Stempel i servicebog.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Stempel i servicebog.

Indlæg af lupofyn »

Hey Folk!!

Hvordan ser det ud med de famøse stempler i servicebogen...

Jeg kan se i min servicebog, at der står "volkswagen værkstedets stempel"

Hva nu hvis jeg vælger at køre til et ikke autoriseret værksted for at få lavet service, hvordan forholder "garanti" og gyldighed af stemplet sig så ??

et eks ku være 3liter.dk eller vagtech.dk???
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af Thore J »

Det er vist bare et idé oplæg..

Det ville hellere ikke være lovligt at kræve service på autoriseret værksted, det skal "blot" være et kvalificeret værksted..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af lupofyn »

men hvad definerer et kvalificeret værksted ?? :)
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af yaknudsen »

lupofyn skrev:men hvad definerer et kvalificeret værksted ?? :)
Et værksted som kan finde ud af det, og også gerne et som de fleste er enige om har ry for at lave et godt stykke arbejde. Et du har tillid til, eller som folk du har tillid til anbefaler.

Jeg ville personligt ikke rynke på næsen af en servicebog fyldt med stempler fra 'uautoriserede' værksteder. Al erfaring viser at de 'autoriserede' værksteder ganske ofte er temmelig talentløse. Desværre.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af lupofyn »

dvs "kvalificeret" er et gummibegreb for os forbrugere???
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af ph. »

Hmmm spørg FDM
umiddelbart tror jeg "bare" at man skal være momsregistreret som værksted men kan da godt være at jeg tager fejl...
Hvis jeg fik valget mellem en Vw serviceret hos Vw eller JP. i Havdrup så er jeg ikke i tvivl om hvilket jeg ville foretrække
...og dog ;) Den der er serviceret hos Vw må vel har fået skiftet ALT +m og sikkert flere gange...

Hvorfor spørger du??? Nybils/fabriksGarantien er da udløbet for længe siden
Hvis du vælger en bil hvor Allle service er overholdt ved Vw og du selv fortsætter med at holde deres glasbygninger opvarmet så er det vel ikke utænkeligt at de vil være lettere at overtale til en gang kulance hvis du en dag står med et dyrt problem
men de fleste Problemer er jo kun uforholdsmæssigt dyre hvis de bliver forsøgt rettet på et Vw værksted
Så i det lange løb er du som bilejer nok bedre økonomisk-stillet ved at bruge et ikke autoriseret men herinde anerkendt værksted
lupofyn
Indlæg: 78
Tilmeldt: man 11. okt 2010 11:44
Geografisk sted: Odense

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af lupofyn »

Nu er der jo 10-12 års rust garanti på disse vidunder øser... ret mig hvis jeg tager fejl..

Denne garanti er vel forudsat at den er serviceret efter alle kunstens regler.. ??

men jeg tænker nu mere i forhold til en ny køber af bilen når den skal videre i systemet.. ??

Så findes der jo ikke noget der hedder "delvist udfyldt servicebog" man kan jo selv lige fikse den hos ens onkel som er mekaniker eller lignende??
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af Lars Larsen »

----- Som en vis person læser bibelen.

Rustgarantien kræver at rustbeskyttelsen er vedligeholdt. Ikke at forhandlerens værksted også har lavet al anden vedligeholdelse til en timepris der lønner diriktør, sekretær, bogholder, rengøringskone, lagermand og værkføreren foruden svenden eller lærlingen der laver arbejdet.

Der er også lavet lov for at et såkaldt autoriseret værksted ikke kan forlange at have eneret på at vedligeholde bilen for at garantien gælder. That's it!!

Med hensyn til udfyldt servicebog burde et ringbing med regninger på vedligeholdelse af bilen kunne supplere i tvivlstilfælde. Det er samtidig en glimrende log over hvad der er lavet ved bilen som jeg vil sætte pris på at få med ved køb af en brugt bil.

/Lars
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af 383CI »

VW er SLET ikke kvalificeret til at stemple i Lupo bøger!!!!
I netop det tilfælde ville jeg være bange for en servicebog, og det fuldstændigt uden pis.
Gearkassen er IKKE efterfyldt med 3,1L olie f.eks. I deres programmer er der ikke service interval på det f.eks. så holder kassen ca. 160k km.
Få endelig 3liter.dk til at lave den, eller en anden med evner om samvittighed.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: Stempel i servicebog.

Indlæg af Lars Larsen »

Service på et autoriseret værksted = hjernedød udskiftning af (dyre vitale)stumper efter kilometertællerstand??

Kald det bare tankespind, men når fabrikken har fremstillet en bil der kører 100.000 km efter 100.000 km er det godt for os men skidt for dem for så sælger de færre nye biler. Så mon ikke servicebøgerne er indrettet sådan at det skal give ejerne mindre lyst til at beholde bilen når den har kørt et vist antal km. Jeg er åben for at servicebogen opridser et worst-case scenarie for ikke at give ejeren et chock hvis det bliver alvor.

Men nu er vi så heller ikke helt almindelige Lupo 3L og Audi A2 ejere da de dels er perfekte pendlerbiler og dels at vi har fundet sammen om forum her og hjælper hinanden.

VW-værkstederne kan være udmærkede til pladearbejde på 3L modellerne men motoren og elektronikken bør de holde fingrene fra. Hvis de så bare ikke var så "/¤&%ns ufejlbarlige kunne deres fejl tilgives.

/Lars
Besvar