Klik lyd fra generator

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Klik lyd fra generator

Indlæg af DanniB »

Hej.. :)

Jeg oplever efterhånden ret ofte en klik-klik lyd fra motorrummet. Jeg formoder den stammer fra generatoren da jeg har konstateret at den stopper hvis jeg sætter forbrug på, eks ved brug af el bagrude, ventilator, langt lys, osv. Slukker jeg for alt forbrug igen kommer klik-klik lyden tilbage. Den er somme tider ret voldsom og kan høres under kørslen. Jeg kan ikke udlæse nogen fejl via vag-com og oplever heller ikke at min generator ikke lader ordenligt.

Nogen der ved hvad dette skyldes og hvordan det kan udbedres?
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af 383CI »

Langskud, nu er klik/klik jo lidt svært at define. Prøv at stå foran bilen mens en anden fremprovokere fejlen.
Det kunne jo være det hjul der sidder på generatoren der sidder lidt løst og rokker når der ikke er belastning på generatoren. Når så generatoren bliver sejere at trække "spænder den op" men det er langskud.
Prøv at lokalisere nærmere hvor lyden kommer fra
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af DanniB »

Jeg har prøvet at haft en i bilen der har tændt/slukket for el forbruget og prøvet at gasse den op i N. klik-klunk-klik lyden kommer fra generatoren og stopper så snart der er forbrug på. Så du har nok ret i at det kan være remhjulet på generatoren der klikker? Men kan det skiftes sådan uden alt for meget bøvl?
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af 383CI »

Aner det ikke, men tag remmen af og brøv om det er fra hjulet eller fra selve generatoren lyden kommer inden du skiller det af. Jeg ville forsøge med en aftrækker på hjulet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af DanniB »

Jeg må prøve mig lidt frem.. :)
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af yaknudsen »

Jeg mener at PH en gang har forklaret at generatoren i vores Lupoer er udstyret med friløb. Sådan at der ikke spildes diesel på at trække generatoren rundt når der ikke er brug for at producere strøm. Det kunne måske være en del af forklaringen på lyden. Men det er bare et vildt gæt.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
DanniB
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. aug 2010 14:57
Geografisk sted: Odense

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af DanniB »

Aha.. Endu lidt sændende viden om lupoen. :)

Men jeg har rodet lidt mere med det i dag og lokaliseret at lyden kommer omme bag fra generatoren. Der hvor laderelæet sidder. Så om det er relæet der klikker lidt voldsomt på min er et godt spørgsmål. Jeg ved ikke om jeg skal gøre noget ved det eller bare leve med klik-klunk-klik lyden så længe den lader og styre spændingen fint.
2003 Lupo 3L Sølvgrå - Kopholder, Fartpilot, AeroTwin på gti arme, Pioneer 2din Navigation, Aircon, Servo, ESP, Armlæn, Elruder,Klap Fjbt clås, interval visker, komfortblink.
132.000 på klokken juli 2010
Serviceret der hjemme. 1 værkstedsbesøg hos gearteknik.dk
4,2L/100km Normal
Har VCDS 1006.1 - Odense
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Der er intet laderelæ på en generator i en Lupo 3L - der er en spændingsregulator.

Spændingsregulatoren indeholder ingen relæer - den er fuldt elektronisk.

Remskiven er som korrekt nævnt en friløbsremskive. Der skal bruges specialværktøj til at (de)montere remskiven. Det er hørt før at disse remskiver slides op på kort tid.


/Claus
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Klik lyd fra generator

Indlæg af ph. »

http://gammel.lupo3lklub.dk/forum_viewtopic.php?2.56497

Yess Der er generatorfriløb på en Lupo3L
Besvar