuh 3L.
:( :(
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar