“Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Forummet hvor der snakkes biler
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

“Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

Hej alle

Håber der er nogle der kan give mig lidt indput til at komme videre.

Jeg har støj i bilen under kørsel. Klassisk hjullejestøj. Støjen er i højre side og når jeg drejer mod venstre øges støjen og når jeg drejer mod højre forsvinder støjen. Jeg var ikke i tvivl om at det var et dødt forhjulsleje. Denne weekend er blevet brugt på at skifte hjulleje, men støjen er der stadig og helt uændret. Støjen er også den samme uanset om det er sommer- eller vinterdæk der køres med.

Det er forhjulslejet jeg har skiftet da jeg ikke syntes at der er støj fra baghjulslejet.

Når jeg hæver det ene hjul kan jeg ikke høre forskæl på de to sider.

Er der noget jeg overser?
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

De er notorisk svære at kategorisere færdige hjullejer på 🙈
Der er nogle der blokerer det ene forhjul og spinder det andet op i omdr, så kan du nemmere høre det 👍🏻
Jeg har sådan et stetoskop fra Biltema med en alu pind på, så kan du sætte den på de forskellige hjul og få en til at dreje godt til, så plejer det at kunne findes 😎👍🏻
Nogle bruger også bare en skruetrækker og sætter håndtaget til øret og den anden ende mod der hvor man formoder lyden er - samme princip, bare lidt sværere at tolke 100 % 🤔
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af sussi »

Som Kim siger:
"Det er notorisk svære at kategorisere færdige hjullejer"
Så der er en overvejende sandsynlighed for at du har skiftet "det forkerte".
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er ganske enig. Og jeg kan tilføje, at for at være helt sikker monterer jeg et lægestetoskop (med membran til at lytte på lungerne) på toppen af fjederbenet med gaffa dvs. i motorrummet. Med en forlængerslange er det så muligt at aflytte lejerne (et ad gangen, altså), mens jeg har bilen på landevejen og med belastning på lejerne. Det giver et meget mere sikkert resultat. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Robert »

Jeg køber altid hjullejer i sæt af 2 ,så er man sikker på at have til den rigtige side når man har skiftet det forkerte :?
Jeg er begyndt at købe det billigste, da holdbarheden er lige ringe om der står fag. skf. eller noget andet på dem.
Totalt underdimensioneret lortelejer.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af doktorfrank »

For mig er det ikke et spørgsmål om lejets pris og en evt. besparelse ... men besparelse i tid, sved og armkræfter i forbindelse med lejeskift. Nu ved jeg godt, at Robert har skiftet lejer så tit, at de næppe er groet fast - så (u)heldig er jeg ikke. Og når man prøvet at måtte tage lejehus med tilhørende komponenter ind i den store presse eller at måtte kassere hele molevitten - eller evt bare er kommet til at ødelægge ABSføleren, gevindet på trækakslen eller sågar lejeværktøjet ... så sparer jeg gerne et (unødigt) lejeskift. Når det nu er så såre enkelt at konstatere, hvilket leje, der er defekt. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af doktorfrank »

Et tjek i vores base viser i øvrigt, at de billige lejer af og til har slør ... fra det øjeblik de er monteret. Jeg har ikke været ude for det (klart - for jeg har ikke prøvet andet end FAG/SKF) men det er der åbenbart andre der har.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Robert skrev: ons 6. maj 2020 12:47 Jeg køber altid hjullejer i sæt af 2 ,så er man sikker på at have til den rigtige side når man har skiftet det forkerte :?
Jeg er begyndt at købe det billigste, da holdbarheden er lige ringe om der står fag. skf. eller noget andet på dem.
Totalt underdimensioneret lortelejer.
Du har før sagt det og jeg forstår det simpelthen ikke 🤷🏼‍♂️🤔 med mit hjemmelavede værktøj har dem der har kørt kortest holdt omkring 100000 km - jeg tror endda det var mit første sæt som jeg siden har udviklet noget 😎
Jeg har derimod den erfaring fra skift til billige lejer - jeg har gjort det 3 gange og de har alle 3 holdt Max 20000 km 😎🙈🤪
Ydermere har der været flere billige lejer inde på Lupo klubben på Facebook, hvor lejet simpelthen er knækket over 😱😳🥺 altså så flanken er knækket at lejet, så hjulet simpelthen falder af, eller i hvert fald kun hænger i kaliberen med bremseskiven 😱😳🥺🙈
Så jeg bruger aldrig billige lejer igen 😬😎
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Robert »

Jeg købte dem her sidste gang og har indtil videre ikke haft problemer.
https://www.autodoc.dk/ridex/7999791
Jeg har ikke haft problemer med at ødelægge abs følere efter jeg undlod at bruge den klods der følger med til at trække lejet af så er der nemlig plads til føleren.
Jeg trækker direkte i inderringen af lejet når det skal af.Jeg skal jo ikke bruge det mere så hvorfor passe på det og så kan man komme til at trykke på absføleren indefra når der er god plads.
Jeg har indtil videre ikke skilt et leje ad på den måde.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Ejner »

@Robert: Det kunne være interessant at du fortæller lidt om det værktøj du anvender, og hvordan du anvender det - illustreret med fotos
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af doktorfrank »

I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Atjuh 3L »

Jeg er lodret uenig i at billige udgaver af netop forhjulslejer, (og udrykkerleje), er det rigtige sted at spare penge!

Been there, tried that.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er helt enig 👍🏻 Baghjulslejer derimod kunne jeg godt prøve lidt med, da de er noget nemmere at skifte 😎
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Robert »

Jeg synes ikke man bare kan sige billige hjullejer duer ikke.
Autodoc har 24 forskellige fabrikater i forskellige prisklasser også nogle der er dyrere end fag og skf.
Så hvis i har dårlige erfaringer med et leje så kom med et mærke.
Ellers er det bare en trossag ligesom der er nogen der giver 750 kroner for originale bremsebakker når man kan få noget der virker fra en golf 2 i biltema for 160.
Jeg har indtil videre gode erfaringer med det leje jeg linker til.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Robert »

Kim B Olesen skrev: fre 8. maj 2020 07:37 Jeg er helt enig 👍🏻 Baghjulslejer derimod kunne jeg godt prøve lidt med, da de er noget nemmere at skifte 😎
Du kunne også hvis du alligevel har det af ved bremsebakkeskift sætte det op i skruestikken.
Så banker du absringen lige så forsigtigt af med en mejsel.
Pakdåsen nede under kan lige så forsigtigt lirkes ud og det indvendige af lejet er altid knastørt så det giver du noget friskt fedt.
Så samler du det i modsat rækkefølge.
Det tager under 5 minutter ekstra pr side når man har dem af alligevel.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af Robert »

Ejner skrev: tors 7. maj 2020 14:50 @Robert: Det kunne være interessant at du fortæller lidt om det værktøj du anvender, og hvordan du anvender det - illustreret med fotos
Jeg bruger denne her til trækakslen.
Du kan tage hydraulikcylinderen og smide ud med det samme den bliver utæt første gang du prøver den.
Men der følger en spindel med som passer i stedet for som holder fint til en luftnøgle.
Og navet som man spænder fast med hjulboltene er MEGET bedre end 2-3 benede aftrækkere.
https://www.ebay.de/itm/Hydraulik-Abzie ... Sw8R9aXyw8
Jeg bruger dette her til lejet.
Den klods der medfølger til at trække lejet af skal ikke bruges da den klipper absføleren.
Så der skal kun trækkes i inderringen på lejet.
https://www.ebay.de/itm/Radlager-wechse ... SwI45dyAJo
Det kan sikkert findes billigere.
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

Hej alle

Det er en fin snak I har, den hjælper mig bare ikke rigtigt.

Jeg vil ikke afvise at jeg har skiftet det forkerte leje. Men jeg har forsøgt mig at lytte med en skruetrækker. Med bilen hævet og motoren slukket så er der ingen støj i nogen af mine lejer.
Med motoren tændt kan man høre noget støj, men det lyder mest til at komme fra motoren og/eller gearkassen af. Jeg har forsøgt at lytte med skruetrækkeren via fjederbenet og der har jeg tydelig støj i højre side, den side jeg har skiftet leje i, men det der driller mig er at støjen er der uanset om hjulet drejer eller jeg holder det stille med foden.

Jeg har også forsøgt at bytte rundt på baghjulslejerne men det flytter ikke støjen.

Støjen højest ved ca 30 km/t, jeg har målt støj op til 94 dB i kabinen.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af sussi »

MBN skrev: fre 8. maj 2020 18:39 Hej alle
Det er en fin snak I har, den hjælper mig bare ikke rigtigt.
Læs lige indlæg 2+3+4 igen :-) :-)

Ps. På min 3L nr. 2 fik jeg skiftet i den ene side ved ca. 230.000 og Jesper mente ikke det var nødvendigt at skifte den anden side, Men efter bare 5.000 røg det også. Så skift parvis lige som så meget andet ;-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MBN
Indlæg: 72
Tilmeldt: fre 28. sep 2012 08:52
Geografisk sted: 9500 Hobro

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af MBN »

sussi skrev: fre 8. maj 2020 19:25
MBN skrev: fre 8. maj 2020 18:39 Hej alle
Det er en fin snak I har, den hjælper mig bare ikke rigtigt.
Læs lige indlæg 2+3+4 igen :-) :-)

Ps. På min 3L nr. 2 fik jeg skiftet i den ene side ved ca. 230.000 og Jesper mente ikke det var nødvendigt at skifte den anden side, Men efter bare 5.000 røg det også. Så skift parvis lige som så meget andet ;-)
Vil du dermed sige at lejet allerede er død ved første prøvetur??
Og eneste løsning lige nu er at skifte alle 4 lejer incl. det FAG leje jeg lige har skiftet??
Senest rettet af MBN lør 9. maj 2020 09:39, rettet i alt 1 gang.
VH
Morten Bo

Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 / Audi A6 3,0 TDI Quattro - 2006 / VCDS - sidste opdatering
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: “Hjullejestøj” er der stadig efter skift af hjulleje, hvad nu?

Indlæg af doktorfrank »

Jarmenarlså ... Kan vi ikke blive enige om, at når støjen optræder, selv når hjulet ikke roterer (?), er det nok ikke lejet, der er udfordringen. Mon ikke noget andet er i udu? Er det udblæsningsrøret, der er i kontakt med den lille travers på midten? Er det et generatorleje? Er det koblingens trykleje eller gearkassens indgangsleje? Er det motorens remskive?
Eller har jeg misforstået noget??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar