Taber hydraliktrykket.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Fynboen
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 4. aug 2010 11:04
Geografisk sted: Fyn

Taber hydraliktrykket.

Indlæg af Fynboen »

Har skiftet trykakkumolatoren på pumpestationen i håb om at min A2 vil holde hydraliktrykket lidt bedre, men det havde ikke den ønskede virkning. Sidder der en ventil i pumpehuset et sted?
Bilen kører i øvrigt OK. Den bruger ca. 25 sekunder til at få pumpet tryk om morgenen. Da den var ny var det måske 5 - 10 sekunder.
Er der nogle der har prøvet noget lignende, og hvis ja, hvad er løsningen.

Hilsen Fynboen
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af VAGtech.dk »

den mister ikke hydraulik olie?? og igennem det mister trykket???
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af KMDTHY »

Jeg har samme problem på min Lupo :( Ville egentlig prøve at skifte trykakumulatoren, men hvis ikke hjælper vil jeg da også gerne høre alternativer.

Nogen der kender til en måleblok man kan udlæse hydraulik trykket ? Min mister ikke olie som sådan.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af pilotfyren »

man kunne jo forestille sig der sidder en form for "ventil" der forhindre, at trykket løber tilbage fra trykkuglen til beholderen, i hvert fald lige så hurtigt som det pumpes der ind.. det kan også være selve pumpen der ergerer kontraventil ??

men det må jo fise forbi et eller andet sted.. ellers i gangstelleren. der er jo både en tilgang og en afgang, hvis der er en "utæthed" eller noget der er slidt, som lader det løbe direkte fra tilgang til afgang.. og derved taber den trykket.. Jeg ved det ikke, jeg har ikke oplevet det før, og de gange jeg har oplevet det har det afhjulpet sagen at skifte trykkuglen.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af sussi »

25-30 sekunder er vist ikke unormalt.
Kunne det måske være den envejsventil, der sidder mellem beholderen og pumpen, der ikke lukker 100%
Vedhæftede filer
file.jpg
file.jpg (65.09 KiB) Vist 6282 gange
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af pilotfyren »

Efter den tegning at dømme tyder det så mest på, at det må være i selve koblings ventilen, altså ikke cylinderen, men den der aktuerer cylinderen. Hvis du har skiftet trykkuglen, og denne ikke var en DOA, så burde trykket jo være fint så langt.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af KMDTHY »

DOA=Dead On Arrival
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Lars Larsen
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 07:25
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nø-Fyn

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af Lars Larsen »

Hvis den taber olie kan det være alt lige fra en defekt koblingscylinder til en O-ring på slangestudserne fra pumpen til koblingscylinder og gangsteller.

Hvis den taber trykket er det højst sandsynlig en kontraventil inde i pumpen der er utæt. Prøv at lytte til pumpen når den ikke kører. (Bilens motor skal selvfølgelig også være standset.)

Min egen lupo har de samme symptomer og den står og hvisler eller "plidrer" svagt når hydraulikpumpen ikke kører. Løsningen er at udskifte hele pumpen den dag jeg bliver træt af tilstanden eller andre forhold gør det nødvendigt.
Jeg mener at dagsprisen for en renoveret pumpe ligger omkring 7 KKr :? men ret mig hvis jeg er galt på den.

/Lars
Fynboen
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 4. aug 2010 11:04
Geografisk sted: Fyn

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af Fynboen »

Den er ikke utæt for hydralikolie. Ifølge Sussi's diagram, kan der vel være en indre utæthed i koblingscylinderen, så trykket kan sive fra tryksiden til retursiden.
Har jeg forstået dig ret Lars Larsen, så kan man ikke skifte returventilen som enkeltdel.
Skiftede olie et par gange på hydralikken for nylig, og så nu trykkuglen, og hver gang systemet har været trykløst, kan den holde trykket fint første gang den pumper tryk. Når så jeg har kørt en tur, så er alt ved det gamle igen.

Hilsen Fynboen
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af VAGtech.dk »

det er korrekt.. komplet pumpeenhed koster ca 6500 incl moms...

Måske man kan være heldig, at det er i selve ventilen for koblingscylinderen.

citat: "kan der vel være en indre utæthed i koblingscylinderen" nej, det kan der ikke, der er kun en slange til denne enhed, så med mindre den er utæt kan olien ikke komme væk her fra.

Men selve "ventilen" der aktiverer koblingscylinderen kan evt være utæt, eksvis en død oring i selve magnetventilen.. men jeg tvivler på, at man kan skifte denne oring bare lige. men jeg kan lige se på, om man kan få en "ventil" til koblingscylinderen.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
rasmushjensen
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 2. okt 2010 19:27
Geografisk sted: Haverslev, 9610 Nørager

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af rasmushjensen »

Har haft samme problem, adskildte pumpe motor, ved at bore nitter ud(dem der holder pumpemotor sammen), rengøre kommentator (anker), samt rengøre kulholder, på min kørte pumpe kun med ca halv hastighed, hvilken skaber problemer når den har stået stille i nogle timer, jeg har samlet min uden nye nitter, så er det bare skrue de 2 stk torx skruer af der holder moter på pumpe station af, og så er det bare rengøring, men ungå at trække anker med op da der vil rende olie ud af pumpehus, min har kørt siden og er meget hurtig til at lave tryg, ca 10 sek. håber dette er en hjælp :)
Fynboen
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 4. aug 2010 11:04
Geografisk sted: Fyn

Re: Taber hydraliktrykket.

Indlæg af Fynboen »

Kan godt se ,at det ikke kan være koblingscylinderen, men evt i styreventilen. Kan det være gangsteller der har en indre utæthed.
Der må være noget der ikke kan ses på det diagram, som Sussi har lagt ind, jeg tænker på ,at når trykkulen løsnes , så returnerer olien til oliebeholderen, men iføge diagrammet så ser det ud til at der er 2 kontraventiler olien skal forbi. Hvordan hænger det sammen?

Hilsen Fynboen.
Besvar