Taber tryk på meget kort tid.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Kim B Olesen »

Så vidt jeg husker kan systemet klare 3-5 gearskift fra fra fuldt tryk på hydraulikstationen til den starter igen ;) Så ja det er normalt - men det kommer jo også an på om dit problem er beskrevet helt korrekt ;) Hvis det er fordi der er noget der har ændret sig kan det bare være trykkuglen der er slidt (en ny koster ca 300 kr hos www.vagshop.dk ) tag lige og skift hydraulikolien også for en sikkerheds skyld ;)
Jake_the_snake
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn 3. apr 2011 21:11
Geografisk sted: Barrit

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Jake_the_snake »

jeg tænker også at det kan være trykkuglen.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Tusinde tak gutter. Jeg mente min plejede at klare 5 gearskift før den kørte kompressoren igen.

Jeg vil prøve at skifte de nævnte dele - så vagshop får sig en ny kunde - nok imorgen.

Og jeg skal nok melde tilbage om det gjorde en forskel.

Igen: Mange tak. Super forum - læser altid herinde om mine lupo problemer.
Touring
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 30. okt 2011 13:13
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Touring »

Nicolai skrev:Tusinde tak gutter. Jeg mente min plejede at klare 5 gearskift før den kørte kompressoren igen.

Jeg vil prøve at skifte de nævnte dele - så vagshop får sig en ny kunde - nok imorgen.

Og jeg skal nok melde tilbage om det gjorde en forskel.

Igen: Mange tak. Super forum - læser altid herinde om mine lupo problemer.
Det der gør forumet endnu bedre er at folk husker at skrive når de får problemerne løst og hvad fejlen var :P
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Jeg havde samme problem for nogen tid siden, skyldtes utæt gangsteller. Hydraulikolien sivede tilbage til beholderen via returslangen, dvs. ingen visuelle utætheder.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Det var også det jeg tænkte det ville være, men jeg håber - tror jeg? :? - på at det ikke er det. Det er jo lidt ærgeligt at skifte trykkugle, olie og så er det gangsteller jeg burde have fokuseret på. Det var sådan set anledningen til spørgsmålet om jeg kunne identificere præcist, hvor problemet lå henne.

Jeg læste noget om at man kunne skrue trykkuglen? af - og ryste den for at høre om der lå olie tilbage i den og på den måde identificere lokationen af problemet. Frit fra hukommelsen - så jeg ved ikke om jeg citere det læste korrekt.
H.J.Knudsen
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
Geografisk sted: Køge

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af H.J.Knudsen »

Prøv med en hydraulik station fra en anden Lupo, der ikke har problemet. Så kan du se om fejlen ligger i gangstelleren eller hydraulik stationen.

Jeg fik min diagnosticeret i Havdrup, hos Lupo specialisterne. Det tog max. 20 min.
Jake_the_snake
Indlæg: 85
Tilmeldt: søn 3. apr 2011 21:11
Geografisk sted: Barrit

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Jake_the_snake »

på min lupo med trykkugle der fungere som den skal der. tømmes hyd. beholderen til der er lidt over 1 cm. hyd. olie tilbage når pumpen stopper. hvis jeg så piller strøm af hyd pumpen og løsner trykkuglen lidt så stiger hyd olien til det firkantede felt i toppen af beholderne. hvis din hyd beholder ikke bliver "næsten tom" før pumpen stopper. er det et tegn på at trykkuglen er defekt.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Hejsa.

Jeg lavede den test med at se på hydraulik beholderens niveau før pumpen gik igang, hvor den var fuld. Jeg åbnede så døren og så hydraulik væsken synke indtil der kun var en smule tilbage at se i selve udgangsrøret.

Derefter ventede jeg for at se om niveauet stille og roligt gik op. Det gjorde det umiddelbart ikke.

Nu har jeg desværre ikke adgang til lupoen før næste weekend, men der vil jeg prøve at løsne trykkuglen, som beskrevet.

Tak herfra.
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Skiftede trykkuglen og det hjalp i noget omfang. Den starter ihvertfald meget hurtigere end tidligere. Og den pumper ikke lige så tit. Det er dog ikke helt som den var til at starte med. Tak for hjælpen.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af batmann67 »

Jeg har ikke så meget tid så jeg har ikke læs hele din tråd grundig, så det kan godt være dette ikke er relevant, MEN...

Her er et udsnit af tidligere indlæg fra Crispie da jeg havde en dårlig gangsteller, jeg var 112% på det var hydraulik station, men det fik jeg lokatiseret til gangstelleren ved at følge Crispie råd.
Det tager ikke ret lang tid at tjekke det, og der er hvis ikke så mange der har taget rådet til sig herinde, jeg har kun hørt det fra C.

Crispie´s råd:
Har du fået skiftet olie på hydraulikken jævnligt? Hvordan så olien ved sidste skift? Bare fordi den holder tryk, kan pumpen sagtens være færdig. Er tryk kuglen over 4 år, så skift den, på det tidspunkr er meget af Nitrogenen i blæren blæst af alligevel, så det er kun godt at få sådan en skiftet. Hvis du kan se at voltene stiger jævnt ved oppumpning, er pumpen sikkert fin, hvis voltene kun stiger svagt når pumpen når lidt op i tryk, er det enten pumpen, koblings ventilen i pumpe uniten, eller ventilerne i gangstelleren der er dårlige. Start med at afmontere stikket til pumpen. Løsne den 5mm umbrako og fjern den og fjern bundflangen med de 3 hydraulik slanger på. Bare rolig, olien løber ikke ud, der er kontraventiler i tilgangene. Så spænder du trykkuglen igen, og sætter stikket i. Åben døren og tag tid på hvor længe den kører. Med ny trykkugle og med olie på systemet, bør den stoppe efter ca 17 sekunder. Er du over 25 sekunder, skift trykkuglen. Kører den stadig længe med en nu trykkugle, kan du være heldig det er skidt i koblingsventilen (rens grundigt og adskil, rens RIGTIG grundigt... og samle igen omhyggelig rengjort Ikke ude i et beskidt værksted, så hellere inde i stuen på fnugfrit underlag (Ja konen var heller ikke meget for det her hos mig!)


/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af sussi »

Nicolai skrev:1. Skiftede trykkuglen og det hjalp i noget omfang. Den starter ihvertfald meget hurtigere end tidligere. Og den pumper ikke lige så tit. Det er dog ikke helt som den var til at starte med. Tak for hjælpen.
2. Det er jo lidt ærgeligt at skifte trykkugle, olie og så er det gangsteller jeg burde have fokuseret på.
1. Nu ville det jo være rart at vide om du gjorde det for 1 år siden, og det stadig virker ;)
2. Nej det er ikke ærgerligt, på en 5år+ gammel bil, er det altid en god ide at gøre det.
M.v.h. Sussi
Nicolai
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. aug 2011 14:33
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: kallø skovby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Nicolai »

Ja undskyld. Det tog lidt tid før jeg kom til det. Men det blev gjort for cirka 2 måneder siden.

Desværre døde min lupo helt idag jvf tråd om manglede olietryk. Og så var det jeg kom til at se mit gamle emne og ville lægge svar ind på om det var løst.

Jeg er en slem dreng... i know it... :?

Mvh. Nicolai
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af sussi »

Jeg har oplevet nogenlunde det samme. Ny kugle og olie på, så kørte den bare, men efterhånden tabte den mere og mere olie, da jeg pillede bobslæden af, sejlede denne med olie, det var bundkarret i gangstelleren der var en anelse utæt (hårfine revner).
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af batmann67 »

Følg nu Crispie´s råd...
Så får du en afklaring på præcis hvilken enhed der lækker intern.
Det tager ca. en eftermiddag

1. Tjek hydraulikstation, koble gangsteller og koblingscyldinger fra.
3. Tjek gangsteller, test nu med hydraulik station og gangsteller koblet sammen
3. Tjek koblingscylinder, test nu med hydraulik station og koblingscylinder koblet sammen.
O-ringe bør skiftes til nye når testen er færdig.

Ps. Jeg har taget det forbehold at du ikke er så uheldig og have en periode fejl.

Jeg kom ikke på sporet af mit problem med slidte pakninger i gangstelleren før jeg fulgte hans råd.
Tror mig der blev brugt rigtig mange timer på problemet.
For jeg havde ikke lyst til bare at begynde at skifte dele i blinde, da reservedelene ikke er just billige.

Her er link til min serie af tråde, hvis det har interesse.
Del 1.Hyd.pump kører, bil starter ikke. LØST GANGSTEL. RENOV
viewtopic.php?f=13&t=2683
Del 2.Hydraulikpump kører konstant. LØST GANGSTELLER RENOV.
viewtopic.php?f=13&t=2736
Del 3.Hydrapump kører ofte i STOP-N. LØST GANGSTELLER RENOV.
viewtopic.php?f=13&t=2762
Del 4. Gåde fra konen LØST GANGSTELLER RENOVERET 600 KR.
viewtopic.php?f=13&t=2763

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Thore J »

Lige en gang til for prins Knud.. og for at være helt sikker...

Er der kontraventiler i koblingerne i hyd-systemet? Jeg tænker ift. de tests Crispie anbefaler med delvis adskillelse af hyd-systemet..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Qaxius »

Hvor er Atjuh?
Jeg mener at han har haft splittet din gangsteller, pga en fejl med samme symptomer og det virkede vidst nok.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Thore J »

Jo jo... men jeg ville jo gerne finde ud af hvor det siver førend jeg begynder at renovere :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg er her nu, men har været på arbejde - det skal jo også passes ;)

Nå, nu til svarene:

JA, der er kontraventiler i tilslutningerne under hydstationen, og netop derfor kan du prøve med først den ene og derefter den anden ting.

At renovere en gangsteller, med hensyn til de indvendige pakninger, er bare SÅ simpelt, og det bør enhver med en lidt ældre 3L gøre - efter min mening.
At gå i gang med akseltætningerne kræver at man holder tungen lige i munden, men så er det altså heller ikke sværere.

Det "sværeste", altså mest besværlige, er at pille gangstelleren af, specielt når man som jeg ligger i indkørslen og laver det, men at kalde det svært er lidt af en overdrivelse.
Jeg tror MANGE ville slippe for en del problemer såfremt de med jævne mellemrum skiftede de interne pakninger i gangstelleren - selvfølgelig afhængig af kørselsmønster og antal kørte kilometre.

Jeg har skiftet på alle 3, men det ene sæt Vitonringe var lidt gamle, og de tåler IKKE at være i lys og luft for længe, og netop den hvor de var lidt ældre er den der er lidt længere tid om det end de 2 andre.

Håber det gav svar på spørgsmålene, ellers er det bare med at spørge igen, jeg har skilt en enkelt gangsteller eller 2 :lol:

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Taber tryk på meget kort tid.

Indlæg af Thore J »

OK, super svar tak for det :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar