Erfaring med montering af trækkugle

Alt vedrørende teknikken på 3L
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af nknk »

Ja. Jeg monterede selv et træk fra Thule. Jeg havde papirerne, som fulgte med trækket med til syn og gav dem til synsmanden. I papirerne var der angivet nogle vægtgrænser, som synsmanden tastede ind i systemet.
MartinV
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 13:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af MartinV »

Må du så køre med trailer?
Kan du ikke tilføje et link til det træk du valgte at montere?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af sussi »

MartinV skrev: ons 30. jun 2021 08:24 Må du så køre med trailer?
NEJ
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Ejner »

Vedr. anhængerkrog til Lupo 3L kan denne type her monteres uden problemer: STEINHOF S102
https://www.ebay.de/itm/161707518493?ha ... SwIhhczhpT

Jeg har monteret trækket på min med påsvejst møtrik på kuglen for at anvende min Thule Xpress cykelholder til transport cykler.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
MartinV
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 13:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af MartinV »

Man kunne vel ikke overtale dig til at tage et billede af det færdige resultat?
nknk
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 15. jan 2011 20:26
Geografisk sted: København

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af nknk »

Det var et træk fra Thule med fast kugle. Jeg tænker ikke, at der er så mange modeller at vælge imellem.

Jeg har tolket det sådan, at når bilens registreringsattest siger, at den må trække 800 kg med bremser og 500 kg uden bremser så må der sættes et påhængskøretøj på krogen inden for disse vægtgrænser. Jeg har kørt med det gennem flere år uden problemer.

Men hvis du skal bruge træk til et påhængskøretøj så vil jeg anbefale dig at købe en anden bil. Jeg tror, at der kun er en meget lille chance for at du kommer til en synsmand, der vælger at registrere, at bilen må trække mere end 0 kg. Men som Ejner skriver kan kuglen være nyttig til en cykelholder. Jeg har også brugt min til en bagageboks monteret på trækket som et nyttigt supplement til det meget lille bagagerum. Hvis du får bilen synet med trækket behøver du ikke at svejse en møtrik på. Jeg tror også, at møtrikken vil give problemer med mange cykel- og bagageholdere.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Ejner »

Foranledigt af opfordring til at dele foto vedr. montering af anhængertræk (AHK) på Lupo 3L kommer her i nogenlunde rækkefølge et indslag om dette.
AHK er fabrikat Steinhof S102 købt over ebay.de. Bemærk Steinhof oplyser at den ikke kan anvendes til Lupo 3L, hvilket kun har at gøre med, at L3L fra fabrikantens side ikke er godkendt til træk af last, altså noteret til 0 kg på registrerings attesten. Men AHK kan uden problemer monteres på en L3L for brug til en cykelholder, hvilket jeg synes giver stor nytteværdi.
Regn med et par gode timer over et par dage i en weekend montage.
Vedhæftede filer
AHK montage, plast bag kofanger demonteret, stål kofanger demonteres også, skal ikke på igen da AHK overtager denne beskyttelse med det runde tværgående rør mellem de to stivere
AHK montage, plast bag kofanger demonteret, stål kofanger demonteres også, skal ikke på igen da AHK overtager denne beskyttelse med det runde tværgående rør mellem de to stivere
(01)20180918_184735_Web.jpg (99.62 KiB) Vist 2935 gange
AHK monteret ind i bagerste del af længde vanger, huller i vanger er udvendig klæbet til med kraftig tape, og der skal pilles en del for at få det af, medleveret bolte sæt passede i alle størrelser samt antal
AHK monteret ind i bagerste del af længde vanger, huller i vanger er udvendig klæbet til med kraftig tape, og der skal pilles en del for at få det af, medleveret bolte sæt passede i alle størrelser samt antal
(02)20180919_172839_Web.jpg (85.53 KiB) Vist 2935 gange
AHK monteret med afdækning af åbne huller ind i vanger (ikke i sæt, DIY), ventilklapper for kabine afkast udskiftet, alt sprayet med Dinitrol
AHK monteret med afdækning af åbne huller ind i vanger (ikke i sæt, DIY), ventilklapper for kabine afkast udskiftet, alt sprayet med Dinitrol
(03)20180919_194223_Web.jpg (75.93 KiB) Vist 2935 gange
Test af kabine ventilations afkastet bagud efter udskiftning
Test af kabine ventilations afkastet bagud efter udskiftning
(04)20180919_221020_Web.jpg (83.35 KiB) Vist 2935 gange
AHK set bagfra, den har været mest benyttet til cykler, men også at hente juletræ. Lav en dobbelt halvstik forneden på træet, og bind løseligt op i nederste del af cykelholder så den går rigelig fri af kørebanen, vip så træet op og pres det ind i cykelholderens arme og hold fast med en stærk snor om
AHK set bagfra, den har været mest benyttet til cykler, men også at hente juletræ. Lav en dobbelt halvstik forneden på træet, og bind løseligt op i nederste del af cykelholder så den går rigelig fri af kørebanen, vip så træet op og pres det ind i cykelholderens arme og hold fast med en stærk snor om
(05)20210704_100154_Web.jpg (52.1 KiB) Vist 2935 gange
AHK fra den anden side med 6-polet stik monteret. Købt i Biltema. Monteret med strømtyve til ledningsnet i bagagerum. Nu kan 3. nummerplade i lygtebom anvendes med alt signallys tilstede.
AHK fra den anden side med 6-polet stik monteret. Købt i Biltema. Monteret med strømtyve til ledningsnet i bagagerum. Nu kan 3. nummerplade i lygtebom anvendes med alt signallys tilstede.
(06)20210704_100205_Web.jpg (51.67 KiB) Vist 2935 gange
AHK set fra højre side, bemærk der skal udskæres i plast kofanger, Steinhof medleverer skære skabelon, som der lige skal arbejdes lidt med for at få placeret korrekt inden der skæres.
AHK set fra højre side, bemærk der skal udskæres i plast kofanger, Steinhof medleverer skære skabelon, som der lige skal arbejdes lidt med for at få placeret korrekt inden der skæres.
(07)20210704_100219_Web.jpg (44.72 KiB) Vist 2935 gange
Thule Xpress cykelholder monteret, overvejede at få en til at hænge på bagklap, men den ide døde heldigvis ret hurtigt pga opbevaring. Thule cykelholder kan snildt ligge sammenfoldet og snøret med remmene bag i L3L
Thule Xpress cykelholder monteret, overvejede at få en til at hænge på bagklap, men den ide døde heldigvis ret hurtigt pga opbevaring. Thule cykelholder kan snildt ligge sammenfoldet og snøret med remmene bag i L3L
(08)20210704_100553_Web.jpg (63 KiB) Vist 2935 gange
M8 møtrik påsvejst på toppen af kuglen, synet uden anmærkninger 2 gange
M8 møtrik påsvejst på toppen af kuglen, synet uden anmærkninger 2 gange
(09)20210704_100233_Web.jpg (79.17 KiB) Vist 2935 gange
M8 møtrik kræver udfræsning i cykelholder øverste ringe, ellers kan den ikke klemme sig fast på kuglen
M8 møtrik kræver udfræsning i cykelholder øverste ringe, ellers kan den ikke klemme sig fast på kuglen
(10)20210704_100952_Web.jpg (65.14 KiB) Vist 2935 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af sussi »

Tak for en fin guide, den er tilføjet i FAQ :-)
Jeg mener dog ikke at møtrikken er påbudt, da jeg har set flere uden.
Men det kommer åbenbart an på, hvilken synsmand der ser den :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af Ejner »

Jeg købte en Steinhof S102 AHK i september 2018 på ebay.de. Pris kompiet uden noget eludstyr €53 + €20 i forsendelse til DK. Det svarer til ca. DKK 550.
Biltema sættet kostede ca. DKK 90 + en pose strømtyve + 1 dåse Dinitrol - ja, nu skal vi jo passe lidt på for det løber jo alligevel op!
Dags dato prisen her I 2021 på ebay.de kan findes på det link jeg har lagt lidt tidligere i rækkefølgen.
Hvis jeg ikke husker helt forkert stod der ca. €75 + transport, om det er et fund til prisen ved jeg ikke, men jeg vurderer det som en attraktiv pris, når man som ejer af en L3L er gået i anhængertræk "mode"
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
MartinV
Indlæg: 15
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 13:26
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Erfaring med montering af trækkugle

Indlæg af MartinV »

Man kan også vælge den her https://www.ebay.de/itm/182464801152?_t ... 2258334341 og få det hele med i en pakke.
Besvar