Manglende olietryk men oliestand ok.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Olietryk problemer...

Hejsa

Jeg har netop i dag fået et problem med min Kære Lupo 3L.

Efter at have kørt 50 meter lyste olie lampen op og der kom bip lyde. Derfor kørte jeg ind til siden med det samme og slukkede motoren.

Jeg tjekkede oliestanden og den var lige spot on på buen ved MAX. Jeg havde dog fyldt på for en uges tid siden så det er ikke underligt, men det var underligt jeg skulle fylde på da jeg havde maxet den ud for nogle måneder siden ved service skift af filtrene m.v..

Jeg lagde dog mærke til at der var en del snask bla. men jeg kunne ikke præcist identificere et sted det kom ud. Derfor besluttede jeg mig for lige at starte den i frigear og se om der var noget at se. Det var der ikke. Jeg prøvede forsigtigt at dreje olie dæksel af, men der var tryk nok til at dette ikke var muligt. Så jeg slukkede bilen efter det ½ minut cirka.

Så skruede jeg dæksel af til olien. Tændte bilen i frigear igen. Og skyndte mig ud for at se om olien sprøjtede / blev pumpet rundt. Der var meget lidt, hvis overhovedet noget at se !! Øverste ventil? var blotlagt og der kom en lille smule damp.

Jeg slukkede derfor motoren igen.

Efter at have søgt her på forum har jeg ikke rigtigt fået en ide om, hvilke ting jeg skal tjekke. Desværre er det sket langt væk fra min bopæl (er midt i at flytte til den anden ende af landet og har lige fået en nyfødt dreng i weekenden), hvor min ODB2 dongle er så det er bare super dårlig timing det her... !!

Er der nogen som kan komme med nogle gode råd til, hvilke dele jeg skal tjekke af/skifte?
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg vil foreslå at du får kontrolleret olietrykket med et eksternt manometer. Der kan jo være fejl i Lupoens olietrykskontakt, stikforbindelse eller lignende.



/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Thore J »

Hmm.. Jeg kan altså ikke helt hitte hoved og hale i dit indlæg?!.. Hvilket oliedæksel er det som bør være
umuligt at skrue af med motoren startet?.. Og hvad mener du selv, er der for for meget olie eller for lidt - jeg kan ikke gennemskue om du mener at problemet er forkert signal om olietryk eller ikke kan forstå hvor olien er forsvundet hen??

Og så vidt jeg husker skal det ikke sjaske op med olie, hvis man fjerner oliepåfyldningsdækslet med startet motor.. (prøv evt at se den tråd med "lyder som en fiskekutter - der er et klip hvor jeg fjerner dækslet på min med motoren startet og der passer oliemængden)..

Et spørgsmål.. Har du pillet ved dækslet til oliefilteret eller kan noget have raslet lød på oliestammen? Hvis ikke filter m. m sidder rigtigt, så kan bilen også melde fejl på olietrykket..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af batmann67 »

Her er en oversigt over bilens oliesystem.
The oil circuit.gif
The oil circuit.gif (40.77 KiB) Vist 9912 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Hejsa Igen..

Jeg vil uddybe lidt:

1. Der ser ud til at være olie sevet ud indtil flere steder, men ved besigtigelse kom der ikke ny olie ud under tomgang. Måske der kom en smule for meget olie på - Ik mere end 0,1 liter for meget ved påfyldning for 500km siden. Kan det springe alle pakninger og skabe kaos?

2. Hvis jeg ikke ser forkert på "fiskekutter" klippet så flyder der olie dernede? Der er ihvertfald bevægelse at se - det er der ikke i denne motor. Jeg var af den overbevisning at jeg burde se olie flyde dernede, men måske husker jeg forkert.

3. Ja jeg ville rigtigt gerne måle med manometer eller udlæse fejlkoder, men jeg er cirka 130km hjemmefra værksted. Og vil lige prøve at finde ud af, hvor meget jeg skal lave - eller om jeg bare skal droppe det og kaste håndklædet i ringen. Det er begrænset, hvor meget jeg kan gøre tidsmæssigt - da jeg fik en nyfødt dreng i weekenden.

4. Jeg udtrykte mig måske forkert. Dæksel til motorolie var svært at få af første gang. Men anden gang ingen problemer. Og det var ikke fordi det sad fast da jeg havde haft det af et par dage før. Så undrede mig og tænkte at måske trykket indeni kunne have fået det til at sidde fast?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af ph. »

Hvor er bilen Nu! :?:
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Den er i Gentofte, men jeg har købt og renoveret et hus på Lolland (Vigsnæs ved sakskøbing) 4990.. Samme sted som dig !! Mit hus er på kaløvej. Så alt er flyttet derned (og er iøvrigt pakket ned - da jeg er MIDT i flytningen) - og jeg var bare inde i københavn for at møde en ven og renovere min lejlighed her i Gentofte - så den er klar til salg. Simpelthen fantatisk timing !! :?

Jeg har dog et Falck super abonnement - så jeg kan få den kørt, hvorhen det skal være.

Problemet er at det er min eneste bil for tiden - og jeg ønsker ikke at være "strandet" i mit hus, som ligger godt langt uden for byen !!

Især ikke med nyfødt baby i huset og en meget træt kone !! Så hun er blevet sendt hen til en ven her i Københavnstrup - indtil jeg finder ud af, hvad jeg skal gøre med bilen, hvilket hun absolut ikke er tilfreds med.

Jeg prøver at lytte til luftindtaget i morgen. - Den lyder helt normalt ellers - også ved aftagelse af dæksel til motorolien.

Jeg har en ven i nærheden af huset, som har et anstændigt værksted, men igen.. Babyen og konen er en hurdle - jeg kunne sagtens selv klare en uge alene i huset uden at købe mad og leve af hvad der nu gemmer sig i fryseren og køleskabet mens jeg venter på reservedele og finder problemerne :)

Så det ender nok med en værkstedsregning af en eller anden art !
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Nå konen tabte tålmodigheden med mig og sendte bilen ud til en bekendt hun har, som er mekanikker.

Han har nu kigget på bilen - målt tryk - set på olien (hvad det så end betyder) og kan ikke finde nogen fejl på den.

Jeg har bedt ham om at køre en lille tur i den da fejlen først opstår når man kører - og ikke i tomgang.

Måske er det bare en løs forbindelse til sensor :?: :? :) :roll:

Mvh.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af batmann67 »

Du kan tegne og fortælle i dagevis om dit problem.
Det der virkelig batter er en FEJLUDLÆSNING...
Alt andet er mere eller mindre bare gætterier.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Du har helt ret batmann.

Jeg kører nu ned til mit hus og finder min diagnose/remapping software frem til ODB2 donglen og laver fejl udlæsningen.

Den klarede ihvertfald turen fra Allerød til Gentofte til UG+ - så jeg vil humpe ned til Sakskøbing imorgen med 90km/t. :)

Mvh. Nicolai
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af ph. »

Nicolai skrev:Du har helt ret batmann.

Jeg kører nu ned til mit hus og finder min diagnose/remapping software frem til ODB2 donglen og laver fejl udlæsningen.

Den klarede ihvertfald turen fra Allerød til Gentofte til UG+ - så jeg vil humpe ned til Sakskøbing imorgen med 90km/t. :)

Mvh. Nicolai
Lidt olietryk må der jo så være
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af arj9k »

Nicolai skrev:Du har helt ret batmann.

Jeg kører nu ned til mit hus og finder min diagnose/remapping software frem til ODB2 donglen og laver fejl udlæsningen.

Den klarede ihvertfald turen fra Allerød til Gentofte til UG+ - så jeg vil humpe ned til Sakskøbing imorgen med 90km/t. :)

Mvh. Nicolai
Hvor gammel er din lupo? Er du sikker på at det er olielampen der lyser og lyser den rødt? Mangler bilen trækkraft siden du kun kan køre 80?
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Ja netop, ph. Men jeg vender tilbage i løbet af nogle dage med fejludlæsningen - hvis altså ikke softwaren er forsvundet i flytte rodet :( - i så fald tager det nok lidt længere tid.. Er bange for at den ligger bag cirka 100-150 (bogstaveligt talt) flyttekasser for der kan jeg huske jeg satte min kuffert med CDer.

ODB donglen har jeg heldigvis altid liggende i bilen - jeg burde også have en usb stick med softwaren liggende der... note to self...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af sussi »

Du kan komme forbi mig, det er en omvej på under 10 km. min VCDS ligger klar ;)
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af batmann67 »

Vi venter spændt...
Det lyder som bilen går i limp mode (nødprogram).

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

Jeg kører nok derned Lørdag ved middagstid - og så vil jeg lige prøve at ringe til Sussi når jeg befinder mig i nærheden af lokationen.

Ja - det er spændende.

Jeg ved ikke helt, hvad der er sket, men jeg må have kløjset i det tidligere da jeg forsøgte at svare på batmanns indlæg - for jeg kan ikke se indlægget i listen...

Jeg kører ofte 90km/t i timen fordi jeg er 1) sød ved bilen 2) en nærrigrøv eller grøn-aktivist - vælg selv, hvad du mener er bedst 3) fordi jeg har en ide om at lavere hastighed giver mindre slid ved samme antal kørte km (se 2)

Og batmann - jeg elsker at gætte på tingene - det er min erfaring at jeg efter at have tænkt over tingene i nogle dage pludseligt får en højere erkendelse - som ofte ville have taget 10 minutters praktisk arbejde, men okay, jeg sparede da 10minutter hist og pist og jeg elsker at spekulere..
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af ph. »

batmann67 skrev:Vi venter spændt...
Det lyder som bilen går i limp mode (nødprogram).

/Stig Allan
??...gør den andet end at lyse i olielampen?
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis man kan finde på at køre i en bil med lysende olie(tryks)lampe grænser det dumhed :!: :evil:

Man kører IKKE i en bil der mangler olietryk!! Hverken 30, 90 eller 150 km/t. Man får slæbt sin bil (på et fejeblad) på værksted og udbedret fejlen.

Dit diagnose/remapping værktøj (remapping lyder spændende...) vil sikkert igen fortælle at signalet fra olietrykssensoren ikke er tilstede.


Få nu målt det olietryk med et manometer. Det tager mindre end en ½ værkstedstime. Er din Lupomotor ikke det værd?



/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af ph. »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Hvis man kan finde på at køre i en bil med lysende olie(tryks)lampe grænser det dumhed :!: :evil:

Man kører IKKE i en bil der mangler olietryk!! Hverken 30, 90 eller 150 km/t. Man får slæbt sin bil (på et fejeblad) på værksted og udbedret fejlen.

Dit diagnose/remapping værktøj (remapping lyder spændende...) vil sikkert igen fortælle at signalet fra olietrykssensoren ikke er tilstede.


Få nu målt det olietryk med et manometer. Det tager mindre end en ½ værkstedstime. Er din Lupomotor ikke det værd?



/Claus
Har du læst tråden?
et Hint: igår 14:28




Han har nu kigget på bilen - målt tryk
- set på olien (hvad det så end betyder) og kan ikke finde nogen fejl på den.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Manglende olietryk men oliestand ok.

Indlæg af Nicolai »

HamSjelv: Nej jeg kunne aldrig finde på at køre med olielampen tændt. - Well dvs. jeg triller de 50-100meter til jeg kan finde et sted at stoppe. Og så plejer jeg at stå og klø mig bekymret i nakken med et tydeligt :?: over hovedet.

@Batmann: Når olielampen lyser bipper den højlydt. Der er ikke mislyde, røg, lugter forkert i udstødningen (altså olie eller dårlig forbrænding) problemer med at starte, dårligt optræk, kører det den skal på literen.

Det eneste jeg synes er underligt er dens olieforbrug, men da jeg lavede service på den for 2 måneder siden har jeg måske ikke fået al luft ud af systemet da jeg toppede den op. Derfor pev den i sidste uge over manglende olie - og jeg fyldte cirka ½ liter på. Desværre er min hukommelse ikke helt perfekt, men jeg synes at det ser ud til at den har lækket noget olie et par steder. Så den blev renset af og pakket ind noget rent og kørt lidt for at se om der kom noget ud - det gjorde der ikke... Så hvis den har været utæt er det tilsyneladende væk nu - eller sker kun ved høje hastigheder ala 110km/t, som er det maksimale jeg kører. Det har jeg så ikke prøvet endnu.
Besvar