ABS er helt ukontaktbar

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Hej,

Min kones 3l har fejl på ABS'en. Lampen lyser og bremserne blokerer hvis man trykker til. Det opstod en kølig nat, hvor den (måske tilfældigt) samtidig fjumrede i gearene og mistede kraften i en rundkørsel, hvilket ikke er noget den ellers har for vane. Hun mente også at den bremsede for hårdt i forhold til normalt.

Efter at være slukket 30 sekunder kørte den hjem som normalt - bortset fra at ABS'en altså er væk.

Med en billig biltema fejlkodelæser ser det ud som om ABS-enheden slet ikke er tilstede - jeg kan ikke kommunikere direkte med den, og andre moduler har fejl der antyder at de heller ikke kan se den.

Jeg har tjekket og skiftet sikringerne. Både de to i motorrummet og den i kabinen.

Jeg kan også måle 12V på to af de store ben på stikket og stel på de to andre, så jeg er ret sikker på at den får det strøm den skal. Men jeg kan ikke finde nogen diagrammer, så jeg har ingen ide om hvad jeg burde kunne måle på de resterende 41(?) ben i stikket.

Er der nogen der har en god ide ud over at køre den til Havdrup?

Mvh. Mikkel
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Ejner »

Der kan vel være en eller flere abs-følere i udu ved hjulene. Konstateres med VCDS.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af 383CI »

ABS ringe, sikkert på baghjulene er klart første bud. Andet bud er en ABS føler der er defekt.
De skal/kan scoopes med VCDS, men det er sikkert billigere at skifte alle 4 lejer og følere end det er at køre, eller få kørt, bilen til Havdrup.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Hvis det er abs-føler(e) eller -ring(e)... burde der så ikke stadig være kommunikation med selve ABS modulet? Eller er det bare fordi en biltema-fejlkodelæser er værdiløs at det ser sådan ud?

Jeg har lige fundet de konkrete fejlkoder frem igen:

01316 "ABS Control Module: No Signal/Communication"
og
18057 "Databus drivetrain missing message from ABS control module"
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Atjuh 3L »

Fordi den er noget skrammel.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

Den beskrevne fejl har intet med defekte sensorer og ringe at gøre i første omgang!

Selvom de to 30A sikringer i motorrummet fjernes, skal det satdig være muligt at læse fejlkoder ud.

Sikring 8 (5A) i sikringsboksen inde i vognen er essentiel for CAN-kommunikation med ABS. Sikring 8 ligger spænding på pin 4 i stikket på ABS-blokken.

Det er før løst her på forummet de to ledninger til CAN-kommunikation med ABS-styreenheden kan fejle.


De to CAN-signaler ligger på pin 10 og 11 i det 25-polede stik til ABS-blokken. På et elektrisk inatkivt CAN-net skal der kunne måles ca. 60 Ohm (to termineringsmodstende på hver 120 Ohm)
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Hej @HamSjelv og tak for svaret.

Sikring #8, som er markeret med ABS er tjekket, dobbelttjekket og skiftet for god ordens skyld.

Det lyder unægtelig som om du ved hvad du taler om, så jeg skulle lige have tid til at tælle efter, men jeg mente bestemt at der var langt over 25 ben på mit stik... nu har jeg talt efter, og den er altså god nok... 47 i alt (hvoraf nogle få så ikke er i brug)... Det er en originalt tysk model (med servo, uden auto-stop), er de mon også forskellige mht. ABS'en?

Stikket ser sådan ud (billedet er fundet på et Audi A2-forum):
ABS-connector.png
ABS-connector.png (37.34 KiB) Vist 3293 gange
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

OK, for 47-polet stik:

Sikring 8 (som er en kl.15 - 'tændingsplus') ender i pin 44 i det 47-polede ABS-stik.

canL og canH ligger på pin 19 og 20 respektivt. Stadig ca. 60 Ohm mellem de to ledninger på inaktivt/spændingsløste can-netværk.
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Så er der målt. 60 ohm ml. 19 og 20. Tændingsplus på 44. Konstant plus på 16 og 47. Stel på 15 og 46. Så det er vist desværre ikke der problemet ligger.

Er der mere jeg kan gøre / prøve eller er næste trin en “ny” ABS? Kan den i så fald skiftes og komme til at fungere uden programmering / opsætning med vcds, eller skal jeg også have fat i en der kan hjælpe der?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Atjuh 3L »

Se tidligere svar!
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

Prosit 3L har en pointe.

Prøv med en korrekt fungerende version af VCDS.

Hvis du sikfter ABS-blok fra identisk donorbil, skal der højest tænkeligt ikke kodes noget. Kodningen på ABS-blokke af den årgang er ret simpel.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af doktorfrank »

Det giver næsten sig selv, når den fjumrede i gearene og kørte underligt, da problemet opstod. Med vcds vil der med garanti blive vist fejl på en abs føler - når ecuen registrerer, at et hjul afviger i omløbstal mere end mekanisk muligt under normal drift (fx svingkørsel) går sikkerhedssystemet i funktion: Den kobler ud, efterfulgt af forsøgsvise tilkoblinger.
Rygtet siger, at det er baghjulene. Det skyldes sikkert, at alt for mange har fejlmonteret håndbremsekablet, så det har ødelagt magnetringen på lejet. Og rygter skal man ikke lide på - jeg har oplevet det fra forhjulene flere gange, faktisk så sent som i sidste måned. Enten er selve føleren eller dens ledning defekt. Eller også er lejets ring af små magneter i gummitætningen blevet forurenet af afslebet jernstøv (fx fra bremseskiven) så der ikke længere bliver puls at måle på. Det kan ofte klares med lidt wd40 og en klud.
Vejen frem er lige. På med vcds så det kan afgøres hvilket hjul, der udløser abs fejlen. Der skal nok være en venlig pc-ejer med det fornødne kabel i nærheden. Bare spørg her på forum.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Tak for svarene 👍

Jeg prøvede direkte kontakt til et par stykker på det der VCDS-google kort, men har ikke fået svar.

Er der et bestemt sted her på forum man spørger om hjælp til den slags, eller bare her…?

Vil det være en rimelig dusør?
96BAF9B6-1611-4B0D-8EEA-76CE3466410D 2.jpg
96BAF9B6-1611-4B0D-8EEA-76CE3466410D 2.jpg (710.98 KiB) Vist 3167 gange
Jeg bor i Kalundborg, men kører gerne efter det…
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

Du er velkommen her, men det er nok lidt for langt væk.

DoktorFrank (Ringsted) plejer at være hjælpsom.

Der er et ret aktivt VCDS-kort ovre på VagCars.
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Så blev der lavet en rigtig VCDS-udlæsning. Mange tak til @doktorfrank for hjælp med det - og ikke mindst for den overdåd af relevant viden han delte af under seancen.

Desværre ændrede VCDS-udlæsningen ikke billedet, da der altså ikke kan kommunikeres med ABS'en. Punktum. Men nu er der vist rimelig stor sikkerhed for at det er selve enheden der er død og ikke bare en sensor / ring.

Jeg fik udtrykkeligt forbud mod at skrotte bilen, da den efter doktorens vurdering er i meget for fin stand. Det er jo godt.

Men jeg skal altså skaffe en "ny" pumpe / abs-blok / bremsestyreenhed.

Det projekt blev selvfølgelig hurtigt kompliceret. Jeg havde kigget overfladisk og konstateret at der er masser af dem til salg... men ved nærmere eftersyn er der meget få der vil passe. Langt de fleste mangler f.eks. 22 ben i multistikket, hvilket nok er et lidt for stort kompromis :D

Jeg finder dog også nogle stykker der ser ud til at have det rigtige stik, men som har et lidt andet reservedelsnummer.

Der står 6E0 614 517 og 10.0204-0231.4 på min pumpe. Hvad der står på selve styreenheden kan jeg ikke se fordi det er på "bagsiden".

Så har jeg f.eks. fundet den her, som ser mega-fin ud, har det rigtige stik og måske kan sendes til DK hvis jeg bare lige lærer at spørge pænt på polsk:
https://sprzedajemy.pl/abs-esp-vw-lupo- ... nr61830197

...men den har et "A" efter reservedelsnummeret - altså "6E0 614 517 A" - er det så et no-go?

Hvad med styreenheden (altså den sorte boks på den anden side af blokken) - kan jeg risikere at den ikke passer selv hvis nummeret på pumpen er 100% identisk?

Er der nogle fif til at finde den rigtige del til salg (ud over at google reservedelsnummeret)?
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

Som e-nørd af tredje grad:

Når du måler kl.15 spænding på pin 44 er det så en belastet test? - Altså noget med at belaste med en ~10W glødelampe og måle spændingen over den? Belastningen bør mest korrekt tilsluttes mellem pin 44 og 46. Ikke pin 44 til et eller andet tilfældigt stelpunkt i vognen.

Autoophuggernes fælleslager - ditonet - lister mange ABS styreenheder til Lupo 3L. Forvent skyhøje priser ved de danske huggere.

Jeg synes at huske det er ret brgrænset hvad der kan kodes/tilpasses på ABS-styreehederne. Kodning bør være simpel.
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

Nej, jeg havde været doven.

Alle målingerne er gentaget med belastning nu.

Stadig alt ok.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

Så er der vist kun byt-til-brugt tilbage.

Holland, Tyskland og Danmark var i sin tid de største markeder for L3L, så det må også være på de markeder hugger-delene er mest udbredte.
Mikk3lRo
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. mar 2021 21:09
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Kalundborg

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af Mikk3lRo »

For lige at runde den her af...

Jeg endte med at finde en ny (brugt) ABS / ESP styreenhed med præcist samme reservedelsnummer.

For andre der har svært ved at opdrive specielle reservedele vil jeg klart anbefale facebook-gruppen:
https://www.facebook.com/groups/119463155213919

Efter skift virkede ABS igen.

Men ESP-lampen i panelet begyndte så at lyse i stedet. Jeg ved ikke hvad der skal til for at slukke den - måske "bare" noget kodning fordi der har været rodet med det... men jeg har nået min grænse og erkender hermed mit nederlag.

Bilen er derfor sat til salg som den er og ryger til højestbydende indenfor ca. en uge. Hvis der er nogen her på forum der har interesse i en ekstra - på mange måder flot - 3L ... ja, så kom med et bud!
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS er helt ukontaktbar

Indlæg af HamSjelv »

Sådan bare lige...

Der er nu nogle ganske gode hjælpetekster i VCDS der beskriver hvordan ESP kalibreres.

Når kalibreringsrutinen ER startet SKAL den gennemføres før ESP-lampen slukkes.

Det er noget med at træde på bremsen, mindst 35 bar, og derefter køre på en 20-25 meters cirkel med 15-30km/t.
Besvar