Ratstamma - afmontering

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Ratstamma - afmontering

Indlæg af Mukker »

Så vil jeg prøve at skifte de 2 relæer i min servo. Men jeg synes ikke at kunne finde de bolte/skruer der holder ratstammen. Er der nogle der evt kan supplere med en tegning/ billede af fastgørelsespunkterne ?
Der ligger en guide til afmontering af rattet, som jeg har tænkt mig at benytte. Jeg har pillet al plasticen af
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ratstamma - afmontering

Indlæg af sussi »

Sidste gang jeg så en bil få skiftet ratstamme, var næsten det hele splittet ad, altså det indvendige. :cry:
Jeg ved ikke om det er nødvendigt, eller bare lettere, når man ved hvordan man gør :roll:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Ratstamma - afmontering servo styring motor demontage

Indlæg af Crispie »

Hejsa

Du behøver ikke udtage hele ratstammen, det er sgu alt for omstændigt.
Har du ikke de store pølsefinger, skal der lige snittes lidt plastik, så tager du servomotoren ud.
Du skærer hullet højre for ratstammen op som ses på 1. Billede.

Dernæst skal der skæres et hul i relæ boks siden, for at kunne få nederste ratstamme blot ud (billedet er taget nede fra bremsepedalen og op under instrumentbordet (billede 2)

Jeg brugte en loddekolbe og tålmodighed.

Så afmonteres den nederste bolt på ratstammen, og du kan lige få den fri med hjælp af det hul du har lavet i relæ holderen. Herefter kan du komme til de 4 bolte der holder servomotoren på plads, så er det bare at hive den ud, og lade resten af ratstammen være i bilen.

Er der nogen der er interesseret, sender jeg gerne en overhalet servomotor med nye relæer til en 600,- mand + fragt og får din gamle retur :-)
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
MartinV
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 13:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Ratstamma - afmontering

Indlæg af MartinV »

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg har problemet med relæerne for servostyringen.
@Crispie hvis du stadigvæk følger dette forum og du stadig har billederne af det du skar væk, kan du så ikke lige tilføje billederne igen... please.
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Ratstamma - afmontering

Indlæg af Crispie »

MartinV skrev: lør 16. okt 2021 16:56 Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg har problemet med relæerne for servostyringen.
@Crispie hvis du stadigvæk følger dette forum og du stadig har billederne af det du skar væk, kan du så ikke lige tilføje billederne igen... please.
Uhh… beklager sent svar, fandt du løsningen? Der er lavet “Cut here” linier hvor der skal fjernes materiale når du får hevet coveret af 😊
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Besvar