Flytte front spiralfjeder fra Lupo til A2

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Flytte front spiralfjeder fra Lupo til A2

Indlæg af olefredrik »

Når jeg så skal flytte spiralfjeder fra Lupo til A2 oppdager jeg at den øvre diameter på fjederbensleje er mindre på Lupo end på A2, likeledes er diameter på fjeder i top for lille til at pass til A2's fjederbens leje.

Er det en tryg metode til at utøke diameteren i fjederens øvre runde?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Flytte front spiralfjeder fra Lupo til A2

Indlæg af omjomj »

Nej, det er hærdet stål og for kritisk for din sikkerhed til at du vil eksperimentere derhjemme.
Mit råd er at finde en der passer med størrelsen, en ny købes til få penge på autodoc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Flytte front spiralfjeder fra Lupo til A2

Indlæg af doktorfrank »

Fjedre skal ... som i SKAL ... altid udskiftes parvis!! Fjedre fra forskellige producenter og divergerende serier ser muligvis ens ud, men det er de ikke. Fx er fjedrene til Audien originalt mærket med tre farvede bånd; selvom to fjedre har samme dimensioner (tykkelse, diameter, antal vindinger m.m.) fortæller farverne om usynlige forskelle. Er fjedrene ikke ens h/v, kører bilen som en anskudt hare. Især bliver hårde opbrmsninger til en udfordring, når det ene hjul aktiverer abs før nødvendigt i kraft af en relativt blødere fjeder.
Og husk så, at med de store, men meget udsatte tårnlejer på en A2, er det min opfordring: Nye tårnlejer. Nu, mens fjederbenene alligevel er adskilt.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Flytte front spiralfjeder fra Lupo til A2

Indlæg af olefredrik »

Ja nye tårnlager er på, samt et par nye fjeder fra NK.

(Jeg ser nå på delelisten til leverandøren at det er forskjellig frontfjeder på Lupo og A2)

Men, NK fjederene, er noe stivere enn de orginale.

Noen der har noen erfaring med de ulike leverandører?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Besvar