Turbo fejl fra VagCom

Alt vedrørende teknikken på 3L
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Hej allesammen

Kørte hjem fra arbejde på motorvejen da min lille vogn tabte lysten til at trække, lå på ca. 130 da pusten ligesom gik lidt af, kunne næsten ikke trække forbi lastbilerne længere, har fejludlæst og fået denne hilsen:

Bilen er en Lupo 3L 1,2 TDI fra 2000 og har kørt 104.000 km (nyere motor)

Control Module Part Number: 045 906 019 Q
Component and/or Version: 1,2l R3 EDC 0001DS 0904
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 01286
1 Fault Found:
17958 - Charge Pressure: Control Deviation
P1550 - 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent

Er der nogen der kender noget til denne?

På forhånd tak.

Venlig hilsen Thomas.
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af 383CI »

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 550/005456

Hakker bilen, eller mister den bare kraften? hvordan kommer kræfterne igen?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Hej 383CI

Tusind tak :) Jeg havde ellers kigget lidt på Ross-Tech men synes jeg farede lidt vildt derinde :)

Nu har jeg lidt mere at gå ud fra, så må jeg se om jeg kan finde den rigtige løsning herfra ;)

Når jeg starter bilen kører den helt perfekt, når jeg så når op over ca. 100 km/t kan jeg fornemme at turbotrykket forsvinder, det mærkes lidt som om at man lige slipper gassen lidt, og derfra er det som at køre i en gammel diesel golf.

Jeg har prøvet at have min kammerat med ude og køre, og da den så mistede pusten holdte jeg ind til siden og fik ham til at give gas og kunne se at armen på turboen ikke flyttede sig. Så slukkede jeg bilen, ventede lidt og startede den igen, og så var turboen tilbage og armen flyttede sig ved gas.

Bilen kører egentlig fint når trykket forsvinder, forstået på den måde at den hverken sætter ud eller skaber sig på anden måde, den virker bare utrolig sløv.

Mistænker muligvis min N75 ventil, men troede egentlig bare at den selv meldte fejl hvis der var noget galt med den?
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af 383CI »

Det lyder 99% som defekt N75. For at være helt 99,5% sikre kan i prøve igen og når bilen så mister træk og armen ikke bevæger sig, piller i slangen af og suger i den. Så skulle den gerne bevæge sig. Gør I det er tæt på 99,5% sikre på det. Forudsat armen bevæger sig når bilne trække normalt, selvfølgeligt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Nu har jeg fået min lokale mekanikker til at bestille en ny N75 ventil hjem som bliver prøvet på, HVIS det ikke er den tager han den på lager uden beregning, se DET er go service.

Desværre har jeg nu bemærket at under accelration lader meget ujævnt, som om turboen evt har slør og ikke kan lave tryk nok for til sidst at sætte bilen i nødprogram, så nu begynder jeg at frygte for at der skal en anden turbo på :(

Den bil har kostet mig SÅ mange penge at jeg efterhånden snart er nødt til at smide håndklædet i ringen :(

Vender tilbage når der er kommet en løsning på problemet, HVIS der kommer en løsning.

Venlig hilsen Thomas.
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af 383CI »

Hmm, det lyder som fin service med en ny N75 men jeg kommer en del i Randers og kan ikke komme i tanke om en "lokal mekaniker" der skulle have styr på Lupo, selvom det nok er en mulighed.
Men erfaringen siger det koster penge at have "ukyndige" til at pille ved Lupo, til gengæld kørte jeg 51k km. sidste år for ALT i ALT under 22k kr. ink både nye sommer og vinterdæk, så det behøver ikke være voldsomt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Jeg siger bestemt ikke at min lokale mekanikker er Lupo kyndig, men han har rodet en del med dem, og da jeg kender ham personligt og har fået lavet flere af mine biler hos ham ved jeg også at han aldrig tager penge for noget der ikke virker (ligesom Mercari gør!)

Men han gav også bare et bud på det med turboen da han har set det før, men han var ikke slet ikke afvisende overfor N75, men han mente bare at fejlkoden så højst sandsynligt ville hedde noget andet.

Jeg er meget spændt på hvad den lille siger til at få en anden N75'er på, hvis det så ikke hjælper noget står jeg lidt på bar bund...
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Ross-tech har en wiki på netop den fejlkode du nævner:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 550/005456


- du har startet din reparation på det middeldyre punkt...



/Claus
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

*En lille men sørgelig opdatering*

Fik idag en splinter ny N75 ventil med hjem til min Lupo, satte VAG-com på og slettede alle fejlkoder, satte den nye ventil på og startede motoren, satte i gear og kørte en tur, ventede til bilen var driftsvarm og gav den så noget gas, desværre er det samme resultat som med den gamle ventil, kører fint, men så taber den pusten og jeg får samme fejlkode som før, så nu aner jeg snart ikke hvad jeg skal gøre mere :(

Mit regnestykke til dato:

På den gamle motor hos Mercari auto Randers
3 nye dyser, med pakninger
1 ny EGR ventil
1 nyt oliefilter og olie
Arbejdsløn
15.712,-
.... bilen kører ligeså dårligt som da den kom ind af døren... :(


Nyt værksted:

Her konstateres at topstykket er defekt ved hullerne hvor dyserne sidder.
1 Brugt motor med 103.000 km bliver lagt i.
Katalysator renses pga. voldsom tilsodning
Ny tandrem + vandpumpe + remstrammer
1 nyt forhjulsleje

29.500,-

... bilen har samme halten som den gamle motor fra koldstart, men kørte fantastisk i en HEL uge!!! Og nu dette problem!!!

Samlet værkstedspris indtil videre:
45.212,-

Bil indkøb:
46.000,-

Samlet total beløb 91.212,- .... Hvem sagde græsk tragedie???
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af sussi »

Har du læst linket fra HamSjelv:

17958/P1550/005456 - Boost Pressure Controle Valve (N75): Control Deviation
Possible Symptoms

* Irregular behaviour
* Reduced power output
* Limp mode

Possible Causes

* Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
* Charger Pressure Control defective
o Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective
* Turbocharger defective



Possible Solutions

* Check Hoses/Pipes to/between Components
* Check Charge Pressure Control
o Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
* Check turbocharger
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Hej Sussi.

Ja jeg har læst linket, og har som sagt testet N75 ventil idag, uden nogen forandring, har tjekket alle slangerne, haft dem af, blæst og suget i dem allesammen, tjekket for lækage og revner, kortet dem op for at sikre at de sidder tæt og fast, tjekket om vacum pumpen suger osv. så hvis det ikke er slangerne eller ventilen, så er der jo kun turboen tilbage? Sådan tolker jeg det ihvertfald

Er der nogen der kender symptomerne på en færdig katalysator?
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af sussi »

allanullits skriver i det gamle forum:
Min Lupo fra 2002 (317000 km) har altid kørt godt og med super trækkraft og en gearkasse der skifter dejligt og præcist.
Jeg købte den i 2004 hvor den havde kørt 131000 km.
Her for ca. en måned siden på motorvejen hvor den skulle have lidt gas i en overhaling så døde den og trækkraften forsvandt som dug for solen og jeg kunne ikke trække den over 100 km/t. Symptomerne var at den nogle gange godt kunne have trækkraft i nogle minutter efter den havde stået og hvilet i nogle timer. Der ud over havde den af og til svært ved at skufte gear på det rigtige tidspunkt. Jeg skiftede N75 (http://www.billedeupload.dk/photo/2009- ... ..JPG.html). Det hjalp intet. Rensede stikket til MAP censor og undersøgte den så godt jeg kunne for løse forbindelser. Intet resultat. Til sidst, da jeg havde prøvet alt hvad jeg synes der var af muligheder, måtte jeg, for første gang i den periode jeg har haft Lupoen, på værksted.
Jeg kiggede herinde på lupo3lklub.dk og fandt aalborg gearteknik. Da jeg var på vej til Aalborg gearteknik ville den ikke over 50 km/t op af limfjordstunnelen og ca 10 km fra værkstedet døde den helt. Jeg vil ikke skrive en masse om hvad vi kiggede på og lavede fejlfinding på på værkstedet, men summasummarum så var katalysatoren faldet sammen og jeg fik en ny brugt katalysator og grundjusteret gearkassen. Og det var en særdeles venlig pris på det hele. Jeg kan anbefale lupo-ejere i nordjylland at bruge Per fra Aalborg Gearteknik når man skal have kvalificeret hjælp. Der er forskel på mekanikere som kan fejlfinde og så dem der bare skifter reservedele ud. Jeg håber denne værkstedshistorie kan hjælpe andre til at opdage hvordan en katalysator-defekt kan te sig.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af sussi »

gumbi skriver:
jeg har problemer med at min lupo taber træk kraften, når den får nogle omdrejninger. det sker som regel på motorvej,
jeg har læst derinde på hj.siden, og fandt ud af at nok var tryk-regulerings-ventilen (N75). jeg fortalte dette til Classiic Rebuild og de skriftede den...
Men det virker bare stadig ikke. på fakturaèn står godt nok at de har skriftet magnetventil for turbo. er det, det samme som tryk-regulerings-ventilen (N75)???. men jeg kan så oz læse mig til at næste skridt, nok er at undersøge map-sensoren.
jeg kører faktisk kun på landevej til dagligt, så der opstår problemet sjælent, men fra horsens til odense skete det 3 gange, for jeg kan godt holde ind til siden og pumpe nyt tryk på, så kører den igen i 5 min så sker det igen. det sker hver gang mellem 120-140 og den falder til max 110. og hvis den skal accellere tager det en krig at nå fra 90 til 110. presser jeg hårdere på pedalen, gear den bare ned i stedet for
Classic rebuild er lidt tom for ideer, da det kun kommer en gang imellem...
den blev fejl læst inden jeg kørte fra classic rebuild, og den sagde ingenting, og kørte perfekt, indtil jeg kørte hjem på motorvej, det virker faktisk som om at den mister trykket, for når jeg holder ind til siden og slukker den, pumper den tryk på igen og vil gerne kører men ikke længe... jeg har lige fået lavet en grundindstilling oz...de mener bare hos C.R. at hvis det er map sensoren, så burde de kunne aflæse det ved fejl læsningen, den fejl vil blive gemt i hukommelsen....
problemet er desværre blevet værre af at vi skiftede den magnet ventil....

dr-kermit skriver:
Jeps, så er MAP sensoren skiftet og det virker umiddelbart som at kører en ny bil.
Jeg havde jev til at læse fejl på den, men cag COM sagde "ingen fejl" og så kiggede han på ledninger heller ingen fejl der. Så jeg har skiftet den og det kostede 580,- inkl moms og fragt. Monterede den selv, meget simpelt 2 skruer og et stik...
Når du står foran motorummet og kigger ned, sidder MAP-sensoren på et stift plastrør helt fremme i motorrummet til venstre for motorblokken, sådan cirka på line med højre blinklys. Husker jeg ret løber der 4 ledninger til sensoren. Et fladt stykke hårdt plastic med ledninger og 2 skruer.

Lars Larsen skriver:
Hvis mine oplevelser er relevant for dit problem..
Jeg har oplevet et par gange at motoren trak fint ved lav hastighed, tog omdrejninger og det hele men bilen kunne ikke drives op over 100km/t. - Når motoren går i "nødtilstand" som det også kaldes er det som der trykkes på en kontakt og motorkraften forsvinder så den ikke kan drives op over 100km/t.
Den første gang det skete hjalp det ikke at køre ind til siden og stoppe og starte - og da jeg var på vej hjem fra min kone som dengang mens vi endnu kun var kærester boede i Berlin, fortsatte jeg og det kostede givetvis et par katalysatorer da motoren døde helt efte ret par hundrede km.
Et års tid senere kom fejlen pludselig igen og jeg begyndte i desperation at tage stik og ledninger af ventiler og sensorer og sætte det på igen for at finde en løs forbindelse - Det hjalp da jeg til sidst fik fat i kablet og stikket på MAP-sensoren og fik det taget af og sat på igen.
Fejlen har ikke vist sig siden.
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Nu har jeg læst og læst på alle de andre tråde fra det gamle forum og fandt en historie der svarede 100% til min, så med stor interesse læste jeg samtlige indlæg igennem, hvor det sluttede lykkeligt med et skift af en N75 ventil..... øv! Jeg har lige haft en fabriksny på, og da desværre ikke gav nogen form for ændring er jeg stadig på bar bund, jeg har også set at nogen har prøvet MAP sensoren, så det bliver nok mit næste forsøg, vender tilbage så snart det er forsøgt.
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af 383CI »

Har du selv et vag kabel? Mit er blevet væk men jeg vil godt bruge en eftermiddag/aften i Randers på at køre op og ned af vejen, så vi kan kigge efter diverse tryk og flow.
Send pm.
Men hvorfor fa*"#! betalte du Mercari for en reperation der ikke virkede??
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af arj9k »

CyberQ skrev:Nu har jeg læst og læst på alle de andre tråde fra det gamle forum og fandt en historie der svarede 100% til min, så med stor interesse læste jeg samtlige indlæg igennem, hvor det sluttede lykkeligt med et skift af en N75 ventil..... øv! Jeg har lige haft en fabriksny på, og da desværre ikke gav nogen form for ændring er jeg stadig på bar bund, jeg har også set at nogen har prøvet MAP sensoren, så det bliver nok mit næste forsøg, vender tilbage så snart det er forsøgt.
Forsøg først med en ny LMM. Kan også være katalysatoren er faldet sammen.
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Jeg har fået helt ny luftmængde måler på, men det gav desværre heller ikke noget anderledes resultat, så planen er nu at jeg piller turbo og katalysator af, renser turboen helt op, skærer katalysatoren op, renser den, og så ser jeg hvad der sker derfra
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af arj9k »

CyberQ skrev:Jeg har fået helt ny luftmængde måler på, men det gav desværre heller ikke noget anderledes resultat, så planen er nu at jeg piller turbo og katalysator af, renser turboen helt op, skærer katalysatoren op, renser den, og så ser jeg hvad der sker derfra
Inden du går så vidt, så kunne det måske være en idé at give den en bell add service rens til indsugning og dyser. Sådan en indsugning får masser af sodbelægninger i tidens løb.

Denne her til tanken http://www.belladd.dk/home.asp?ServiceR ... tentID=149

og denne til indsugningen http://www.belladd.dk/home.asp?ServiceR ... tentID=139
CyberQ
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 19:40
Geografisk sted: 8990 Fårup

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af CyberQ »

Så kommer der lige en opdatering.

Da min indsugning, turbo og katalysator blev renset op med belladd i forbindelse med motorskiftet synes jeg ikke jeg vil bruge mere tid på at lege med det, så idag prøvede jeg at pille katalysatoren af oppe ved turboen, satte nøglen i og kørte en tur, og jeg skal lige love for at der kom liv i den lille racer igen, nu arbejder turboen helt fantastisk og stabilt, og der er ingen udfald eller fejl at spore, der kommer heller ikke længere fejl i styringen, så konklusionen må være at min katalysator er faldet sammen.

Selvom det er en dyr genstand at skifte på sådan en VW, så må jeg tilstå at jeg faktisk er utrolig glad, nu har jeg ofret SÅ mange penge på den lille bil at det er fantastisk at der nu endelig kom hul på sagen, nu skal jeg bare have fundet en katalysator, så håber jeg virkelig at den kan køre i laaaaaang tid nu :)
Tidligere bil: Lupo 3L fra 2000
Tidligere bil: Polo Bluemotion fra 2012
Nuværende bil: Lupo 3L fra 2003

Reminder to self: Bliv i Lupo!!!

Har VCDS 11.11.3, arbejder i 8250 Egå, bosat i 8990 Fårup.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Turbo fejl fra VagCom

Indlæg af KMDTHY »

Hvad har bilen kørt nu ?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar