Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Alt vedrørende teknikken på 3L
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af MichaelSmed »

Hej folkens :)
I og med at min ene hjulcylinder til højre bagbremse har valgt at pise sit territorie af, skal jeg bruge lidt nyt.
Køber det igennem FTZ, men undrer mig lige en anelse.
Har konverteret til stål fra en 1.4 TDI, bakker og tromler. Men når jeg ser på hjulcylindre fra en 1,4 TDI har jeg 4 valgmuligheder:

Bremsecylinder, bag, Hul-Ø [mm] 15,87, Støbejern
bagaksel, uden ABS

Bremsecylinder, bag, Hul-Ø [mm] 17,46, Aluminium
bag, med ABS

Bremsecylinder, bag, Hul-Ø [mm] 17,46, Ftz-bem.: Støbejern
fra år 199905, til år-> 200506, med ABS

Hjulcylinder ø 15,9 mm, (aluminium), diameter [mm] 15,9, Aluminium, aluminium
bag, uden ABS

Men kigger jeg under 1,2 TDI 3L har jeg kun en mulighed:

Hjulcylinder ø 15,9 mm, (aluminium), diameter [mm] 15,9, Aluminium, aluminium
bagaksel

Der står dog intet om ABS?
Og delene er fundet hos FTZ, og bliver købt der igennem.

Nogle der kan hjælpe mig til, hvad jeg skal købe?

På forhånd tak.
Mvh Michael Smed :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremsern

Indlæg af MichaelSmed »

Og dem af alu har kun 1 gevind, med fed af stål har 2, hvorfor lige det? Hælder mest til at købe den af stål, og et eller andet siger mig at det skal være den der måler 17,46, med abs. Tager jeg helt fejl?

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Kim B Olesen »

Du skal have dem der hedder 17,46 mm i støbejern - det dur ;)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremsern

Indlæg af MichaelSmed »

Kim B Olesen skrev:Du skal have dem der hedder 17,46 mm i støbejern - det dur ;)
Mange tak skal du have :)

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var så lidt ;) så ved du til en anden gang at man aldrig skal spare hjulcylindrene når man laver bremser :lol:
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremsern

Indlæg af MichaelSmed »

Ja lige præcis :grin:
Nu vi er omkring emnet, er det dot 4.1 eller 5.0 man IKKE måtte bruge i systemet, pga det vidst nok var silikone baseret? Har købt 1 liter dot 4.0, så er jeg da på den sikre side, ikke?

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du ikke opdaget at der er noget der hedder google :lol: :lol: Det er dot 5 du ikke må blande med andet :D
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Sv: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremsern

Indlæg af ph. »

MichaelSmed skrev:Ja lige præcis :grin:
Nu vi er omkring emnet, er det dot 4.1 eller 5.0 man IKKE måtte bruge i systemet, pga det vidst nok var silikone baseret? Har købt 1 liter dot 4.0, så er jeg da på den sikre side, ikke?

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
er der noget der hedder 4.1??

men Ja DOT.5.ingenting er silikone
kan ikke blandes med andet

DOT 3, 4, 5.1 kan blandes efter for godt befindende
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremsern

Indlæg af MichaelSmed »

Kim B Olesen skrev:Har du ikke opdaget at der er noget der hedder google :lol: :lol: Det er dot 5 du ikke må blande med andet :D
Næ, hvad er det? :mrgreen:
Men tak for hjælpen, har fået overtalt fruen til at hjælpe mig med at lave bremser i morgen :D

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Bandit »

Kim B Olesen skrev:Du skal have dem der hedder 17,46 mm i støbejern - det dur ;)
Jeg monterede så de ø15,9 mm Alu hjulcylindre som var med det 1,4tdi sæt jeg købte ved autoteilmann.de.
De passede lige på og havde samme diameter som dem, der allerede var monteret.
Efter hvad jeg har fået at vide øger du bremseefekten på baghjulene, hvis du monterer hjulcylindre med større diameter,
Ulven kommer, ulven kommer
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Kim B Olesen »

Bandit skrev:
Kim B Olesen skrev:Du skal have dem der hedder 17,46 mm i støbejern - det dur ;)
Jeg monterede så de ø15,9 mm Alu hjulcylindre som var med det 1,4tdi sæt jeg købte ved autoteilmann.de.
De passede lige på og havde samme diameter som dem, der allerede var monteret.
Efter hvad jeg har fået at vide øger du bremseefekten på baghjulene, hvis du monterer hjulcylindre med større diameter,
Det gør man også, jo større cylindre - jo mere bremser den jo i bag ;) Men min havde denne størrelse hjulcylindre i bag :) så er spørgsmålet jo om enten dine eller mine har været skiftet til de forkerte - eller der er forskel på evt forskellige årgange :? Hvor gammel er din ?
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Sv: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremsern

Indlæg af MichaelSmed »

Så lige på min idag, at den kører med alu, i den lille størrelse. Men idag var den slet ikke utæt? Slibede bakkerne, samt tromlerne, og rensede alt godt og grundigt, og nu siger den slet ingenting, og bremser langt bedre, og det samme med håndbremsen, den er også meget bedre. Det er altså mystisk..

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Motorradgetriebe
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 7. nov 2012 08:21
Geografisk sted: 9600

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Motorradgetriebe »

Hej har lige læst indlægene flygtig Man kan montere Stål 15,87 det har jeg altid gjort , ingen problem, Hvis man blander Dot 4 og 5 Ligner det , Silikone der er nulret og næsten umuligt at rense ud af bremse systemet igen , så lad være med det ; ) har prøvet på Mc var lige lidt u opmærksom , det tog 5 timer at adskille og rense det : (
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Bandit »

Kim B Olesen skrev:
Bandit skrev:
Kim B Olesen skrev:Du skal have dem der hedder 17,46 mm i støbejern - det dur ;)
Jeg monterede så de ø15,9 mm Alu hjulcylindre som var med det 1,4tdi sæt jeg købte ved autoteilmann.de.
De passede lige på og havde samme diameter som dem, der allerede var monteret.
Efter hvad jeg har fået at vide øger du bremseefekten på baghjulene, hvis du monterer hjulcylindre med større diameter,
Det gør man også, jo større cylindre - jo mere bremser den jo i bag ;) Men min havde denne størrelse hjulcylindre i bag :) så er spørgsmålet jo om enten dine eller mine har været skiftet til de forkerte - eller der er forskel på evt forskellige årgange :? Hvor gammel er din ?
Første reg. var juni 2000 - en af de dejlig blandingsmodeller ;)
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Kboesen »

Er der nogle der kan give mig et konkret svar på, hvilke bremsecylinder jeg skal vælge til min? Den kører stadig med de orig. alubremser. Den er fra 2003 af. :)

For umiddelbart som jeg husker det, har den kun en enkelt påmonteringskrue, men hvis man kigger på dette udvalg er der nogle flere http://www.randersautodele.dk/v2/reserv ... edele.html
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af doktorfrank »

Bremsekraftfordeling for/bag er et dejligt emne. I halvgamle dage (dvs. før ABS) var overbremsning af baghjulene noget vi advarede kraftigt imod, fordi låste baghjul er lig med en udskridning. I mere gamle dage (frem til begyndelsen af 50erne) mente "sagkundskaben" at baghjulene skulle bremse mest, for ellers mistede man styreevnen ved blokering (men i de tider kunne kun de færreste biler overhovedet blokere hjulene ved brug af bremsen) - en teori, der dels var "historisk" funderet i det faktum, at de tidlige biler kun havde bremser på baghjulene, og til dels er et sundt princip helt op til hastigheder på 15-20 km/t.
Med ABS er risikoen for baghjulsudskridning på grund af låste baghjul jo elimineret. Og i det den daglige kørsel er den forøgede bremsevirkning (med samme pedaltryk) ofte en god fornemmelse. MEN for meget bremsekraft på baghjulene får ABS i funktion så tidligt, at forhjulene ikke har opnået maksimal bremseevne - med forøget bremselængde til følge.
Søges: Frivillige til måling af kortest mulige bremselængder ved forskellige hastigheder, på underlag med forskellige friktionskoefficienter og under forskellige temperaturer på såvel vejbane som bremsebelægninger. Og som tillige er parat til at udskifte baghjulenes bremsecylindre mellem versionerne og inden måleforholdene ændrer sig.
Suppl. opl.: Jeg har de store cylindre på mine modeller. Og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.
:lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af dykker5502 »

Man skal edermandeme vide hvad man gør hvis man begynder at ændre på konstruktionen af bremsesystemet og som her sætter større diameter bag på- ABS eller ej.

Og så er det noget sludder at bilerne ikke kunne blokere hjulene før 1950! Det er korrekt at bilerne tidligt overbremsede baghjulene, og det kan faktisk godt være at det var for at undgå blokering af forhjulene, men det skyldtes også at man ikke til fulde forstod dynamikken i et bremsende køretøj og hvordan vægtfordelingen ændrede sig under (kraftig)opbremsning.
At der ikke var bremser på forhjulene i de tidlige år skyldes at det var kompliceret at lave mekaniske bremser til styrende forhjul.

Jeg vil helt klart montere samme diameter som originalt.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af doktorfrank »

Tak for tilføjelserne - det er en spændende historie, synes jeg.
Og til det sidste: Ja, enig, og det er jo osse det jeg gør 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Kboesen
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors 27. feb 2014 23:18
Geografisk sted: Viby J

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af Kboesen »

Er det korrekt forstået, at den der hedder 17,46 er til dem med abs og dem der hedder 15,6 er til dem uden? :)
VW Lupoghini 1,2 TDI 3L Billede - Min raket
-AC, Elruder, 2x kopholdere, OE fartpilot, Landberg optimering, centrallås(der dog kører sit eget show), LED nr.pladelys, Hattehylde, G4 armlæn, Recaro GTI sælder, AeroTwin vinduesviskerere og nu med spritnye forlygter!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvilken hjulcylinder skal jeg bruge, til bagbremserne?

Indlæg af sussi »

Kboesen skrev:Er det korrekt forstået, at den der hedder 17,46 er til dem med abs og dem der hedder 15,6 er til dem uden? :)
Findes der Lupoer uden ABS :?: :?:
Besvar