Erfaring med montering af trækkugle

Alt vedrørende teknikken på 3L
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af nknk »

Jeg planlægger at montere anhængertræk til montering af et cykelstativ bag på Lupoen.

For alle de træk jeg kan finde på tysk Ebay anføres, at de ikke passer til 3L. (Eksempelvis http://cgi.ebay.de/VW-Lupo-98-6X-6E-Anh ... 588705a66b.) Er der nogen i forummet, der har erfaring med montering træk og som kan fortælle om der reelt er forskel på Lupo 3L og de øvrige ikke-3L modeller med hensyn til de dele i undervognen, hvor trækket monteres?

Min fornemmelse er, at forhandlernes forbehold for 3L skyldes at man ikke må bruge trækket til at trække en anhænger med, men det vil jo være lidt surt at stå med et træk, der ikke passer på undervognen.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af dykker5502 »

Ligningen er følgende:
  • 3L er ikke designet og derfor godkendt til træk
  • 3L er helt anderledes end de alm. Lupoer i undervognen.
  • Da træk til 3L skal laves specielt til 3L og markedet må antages at være minimalt på grund af punkt 1 er der ingen der æaver det.
Resultatet er at det ikke er en farbar vej.

Roder du dig alligevel ud i noget, så kan du få problemer ved syn og ved uheld (uautoriseret ombygning)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af sussi »

Der findes dog adskillige 3L der er godkendt med trækkrog.
På registreringsattesten er dog anført "påhængsvægt 0kg" ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af KMDTHY »

Jeg har gode erfaringer med KFZpoint.....

http://kortlink.dk/kfzpoint/974k OBS! Det er til alm. Lupo, om det passer på 3L undervogn vides ikke. Men tvivler på der er lavet special træk til 3L.

Ca 1100kr leveret til din dør :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af thebat18 »

Det er nemt at montere et træk og det meste giver sig selv.
Du KAN GODT få den synet, dog kun med 0kg på krogen, jeg har selv lige fået det gjordt.
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af nknk »

Tak for input.

@thebat18:
Godt at høre, at det ikke er svært!

Er dit træk beregnet specifikt til 3L? Kender du fabrikat/model på trækket? Grunden til at jeg spørger i dette forum er, at der er lidt modstridende opfattelser af det, med undervognen. THansen sælger eksempelvis træk til Lupo, der ifølge deres hjemmeside passer til alle modeller. Men prisen er ret høj sammenlignet med prisen på en mærkevare på Ebay. Derfor forsøger jeg at finde ud af, om der virkelig kan forventes at være forskel - eller om forbeholdet vedrørende 3L kun skyldes juraen.

Af samme årsag hører jeg meget gerne fra andre, der har monteret trækkrog: Hvilket mærke/model?

@KMDTHY:
Tak for tippet. Denne forhandler skriver: "nicht an das Modell mit verbrauchsreduziertem Motor
", hvilket jeg tolker som "ikke til 3L", men igen: Det spændende spørgsmål er, om den alligevel kan forventes at passe.

@dykker5502:
Det er min plan at få bil med trækkkrog synet svarende til det, som sussi og thebat18 skriver.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af dykker5502 »

OK - I stand corrected :-)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Robert »

(eller om forbeholdet vedrørende 3L kun skyldes juraen).

Jeg har talt med en teknisk ingenør på vw i 45 minutter ang træk.

Der er 3 grunde til at de har valgt ikke at montere træk.

1. lupoen kom med reduceret registreringsafgift så hvis den skal godkendes skal der "måske" betales noget afgift.

2. Gearkassen bliver belastet mere ved kørsel med anhænger.

3.Lupoen er meget lukket i fronten pga lavere vindmodstand så der kan måske opstå kølingsproblemer og hvis man ændrer den, så den får mere køling er vi tilbage til punkt 1.

Jeg fortalte ham at smarten lige er blevet godkendt til at trække en trailer på 450 kg og at der kører ca 5600 lupoer rundt i dk og antallet er stadig stigende
og at vi alle havde samme problem.

Han foreslog så at vi gik sammen og splejsede til at få typegodkendt den lille ulv da vw ingen planer har med at få godkendt en så "gammel"bil.

Jeg har læst på den tyske lupo klub at det vil koste ca 150000 kr plus en bil da de trækker i den til den splittes ad, så ca 180000 kr, er vi bare 1000 lupoejere der går sammen vil det koste 1000 pr mand så hvis der er interesse for det vil jeg gerne byde ind med de første 2.

Mvh Robert.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Robert »

Der skulle så selfølgelig stå 180 mand :D
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af ph. »

Hvis interessen er så stor som du lægger op til så går du til et af de firmaer der konstruerer anhængertræk og får dem til at få udført en test med deres træk...
Hvis typegodkendelsen er koblet til et træk så er det Kun det træk der er godkendt =de er ene på markedet

ihvertfald sådan jeg har forstået det ;)
...men kan da godt være jeg har misforstået et eller andet... :(
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Robert »

Ja du har ret men jeg har ikke 180 tusind at smide i det for at alle andre skal have glæde af det.
Derfor skulle vi lave et sted man kunne tilmelde sig og når der så er nok interesse kan vi gå videre med det.
Mvh Robert.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af ph. »

Robert skrev:Ja du har ret men jeg har ikke 180 tusind at smide i det for at alle andre skal have glæde af det.
Derfor skulle vi lave et sted man kunne tilmelde sig og når der så er nok interesse kan vi gå videre med det.
Mvh Robert.
var nu heller ikke min plan at du skulle være hovedsponsor for en fabrik der fremstiller anhængertræk ;)

men at du skulle få dem overtalt til at gøre arbejdet og betale for en test
de lægger jo bare prisen på trækket

men ja hvis du kan oprette en liste hvor folk kan skrive sig på hvis de er interesserede i et godkendt træk så kan du jo i første omgang finde ud af om interessen er stor nok til at det er værd at gå videre med...
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af dykker5502 »

Jeg var lige "i markedet" for stumper til en anden bil og så så at f.eks Merkonomen har nogle cykelholdere, der stættes på bagklappen.

Jeg aner ikke om det er noget crap og jeg ar ingen interesser i hverken Merkonomen eller dem der laver cykelholderen, men det var vel værd at undersøge inden man roder sig ud i en større homologeringsøvelse?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af sussi »

Bl.a. Thule laver nogle af en virkelig god kvalitet.
HamSjelv
Indlæg: 1841
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

@Robert:

I stedet for at smide 180.000 kr i et allerede dødfødt projekt, vil jeg foreslå at indhente alle relevante indformationer fra det Hollandske marked.. Her er en Lupo 3L godkendt til at trække en mindre trailer.

Er der ikke noget med at når en typegodkendelse (Lupo 3L med træk) er foretaget inden for EU, kan denne frit anvendes i andre unionslande?

- Gad nok vide have færdselsstyrelsen ville sige til den hollandske typetest af en Lupo 3L med træk?


/Claus
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af dykker5502 »

Claus,

jeg tror egentlig godt man kunne komme afsted med at få den hollandske godkendelse til at ligge til grund for en tilsvarende dansk godkendelse - i hvert fald uden at de skal have en bil at hive fra hinanden for det har hollænaferne jo gjort.

MEN - skatteministeren kunne jo komme på banen og sige at Lupo 3L med godkendt hængertræk så ikke fuldt opfylder kriterierne for den gunstige behandling. OK - registreringsafgiften er ligesom passé da bilen jo ikke sælges mere og med partikelfilterafgiften er den jo heller ikke så billig mere. Ham VW manden var jo også inde på noget af det samme.
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af dykker5502 »

Var inde og læse lidt om F. Bülow & Co histori (de var DK's første Ford forhandler) fandt jeg ud af at de importerer Thule:

http://www.bylow.dk/wss/bylow.asp?page=7188&klikker=0

Tror jeg ønsker mig sådan en.....
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Robert »

@Hamsjelv.
Jeg har søgt efter information i holland men kan ikke finde noget,hvis der er nogen der kan finde den hollandske godkendelse til mig skal jeg nok gå videre med det.
Mvh Robert.
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af nknk »

Tak for gode input.

Jeg er opmærksom på at der findes disse strap-on cykelholdere. På det gamle Lupo-forum var der imidlertid en, der berettede, at han havde deformeret kanterne på sin aluminiums-bagklap med sådan et stativ. Det eksperiment vil jeg ikke forsøge at gentage. Det er ikke godt for bilen - og kan være rigtigt skidt for andre trafikanter hvis cykel og stativ falder af.

Desværre er det ikke alle Lupo-ejere, der bruger dette forum. I dag spottede jeg en parkeret Lupo-3L med træk og cykelholder. Til mit store held kom bilens ejer, da jeg stod og kiggede på bilen og trækkrogen. Han fortalte, at han havde købt trækket på tysk e-bay og at det var synet (ikke til påkobling af trailer; intet nyt på den front). Trækket var fra Thule. Så jeg tror bare at jeg køber sådan et træk og monterer. Det er som tidligere nævnt væsentligt billigere end det, man kan købe hos T Hansen.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af KMDTHY »

Jvf din annonce skriver du:
viewtopic.php?f=24&t=8944
nknk skrev: søn 11. apr 2021 10:22 Jeg sælger min Lupo 3L, som ifølge ifølge registreringsattesten har en tilladt vægt af påhængskøretøj: 800 kg med bremser, 500 kg uden bremser.
Med hensyn til træk: Jeg har brugt bilen de sidste 4 år til at trække en MKP Grand V campingvogn anno 1968 med en egenvægt på 600 kg. Det har den klaret fint. Den lille motor har mere kraftoverskud mere end man umiddelbart skulle tro. Der har været en velbesøgt og grundig diskussion i dette forum om træk på 3L: viewtopic.php?f=13&t=1209. Så jeg foreslår, at man fortsætter diskussionen der, hvis der er behov for det.
Endte du med selv at montere trækket og få det godkendt?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar