Fejl på forrudevikser

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
pmo
Indlæg: 40
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 12:50
Geografisk sted: Løgstør

Fejl på forrudevikser

Indlæg af pmo »

Forrudeviskeren på min Lupo 3L virker kun i pos. 2 (den hurtige). Pos. 1 og intervalvisker virker ikke. Hvis man lader den køre et par minutter i pos. 2 og skifter ned til pos. 1 kører den dog i nogle sekunder - langsommere og langsommere - indtil den går i stå.

1: Kan det være et defekt relæ ?
2: Hvis ja - kan man selv skifte det ?
3: Hvis nej - andre bud ?
Lyseblå Lupo 3L, 1999, med 4 hjul, 1 rat, lygter for og bag, samt sæder. 376.000 km and still going strong :)
Pendler dagligt Løgstør-Aalborg.
Husk at vinke:)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Fejl på forrudevikser

Indlæg af sussi »

Umiddelbart nej.
Når den kører i trin 2, kører den så med normal hurtig hastighed, eller kører den langsommere?
Hvis den kører langsomt kunne det tyde på at trækstangen skal skiftes.
Kører den normalt i trin 2, er det sandsynligvis armen det er galt med.
viewtopic.php?f=22&t=157
viewtopic.php?f=22&t=63&p=256#p256
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Fejl på forrudevikser

Indlæg af ph. »

Dit problem er 112% sikkert at de aksler som viskerarme bliver skruet på går trægt...
Holderen/holderne som er af alu (så hudt jeg visker) er vokset og klemmer på akslen/akslerne
Med lidt held kan det skilles, renses og smøres og samles igen men ofte er vejen frem et nyt komplet (minus motor) viskertræk
pmo
Indlæg: 40
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 12:50
Geografisk sted: Løgstør

Re: Fejl på forrudevikser

Indlæg af pmo »

Tak for den udførlige vejledning ;) Det var så ikke lige det der var galt. Efter at have skilt trækket ad, renset og smurt kugleled og aksler kørte den stadig som før. Problemet viste sig at være fugt i motoren. Da jeg skilte den ad var rotor, stator, printplade og kulholdere fyldt med rust, fugt og ir :(
Med pudseklud, WD40, vatpind og kompressorluft har jeg nu renset det hele så godt som det var muligt. Det hele kører igen perfekt :P :P
Så må vi se hvor længe det holder. Tænker på om jeg måske skulle ha' tætnet alle samlinger med en tynd silikonefuge :?:

Nå - det kan nås endnu inden vinteren sætter ind.
Lyseblå Lupo 3L, 1999, med 4 hjul, 1 rat, lygter for og bag, samt sæder. 376.000 km and still going strong :)
Pendler dagligt Løgstør-Aalborg.
Husk at vinke:)
Besvar