Historik omkring motoren

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Historik omkring motoren

Indlæg af ian001 »

Vi er to med hver sin bil, men med samme motor. En A2 og en 3L.
Vi kom til at diskutere, hvor motoren til de to biler i grunden er produceret. Det er der to grunde til.

Dels har vi hørt at motoren har deltaget i et udviklingsprojekt omkring biodiesel. Det siges jo, at den er udviklet til, også at kunne tygge rapsolie i sig..! Dette projekt skulle datere sig tilbage til - mindst - midten af 1990-erne.

En anden ting er, at jeg et sted har læst, at samme motor også skulle være lagt i en anden bil - end de to nævnte ikke enæggede tvillinger. Måske en fejl fra en journalist,? Måske fordi den lille SMART har en motorlyd som - synes jeg - lyder næsten på samme vis?

Jeg har spurgt hos en større autoriseret forhandler, men deres interesse for historik synes at være alarmerende lille.."!
Næste step er at skrive til Wolfsburg - med mindre vi har en iblandt os som har en historisk viden.
I givet fald er vi lutter øren.
Selve bilen - 3L - skulle vist være samlet i Wolfsburg, og mon ikke A2 er skruet sammen i Ingolstadt?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Historik omkring motoren

Indlæg af sussi »

Seat Arosa var den først 3l bil der blev produceret, derefter kom Lupo og Audi.
Lupoen er produceret flere steder, hvilket man kan se ud fra stelnummeret
viewtopic.php?t=2001
På et tidspunkt blev produktionen flyttet til Belgien.
Smart har INTET at gøre med Lupo, Jeg mener at det er Mercedes der stod bag.
A2 og Lupo har "samme motor", der er dog ikke 100% ens.
Der findes Lupoer der er modificeret til rapsolie, dog IKKE fra fabrikkens side.

For teknisk interesserede er her en masse at læse
viewtopic.php?f=22&t=27

Wiki
https://da.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Lupo

Fra slut 00 til 02 findes der et utal af "varianter" ang. bagklap, skiftekulisse, batteriplacering og en masse andre "småting"
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Historik omkring motoren

Indlæg af HamSjelv »

Der har kun været produceret to motorvarianter for 3L-serierne:

Motorkode ANY (generation 1):
Brugt i Audi A2 i hele produktionsperioden 1999-2005. Motortypen er også anvendt i Lupoen i perioden 1999-2001

Motorkode AYZ (generation 2):
Lupo 3L i perioden 2001 - 2005

De to motortyper har ikke indgået i andre serieproducerede biler fra VAG-koncernen.

Smart er hører i tiden under Mercedes-Benz. Dieselmotorerne i Smart er i klassen 0,8 - 1,0 liter. De motorer har intet familieskab med VAG.


Og så er der jo altid one-off'erne, fra andre steder end VAG:

* En motorcykel med en AYZ

* En Audi A8 med en AYZ (hvor Lupoen så fik A8-motoren :mrgreen: )
Besvar