Min lupo drikker vand

Alt vedrørende teknikken på 3L
lalupo
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 20. jun 2012 19:46
Geografisk sted: møn
Kontakt:

Min lupo drikker vand

Indlæg af lalupo »

Hey med jer her inde :D
Ville lige høre jer her inde om i har nogen erfaring med at bilen drikker vand ?
Der er ikke olie i vandet og ryger heller ikke ryger hvidt så tvivler på at toppakningen er gået.
kan det være vandpumpen der er smuttet?
http://www.321solgt.dk - Gratis brugtmarkedet - For alle
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det kan det godt - er der længe til tandremsskift ? Min astra brugte også en del vand inden jeg skiftede tandrem på den første gang - også uden jeg kunne se nogle utætheder før jeg skilte det ad ;) men efter ny vandpumpe var den ikke tørstig mere ;)
Silver
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 23. dec 2011 08:28
Geografisk sted: Herlev

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Silver »

Hej der:)

Død toppakning=

Det er sådan tit og ofte at folk ikke fatter en meter af når der er et advarsels symbol på deres kølervæskebeholder. Dette symbol betyder at man skal læse i instruktionsbogen og ikke bare købe den kølervæsketype som Thansen medarbejderen er sikker på er fin til din bil.

Tit har folk fyld blå kølervæske i og dermed også blandet det med det røde.

Resultat er at det bliver efter ca 6 måneder en grød lignende kølervæske man har. Terorien er at din toppakning opløses indefra.

Symptomet er at bilen IKKE bruger vand når du kører almindeligt i den, men kører du motorvej med lange træk/belastninger begynder den at bruge en smule.

Flere har gennem årene ringet til mig mens de er på motorvejen og fortalt at de pudsigt nok HVER gang får den røde kølervæske lampe symbol advarsel når de har kørt en time på motorvejen. Når de så i deres iver vil påfylde mere væske og løsner låget opdager man at systemet er under voldsomt tryk, fordi væsken er presset ud af systemet!


Så er der de andre:)

Hul i køler?
vandpumpen?

Her burde du selv kunne se visuelt om der er spor på blok efter kølervæske.


Du er da altid velkommen til at slå på tråden hvis du vil have mere info:)

Morten Moe

60 444 555
eller 41 52 00 00
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af 383CI »

Min tabte RØD kølervæske efter skift af vandpumpen i forbindelse med skift at taktrem. Her viste det sig at vandpumpen var utæt så den blev skiftet på garanti hvorefter taktremmen blev genanvendt og timingen gik helt af helvede til, og bilen kom til at køre ringere og ringere.

Pointe: kølervæsken kan forsvinde ud gennem vandpumpen i næsten ubemærkelig grad og skifter I pumpen, SÅ SKIFT REMMEN også ;)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af HamSjelv »

H,
383CI skrev:...

I guderne du er en bitter gammel mand, Christian!


/Claus
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Min lupo drikker vand

Indlæg af KMDTHY »

Hahaha jeg tænkte helt det samme da jeg læste det tidligere...... Nøjedes dog med at fnise lidt i mig selv :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Vyffe »

Det er vel efterhånden snarere reglen end undtagelsen, at alt kan refereres tilbage til det famøse værkstedsbesøg.. :roll:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
Vyffe skrev:Det er vel efterhånden snarere reglen end undtagelsen, at alt kan refereres tilbage til det famøse værkstedsbesøg.. :roll:

Og hvad Christian (bevidst) undlader at fortælle om er den fantastisk flotte kompensation han har fået.

Han (Christian) burde skamme sig!!



/Claus
lalupo
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 20. jun 2012 19:46
Geografisk sted: møn
Kontakt:

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af lalupo »

Silver skrev:Hej der:)

Død toppakning=

Det er sådan tit og ofte at folk ikke fatter en meter af når der er et advarsels symbol på deres kølervæskebeholder. Dette symbol betyder at man skal læse i instruktionsbogen og ikke bare købe den kølervæsketype som Thansen medarbejderen er sikker på er fin til din bil.

Tit har folk fyld blå kølervæske i og dermed også blandet det med det røde.

Resultat er at det bliver efter ca 6 måneder en grød lignende kølervæske man har. Terorien er at din toppakning opløses indefra.

Symptomet er at bilen IKKE bruger vand når du kører almindeligt i den, men kører du motorvej med lange træk/belastninger begynder den at bruge en smule.

Flere har gennem årene ringet til mig mens de er på motorvejen og fortalt at de pudsigt nok HVER gang får den røde kølervæske lampe symbol advarsel når de har kørt en time på motorvejen. Når de så i deres iver vil påfylde mere væske og løsner låget opdager man at systemet er under voldsomt tryk, fordi væsken er presset ud af systemet!


Så er der de andre:)

Hul i køler?
vandpumpen?

Her burde du selv kunne se visuelt om der er spor på blok efter kølervæske.


Du er da altid velkommen til at slå på tråden hvis du vil have mere info:)

Morten Moe

60 444 555
eller 41 52 00 00

Jeg har lige købt den og ved at den lige har fået skiftet tanrem og det med kølervæske ved jeg ikke men den ser hel fin rød ud så tror ikke den er blandet, den er købt fra en forhandler.
http://www.321solgt.dk - Gratis brugtmarkedet - For alle
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Vyffe »

Så smid den ned til forhandleren asap!!

Der er garanti på bilen, så det er hans ansvar!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev:Hejsa,
Vyffe skrev:Det er vel efterhånden snarere reglen end undtagelsen, at alt kan refereres tilbage til det famøse værkstedsbesøg.. :roll:

Og hvad Christian (bevidst) undlader at fortælle om er den fantastisk flotte kompensation han har fået.

Han (Christian) burde skamme sig!!



/Claus

Øhh, hvilken kompensation? men fred med det, nu er det ikke mig der drejer tråden ind på værksteds besøget, men dig/jer.
Jeg nævner bilen kan tabe rød kølervæske gennem vandpumpen, selvom denne vandpumpe er ny.

Det er en misforståelse jeg er bitter. Faktisk har jeg en helt anden bil nu ;) men det er bemærkelsesværdigt ingen brokker når skrækhistorierne fra VW nævnes, men igen er det ikke mig der henfører tråden til værkstedet.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Vyffe »

Den markante forskel, på dig og andre med historier, er vel at de nøjes med at omtale deres historie som et isoleret eksempel der kun handler om deres egen situation.

Det er bemærkelsesværdigt at du ikke kan omtale motor/tandrem/osv. problemer uden lige at smide historien om din egen personlige oplevelse i form af en stikpille til det omtalt værksted.. Hvorfor skal det med hver gang? Det er godt nok lavt og barnligt.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
383CI skrev:Øhh, hvilken kompensation?

Fra denne her tråd: viewtopic.php?f=13&t=2482

Et stykke nede i indlæggene skriver Jesper/JEV/3liter:

"...Syntes du ikke den er trukket langt nok nu, du har fået dine penge tilbage det har du godt nok undladt at fortælle herinde, du har IKKE sendt delene retur som du lovede (jeg har stadig SMS´en),...."

Jeg mener ikke du længere behøver at smide dit galde omkring tandrem og det specifikke værksted her i forummet mere.

EOD herfra.


/Claus
lalupo
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 20. jun 2012 19:46
Geografisk sted: møn
Kontakt:

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af lalupo »

Sikke der er gang i den her :D
Vyffe skrev:Så smid den ned til forhandleren asap!!

Der er garanti på bilen, så det er hans ansvar!
Det er sådan jeg har købt den af en privat en i sidste uge og han har købt den af en forhandler 31 maj så har jeg hørt noget om at den garanti bortfalder når den bliver solgt igen selvom det er inden for de 3 måneder
http://www.321solgt.dk - Gratis brugtmarkedet - For alle
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Vyffe »

Det har jeg alligevel aldrig hørt om. Vil mene at forhandleren skal yde garanti på bilen, ligemeget om den er handlet privat efterfølgende?!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af sussi »

Købeloven gælder også for brugte varer, og du har derfor altid to års reklamationsret, når du køber en brugt vare i en butik eller hos en forhandler på nettet. Fx har du to års reklamationsret på en brugt bil, når du køber den hos en bilforhandler.
Reklamationsretten følger varen
Hvis du af en privatperson køber en brugt vare, der er under to år gammel, er der stadig reklamationsret på den, hvis den oprindeligt er solgt af en erhvervsdrivende i Danmark til en forbruger. Du skal derfor sørge for at få den oprindelige kvittering med, når du køber varen. Hvis der stadig er en gældende garanti, skal du også have garantibeviset, hvis du vil kunne udnytte garantien. Det samme gælder, hvis du fx bytter tøj med dine venner, eller får en brugt vare forærende.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... ikon/brugt
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Thore J »

lalupo skrev:Hey med jer her inde :D
Ville lige høre jer her inde om i har nogen erfaring med at bilen drikker vand ?
Der er ikke olie i vandet og ryger heller ikke ryger hvidt så tvivler på at toppakningen er gået.
kan det være vandpumpen der er smuttet?
Er der så vand i olien (helt seriøst!!) ?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
lalupo
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 20. jun 2012 19:46
Geografisk sted: møn
Kontakt:

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af lalupo »

Thore J skrev:
lalupo skrev:Hey med jer her inde :D
Ville lige høre jer her inde om i har nogen erfaring med at bilen drikker vand ?
Der er ikke olie i vandet og ryger heller ikke ryger hvidt så tvivler på at toppakningen er gået.
kan det være vandpumpen der er smuttet?
Er der så vand i olien (helt seriøst!!) ?
Nope værgen vand i olien eller olie i vandet :D
http://www.321solgt.dk - Gratis brugtmarkedet - For alle
lalupo
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 20. jun 2012 19:46
Geografisk sted: møn
Kontakt:

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af lalupo »

Er sku blevet lidt i trivel om det er toppakningen der er gået,
foe læste et sted at man skulle starte bilen om aften og lade den blive varm og så slukke den igen og lade den stå natten over og hvis der stadig var meget tryk på beholderen om morgen så kunne man godt regne med det var toppakningen der var gået, men hvis jeg gør det så er der ikke tryk på den om morgen ??
http://www.321solgt.dk - Gratis brugtmarkedet - For alle
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Min lupo drikker vand

Indlæg af Vyffe »

Prøv at få sat tryk på systemet. Man kan få nogle adaptere der passer på påfyldningslåget, hvor du så kan sætte et par bars tryk. Du vil nok opdage at trykket falder og forhåbentlig også finde ud af hvorfor :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar