Motor oser og lugter af diesel,når den bliver varm "LØST".
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
DEL 2. Kontrol af EGR VENTIL
EGR VENTIL EGR RØR Farven på olien i bunden af røret snyder, det er sort og ikke gul/brun.
Der ligger lidt olie i EGR ventil, jeg ved ikke hvor normalt det er.
EGR ventil blev total renset for ca. 1 måned siden
EGR VENTIL EGR RØR Farven på olien i bunden af røret snyder, det er sort og ikke gul/brun.
Der ligger lidt olie i EGR ventil, jeg ved ikke hvor normalt det er.
EGR ventil blev total renset for ca. 1 måned siden
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Det med olien i indsugningen skal du ikke tage så tungt, sådan tror jeg mere eller mindre altid de ser ud min så i hvert fald også sådan ud ved 169000 km da jeg købe den det har hjulpet lidt jeg har frakoblet EGR-ventilen, men den har stadig noget !
Bruger den olie ?
Men jeg siger lige igen at dit problem er dieselrelateret, så jeg synes du skal få kontrolleret noget de har med diesel at gøre den stank i hvert fald a uforbrændt diesel den dag du var her
Bruger den olie ?
Men jeg siger lige igen at dit problem er dieselrelateret, så jeg synes du skal få kontrolleret noget de har med diesel at gøre den stank i hvert fald a uforbrændt diesel den dag du var her
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
DEL 3. Ryger fra studs.
Jeg har opdaget at der ryger fra studsen, hvor normalt er dette?
http://www.youtube.com/watch?v=ZrRZaKiwPOQ
/Stig Allan
Jeg har opdaget at der ryger fra studsen, hvor normalt er dette?
http://www.youtube.com/watch?v=ZrRZaKiwPOQ
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Er det EGR ventil eller turbo indsugningen du mener, det ikke er unormalt der er olie i?
/Stig Allan
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Begge steder, de Lupoer jeg har haft åbnet der har alle været snasket mere eller mindre ind
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Jeg har prøvet at have VAG-COM på.
Målt dette i 01 ENGINE - Måleblok 08
Jeg har undret mig lidt over hvorfor den ene Inj. Quantity-værdi er anderledes end de 2 andre!
23 June 2013 20:30:39
1.2l R3 EDC 0001DS 1452
Group A: 008
TIME RPM Inj. Quantity Inj. Quantity Inj. Quantity
TIME /min mg/str mg/str mg/str
0.40 1218 11.3 32.1 25.5
1.60 1218 11.3 32.1 25.5
2.80 1218 9.3 31.8 25.5
4.01 1218 8.8 31.8 25.5
5.20 1197 8.0 31.8 25.5
6.38 1197 8.0 31.6 25.5
7.60 1197 8.2 31.6 25.5
8.83 1176 8.0 31.3 25.5
10.08 1176 8.0 31.3 25.5
11.31 1176 7.4 31.0 25.5
12.54 1155 7.4 31.0 25.5
13.76 1155 7.4 30.7 25.5
15.00 1134 7.1 30.7 25.5
16.24 1134 7.1 30.5 25.8
17.44 1134 7.1 30.5 25.8
18.64 1113 7.1 30.2 25.8
19.84 1113 7.4 30.2 25.8
21.04 1092 7.7 29.9 25.8
22.24 1092 11.3 29.9 25.8
23.44 1092 13.7 29.9 25.8
24.62 1092 16.5 29.9 25.8
25.83 1113 19.5 30.2 26.6
27.08 1113 18.1 30.5 28.5
28.30 1134 11.8 30.5 26.9
29.50 1134 6.0 30.5 26.1
30.71 1134 9.6 30.5 25.8
31.96 1113 16.2 30.5 25.8
33.19 1134 15.9 30.5 26.1
34.39 1155 15.1 30.7 26.1
35.66 1134 7.7 30.7 26.1
36.91 756 0.0 32.9 26.1
38.14 756 0.0 32.4 26.1
39.38 1029 0.0 29.1 25.8
40.62 777 0.0 27.5 26.1
41.83 903 0.0 24.2 26.1
43.03 882 0.0 24.2 25.8
44.25 1386 18.7 33.5 24.7
45.48 1428 34.6 33.8 29.1
46.74 1575 33.8 35.1 34.9
47.97 1743 25.5 35.7 36.8
49.18 1848 23.9 35.7 36.8
50.37 1953 20.0 35.4 36.2
51.57 1680 20.6 35.4 31.6
52.82 1407 28.3 33.5 31.0
54.05 1449 24.4 34.0 34.0
55.30 1512 20.6 34.6 34.3
56.53 1533 17.0 34.9 33.5
57.74 1554 15.9 34.9 31.6
58.96 1575 14.3 35.1 28.5
60.21 1365 16.5 33.2 26.1
61.41 1260 16.5 32.4 26.9
62.68 1260 11.0 32.4 26.4
63.89 1260 10.4 32.4 25.8
65.12 1260 8.5 32.4 25.5
66.36 903 0.0 24.4 26.1
67.62 1218 0.0 31.8 25.5
68.85 1071 0.0 29.6 25.8
70.05 987 0.0 28.0 26.1
71.25 987 7.4 27.7 25.8
72.45 966 21.1 26.9 25.8
73.70 1218 30.7 32.1 25.5
74.93 1260 30.5 32.4 29.9
76.13 1323 30.7 32.9 33.2
77.33 1365 29.9 33.5 35.1
78.58 1428 27.2 34.0 35.4
79.79 1491 24.2 34.3 35.4
81.06 1533 17.3 34.6 34.3
82.29 1554 14.5 34.9 30.5
83.55 1575 14.0 34.9 26.6
84.77 1554 12.4 34.9 25.3
86.00 1260 15.9 32.7 25.8
87.23 1239 15.6 32.4 26.1
88.45 1239 11.5 32.1 26.1
89.65 1239 11.8 32.4 25.8
90.85 1218 11.8 32.1 25.8
92.05 1218 11.5 31.8 25.8
93.25 1218 11.5 32.1 25.8
94.45 1218 11.5 32.1 25.8
95.70 1218 11.8 32.1 25.5
96.93 1218 11.8 32.1 25.5
98.13 1218 11.8 31.8 25.5
99.33 1218 11.5 32.1 25.8
100.57 1218 12.6 31.8 25.5
101.81 1218 14.5 32.1 25.8
103.00 1239 14.0 32.1 25.8
104.20 1239 12.4 32.4 25.8
105.39 1239 12.4 32.4 25.8
106.60 1239 12.4 32.1 25.5
107.80 1239 12.4 32.4 25.5
109.07 1239 12.4 32.4 25.8
110.28 1239 11.8 32.1 25.5
111.47 1239 11.8 32.1 25.5
112.67 1239 11.8 32.1 25.5
113.88 1239 11.5 32.1 25.5
115.08 1239 11.8 32.1 25.5
116.28 1218 11.8 32.1 25.5
117.48 1218 11.8 32.1 25.5
118.70 1218 12.6 32.1 25.8
119.95 1218 12.6 32.1 25.8
121.15 1218 12.6 32.1 25.8
122.35 1239 12.4 32.1 25.8
123.58 1239 12.6 32.1 25.8
124.82 1239 12.6 32.1 25.8
126.02 1239 12.6 32.1 25.8
127.22 1218 12.6 32.1 25.8
128.46 1239 12.6 32.1 25.8
129.72 1218 12.9 32.1 25.8
130.97 1218 12.9 32.1 25.8
132.22 1239 12.9 32.1 25.8
133.47 1239 12.4 32.1 25.8
134.66 1239 12.4 32.1 25.8
135.86 1239 12.6 32.4 25.8
137.06 1239 12.4 32.4 25.8
138.26 1239 12.4 32.1 25.8
139.46 1239 12.4 32.1 25.8
140.66 1239 12.4 32.4 25.8
141.86 1239 12.1 32.4 25.8
143.06 1239 12.4 32.1 25.8
144.26 1239 12.4 32.1 25.8
145.46 1239 12.4 32.1 25.8
146.66 1239 12.4 32.1 25.8
147.86 1239 12.4 32.1 25.8
149.06 1218 0.0 32.1 25.8
150.26 945 0.0 26.4 26.1
151.46 1155 0.0 30.7 25.8
152.69 1029 0.0 29.1 25.8
153.94 798 0.0 24.7 26.1
155.14 777 0.0 29.9 25.8
156.39 693 0.0 36.5 32.1
157.62 756 0.0 31.0 26.1
158.82 777 0.0 30.7 26.1
160.02 1197 18.9 31.6 25.5
161.25 1764 16.7 35.7 26.4
162.48 2100 12.4 35.7 28.3
163.75 1323 23.9 32.9 27.5
164.96 1596 21.1 35.4 31.8
166.16 1869 19.2 35.7 34.0
167.39 2079 15.9 35.4 34.9
168.64 2205 15.4 36.0 31.8
169.86 1365 26.1 33.2 28.3
171.06 1491 25.3 34.3 33.8
172.32 1617 23.3 35.4 35.1
173.54 1722 22.2 35.7 36.0
174.77 1806 21.1 35.7 36.0
176.02 1911 20.3 35.4 34.6
177.25 1974 19.8 35.4 33.8
178.48 1701 20.3 35.7 29.6
179.68 1407 28.5 33.8 31.0
180.90 1470 19.2 34.0 34.3
182.09 1491 18.4 34.3 34.0
183.29 1512 18.1 34.6 33.8
184.50 1533 17.6 34.9 31.8
185.74 1554 16.7 34.9 30.2
186.96 1575 16.5 35.1 28.8
188.21 1596 15.9 35.4 28.0
189.44 1617 15.4 35.4 27.5
190.67 1638 14.5 35.4 26.4
191.92 1638 14.5 35.4 25.5
193.18 924 0.0 25.0 26.6
194.40 756 0.0 30.7 26.1
195.63 756 0.0 31.0 25.8
196.88 1218 0.0 31.8 25.3
198.08 1134 0.0 30.7 25.5
199.28 1008 0.0 28.8 25.8
200.48 756 0.0 31.6 25.8
201.68 756 0.0 31.0 25.8
202.87 840 5.8 24.4 25.8
204.07 1785 26.4 35.7 23.6
205.28 1743 23.3 35.7 28.5
206.51 2037 21.4 35.4 34.6
207.74 2268 15.6 36.2 32.1
208.95 1407 25.8 33.8 27.7
210.17 1512 30.7 34.6 34.0
211.40 1680 27.7 35.4 36.5
212.63 1806 25.0 35.7 37.6
213.90 1911 23.9 35.4 37.6
215.11 2016 19.5 35.4 34.6
216.31 1512 28.8 34.3 27.5
217.51 1428 29.1 34.0 32.7
218.71 1491 27.7 34.3 35.1
219.98 1554 23.6 34.9 35.4
221.19 1575 18.7 35.1 34.6
222.39 1596 17.3 35.4 33.5
223.64 1617 14.0 35.4 30.5
224.85 1386 15.6 33.5 25.8
226.06 1281 17.3 32.7 26.4
227.27 1260 8.8 32.7 26.1
228.47 1260 9.1 32.4 25.5
229.67 1260 9.3 32.4 25.5
230.85 1239 9.6 32.4 25.5
232.07 1239 12.6 32.4 25.5
233.27 1239 12.4 32.4 25.5
234.47 1239 12.4 32.4 25.5
235.67 1260 18.9 32.4 25.5
236.92 1260 20.0 32.7 27.7
238.15 1281 18.9 32.7 30.2
239.38 1281 12.4 32.7 27.5
240.61 1281 12.1 32.7 25.8
241.83 1281 12.1 32.7 25.5
243.03 1281 11.5 32.7 25.5
244.23 1281 11.3 32.7 25.3
245.46 1281 11.3 32.7 25.3
246.69 1260 11.8 32.7 25.5
247.91 1260 11.8 32.7 25.5
249.15 1260 9.3 32.7 25.5
Målt dette i 01 ENGINE - Måleblok 08
Jeg har undret mig lidt over hvorfor den ene Inj. Quantity-værdi er anderledes end de 2 andre!
23 June 2013 20:30:39
1.2l R3 EDC 0001DS 1452
Group A: 008
TIME RPM Inj. Quantity Inj. Quantity Inj. Quantity
TIME /min mg/str mg/str mg/str
0.40 1218 11.3 32.1 25.5
1.60 1218 11.3 32.1 25.5
2.80 1218 9.3 31.8 25.5
4.01 1218 8.8 31.8 25.5
5.20 1197 8.0 31.8 25.5
6.38 1197 8.0 31.6 25.5
7.60 1197 8.2 31.6 25.5
8.83 1176 8.0 31.3 25.5
10.08 1176 8.0 31.3 25.5
11.31 1176 7.4 31.0 25.5
12.54 1155 7.4 31.0 25.5
13.76 1155 7.4 30.7 25.5
15.00 1134 7.1 30.7 25.5
16.24 1134 7.1 30.5 25.8
17.44 1134 7.1 30.5 25.8
18.64 1113 7.1 30.2 25.8
19.84 1113 7.4 30.2 25.8
21.04 1092 7.7 29.9 25.8
22.24 1092 11.3 29.9 25.8
23.44 1092 13.7 29.9 25.8
24.62 1092 16.5 29.9 25.8
25.83 1113 19.5 30.2 26.6
27.08 1113 18.1 30.5 28.5
28.30 1134 11.8 30.5 26.9
29.50 1134 6.0 30.5 26.1
30.71 1134 9.6 30.5 25.8
31.96 1113 16.2 30.5 25.8
33.19 1134 15.9 30.5 26.1
34.39 1155 15.1 30.7 26.1
35.66 1134 7.7 30.7 26.1
36.91 756 0.0 32.9 26.1
38.14 756 0.0 32.4 26.1
39.38 1029 0.0 29.1 25.8
40.62 777 0.0 27.5 26.1
41.83 903 0.0 24.2 26.1
43.03 882 0.0 24.2 25.8
44.25 1386 18.7 33.5 24.7
45.48 1428 34.6 33.8 29.1
46.74 1575 33.8 35.1 34.9
47.97 1743 25.5 35.7 36.8
49.18 1848 23.9 35.7 36.8
50.37 1953 20.0 35.4 36.2
51.57 1680 20.6 35.4 31.6
52.82 1407 28.3 33.5 31.0
54.05 1449 24.4 34.0 34.0
55.30 1512 20.6 34.6 34.3
56.53 1533 17.0 34.9 33.5
57.74 1554 15.9 34.9 31.6
58.96 1575 14.3 35.1 28.5
60.21 1365 16.5 33.2 26.1
61.41 1260 16.5 32.4 26.9
62.68 1260 11.0 32.4 26.4
63.89 1260 10.4 32.4 25.8
65.12 1260 8.5 32.4 25.5
66.36 903 0.0 24.4 26.1
67.62 1218 0.0 31.8 25.5
68.85 1071 0.0 29.6 25.8
70.05 987 0.0 28.0 26.1
71.25 987 7.4 27.7 25.8
72.45 966 21.1 26.9 25.8
73.70 1218 30.7 32.1 25.5
74.93 1260 30.5 32.4 29.9
76.13 1323 30.7 32.9 33.2
77.33 1365 29.9 33.5 35.1
78.58 1428 27.2 34.0 35.4
79.79 1491 24.2 34.3 35.4
81.06 1533 17.3 34.6 34.3
82.29 1554 14.5 34.9 30.5
83.55 1575 14.0 34.9 26.6
84.77 1554 12.4 34.9 25.3
86.00 1260 15.9 32.7 25.8
87.23 1239 15.6 32.4 26.1
88.45 1239 11.5 32.1 26.1
89.65 1239 11.8 32.4 25.8
90.85 1218 11.8 32.1 25.8
92.05 1218 11.5 31.8 25.8
93.25 1218 11.5 32.1 25.8
94.45 1218 11.5 32.1 25.8
95.70 1218 11.8 32.1 25.5
96.93 1218 11.8 32.1 25.5
98.13 1218 11.8 31.8 25.5
99.33 1218 11.5 32.1 25.8
100.57 1218 12.6 31.8 25.5
101.81 1218 14.5 32.1 25.8
103.00 1239 14.0 32.1 25.8
104.20 1239 12.4 32.4 25.8
105.39 1239 12.4 32.4 25.8
106.60 1239 12.4 32.1 25.5
107.80 1239 12.4 32.4 25.5
109.07 1239 12.4 32.4 25.8
110.28 1239 11.8 32.1 25.5
111.47 1239 11.8 32.1 25.5
112.67 1239 11.8 32.1 25.5
113.88 1239 11.5 32.1 25.5
115.08 1239 11.8 32.1 25.5
116.28 1218 11.8 32.1 25.5
117.48 1218 11.8 32.1 25.5
118.70 1218 12.6 32.1 25.8
119.95 1218 12.6 32.1 25.8
121.15 1218 12.6 32.1 25.8
122.35 1239 12.4 32.1 25.8
123.58 1239 12.6 32.1 25.8
124.82 1239 12.6 32.1 25.8
126.02 1239 12.6 32.1 25.8
127.22 1218 12.6 32.1 25.8
128.46 1239 12.6 32.1 25.8
129.72 1218 12.9 32.1 25.8
130.97 1218 12.9 32.1 25.8
132.22 1239 12.9 32.1 25.8
133.47 1239 12.4 32.1 25.8
134.66 1239 12.4 32.1 25.8
135.86 1239 12.6 32.4 25.8
137.06 1239 12.4 32.4 25.8
138.26 1239 12.4 32.1 25.8
139.46 1239 12.4 32.1 25.8
140.66 1239 12.4 32.4 25.8
141.86 1239 12.1 32.4 25.8
143.06 1239 12.4 32.1 25.8
144.26 1239 12.4 32.1 25.8
145.46 1239 12.4 32.1 25.8
146.66 1239 12.4 32.1 25.8
147.86 1239 12.4 32.1 25.8
149.06 1218 0.0 32.1 25.8
150.26 945 0.0 26.4 26.1
151.46 1155 0.0 30.7 25.8
152.69 1029 0.0 29.1 25.8
153.94 798 0.0 24.7 26.1
155.14 777 0.0 29.9 25.8
156.39 693 0.0 36.5 32.1
157.62 756 0.0 31.0 26.1
158.82 777 0.0 30.7 26.1
160.02 1197 18.9 31.6 25.5
161.25 1764 16.7 35.7 26.4
162.48 2100 12.4 35.7 28.3
163.75 1323 23.9 32.9 27.5
164.96 1596 21.1 35.4 31.8
166.16 1869 19.2 35.7 34.0
167.39 2079 15.9 35.4 34.9
168.64 2205 15.4 36.0 31.8
169.86 1365 26.1 33.2 28.3
171.06 1491 25.3 34.3 33.8
172.32 1617 23.3 35.4 35.1
173.54 1722 22.2 35.7 36.0
174.77 1806 21.1 35.7 36.0
176.02 1911 20.3 35.4 34.6
177.25 1974 19.8 35.4 33.8
178.48 1701 20.3 35.7 29.6
179.68 1407 28.5 33.8 31.0
180.90 1470 19.2 34.0 34.3
182.09 1491 18.4 34.3 34.0
183.29 1512 18.1 34.6 33.8
184.50 1533 17.6 34.9 31.8
185.74 1554 16.7 34.9 30.2
186.96 1575 16.5 35.1 28.8
188.21 1596 15.9 35.4 28.0
189.44 1617 15.4 35.4 27.5
190.67 1638 14.5 35.4 26.4
191.92 1638 14.5 35.4 25.5
193.18 924 0.0 25.0 26.6
194.40 756 0.0 30.7 26.1
195.63 756 0.0 31.0 25.8
196.88 1218 0.0 31.8 25.3
198.08 1134 0.0 30.7 25.5
199.28 1008 0.0 28.8 25.8
200.48 756 0.0 31.6 25.8
201.68 756 0.0 31.0 25.8
202.87 840 5.8 24.4 25.8
204.07 1785 26.4 35.7 23.6
205.28 1743 23.3 35.7 28.5
206.51 2037 21.4 35.4 34.6
207.74 2268 15.6 36.2 32.1
208.95 1407 25.8 33.8 27.7
210.17 1512 30.7 34.6 34.0
211.40 1680 27.7 35.4 36.5
212.63 1806 25.0 35.7 37.6
213.90 1911 23.9 35.4 37.6
215.11 2016 19.5 35.4 34.6
216.31 1512 28.8 34.3 27.5
217.51 1428 29.1 34.0 32.7
218.71 1491 27.7 34.3 35.1
219.98 1554 23.6 34.9 35.4
221.19 1575 18.7 35.1 34.6
222.39 1596 17.3 35.4 33.5
223.64 1617 14.0 35.4 30.5
224.85 1386 15.6 33.5 25.8
226.06 1281 17.3 32.7 26.4
227.27 1260 8.8 32.7 26.1
228.47 1260 9.1 32.4 25.5
229.67 1260 9.3 32.4 25.5
230.85 1239 9.6 32.4 25.5
232.07 1239 12.6 32.4 25.5
233.27 1239 12.4 32.4 25.5
234.47 1239 12.4 32.4 25.5
235.67 1260 18.9 32.4 25.5
236.92 1260 20.0 32.7 27.7
238.15 1281 18.9 32.7 30.2
239.38 1281 12.4 32.7 27.5
240.61 1281 12.1 32.7 25.8
241.83 1281 12.1 32.7 25.5
243.03 1281 11.5 32.7 25.5
244.23 1281 11.3 32.7 25.3
245.46 1281 11.3 32.7 25.3
246.69 1260 11.8 32.7 25.5
247.91 1260 11.8 32.7 25.5
249.15 1260 9.3 32.7 25.5
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Turbo armen er småt begyndt at hænge igen, så jeg tvivler på at turboen ikke kommer til at gå ordentlig før den har været adskilt og renset.
Jeg fandt denne guide som jeg har tænkt mig at følge.
Jeg vil selvfølgelig gerne have gode råd hvis I har bemærkninger til guiden.
Original (56 side)
http://ebookbrowse.com/drivbiwire-vnt-r ... d111791744
Kompakt version(10 sider)
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Der har været holdt et godt øje med bilen de sidste 14 dage, og bilen har ikke oset bortset fra de sidste par dage.
Det virker som om at lige så snart at turboarmen ikke lukker ordentlig, så ryger/oser bilen.
/Stig Allan
Jeg fandt denne guide som jeg har tænkt mig at følge.
Jeg vil selvfølgelig gerne have gode råd hvis I har bemærkninger til guiden.
Original (56 side)
http://ebookbrowse.com/drivbiwire-vnt-r ... d111791744
Kompakt version(10 sider)
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Der har været holdt et godt øje med bilen de sidste 14 dage, og bilen har ikke oset bortset fra de sidste par dage.
Det virker som om at lige så snart at turboarmen ikke lukker ordentlig, så ryger/oser bilen.
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
For et par uger siden få jeg afmonteret turbo, adskilt, renset og monteret igen.
Jeg var ret sikker på at det var turbo der var skyld i at bilen osede, det har så vist sig at nu hvor turbo er renset og turbo armen går fint, at bilen stadig ryger .
Der er ingen fejlkoder under 01 MOTOR, den alarm der høres er ABS/ESP systemet.
Her er et par video.
Motor kold
Efter 30 sekunder
Efter 3 min
Efter 5 min
Jeg vil da meget gerne høre bud og råd på hvad dette kan skyldes.
Min plan er først at få målet data ud på motoren.
Det skal gøres i tomgang og ved en kørsel test.
Data ligges op lige så snart jeg har fået lavet dem.
/Stig Allan
Jeg var ret sikker på at det var turbo der var skyld i at bilen osede, det har så vist sig at nu hvor turbo er renset og turbo armen går fint, at bilen stadig ryger .
Der er ingen fejlkoder under 01 MOTOR, den alarm der høres er ABS/ESP systemet.
Her er et par video.
Motor kold
Efter 30 sekunder
Efter 3 min
Efter 5 min
Jeg vil da meget gerne høre bud og råd på hvad dette kan skyldes.
Min plan er først at få målet data ud på motoren.
Det skal gøres i tomgang og ved en kørsel test.
Data ligges op lige så snart jeg har fået lavet dem.
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Her er så diverse målinger på Motoren i tomgang, målingerne er taget over en 10 sekunder periode.
Der har jeg så taget den mindste og højest værdi.
Jeg følger op med målinger under kørsel senere.
Gruppe 000 Gruppe 001, bemærk injected quantity er tæt på grænsen! Gruppe 002
Der har jeg så taget den mindste og højest værdi.
Jeg følger op med målinger under kørsel senere.
Gruppe 000 Gruppe 001, bemærk injected quantity er tæt på grænsen! Gruppe 002
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Gruppe 003
Synchronisation angle og BTDC er tæt på tolerance!
Gruppe 006, ikke særlig relevant
Gruppe 004, Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Gruppe 007, temperaturen var 16 grader da målingerne blev udført, og det var mindst 4 timer siden bilen havde været startet.
Coolant og Fuel temperatur virker måske lidt mystisk! Gruppe 013, indenfor tolerance men ser hvad eskeman skriver i et af hans indlæg...
Men.... på den engelske vw side/klub beskrives dette problem ofte.
Hvis man analysere de tal man får fra test (blok 13) kan man faktisk se der er noget galt.
Ved varm motor, i tomgang, kompensere computeren på dyserne for at få en stabil motorgang. Experter forklarer at ved opstart tager det et par sekunder at regulere ind, hvilket giver lidt banken og rasleri. Hvis en dyse giver for meget ( fx ved utæt dyse) kompenseres på en af de andre dyser, ved tilsvarende mindre (ell mere) mængde. Det siges at de 3 tal i Blok 13 tilsammen skal give 0... Ca.
Den totale afvigelse må aldrig være mere end 3. (I VCDS angives -2,5 til +2,5 mg/str. hvilket kunne tolkes som 5 mg/str. menllem mindste og største værdi "målt" var iorden. [/i]
Gruppe 016, ikke særlig relevant
Coolant og Fuel temperatur virker måske lidt mystisk! Gruppe 013, indenfor tolerance men ser hvad eskeman skriver i et af hans indlæg...
Men.... på den engelske vw side/klub beskrives dette problem ofte.
Hvis man analysere de tal man får fra test (blok 13) kan man faktisk se der er noget galt.
Ved varm motor, i tomgang, kompensere computeren på dyserne for at få en stabil motorgang. Experter forklarer at ved opstart tager det et par sekunder at regulere ind, hvilket giver lidt banken og rasleri. Hvis en dyse giver for meget ( fx ved utæt dyse) kompenseres på en af de andre dyser, ved tilsvarende mindre (ell mere) mængde. Det siges at de 3 tal i Blok 13 tilsammen skal give 0... Ca.
Den totale afvigelse må aldrig være mere end 3. (I VCDS angives -2,5 til +2,5 mg/str. hvilket kunne tolkes som 5 mg/str. menllem mindste og største værdi "målt" var iorden. [/i]
Gruppe 016, ikke særlig relevant
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Gruppe 018, Ledningssæt til ventiler er OK
Jeg vil selvfølgelig gerne hører hvis nogle af mine målinger skiller sig ud fra andre der også har en MOTOR-ANY
/Stig Allan
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Hej
Har du lavet en kompressionstest på bilen?
Få evt lavet en leakdown test.
At en dieselbil lugter af diesel ud af udstødningen er som regel tegn på dårlig forbrænding. (for meget brændstof, forkert inspr tidspunkt, dårlig kompression)
Det kan som sagt før, være dine dysse pakninger. Det kan være dit insprøjtningstidspunkt. Det kunne være dine stempelringe!!!
Ved en leakdown test kan du tydeligt høre en hvislen fra dit oliehul/dæksel til påfyldning.
Hvis det ryger fra dårligluft studsen, kan der være underkompression som følge af dårlige stempelringe.
Det giver en fæl lugt der svider i øjenene, bla på grund af uforbrændt brændstof.
Har du lavet en kompressionstest på bilen?
Få evt lavet en leakdown test.
At en dieselbil lugter af diesel ud af udstødningen er som regel tegn på dårlig forbrænding. (for meget brændstof, forkert inspr tidspunkt, dårlig kompression)
Det kan som sagt før, være dine dysse pakninger. Det kan være dit insprøjtningstidspunkt. Det kunne være dine stempelringe!!!
Ved en leakdown test kan du tydeligt høre en hvislen fra dit oliehul/dæksel til påfyldning.
Hvis det ryger fra dårligluft studsen, kan der være underkompression som følge af dårlige stempelringe.
Det giver en fæl lugt der svider i øjenene, bla på grund af uforbrændt brændstof.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Senere i dag laver jeg måler med FULL THROTTLE test og ser om der er noget i disse målinger.
- kompressionstest - nej
- leakdown test - nej
- dårligluft studsen, hvor finder man den?
Jeg er mere eller mindre grøn mht. til motor, men har mere eller mindre være igennem hele 3L gearsystem, det var lidt langhåret at sætte sig ind i. Synes da motoren er noget mere giftig at have med at gøre!
Dog har jeg haft turboen ude til adskillelse og rensning.
Jeg burde sikkert have renset slanger/intercooler/ rør mm af i Fx N-Heptane da turboen var ude...
For der er meget olie på indsugningen siden af turbo, spørgsmålet er så hvor kommer det så fra, er det relateret til at bilen oser.
Er der nogen ide i at rense indsugnings siden på turboen, og se efter om bilen vil være røgfri i et par dage.
Hvis/når den begynder at ryge igen så tjekke indsugnings siden er fyldt med olie igen.
Kan man så konkluderer olie på indsugningen er en af nøglerne til problemet med bilen?
/Stig Allan
- kompressionstest - nej
- leakdown test - nej
- dårligluft studsen, hvor finder man den?
Jeg er mere eller mindre grøn mht. til motor, men har mere eller mindre være igennem hele 3L gearsystem, det var lidt langhåret at sætte sig ind i. Synes da motoren er noget mere giftig at have med at gøre!
Dog har jeg haft turboen ude til adskillelse og rensning.
Jeg burde sikkert have renset slanger/intercooler/ rør mm af i Fx N-Heptane da turboen var ude...
For der er meget olie på indsugningen siden af turbo, spørgsmålet er så hvor kommer det så fra, er det relateret til at bilen oser.
Er der nogen ide i at rense indsugnings siden på turboen, og se efter om bilen vil være røgfri i et par dage.
Hvis/når den begynder at ryge igen så tjekke indsugnings siden er fyldt med olie igen.
Kan man så konkluderer olie på indsugningen er en af nøglerne til problemet med bilen?
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Hejsa,
Var det min ANY ville jeg helt ubetinget starte med at time knastakslen. Det koster gratis i materialer at udføre en sådan.
/Claus
Var det min ANY ville jeg helt ubetinget starte med at time knastakslen. Det koster gratis i materialer at udføre en sådan.
/Claus
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Min kone har i et par dage snakket om at hendes lupo var begyndt at ryge sort
Igår skulle vi så ud på en tur på 120 km til kbh og inden vi kørte checkede jeg turboarmen og ganske rigtigt 3-5mm vandring og massage hjalp ingenting.
Vi kørte de ca 50 km til motorvejen hvor den kørte upåklageligt, og da jeg så nåede motorvejen fik den klø ned af tilkørselsrampen , da jeg nåede til 4 gear valgte den så at gå i limp mode og kunne de næste 70 km ikke klemmes over 110 kmt
Da vi så skulle hjem igen, kørte den så normalt igen og da vi nåede motorvejen kørte jeg den langsomt op i fart til 130 kmt og holdt den der i et stykke tid og derefter fik den alt hvad den kunne trække hvor jeg accelerede fra 130 og op til tophastighed og ned igen hele tiden.
Idag kører armen perfekt ca 2 cm vandring og den ryger ikke mere så den skal bare brændes af.
Jeg kan så ikke lade være med at tænke på hvorfor den lige pludselig finder på at kokse til da min kone har haft bilen i 6 år og der aldrig har været behov for at brænde den af
Jeg har for ca en måned siden skiftet n75 da den kun kørte ca 27 på literen og det har da også hjulpet til ca 32 men kan det have noget med det at gøre.
Slanger og ventil er 100% tørre for olie.
Igår skulle vi så ud på en tur på 120 km til kbh og inden vi kørte checkede jeg turboarmen og ganske rigtigt 3-5mm vandring og massage hjalp ingenting.
Vi kørte de ca 50 km til motorvejen hvor den kørte upåklageligt, og da jeg så nåede motorvejen fik den klø ned af tilkørselsrampen , da jeg nåede til 4 gear valgte den så at gå i limp mode og kunne de næste 70 km ikke klemmes over 110 kmt
Da vi så skulle hjem igen, kørte den så normalt igen og da vi nåede motorvejen kørte jeg den langsomt op i fart til 130 kmt og holdt den der i et stykke tid og derefter fik den alt hvad den kunne trække hvor jeg accelerede fra 130 og op til tophastighed og ned igen hele tiden.
Idag kører armen perfekt ca 2 cm vandring og den ryger ikke mere så den skal bare brændes af.
Jeg kan så ikke lade være med at tænke på hvorfor den lige pludselig finder på at kokse til da min kone har haft bilen i 6 år og der aldrig har været behov for at brænde den af
Jeg har for ca en måned siden skiftet n75 da den kun kørte ca 27 på literen og det har da også hjulpet til ca 32 men kan det have noget med det at gøre.
Slanger og ventil er 100% tørre for olie.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Den præcis vandring på turbo armen er 14-15mm.
Jeg tror, desværre I kommer ud for at turbo arm kommer til at hænge igen inden for kort tid.
Som minimum ville jeg ofre en dåse Bell Add 2D på bilen.
Pris ca. 175 kr.
Forklaring på Bell Add 2D:
/Stig Allan
Jeg tror, desværre I kommer ud for at turbo arm kommer til at hænge igen inden for kort tid.
Som minimum ville jeg ofre en dåse Bell Add 2D på bilen.
Pris ca. 175 kr.
Forklaring på Bell Add 2D:
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Her er min måle resultater fra Full Throttle testen.
Gruppe 000, Air mass lidt uden for spec. Gruppe 004, målinger inden for tolerance Gruppe 008, Injected quantity limitation via revs. lige uden for tolerancen!
Gruppe 000, Air mass lidt uden for spec. Gruppe 004, målinger inden for tolerance Gruppe 008, Injected quantity limitation via revs. lige uden for tolerancen!
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Motor oser/ryger og lugter af diesel,når den bliver varm
Gruppe 010, G70 Luftmasse måleren er lidt uden for tolerance
Gruppe 011, turbolader målingerne ser fine ud
Hvor meget betyder de små afvigelser i tolerancer så?
Det er så det store spørgsmål!
Men det kan hvis godt tyde på at jeg skal til at se efter en ny LMM
meeen kan den lille afvigelse lave så meget rav, at motoren oser så meget?
/Stig Allan
Det er så det store spørgsmål!
Men det kan hvis godt tyde på at jeg skal til at se efter en ny LMM
meeen kan den lille afvigelse lave så meget rav, at motoren oser så meget?
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN