Kliklyde ved kørsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
froesig
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 13. sep 2011 16:54
Geografisk sted: Aalborg

Kliklyde ved kørsel

Indlæg af froesig »

Hej

Min lupo er begyndt at sige mærkelige kliklyde under kørsel. Jo hurtigere jeg kører jo kortere er der mellem kliklydene. Trykker jeg blødt på bremsen forsvinder lyden. Der er heller ingen lyd, når den står stille med motoren kørende. Lyden begyndte næsten lige efter bremseskift, men har haft min mekaniker til at tjekke bremserne flere gange, og han kan ikke finde noget der er galt. Er derfor bange for at det skyldes noget være som kobling og gear.

Håber der er nogen erinde der kan afklare for mig hvad disse lyde kan skyldes.

På forhånd tak
Michael
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af KMDTHY »

Meget svært.... har du mulighed for at optage en lyd/video og poste det her.......? (youtube)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af Bandit »

Er tiden mellem klikkende afhængig af hvilket gear du kører i? Jeg mener hvis du kører 60km/t og geare ned, er der så den samme tid mellem klikkene?

Hvis tiden er den samme, burde det vel ikke være kobling, da omdrejningerne jo netop ændres ved at geare op/ned. Hvis det er gearkassen det er galt med, skal det være efter gearingen, men jeg synes ikke det lyder sansynligt.

Mit bud er noget som sidder og slår imod dit hjul, trækaksel eller bremser.
Hvor mange km. har bilen kørt? Er trækaksler blevet skiftet på et tidspunkt?
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af KMDTHY »

Måske skæv ankerplade ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af B.B. »

Det lyder lidt som din kaliber lige røre en afbalancerings klods på fælgen
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af sussi »

B.B. skrev:Det lyder lidt som din kaliber lige røre en afbalancerings klods på fælgen
Meget sandsynligt, især hvis du kører med andre fælge end de originale magnesiumfælge og/eller lige har monteret nye klodser og måske 18mm. skiver.
Kører selv med 18mm. skiver og originale fælge men har aldrig haft problemer.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
froesig
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 13. sep 2011 16:54
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af froesig »

Hej Alle

Mange tak for alle svarene. Det er rimeligt fortrøstningsfuldt, at de ting i nævner ikke er i den slemme(dyre) klasse.

Glemte at skrive, at lyden ikke er der i starten når jeg kører, men at den kommer efter lidt tid, ca. 10min. Kunne måske skyldes en varmeudvidelse eller lign. ved bremserne?

@KMDTHY
Har prøvet at optage en video, men man kan ikke rigtigt høre kliklyden på den. Lupoen laver for mange andre lyde i forvejen;) Men vil lige prøve en gang mere i håb om at kunne få kliklyden med.

@Bandit
Det er ikke afhængig af hvilket gear jeg køre i, kun hastigheden af bilen. Over 80km/t hører jeg det næsten ikke, da motoren og støjen fra dæk overskygger lyder.

Med hensyn til trækaksler er de ikke blevet skiftet på noget tidspunkt. Min lupo har ca. kørt 200.000.

@sussi
Det er standardfælge der sidder på den nu. Og skiverne skulle gerne være orginale. ved ikke om det er 18mm ?

mvh
Michael
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af Supercharger »

Udskyld jeg hijacker tråden.

Kan høre kliklyde med en bestemt fast frekvens.
Allerede når tændingen sættes til, før motoren startes.
kliklydene forsvinder/erstattes af blinkrelæets kliklyde. det samme når komfort blinkrelæet køre (3 blink)
Bilen og alt elektrisk fungerer som den skal.
Nogle ideer hvad det kan være.? ;)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af doktorfrank »

Hvis det er præcis samme lyd som relæet, er det i det kredsløb du finder synderen. Afviserarmens kontakter er mistænkt - de giver ofte problemer med de km-tal, som din A2 jo også har på bagen. ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af Supercharger »

Hej alle.
Fik sporet lyden til blinkrelæets ene relæ som åbenbart skal tikke kontinuerligt selvom man ikke skal bruge blnkeren.. (alm. blink, komfortblink og hazard blink virker som det skal) ;)

Tror at relæet er slidt mekanisk, så den støjer. :(

Desværre er relæet på printet en type som er støbt sammen. Så det må være byt til nyt. ;)
blink relæ.jpg
blink relæ.jpg (92.83 KiB) Vist 5332 gange
Hvor vil i anbefale jeg køber et nyt? (billigt) ;)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af KMDTHY »

Jeg har samme problem i Lupo lige nu. Den klikker løs, men intet lys blinker....

Mistænker også armen som Frank snakker om.... der opbygges metalstøv i afviserarmen der sætter sig i glidemidlet. Jeg har planer om at rense og smøre op igen. Bare ikke nået det endnu :|
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Kliklyde ved kørsel

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg kan oplyse at jeg har skiftet relæ på 2 af mine A2ere, så de har åbenbart en ca. gangtid på 500.000 Km.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar