“Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Forummet hvor der snakkes biler
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

Når jeg køre i bilen har jeg støj i bilen, støjen er vægt påvirket i den forstand at når jeg drejer til venstre bliver højere/kraftigere og drejer jeg til højre bliver støjen lavere og helt væk i skarpe sving.

Med bilen hævet og motoren slukket er det ikke lykkes mig at finde støj.

Med bilen hævet og motoren tændt kan der høres støj. Ved lytning med skruetrækker kan støjen tydeligst høres via fjederbenene, svagt i venstre ben og tydeligst i højre ben. Støjen er til stede både i frem- og bakgear og er der uanset om det pågældende hjul spinder eller ej. Lyden er der også i “N” men ændre en smule karakter.

Støjen er ikke påvirket af at dreje på rettet når bilen er hævet som den er når bilen køre på vejen.

Når jeg lytter på motoren er der ikke noget jeg umiddelbart vil kalde unormal støj.
Når jeg lytter på gearkassen er der noget støj, men om støjen er unormal ved jeg ikke da jeg ikke før har lyttet på gearkassen før, lyttet med skruetrækkeren er støjen højest lyttet fra bunden i højre side. Jeg kan også høre støjen ved udgangen til trækakselen men støjen er meget lav der.

Jeg har tappet gearolien af og filtreret den gennem et kaffefilter men har ikke fundet noget. Og nyt olie og grundjustering gav heller ingen ændring.

Jeg har meget svært ved at finde den røde tråd i denne fejl jeg har.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Ejner »

Og manchetter inkl klemringe er intakte ved både tripodeled samt knokkelled på drivaksler, således at korrekt fedtmængde er tilstede i begge led?
Var udsat for at manchet over tripodeled højre side var blevet defekt (mør/revnet) i bunden af en af vulgerne, og fedt smørelsen var derved delvis slynget væk - det giver også uønsket støj, om end det følger omdrejninger opad i takt ved højere gear valg.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af HamSjelv »

Følger støjen motoromdrejningstallet?
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

HamSjelv skrev: lør 9. maj 2020 11:44 Følger støjen motoromdrejningstallet?
Når jeg kører, ja.
Med bilen hævet har jeg ikke afprøvet, jeg prøver lige når jeg har en hjælper til rådighed, så giver jeg en tilbagemelding.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

Ejner skrev: lør 9. maj 2020 11:33 Og manchetter inkl klemringe er intakte ved både tripodeled samt knokkelled på drivaksler, således at korrekt fedtmængde er tilstede i begge led?
Var udsat for at manchet over tripodeled højre side var blevet defekt (mør/revnet) i bunden af en af vulgerne, og fedt smørelsen var derved delvis slynget væk - det giver også uønsket støj, om end det følger omdrejninger opad i takt ved højere gear valg.
Det kan godt se ud som at der er et læg ved det højre tripodled.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Ejner »

Vi følger spændt evt nye bulletiner
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg fremturer i min stædighed: Glem nu alt om hjullejer, tripodeled og hvad dermed er forbundet - når der er støj, uanset at hjulene ikke roterer, må det jo komme fra et andet sted. Ikk' osse?
Når det høres under kørslen og varierer ved at svinge til højre henh. til venstre, må det nok skyldes, at noget (fx motor/gear-enheden) forskubbes sideværts på grund af centrifugalkraften. Altså kontroller motorophæng (begge sider) samt udblæsningsrørets evt. nærhed med omgivende karrosseridele.
Hvis der er rumlen fra gearkassen, kan det kun skyldes de dele, der roterer , mens hjulene (dvs udgangsaksel og differentiale) står stille. Altså kontroller for endeslør på gearkassens indgangsaksel - den øverste, synlig når endedækslet er afmonteret.
I yderste nød ville jeg ikke betænke mig på at starte motoren med afmonteret gearkassedæksel og lytte efter lejestøj i huset bag femtegears drivhjul og fra det drevne femtegearhjuls nåleleje på udgangsakslen (det er definitivt et sårbart sted).
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

Så er jeg kommet tættere på at finde fejlen.
Jeg er næsten helt sikker på at have fundet fejlen.
Det jeg har fundet frem til er en kombination af slør i et kardanled og slør i en bærekugle.

Det der ledte mig på sporet var at noget omkørsel på grund af noget vejarbejde. I den forbindelse kommer jeg igennem en blød kurve til højre (kørsel uden støj). I kurven er der et blødt bump og da jeg er kommet over bumpet kommer støjen kortvarigt. Derfor kom jeg til at tænke på at der skulle lyttes efter støj når der er belastning på hjulophænget. Jeg fik lavet et setup hvor jeg havde adgang til at komme under bilen og hvor hjulene var frie til at kunne dreje men hvor der bilens egenvægt stadig er på ophænget. Og vupti så var samme støj til stede som den jeg har oplevet under kørsel.

Det jeg kan se der sker er:
Der er lidt slør og støj fra mit venstre kardanled, dette kan høres med skruetrækker. Det der så kommer oven i er at bærekuglen i samme side heller ikke har det godt. Dette gør så at når hjulstillingen trykker bærekuglen til den ene side kan støjen forplante sig ud i bilen og når kuglen trykkes til den anden side er der stadig så meget funktion i bærekuglen at støjen ikke forplanter sig. Der ud over så forsvinder støjen fra kardanledet når man letter på vægten på undervognen, hvilket også er årsagen til at jeg ikke har hørt støj fra kardanledet før end at der kom vægt på.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af olefredrik »

Jeg jekker opp. Holder en hånd på fjæren. Og roterer hjulet med den andre hånden. Da kjenner jeg forskjell mellom de to sider.

Har benyttet lager fra atp-autoteile.de med rimelig pris og er fornøyd med det.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Pas lige på med de billige lejer 😬 der har været et par tilfælde på Facebook gruppen hvor De billige lejer er knækket Så hjulet falder af 🤪😱😳😡🤬
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af olefredrik »

Så vil ihvertfall jeg herefter velge ut en av de profilerede firmaer og samle sammen en smule mer midler når der skal investeres i et hjullager 👍 slik at vognen kan rulle.
Kun fordi erfaring taler for de mer kostbare lager. En verdifull erfaring.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

God plan 😎👍🏻 Jeg køber altid SKF eller FAG forhjulslejer - det er FAG der producerer begge og de koster ca 5-600 kr ved fx AUTODOC - så de er ikke særligt dyre 👍🏻
Baghjulslejer har jeg flere gange købt Vaico tror jeg de hedder - også god kvalitet og endda smurt fra fabrikken - det er sparet væk på de andre 🤪🙈
Besvar