hjælp: problemer med gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
michael a
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:25
Geografisk sted: hvidovre

hjælp: problemer med gear

Indlæg af michael a »

når jeg køre i kø og slipper gassen også skal gasse op igen vil den ikke altid tage fat så skal der en del omdrejninger før den tag fat igen er der nogen der ha prøvet det før og ved hvad det kan være
Kobboltblå lupo 3l med c lås, , OE fartpilot, komfortblink, intervalvisker, hattehylde og kopholder, emblem og bogstaver fjernet på bagklap, kofanger fuldt malet
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: hjælp: problemer med gear

Indlæg af yaknudsen »

Ja, det hænder at jeg finder mig selv i en tilsvarende situation. Jeg opfatter det som om hastigheden tilfældigvis er lige på et punkt hvor bilen normalt ville koble ud for enten at skifte til et lavere gear (eller bare koble helt ud) og derfor bliver skrupforvirret. Denne opførsel synes jeg også bliver mere og mere udpræget efterhånden som bilen nærmer sig tidspunktet hvor den trænger til en fornyet grundjustering af gear/kobligs mekanismen.

For mig føles det efterhånden helt naturligt at lette lidt på speederen og derefter give forsigtigt gas igen i stedet for at trampe helt uhæmmet på gaspedalen. Den fremgangsmåde fungerer for mig, og giver iøvrigt også en meget mere jævn og behagelig kørsel. Men hvis man er vant til et køretøj der straks reagerer med at accelelere når man træder på "sømmet", så kræver en 3L en helt anderledes tilbagelænet, tålmodig og afslappet kørestil.

Den temmelig tilbagelænede (og morfar-agtige) kørestil som jeg altså dermed foreslår vil formentlig også have en positiv indflydelse på langtidsholdbarheden af både kobling, gearkasse og trækaksler med videre.

Morale: Ta' det roligt. Det er en øko-bil. Den forventer at du har god tid, og at du gerne vil spare på de dyre dråber i stedet for at komme 2 minutter hurtigere frem til dit bestemmelsessted. 8-)

NB: Min Lupo har altid gjort sådan. Alle 210.000 km. Jeg har haft den siden 2002 hvor den var ny. Så jeg opfatter den nævnte opførsel som "helt normal".
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: hjælp: problemer med gear

Indlæg af KMDTHY »

Min gør det samme hver gang jeg kører i kø (kun når jeg er på sjælland = sjældent) Men det er som om den ikke kobler helt ind før man har filet den godt og grundigt. Tror computeren bliver forvirret, ved ikke om en creep point justering vil gøre noget.

Men som yaknudsen skriver, letter man foden kommer den igen......

Jeg ser det som en "normal" ting og ikke nogen fejl som sådan... et lille hul i softwaren måske :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
amigafan1
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 09:14
Geografisk sted: Jægerspris

Re: hjælp: problemer med gear

Indlæg af amigafan1 »

Jeg har oplevet det samme, let foden fra speederen og giv så forsigtig gas.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: hjælp: problemer med gear

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Jeg ser det som en "normal" ting og ikke nogen fejl som sådan... et lille hul i softwaren måske :-)
Enig.
Samme problem når kører lidt over tomgang, her går den somme tider "bananas" og kan absolut ikke finde ud af hvilket gear, der er det rigtige .-)
Morale: Ta' det roligt. Det er en øko-bil. Den forventer at du har god tid :-)
Men en kontrol af spændingen på koblingen ville absolut ikke gøre nogen skade.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
michael a
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:25
Geografisk sted: hvidovre

Re: hjælp: problemer med gear

Indlæg af michael a »

tak for jeres svar alle sammen, jeg må prøve at køre lide mere morfar agtigt i framtiden selv om jeg syntes jeg køre stille og roligt og ikke haster afsted,
men det er rart at høre det ikke bare er mig der ha det problem
Kobboltblå lupo 3l med c lås, , OE fartpilot, komfortblink, intervalvisker, hattehylde og kopholder, emblem og bogstaver fjernet på bagklap, kofanger fuldt malet
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: hjælp: problemer med gear

Indlæg af B.B. »

Jeg er enig i de andre indlæg ( morfar kørsel ) men vælger til tider at slå den over i tiptronic når jeg ryger ind i en kø ,så bestemmer man jo selv om der skal skiftes gear eller der bliver bremset længere fremme så det passer bedst at blive i det nuværende gear.
Besvar