Intrumentlys blinker

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kasper Hedegård
Indlæg: 34
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 22:14
Geografisk sted: Herning

Intrumentlys blinker

Indlæg af Kasper Hedegård »

Hej allesammen.

Mit instrumentlys er begyndt at blinke når Motoren går ned i omdrejninger. Det er alt lige fra det røde lys i askebægeret til det blå instrumentbelysning.
Udover det så dykker mine forlygter i styrke når bilen går ned i omdrejninger. Mit bud er i bedste tilfælde et nyt batteri, og i værste tilfælde noget med en generator eller noget el-net...

Kender nogen af jer til noget lignende?
Og Hvor sidder generatorens stelforbindelse henne? Så vil jeg lige de om den kunne sidde løst.
Mvh. Kasper
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af KMDTHY »

Kunne være din spændingsregulator.....

Koster ca 400kr -> http://kortlink.dk/hovwdiaudi/87t4
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kasper Hedegård
Indlæg: 34
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 22:14
Geografisk sted: Herning

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af Kasper Hedegård »

KMDTHY skrev:Kunne være din spændingsregulator.....

Koster ca 400kr -> http://kortlink.dk/hovwdiaudi/87t4
Hvordan kontrollere man den?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af 383CI »

Dårligt batteri er bestemt en mulighed. Bilerne er traditionelt lidt hårde ved batterierne. Hvad med lyset på bilen? Blinker et også, specielt når bilen skifter gear? Min blinkede nemlig med lyset da batteriet begyndte at miste muskler.
Mål evt. spændingen over batteriet, både når motoren er stoppet og når den køre, så kommer "vi" væsentligt længere i fjerndiagnosen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af Thore J »

Når spændingsregulatoren går plejer det da at være omvendt.. at spændingen er for høj, hvilket giver for meget lys m.m. (og instrumenter som brænder af)

Jeg synes at det lyder mere som om at der bliver lavet for lidt strøm, f.eks. pga. en for slidt/slap kilerem.

Men i alle tilfælde så skal du have målt hvor meget strøm (spænding) bilen laver..
Den skal lave 13,5 volt +/-. Mål spændingen fra plus på generatoren til stel (et sted)..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af sussi »

[quote="Thore J"] f.eks. pga. en for slidt/slap kilerem./quote]
Det lyder ikke særligt sandsynligt, da det er en ret bred rem, med en rimelig kraftig, fjederpåvirket, trykrulle.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af 383CI »

Thore J skrev:Når spændingsregulatoren går plejer det da at være omvendt.. at spændingen er for høj, hvilket giver for meget lys m.m. (og instrumenter som brænder af)
..
Spændingsregulatoen sørger jo for at holde generatorens spænding på et niveau hvor den ikke overlader batteriet, såmen ikke så meget andet.
Når batteriet når fuld spænding ligger den meget nær på regulatorens maks output spænding, dermed løber der ikke strøm mere og batteriet veligeholdes kun.
Batteriet hjælper også med at holde den generalle spændingsforsyning "stiv" altså sørge for spændingen til følere osv. ikke svinger. Det står som en "buffer" om vi vil, når bilen skal bruge meget strøm trækker den fra batteriet, når den skal brug mindre lader generatoren op igen.
Derfor kan lyset blinke når batteriet bliver slapt, det kan ikke holde spændingen "stiv" og derfor blinker lyset i takt med motorens omdejninger, eller det generalle forbrug, som f.eks. ved gearskifte.

Derfor er mit bud også at fejlen ligger i et defekt/slapt batteri, ikke spændingsregulatoren eller en træls minus forbindelse.
Havde bilen en så dårlig stelforbindelse at den skulle have indflydelse på instrumetlyset ville den slet ikke kunne bære f.eks. lyset eller startmotoren og det lyde som tæt på usansyntligt at der er dårlig stelforbindelse i instrumentet,
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af Thore J »

@ 381CI o.a. .. dette er ikke en kritik, blot opsummering og lidt videre spekulation :idea:
383CI skrev:
Thore J skrev:Når spændingsregulatoren går plejer det da at være omvendt.. at spændingen er for høj, hvilket giver for meget lys m.m. (og instrumenter som brænder af)
..

Spændingsregulatoen sørger jo for at holde generatorens spænding på et niveau hvor den ikke overlader batteriet, såmen ikke så meget andet.
Præcis, vi er enige :-)

[SNIP...]
383CI skrev: Derfor er mit bud også at fejlen ligger i et defekt/slapt batteri, ikke spændingsregulatoren eller en træls minus forbindelse.
Havde bilen en så dårlig stelforbindelse at den skulle have indflydelse på instrumetlyset ville den slet ikke kunne bære f.eks. lyset eller startmotoren og det lyde som tæt på usandsyntligt at der er dårlig stelforbindelse i instrumentet,
Igen helt enig.. men konsekvensen af overladning er bl.a. et ødelagt batteri...
Min tanke er at vi skal behandle problemet og ikke kun symptomerne (som IMHO er det svage batteri..)

Et dårligt batteri kommer ikke altid af sig selv (ofte langt fra!).. De kan naturligvis have udtjent deres værnepligt og være færdige, meen...
Ofte skyldes det at der bliver ladet for lidt/utilstrækkeligt på dem, altså at der noget andet i vejen og at det dårlige batteri ikke er det virkelig problem men blot et symptom.
Så ifm. at batteriet skal skiftes., mener jeg stadig at det er på sin plads at kontrollere om ladningen er tilstrækkelig, såvel spænding som strømstyrke. Således man ikke ender med at skifte batteri i tide og utide. Et sundt batteri i en sund Lupo skulle gerne holde i årevis..

M.v.h
Thore
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kasper Hedegård
Indlæg: 34
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 22:14
Geografisk sted: Herning

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af Kasper Hedegård »

Hvad vil i så anbefale jeg gør?

Smider bilen på værksted med "risiko" for en dyr undersøgelse for at finde ud af det er batteriet, eller købe nyt batteri, og så håbe på det bedste?

Tror ikke batteriet er skiftet siden bilen blev solgt for første gang i 2006, så det skal nok skiftes?
Og jeg bruger godt på batteriet, da jeg har et forholdsvis stort anlæg slået til, men det blinker også selv om det ikke er tændt.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af KMDTHY »

Min er en 2005, og har ej heller blevet skiftet..... Har ingen problemer.

Har du ikke mulighed for at "låne" et batteri hos en - er jo træls at bruge penge på et nyt batteri hvis ikke det er det.

Så jeg ville prøve at låne et batteri, hvis ikke det hjælper ville jeg nok gå efter regulatoren. Det har jeg selv oplevet 2 gange.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af Thore J »

Kasper Hedegård skrev:Hvad vil i så anbefale jeg gør?
Som flere af os har foreslået, så start med at finde ud af om bilen overhovedet laver strøm nok.

Folk vil gerne hjælpe dig, men det kræver at du læser alle svarene og hele svaret!
som 383CI skrev Mål evt. spændingen over batteriet, både når motoren er stoppet og når den køre, så kommer "vi" væsentligt længere i fjerndiagnosen.

og når du har gjort det, så skriv resultatet her.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af sussi »

Om akkumulatorer (batterier)
Sakset fra:
http://volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=6&t=4392
Hvis du vil vide om dine batterier er fuldt opladet kan du bruge et voltmeter.
Mål spændingen direkte på batteriets terminaler uden belastning og uden lader.
Laderen skal have være frakoblet et par minutter før du måler.
Et velholdt batteri ved 20°C har følgende spændinger:
Fuldt opladet: 12.7V
75% opladet: 12.4V
25% opladet: 12.0V
Fuldt afladet: 11.9V eller mindre.
Batterispændingen ændrer sig ca 0.2V pr 10°C.
Og fra:
http://volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=6&t=3122
Kapaciteten og spændingen hænger sammen med syrens vægtfylde.
Fuldt opladet batteri skal ved 20 grader have en syrevægtfylde på 1,28 og en hvilespænding på 12,72 volt.
Falder syrevægten falder spændingen og kapaciteten.
Og så lige e'n til fra:
http://www.kandu.dk/Spg145044.aspx Og så er den ged vist barberet ;-)
Hvilespændingen er den spænding batteriet har over polerne, når det har stået i hvile, dvs. uden ladning og uden strømforbrug, i mindst 1 time.
I denne tilstand måles der 12,8V på et fuldt opladet batteri i god eller ny stand.
Efterhånden som batteriet ældes, dvs. efterhånden som sulfat udfældes og begynder at aflade cellerne, falder spændingen.
Som tommelregel kan man gå ud fra at hvilespændingen ikke må komme under 12,4V for at det skal være brugbart.
12,6V er derfor sådan omtrent "midt i".

Du kan også måle vægtfylden, på syren i batteriet, det er efter min mening den bedste måde,
hvis det stadig er originalbatteriet, så er det nok ved at være modent til udskiftning.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af 383CI »

Skift batteri, ingen tvivl! Ingen dyre værkstedsbesøg i første omgang. Hjælper det ikke kunne det være det hjul der sidder på generatoren og sørger for friløb der har sat sig, der resultere i en ustabil ladning.
Vil du nærmere en diagnose er du nok nød til at måle som jeg beskrev!! Evt. købe et måleapperat i Harald Skrald eller jemogfusk til 80 kr. som jo kun er en 1/5 del af hvad du skal forvente en anden vil sætte apperatet på for.
Batterierne holder ikke altid evigt og slet ikke på Lupo. Min køre med 3 og der er ikke noget i vejen med spændingsregulatoren.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kasper Hedegård
Indlæg: 34
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 22:14
Geografisk sted: Herning

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af Kasper Hedegård »

Hvilke batterier kan i anbefale? Har kun fundet dem fra ca. 800 og op?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Intrumentlys blinker

Indlæg af KMDTHY »

Jeg køber Varta.....

Måske et VARTA START-STOP batteri vil være på plads :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar