Lidt om at rense turbo + en advarsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af SVK »

Havde gentagne problemer med nedenstående fejlkode:
17964 - Ladetrykregulering
P1556 - 35-10 - Under reguleringsgrænse - Periodisk
Gennemgik vacuumslanger, N75, VTG-mekanisme (arm) m.m., men desværre uden held.

Satte mig derfor for at afmontere og rense turboen. Det gik så ikke helt efter bogen :oops:

Under afmonteringen fik jeg problemer med, at forskruningen ovenpå turboen sad fast på olierøret, så det var svært/umuligt at løsne røret fra turboen. Heldigvis havde Kim B Olesen en modificeret fastnøgle liggende, som jeg kunne låne og fik så turboen afmonteret. :)

Forskruningen sidder hvor den røde beskyttelseshætte er:
IMAG0516 (Large).jpg
IMAG0516 (Large).jpg (546.29 KiB) Vist 11510 gange
Selve forskruningen:
IMAG0520 (Large).jpg
IMAG0520 (Large).jpg (652.12 KiB) Vist 11510 gange
Det var ikke nemt at fjerne udstødningshuset, da boltene ikke længere er 10 mm, men det lykkedes til sidst.

Problemet opstår da selve VTG-mekanismen skulle fjernes fra udstødningshuset. Den er fæstnet med tre bolte, som kan anes på billedet nedenfor. Disse er meget skrøbelige og trods forsigtig fremfærd, så knækkede 2 ud af 3 :(. Så pas rigtigt meget på, hvis I begiver jer ud i dette...
IMAG0487 (Large).jpg
IMAG0487 (Large).jpg (510.35 KiB) Vist 11510 gange
De knækkede bolte:
IMAG0492 (Large).jpg
IMAG0492 (Large).jpg (655.67 KiB) Vist 11510 gange
Det lykkedes at bore den første ud, men ved nr. 2 gik det galt og boret smuttede :(
IMAG0494 (Large).jpg
IMAG0494 (Large).jpg (463.37 KiB) Vist 11510 gange
Jeg gav derefter op og bestilte en ombytter hos:
http://www.ebay.com/usr/nerings
http://www.nerings.lv/
Det kostede alt i alt 2.800 kr. med fragt begge veje (inkl. nogle hundrede ekstra for hastelevering).

Ombytteren ser ud som en ny turbo og bilen har kørt fuldstændigt problemfrit efter montering.
IMAG0509 (Large).jpg
IMAG0509 (Large).jpg (538.49 KiB) Vist 11510 gange
Efterfølgende kiggede jeg lidt nærmere på den gamle turbo og jeg tror, at den er gået i ged, da rustflagerne som ses på nedenstående billede forhindrer VTG-mekanismen i at bevæge sig frit.
IMAG0523 (Large).jpg
IMAG0523 (Large).jpg (659.56 KiB) Vist 11510 gange
En stor tak til Kim for lån af værktøj og for råd og vejledning :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var så lidt :D Jeg hjælper og vejleder gerne :D Godt den kom ud og køre igen på trods af en lidt større omgang :?
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af don piphans »

Jeg vil mene. Får man flere og flere problemer med fejl, der har relation til turbo. Så er det byt til "nyt" /ombytter. Jeg vil aldrig selv gå i gang med at rense turbo. Prisen på en ombytter i forhold til om man skal have turboen af flere gange. Kan aldrig svare sig. Og når det er en ombytter. Er lejerne også blevet skiftet. Og akslen er blevet afbalanceret på turboen hus.

send fra min mobilehalajsating now Free
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Crispie »

Vil da lige informere om at man slet ikke behøver at adskille en turbo for at rense den. Blænd olieafgangen af, fyld cartridgen helt op med olie via olie tilgangen, og prop så tilgangen af. Nu er hele olie systemet fyldt og afproppet. Læg så hele turboen i enten demineraliseret eller regnvang (så er der ikke kalk i), sørg for at alle luftbobler er ude. Jeg plejer at bruge en lille spand hvor turboen lige nøjagtig kan stå i, og lige er dækket med vand til op over cartridgen (kompressor siden behøves ikke være under vand). Det der så sker er ganske enkelt at sod er letopløseligt i vand og omdanner vandet til en let svovlsyre. Efter et døgns tid kan du tage din turbo op og skylle den med filtreret regnvand eller demineraliseret vand (igen for at undgå nogen form for kalk aflejringer). Så er din turbo aldeles fri for kul, sod og svovl. Denne metode er brugt igennem de sidste mange år på store diesel motorer, hvor man tidligere gik mekanisk til værks, men det var både meget hårdere for udstyret, og tog for lang tid. Hermed en win-win oplysning :-)
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af ph. »

Crispie skrev:Vil da lige informere om at man slet ikke behøver at adskille en turbo for at rense den. Blænd olieafgangen af, fyld cartridgen helt op med olie via olie tilgangen, og prop så tilgangen af. Nu er hele olie systemet fyldt og afproppet. Læg så hele turboen i enten demineraliseret eller regnvang (så er der ikke kalk i), sårt for at alle luftbobler er ude. Jeg plejer at bruge en lille spand hvor turboen lige nøjagtig kan stå i, og lige er dækket med vand til op over cartridgen (kompressor siden behøves ikke være under vand). Det der så sker er ganske enkelt at sod er letopløseligt i vand og omdanner vandet til en let svovlsyre. Efter et døgns tid Hakan du tage din turbo op og skylle den med filtreret regnvand eller demineraliseret vand (igen for at undgå nogen form for kalk aflejringer). Så er din turbo aldeles fri for kul, sod og svovl. Denne metode er brugt igennem de sidste mange år på store diesel motorer, hvor man tidligere gik mekanisk til værks, men det var både meget hårdere for udstyret, og tog for lang tid. Hermed en win-win oplysning :-)
Som manden skrev:
Efterfølgende kiggede jeg lidt nærmere på den gamle turbo og jeg tror, at den er gået i ged, da rustflagerne som ses på nedenstående billede forhindrer VTG-mekanismen i at bevæge sig frit
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

http://www.harald-nyborg.dk/p2985/ultra ... er-hb2818b

:?:

(Den kan også fjerne løstsiddende rustflager)



/Claus
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af doktorfrank »

jamn alså ka man sie - vodden får jeg lie min turbo ned i karret på (var det?) 9x15 cm?
Eller er det bare en opfordring til at putte turboen i en stor skål vand og sætte den i mikroovnen???
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af SVK »

Så'n en bandit kan sikkert renses meget fint i sådan et ultralydsbad. Jeg ville dog være lidt betænkelig ved om nu alt skidtet kommer med ud. Sod osv. er intet problem, men hvis der kommer alt for meget rustflage-halløj i maskineriet når den arbejder, så er det vel ikke en garanteret succes?

Der skal nok ikke så meget til at rykke sådan et skovlhjul i smadder når den roterer med pænt mange omdrejninger.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Qaxius »

Hvis man skiller den ad, kam man så ikke dække de sarte områder af og så blæse den med nøddeskaller eller noget tilsvarende?

Og hvad koster det at renovere en turbo selv med leje og hvad der ellers skal til?
Tænker at min godt kunne trænge til ihvert fald en ny pakdåse så jeg undgår slam i indsugningen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af batmann67 »

Qaxius skrev:Hvis man skiller den ad, kam man så ikke dække de sarte områder af og så blæse den med nøddeskaller eller noget tilsvarende?

Og hvad koster det at renovere en turbo selv med leje og hvad der ellers skal til?
Tænker at min godt kunne trænge til ihvert fald en ny pakdåse så jeg undgår slam i indsugningen.
Jeg tror det eneste der kan betale sig vedr. turboer, er at forsøge at skille dem af tjekke om der er slør i skidtet.
Er der slør, så er man nok nødt til at invester i en ombytning til omkring 3K.

Er der ikke slør, så kan man godt forsøg at adskille turboen og få renset sod aflejringer af.

Der ligger en guide her med billeder
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Qaxius skrev:...og så blæse den med nøddeskaller eller noget tilsvarende?
:lol: :lol: :lol:

Det er med nøddeskaller gennem turboladeren er noget man bruger på containerbåde, færger og tilsvarende tungt flydende grej. Her er turboladerne noget der ikke kan løftes og flyttes af én mand, heller ikke selvom han har store overarme :P

Godt nok er det en stor og voldsom turbolader der sidder på en L3L ( :shock: ), men jeg tror alligevel ikke på at du får skalle-resterne gennem CAT'en... :(


Sail away, skipper :D


/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Thore J »

Det er ikke så lige til at renovere en turbo..
Stumperne er let nok tilgængelige og såmænd også til at betale..
Problemerne kommer først i og med at den skal afbalanceres for at gøre det ordentligt og det kræver specialudstyr ..
ellers kan man hurtigt ende med at skulle gentage opgaven, og meget mere end et tilbageløb så kan det ikke længere svare sig,
når nerings sælger proff-renoverede turboer til under 3K..
Senest rettet af Thore J man 14. okt 2013 21:11, rettet i alt 1 gang.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Qaxius »

Jeg snakker om sandblæsning, blot med nøddeskaller. Altså ligesom glasblæsning.
Smadre rusten væk med noget der fjerner rust, uden at det skader turboen.
Kan man iøvrigt ikke købe glas løst, til glasblæsning og smide det i en sandblæsningspistol?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Thore J »

Så skulle du måske overveje soda (sodablasting), det ødelægger ikke noget og er meget effektivt..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Qaxius »

Hvor langt havde den gamle turbo kørt, da den begyndte at fejle?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
SVK
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 14:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af SVK »

220k. Bilen er fra 2004.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Thore J skrev:Så skulle du måske overveje soda (sodablasting), det ødelægger ikke noget og er meget effektivt..
Dengang jeg havde min skilt ad, tog jeg bare en stor skruetrækker og skrabte de rustflager af med, det virker også fint ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Qaxius »

Er det svært at fjerne turboen fra motoren?
Tænker at jeg snart trænger til ferie fra jobbet og smider nogle timer afsted efter undervogn, turbo og lyddæmpning af dørene.
Sidste nævnte kan anbefales ufatteligt meget og det tager kun et par timer.

Min turbo har rundet 345.000km, så mon ikke den trænger til lidt vedligeholdelse. Om ikke andet, så bare for at forhindre fremtige fejl.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej det er ikke så galt, jeg brugte ca 3 timer inkl afmontering, adskillelse, rensnings, samling og montering :) Men hvis du er uheldig at de små skruer SVK fik knækket sidder godt fast, vil det måske være en ide at give dem et ordentligt skud rustløsner og lade den stå natten over :D
Min begyndte så småt at drille ved 250000 km
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lidt om at rense turbo + en advarsel

Indlæg af Qaxius »

Snakker vi WD40 natten over så måske lidt varme fra en gasbrænder eller kun WD40 natten over og så løsne dem?

Ellers kan de måske tages med en ornepik?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar