Motor oser og lugter af diesel,når den bliver varm "LØST".

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Igår og i dag har jeg kortvarig oplevet uregelmæssigt tomgang og forøget tomgang.

Her er en video af hvad jeg oplevede, efter ca. 15 sekunder bliver tomgangen oppe på ca. 1100 rpm, og der er uregelmæssigheder ved 18, 20 og 27 sekunder.
Efter og have gasset op yderlig et par gange, så blev omdrejningstallet normal igen.


/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Gammel måling på LMM fra 18 maj, dengang målte jeg
641.9mg/str @ 2898rpm
646.8mg/str @ 3129rpm

Nyeste måling d. 18 juli
583.1...597.8 mg/str, så det var nok en god ide at prøve en anden LMM, og se hvad målinger så viser.
LMM G70-01.gif
LMM G70-01.gif (21.91 KiB) Vist 9426 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Har du overvejet om lufttemperaturen på de to dage du har foretaget målingerne kan have en indflydelse på resultaterne?


/Claus
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver

Indlæg af batmann67 »

Nej egentlig ikke...
Har bare haft fokus på at drifts temperaturen på motoren skulle være over 80 grader.
Jeg har ikke kunne finde en beskrivelse af målinger på G70 LMM, er afhængig af lufttemperaturen.
I self study program 223, referer de til et anden self study PROGRAM, som jeg ikke har kunne finde frem til, hvor der skulle være en dybere forklaring af hvorledes LMM fungerer.

/Stig Allan
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Har prøvet en LMM fra Lupo fra 1999.
Her er resultaterne.
480.2mg/str @ 2877 rpm
465.5mg/str @ 3108 rpm

Største værdi målt
543.9mg/str @ 2163 rpm

Måledata:
Lupo99_249K.gif
Lupo99_249K.gif (16.32 KiB) Vist 9392 gange
Tilbage med den gamle LMM, øL=3,4L/100km
588.0mg/str @ 2982 rpm
578.2mg/str @ 3192 rpm

Største værdi målt
651.7mg/str @ 2268 rpm

Måledata:
Audi01_407K.gif
Audi01_407K.gif (17.48 KiB) Vist 9392 gange
Er der én der har målinger fra en sprit ny LMM?

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Jeg har prøvet at rense LMM med CRC - Air Mass Cleaner.

Målinger inden rensning.
F 00C 2G2 047 before cleaning.gif
F 00C 2G2 047 before cleaning.gif (20.39 KiB) Vist 9369 gange
Målinger efter rensning.
F 00C 2G2 047 after cleaning.gif
F 00C 2G2 047 after cleaning.gif (18.35 KiB) Vist 9369 gange
Det tyder på at "Air Mass Cleaner" har hjulpet en lille smule på min LMM.

Efter og have boret lidt i om det skulle være LMM, der er skyld i bilen oser.
Er jeg af denne opfattelse at der ikke er sammenhæng i mit tilfælde.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Jeg har holdt lidt igen mht. opdateringer omkring tråden.
Siden den 1 august har motoren ikke røget, det begynde så små igen i sidste uge.
Jeg har haft mistanke om bilen har været i nødprogram et par gange.

Fejl log:
Monday, 19 August 2013, 18:01:20

VAG-COM Version: Release 409.1-S
Control Module Part Number: 045 906 019 D
Component and/or Version: 1,2l R3 EDC 0001DS 1452

Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 02154
Additional Info: WAUZZZ8Z32N009508 AUZ7Z0A1955586

1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-00 - -


Turboarm går træg igen, speciel i starten, til trods for det ikke er mere end halvanden måned siden den var adskilt og total renset.

Turboarrm har fået godt med massage, og nu ryger motor ikke længere, så der må være en sammenhæng mellem turboarmens bevægelse og motoren ryger.

Bilen går dog stadig i nødprogram, når motoren er kold.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af doktorfrank »

Uden at have nærlæst alle detaljer - faktisk blot skimmet - tænker jeg: Når indsprøjtningsmængden i et område er op til 20 procent højere, end med en anden LMM, er det så grunden til røgudviklingen? og er røgudviklingen (sod) så muligvis årsag til at turboreguleringen gror fast? Kunne du ikke langtidslåne den LMM fra Lupoen, idet den for mig at se giver et mere jævnt forløb i indsprøjtningsmængden.
Jeg håber, at du kan finde en løsning, i tide inden turboen igen skal demonteres til den store hovedrengøring.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

I tråden "Kontrol af LMM"
viewtopic.php?f=13&t=3150
Har jeg efterlyst LMM målinger fortaget med en ny LMM, så der var en reference.

Det tyder på at Lupo og A2 ikke bruger samme sensor!
Audi A2 2001 sidder der F 00C 2G2 047
Lupo 1999 sidder der F 00C 2G2 032

Jeg har købt en brugt LMM (F 00C 2G" 032) på ebay den giver omkring 886.9-900.5mg/H @ 2982-3192RPM
F 00C 2G2 032 before cleaning - used from DE.gif
F 00C 2G2 032 before cleaning - used from DE.gif (24.68 KiB) Vist 9341 gange
Siden jeg ikke har kunne finde en afklaring omkring disse spørgsmål, så har jeg bare brug min LMM som A2 er født med da den stadig overholder anbefalet specifikationer efter jeg har renset den med CRC "AIR MASS CLEANER".

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Eftersom jeg har problemer med både turboladeren og stopspjældet.
Så begynder man at tænke på hvilken fælles relation de har.

Efter hvad jeg har kunne finde ud af, så er de begge styret af vakuum drevet fra Vakuumpumpen.
Vakuumpumpen er den ene halvdel af Tandempumpen.

Så det ville være åbenlyst at tjekke vakuumpumpen, men det kræver special værktøj VAS 5187 :-(.
VAS 5187.gif
VAS 5187.gif (9.46 KiB) Vist 9340 gange
Hvorledes tjekke man om vakuumsystem er tæt?

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af VAGtech.dk »

Piller en slange af og hører om det siger "svup" :)
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af doktorfrank »

Hvis man lidt mere præcist vil vide, hvor meget vakuum og hvor længe, må et hvilken som helst vakuummeter da kunne bruges - fx Biltemas nr. 32247 til 109 kr. plus lidt slange og et T-stykke til sprinkler-slange. Vupti Gine :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

doktorfrank skrev:Hvis man lidt mere præcist vil vide, hvor meget vakuum og hvor længe, må et hvilken som helst vakuummeter da kunne bruges - fx Biltemas nr. 32247 til 109 kr. plus lidt slange og et T-stykke til sprinkler-slange. Vupti Gine :P
------------------------------------------------------
Start engine and increase engine speed to 1,500 rpm.
Observe pressure on pressure gauge.
Specification: at least 3.5 bar
------------------------------------------------------

Det får nu nok fuld udslag...
vakuummeter.gif
vakuummeter.gif (20.75 KiB) Vist 9340 gange
Manometer virker vel lige modsat og måler tryk istedet vakuum, så det slår vel bagud?
manometer.gif
manometer.gif (28.31 KiB) Vist 9340 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Press Gauge 0-100 psi, 0-6,9bar
RS-varenummer 189-018
Pris 259 kr.
press gauge 0-100 psi.gif
press gauge 0-100 psi.gif (81.44 KiB) Vist 9341 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er vist olietryk eller dieselolie tryk du læser om der ;) hvis der bliver - 3.5 bar eller hvad nu det hedder er slangerne vist klappet sammen :D prøv at læse lidt videre ;)
Ja, de måler modsat hinanden, det er det første du skal have fat i :) jeg har et turbomanometer du kan låne hvis de er :) jeg mener det går til - 0.5 :)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Det er jo vakuumpumpe siden jeg ønsker at tjekke...

Det kan da egentlig godt være det er den anden del af tandempumpen, jeg har fundet oplysninger om, for 3.5 bar er da en del.
http://audi.workshop-manuals.com/a2/index.php?id=1222

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er den forkerte - mit manometer går til -1 bar ;) jeg kører nok forbi Migatronic ved 17 bilen, jeg har det med i bilen :) du kan lige sms'e hvis du vil låne det :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af doktorfrank »

Altså: Til at checke vakuum (undertryk) skal du da bruge et vakuummeter, og det går fra atmosfæretryk til intet tryk, ialt 1 bar. Eller, da atmosfæretryk jo sådan set er 1 bar: Fra 1 bar til nul - men som i alle fysiske forhold florerer misforståelserne, så når nogen nu kalder lavere tryk end atmosfæretryk for minus, bliver det således til, at skalaen går fra 0 til -1.
Så til at checke vakuumpumpen og -systemet, må mit forslag stadig være det rigtige. Til at måle trykket fra turboen og trykket fra brændstofpumpen bruger du ganske rigtigt et almindeligt manometer.
Og undskyld hvis jeg virker docerende - det har jeg det med :ugeek: og det er venligt ment. Hvis du derimod griber mig i at tale ned til nogen, er det OK at blive sur :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver

Indlæg af don piphans »

Jeg har en vacumpistol og et testkabel til lmm, så man kan måle den ud med et voltmeter. Så hvis det er skal du være velkommen forbi, så vil jeg godt prøve at hjælp.

sendt fra min mobilehaløjsating.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja DoktorFrank ;) vi er helt enige, det var bare mig der skrev så det kunne misforståes :? Jeg mente det var det forkerte Batman læste, at det måtte være dieselpumpe tryk og ikke vacuumsiden han læste om :D sorry - min fejl :oops:
Besvar