Problemer med bakgear

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Pallesild
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 14. jan 2023 19:30
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Horsens

Problemer med bakgear

Indlæg af Pallesild »

Hej derude. Jeg står i det jeg på godt jysk vil kalde en træls situation. Jeg har gennemsøgt forummet for at finde nogle der har lignende problemer, men der er mange forskellige “symptomer” og endnu flere løsninger, så nu prøver jeg lykken med mit eget indlæg.

For en uges tid siden skiftede jeg termostat og køle. temp sensor og fik udluftet hele kølesystemet. Dagen efter vil den pludselig ikke gå i bakgear. Gangstelleren står og “klikker” frem og tilbage når den er i R, og det virker som at den ikke vil “tage fat”.

Jeg skiftede baklyskontakten og tjekkede sikringer og pærerne. Ingen held der. Så tænkte jeg at det kunne være fordi den manglede hydraulikolie. Det manglede den ikke.

Da jeg så startede bilen i dag, vil den gerne gå i bakgear uden problemer. Jeg kører så en lille tur på 10km og så opstod problemet igen. Denne gang vil den så gerne gå i bakgear, når den har stået og klikket i 5-10 sekunder.

Kan det være noget så simpelt som mangel på gearolie eller en grundjustering der skal til eller er vi ude i noget kobling og gangsteller som kan være problemet?

Venlig hilsen
Brugeravatar
Marlene S
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 1. jan 2019 21:50
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Problemer med bakgear

Indlæg af Marlene S »

havde lignende problem for nyligt det var min baklys kontakt

Skiftede baklyskontakt og grundjusteret bilen, igen problemer siden

Og da baklyskontakt var i stykker virkede bilen ok i alle fremad gear men bakgear kunne den ikke finde og bare klikkede indtil gearkassen gik i fejl mode

Du skiver din kontakt er skiftet så vil foreslå at få tester på

Men kan også være dårlig ledning til baklys kontakt
Marlene s VW Lupo 3l
Christian s Mercedes w210 E300td
VCDS og delphi tester haves
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Problemer med bakgear

Indlæg af doktorfrank »

Vent hellere med at forsøge grundjustering til du er sikker på, at der er nul (zero) slør i kugleforbindelserne på gangstellerens "kødben". Måske ligger årsagen til dit problem her.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Problemer med bakgear

Indlæg af HamSjelv »

Det synes at stå uklart:

* Virker baklygterne - kan de lyse?

* LED baklygter, Ja/Nej?

Træge kuglekoblinger (rust) er en klassiker :!:
Besvar