Motor oser og lugter af diesel,når den bliver varm "LØST".

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Motor oser og lugter af diesel,når den bliver varm "LØST".

Indlæg af batmann67 »

Jeg har lige haft turboen ude og renset den med TurboRens, fordi turbo armen havde sat sig fast og gav fejlkode 17964+17965 og bilen gik i LIMP MODE.

Turbo armen går fint, det hyler/piver dog lidt fra vakuum dåsen, fejlkoderne kommer ikke længere og bilen går ikke i LIMP MODE mere.
Der er ikke fundet nogen slør i turbo hjulet.

I samme forbindelse med turboen var ude blev EGR ventilen også total renset.
Der var en del olie omkring indsugningen siden på turboen, det er renset godt af og samlet igen og sat nyt luftfilter i, der er også lige blevet skiftet brændstof filter, en gang Bell Add 2D sprayet ind efter LMM og brugt Bell Add 1D+ i tanken, de sidste 80 Liter.

Her er et link til hele tråden:
viewtopic.php?f=13&t=3600&start=40

Resume:
- Turbo renset og ingen slør fundet
- EGR ventil renset og kontrolleret
- Ny luftfilter
- Ny brændstof filter
- Bell Add 1D+ i tanken de sidste 80L.
- Bell Add 2D sprayet ind efter LMM.

Bilen oser/ryger og lugter af diesel når den bliver varm, så er mit spørgsmål om der er nogle der har ideer til hvad det kan skyldes.
Det er så slem at bagved kørende er meget flinke til at holde god afstand :lol: .
Når bilen er kold kan jeg stikke næsen hel op i udstødningen, og det lugter ikke spor af diesel og der er ingen synlig ose eller røg.

/Stig Allan
Senest rettet af batmann67 tirs 8. okt 2013 20:30, rettet i alt 2 gange.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel, når den bliver var

Indlæg af KMDTHY »

Bruger den vand :P
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Den bruger ikke vand.
Den har gået 29.4 km/L de sidste 1000 km efter turbo er renset.
Før gik den 27.8 km/L...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af 2a2 »

men bruger den olie? Hvis du har et olieforbrug højere end ~ ½ l pr 10.000 km har du nok en slidt maskine men med det dieselforbrug tyder det jo ikke på det...
Men jeg prøvede jo at antyde at alt det der skumrens er mere eller mindre spild af penge da der er jo en årsag til at din turbo kokser til - og det kan da godt være at nogen er uenige med mig og den skal bare have en masse klø osv - men det er jo hver sin filosofi..
Jeg tror der siver olie ud fra din turbo og det får du fodret lige ind i indsugnigen - og EGR ventilen ser ud af lordt fordi - det kommer den altså til når man fodrer motorolie ind i indsugningen...
Nu må jeg se hvor lang tid min ny-renoverede turbo holder men jeg kunne med glæde konstatere at da konen startede den idag og bakkede ud - ikke en sky - og nu har jeg nok kørt de første 1000 km med den

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Det kan godt være du er inde på noget af det rigtige.
Det du beskriver passer meget godt med hvorledes turbo-indsugningsiden så ud, da turbo-armen sad fast i fuld åben tilstand.
Jeg må tjekke om der igen er olie omkring turboen på indsugningen siden.
En anden turbo er måske også en relativ billig reparation set i forhold til det problem der er!

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af ph. »

Utæt ved dyse
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror ikke på det har noget med turboen at gøre ;) Det er diesel der kommer ud af udstødningen ;)
Jeg tror også som PH skriver du skal starte med at kigge på dyser, der kan fåes noget pakningssæt til dyserne ved jeg :)

ellers prøv at spørge rundt omkring med det dyserens jeg fortalte dig om, jeg ved ikke hvad prisen er, men prøv at spørge Tom(automester) eller HP autoservice(din bilpartner) begge i Fjerritslev ;) de kan da i hvert fald komme med et bud på om det kan hjælpe - det er sådan noget rens den står og kører med 2000 Rpm med og renser det hele i en halv times tid :)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver

Indlæg af batmann67 »

Kan man måle ud om dyserne er utætte? Hvis ja, hvorledes gør man det, kræver det special udstyr...

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Hej Kim.

Er det denne form for dyse rensning du har i tankene?
http://www.youtube.com/watch?v=hm99cwqxR90

Ps. Gemt lige musikken, for den har vi ikke været for heldig med :-)...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Jep - det ligner det ;) som sagt ved jeg ikke om det kunne hjælpe, eller hvad du skal give for det :? Det kan jo også være noget pakningsværk i/omkring dyser, en færdig dyse eller noget helt tredje :?
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Jeg er kommet frem til det må være de omtalte dyser!
Unit injector - exloded view.gif
Unit injector - exloded view.gif (43.99 KiB) Vist 15010 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af 2a2 »

jeg venter spændt - pudsigt at den er blevet utæt efter at du har renset turbo'en.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Det har været galt hele tiden også et godt stykke tid før han rensede turboen ;)
Jeg vil æde en gammel hat på at hans problem intet har at gøre med motorolien - jeg har selv set bilen og lugtet til udstødningen ;)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Thore J »

pakningerne på indsprøjtningsdyserne går til med tiden.. jeg skiftede på min bil i vinters.. .. omend den kun havde problemer når den var kold!

Vær i øvrigt opmærksom på at bolteme til knastoverfald og den ved dysen er strækbolte og skal skiftes ved genmontering..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvor stor en operation er det at skifte pakningerne ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af Kim B Olesen »

batmann67 skrev:Det kan godt være du er inde på noget af det rigtige.
Det du beskriver passer meget godt med hvorledes turbo-indsugningsiden så ud, da turbo-armen sad fast i fuld åben tilstand.
Jeg må tjekke om der igen er olie omkring turboen på indsugningen siden.
En anden turbo er måske også en relativ billig reparation set i forhold til det problem der er!

/Stig Allan
Som lidt svar til både Stig og 2A2 - hvis du skiller indsugningen ad på en bil med EGR system ligner indsugningen som udgangspunkt lort ;) især på en diesel - den vælter i olie og andet snask, der er flere biler der for at gå igennem syn pga forureningsniveau skal have kørt en dyse/motorens igennem :shock: de der sindssyge folk der finder på både EGR og partikelfilter lukker jo totalt ned for at motoren kan komme af med affaldsstoffer, især hvis det er en bil der ikke bliver krudtet af og bliver godt varm ind imellem ;) hvis ikke lortet kan komme ud af motoren vil det jo på et tidspunkt blive et problem - lidt ligesom hvis man har glemt kaffen på på kaffemaskinen et par dage, så er det kogt ind til noget tjæreagtigt snask der sidder rimeligt godt fast, det er sgu lidt det samme der sker i en motor :D det er jo ikke for sjov at alle mulige er begyndt at lave rensehalløjsa i forskellige afskygninger fx Bell ADD - det eksisterede slet ikke for nogle år siden da en udstødning bare var en udstødning og der var ubegrænset hul hele vejen igennem :lol:
Jeg kører altid med Bell ADD additiv i dieselen, det koster ca 1-2 øre pr km regnede jeg ud dengang jeg begyndte med det ;) og så får den sgu en servicerens ca en gang om året, udover det bliver den engang imellem krudtet af så turboen bliver godt varm - og jeg har endnu ikke haft problemer med sod eller andet - så jeg synes det er det værd :D
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af 2a2 »

hva så Batman - lægger du stadigvæk røgslør ud over Nordjylland?
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Nej holder en pause med røgsløret, da jeg holder en uges ferie i Spanien..
Skal til at kigge på bilen når jeg kommer hjem :-D.
Det var sgu rart, hvis det var muligt at kunne lokalisere hvor problemet stammer fra turbo, indsprøjtnings ventiler, dårlig kat. eller hvad det nu kan skyldes.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af 2a2 »

nu har du renset turbo og egr ventilen så er det nemt at kontrollere om der "pisser" olie ud i indsugningen - min er hel tør - er det lys eller mørkt røgslør du lægger ud ?
Når jeg lige kommer hjem så kan jeg prøve at uploade et par billeder af hvorledes min egr ventil så ud da jeg bare havde det simple problem med tilkokset turbo - og herefter hvorledes den så ud nu med en utæt turbo. Det er i hvert fald relativt "billigt" lige at kigge der. I min optik er det du oplever meget sandsynligt - at det er blevet meget værre - efter at du har renset turboen da alt koks etc der har tætnet den lidt nu er væk..
Men dermed ikke være sagt at det ikke kan være alt muligt andet såsom utæt indsprøjtning etc - det synes jeg bare ikke at dit forbrug tyder på
og med mindre at du kun bruger din a2'er til at tøffe rundt i Ålborg med skal den nok holde sig ren - med det forbrug de maskiner her har da svines de jo ikke til som en gammel passet eller mb taxa

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm

Indlæg af batmann67 »

Del1
Så fik jeg tjekket turbo indsugningen.

Turbo indsugningen
turbo indsug01.JPG
turbo indsug01.JPG (126.57 KiB) Vist 14877 gange
turboindsug02.JPG
turboindsug02.JPG (102.69 KiB) Vist 14877 gange
Turbo røret
turbo rør.JPG
turbo rør.JPG (116.5 KiB) Vist 14877 gange
Der er ingen tvivl om der igen er olie i indsugningssiden.

Turbo armen blev tjekket, den er igen begyndt at hænge lidt, især i starten :-(.
Så der er noget der skal kigges på igen...
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Besvar