Råd til førstegangs køber

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Simon92
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 27. mar 2021 23:45
Geografisk region: København
Geografisk sted: Valby

Råd til førstegangs køber

Indlæg af Simon92 »

Hej LupoKlubben

Jeg skal til at købe min første bil og overvejer kraftigt en Lupo.
Jeg har forstået der er mange fejl med gearkasserne hvis de er ældre end 2002.

Mange af bilerne har kørt 300.000 km er det noget der er et problem eller holder de godt?

Jeg tænker selv på at købe en med automat gear eftersom jeg bor i byen.

Er der noget andet jeg skal være opmærksom på / spørge om, når jeg kigger på brugte Lupoer?
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Råd til førstegangs køber

Indlæg af omjomj »

Gearkasser, hydraulik og rust er de typiske udfordringer. Kan du skrue selv er det ok, men skal du betale dig fra at reparere/servicere, så vil jeg anbefale en nyere/enklere bil.
Prøv at søge lidt rundt i forum så bliver du meget klogere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Råd til førstegangs køber

Indlæg af sussi »

Har du:
Et værksted
Nogenlunde godt kendskab til bilreparation.
Er både fingernem og lidt opfindsom.
Tid og lyst til at læse FAQ, og der skal bruges mange timer.
Hvis ikke du er sikker på ovenstående, så hold dig LANGT VÆK fra 3L.
Du skriver:"Jeg har forstået der er mange fejl med gearkasserne hvis de er ældre end 2002"
Det er noget baljepis, og har intet på sig, det gælder ALLE Lupoer.
Lupo 3L har ikke automatgear, så du har ikke sat dig ind i sagerne, den har en konventionel gearkasse der bliver hydraulisk styret af en gangsteller via en computer, det samme gælder koblingen, og det er her der opstår de fleste fejl på 3L.
Men er du frisk på en masse udfordringer, så køb en 3L ellers hold dig langt væk, vi snakker om en meget speciel bil, der har op til 22 år på bagen (mindst 15år)

app.php/googlesearch?cx=011559452940050 ... itesearch=

app.php/googlesearch?cx=011559452940050 ... itesearch=
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Råd til førstegangs køber

Indlæg af Paul3L »

Simon92 skrev: lør 27. mar 2021 23:52 Jeg har forstået der er mange fejl med gearkasserne hvis de er ældre end 2002.
Der var mange som ikke forstod, at Lupo 3L ikke skal køres med en mursten på pedalen. Lupo 3L er bygget til lange pendlerstrækninger med få lyskryds. Desuden, så skal gearkassen grundjusteres regelmæssigt, og jo mere slidt koblingen er, des oftere skal der grundjusteres.
Simon92 skrev: lør 27. mar 2021 23:52 Mange af bilerne har kørt 300.000 km er det noget der er et problem eller holder de godt?
De holder faktisk ganske godt for deres alder. Du skal dog være opmærksom på, at en del ejere har forsøgt at slå deres Lupo 3L ihjel, hvilket du straks kan mærke når du sætter dig bag rattet. Ordet smadrekasse beskriver ganske godt disse bilers tilstand.
Simon92 skrev: lør 27. mar 2021 23:52 Jeg tænker selv på at købe en med automat gear eftersom jeg bor i byen.
Lupoen er ikke bygget til meget stop-n-go bykørsel, eller for den sags skyld koldkørsel.
Simon92 skrev: lør 27. mar 2021 23:52 Er der noget andet jeg skal være opmærksom på / spørge om, når jeg kigger på brugte Lupoer?
Der findes faktisk nogle eksemplarer til salg rundt omkring, som tidligere ejere ikke har pimpet eller "forbedret" og som er blevet kørt ganske fornuftigt. En bil med få ejere (en eller to) er at foretrække, det gør ikke bilen voldsomt meget dyrere.

Hvis kabinen i bilen er møgbeskidt og sæderne er fyldte med hundehår og ser ud som om de er benyttet som underlag til en omgang fedtet takeaway - så behøver du ikke at tjekke det mekaniske. Ellers, læs nogle af de såkaldte FAQ's som nogle af klubbens medlemmer har stykket sammen, der kan du få flere råd omkring køb af en 3L'er.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Råd til førstegangs køber

Indlæg af 383CI »

Med al respekt. Men det du har læst og hørt, i kombination med at du må spørge om det mest elementære. (Altså ikke har et absolut minimum af viden om Lupo 3L, ej heller har læst FAQèn her) Er der kun et råd til en førstegangskøber.

Køb en Toyota!!!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar