Stigende brændstofforbrug

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
pmo
Indlæg: 40
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 12:50
Geografisk sted: Løgstør

Stigende brændstofforbrug

Indlæg af pmo »

Mit dieselforburg stiger! For ca. 2 år siden lå ølmåleren og svingede omkring 3,6. Den har siden været jævnt stigende og nu har jeg svært ved at komme under 4,2! Jeg har ikke ændret kørestil. Det er ikke ølmåleren den er gal med - jeg har dobbeltchecket med km.tæller og tankindhold.

Bilen er en Lupo 3L årg. 99' uden ekstraudstryr, 304.000 på klokken, Conti Ecocontact 3, 3,0 bar i alle dæk, regelmæssig service hos Per Gearteknik. Jeg kører dagligt ca. 2x42 km til og fra arbejde, med ca. 5 km. bykørsel i den ene ende, altså ganske normalt.

Nogen der har et bud ? Eller skal jeg bare leve med at bilen måske er begyndt at vise alderdomstegn :? :(
Lyseblå Lupo 3L, 1999, med 4 hjul, 1 rat, lygter for og bag, samt sæder. 376.000 km and still going strong :)
Pendler dagligt Løgstør-Aalborg.
Husk at vinke:)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af 383CI »

Defekt/slidt luftmassemåler, giver netop snigende voksende brandstof forbrug, så det er et meget sandsynligt bud.
Den type fejl optræder ikke i loggen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
pmo
Indlæg: 40
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 12:50
Geografisk sted: Løgstør

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af pmo »

Ok. Hvor sidder den, og er det muligt selv at se om den er slidt/defekt ?
Eller er det noget jeg skal lade Per om at fikse ?
Lyseblå Lupo 3L, 1999, med 4 hjul, 1 rat, lygter for og bag, samt sæder. 376.000 km and still going strong :)
Pendler dagligt Løgstør-Aalborg.
Husk at vinke:)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af KMDTHY »

Man kan ikke se på den om den er ved at være færdig...... det er byt til nyt. Ellers kan det også være dårlige ledninger til den.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af 383CI »

Luftmassemåleen sidder i venstre side af motorummet, helt oppe ved vinduet når du står med snydeskaftet nede i maskinrummet foran bilen.
Den sidder på/I et sort plastic indsugningsrør med Ø ca. 8cm.
"man" kan skifte selve røret ved at pille det spændebånd og de 2 skruer den sidder med af, eller "nøjes" med at skifte selve måleren ved at skue de 2 torx skruer den sidder med af. Det kræver en tox med hul i midten, da der er en pind midt i skruen.
VW ville kalde det specialværktøj. Den model jeg linker til er uden rør, bosch laver en ombytning med rør på.
"man" kan få en ide om den er defekt ved at kigge på luftflow under maks belastning med computer og vagcom tilsluttet, men det er spørgsmålet om det kan betale sig, det siges de har en levetid omkring 120-150k km. eller deromkring. Jeg køre med nummer 3 om kunne tydeligt høre på motoren første gang jeg skiftede den. Den gik noget bedre.
Tror ikke det kan være defekte ledninger til den. Så ville der optræde en fejl i loggen med den var afbrudt. Det er en variabel modstand der måler flowet, den ændre karakter gennem tiden og giver derfor forkerte signaler hen af vejen.
Det kunne også være katten der er ved at sode til kom jeg i tanke om.

http://www.landberg.dk/shop/luftmassemaaler-1936c1.html
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af sussi »

383CI skrev:"man" kan skifte selve røret ved at pille det spændebånd og de 2 skruer den sidder med af, eller "nøjes" med at skifte selve måleren ved at skue de 2 torx skruer den sidder med af. Det kræver en torx med hul i midten, da der er en pind midt i skruen. VW ville kalde det specialværktøj.
HN har sådan et sæt til en billig penge.
pmo
Indlæg: 40
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 12:50
Geografisk sted: Løgstør

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af pmo »

Tak for tips.. 383CI: Min Lupo har motorkode ANY. Den du linker til hos Landberg passer iflg beskriveksen ikke til ANY motor. Er det lige meget eller ??
Lyseblå Lupo 3L, 1999, med 4 hjul, 1 rat, lygter for og bag, samt sæder. 376.000 km and still going strong :)
Pendler dagligt Løgstør-Aalborg.
Husk at vinke:)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af 383CI »

pmo, selv tak ;-) Ærligt talt ved jeg det ikke, ganske simpelt, men jeg TROR bestemt ikke det gør en forskel.
Det er jo en ganske simpel, passiv, måler (variabel modstand) men Thomas Landberg er en meget flink mand, så det er oplagt at ringe og spørge ham, hvis du er usikker.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af KMDTHY »

Tro mig, VW genbruger hvor man kan, så jeg tror nu også den passer fint :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Stod jeg i det samme sted ville jeg nok overveje tingene en gang til, inden jeg købte er Pierburg MAF....

Sensorelementerne (modstandstrådene) i en Pierburg er oftest en løst ophængte tråd, mens Bosch-udgaverne er baseret på tykfilmsteknologi på keramiksubstrat. Denne teknologi er væsentlig mere robust en de løst ophængte tråde.
Dertil er der forskel i karakteristikken på en Landberg's Pierburg og Boschen i Lupoen. Dette kan have indflydelse på brændstofforbrug og performance.


Når nu 383CI skriver at en MAF '... bare er en passiv variabel modstand' er det nok at romantisere lidt med sandheden...

http://modshack.info/images/sensors_airmass.pdf


Den hurtige test af manglende funktionalitet på en MAF er 3. gear og bundgas. Bilen skal trække jævnt til omdrejningsbegrænseren stopper den ved ca 4.500 RPM 8-)
(Husker jeg ikke helt galt viser speedo omkring 140km/t ved toppunktet, så udfør testen på en vej hvor det ikke generer de blå... ;) )


/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Stigende brændstofforbrug

Indlæg af Vyffe »

LMM kan sagtens måles ud.

Her er data:
Fra Til(stel)
Luftmasseføler 30 Batt. - Tænding til 5 V
Luftmasseføler 68 Batt. - Tomgang varm 0,5 - 3 V
Luftmasseføler 68 Batt. - Tomgang speed op 4 - 4,4 V
Luftmasseføler 49 Batt. - Tomgang 0 V

Lidt rodet.. Men det er fra ben til stel.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar