Luftmassemåler

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Luftmassemåler

Indlæg af ian001 »

To mekanikere er ikke enige.
Den ene siger, at en luftmassemåler godt kan blive slidt og derfor tjenlig til udskiftning.
Den anden siger, "det er en elektronisk enhed, enten virker den - eller også gør den ikke! Enheden er ikke mekanisk, og derfor kan man ikke tale om større eller mindre slid.
Hvem har ret?
Futte har rundet 645.000 km og har stadig god trækkraft, men brændstofforbruget er steget en anelse i forhold til tidligere.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Luftmassemåler

Indlæg af doktorfrank »

Hvis motoren stadig kører med de originale dyser, ligger forbrugsstigningen nok snarere der. Men du må gerne låne en LMM, der sikkert kun har kørt det halve, så du kan teste, om det har nogen indflydelse. Nye (brugte) dyser tjener sig nok ikke ind i besparet forbrug før om et par hundrede tusinde kilometer :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Luftmassemåler

Indlæg af HamSjelv »

Internt i en LMM er der to elektriske tråde hvori der flyder en strøm. Under elektrisk nedlukning eller opstart af en LMM bliver de to tråde varmet op til 1100 grader for at brænde trådene rene. Dén opvarming holder LLM'en kun til et vist antal gange. Måletolerancer skrider lidt fo hver opvarmning.

Jo, en LLM kan slides (og bliver slidt) op.
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Re: Luftmassemåler

Indlæg af ian001 »

Tak for jeres svar.
Henrik L
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 9. aug 2015 11:32
Geografisk sted: Brøndby Strand

Re: Luftmassemåler

Indlæg af Henrik L »

Interessant. Jeg tror jeg har set nogle videoer hvor man rensede trådene med dels isopropyl alkohol eller noget færdigt indsugningsspray. Jeg har aldrig prøvet. Men hvis trådene bliver opvarmet til 1100 grader vil det jo nok ikke have nogen effekt?
Lupo 3l Softblue 2001
Lupo 3l Rød 2002 - UDLÅNT
Audi A2 Sølv 2003
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Luftmassemåler

Indlæg af HamSjelv »

Der findes generationer af LMM'er som ikke har den indbyggede selvrensende funktion.

Rengøringen med Isopropyl kan om muligt have andre gavnlige formål, f.eks. mekanisk rense luftkanalen hvori de to måletråde hænger.

En LMM der har nået EOL kan ikke helbredes med isopropylalkohol ;)
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Re: Luftmassemåler

Indlæg af ian001 »

Det var Niels (NSAuto i Horsens) som anbefalede at se på luftmassemåleren da mit brændstofforbrug begyndte at stige. Jeg købte en brugt fra Hammershøj Autogenbrug, og efter at den blev monteret, faldt mit forbrug fra 27 km/ltr. til 30,5. Normalt går en 3L lidt længere på literen i lunt vejr, end om vinteren, men det kan ikke være hele forklaringen i dette tilfælde, i hvert fald må jeg stadig ty til de lange underbukser, selvom vi er nået hen midt i maj måned :D
med håb om snarlig forår...!
Morale - hold øje med din luftmassemåler.
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Re: Luftmassemåler

Indlæg af ian001 »

doktorfrank skrev: man 3. maj 2021 10:55 Hvis motoren stadig kører med de originale dyser, ligger forbrugsstigningen nok snarere der. Men du må gerne låne en LMM, der sikkert kun har kørt det halve, så du kan teste, om det har nogen indflydelse. Nye (brugte) dyser tjener sig nok ikke ind i besparet forbrug før om et par hundrede tusinde kilometer :lol:
I skyndingen fik jeg ikke kvitteret for dit råd omkring nye dyser. Men det vil jeg holde mig for øje. Tak.
Besvar