Skal jeg sige farvel til "Futte"

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Skal jeg sige farvel til "Futte"

Indlæg af ian001 »

Hej
Jeg kunne godt tænke mig et par kommentarer fra jer som også har den tekniske indsigt. Skal min bil køre lidt endnu, eller ophugges?
Futte er fra november 2001. Har kørt 628.000 km., hvoraf de 350.000 i øvrigt er kørt i bytrafik i København. Udskiftning af kobling ved 301.000 hvor den også fik renoveret gearkassen, når den nu alligevel var skilt ad (det var nemlig blot udrykkerlejet som var defekt).
Motoren "spinner stadig som en mis", ingen olieforbrug. Den er synet i december 2019.
Men:
Svinghjul er tæt på at "stå af", koblingen er antagelig igen tjenlig til udskiftning, og med et serviceinterval på 90.000 km for udskiftning af rem til knastaksel, skal der jo også ske noget dér.
Umiddelbart er jeg af den opfattelse, at udgiften skal være meget stor, hvis jeg skal skrotte min kære følgesvend.
Gammel kærlighed ruster som bekendt ikke.

ved I i øvrigt hvad der lyder fuldstændig ens? En gammel Perkins som har fået lidt for mange tærsk, og en 3L med et dårligt svinghjul :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skal jeg sige farvel til "Futte"

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis ikke den er rusten kan den jo nok bære det 😎👍🏻
Hvad mener du med svinghjulet er ved at stå af 🤔🤪
Det er jo et fast svinghjul der sidder på sådan en, så medmindre det er gået løst kan jeg ikke lige se hvad der skulle være galt der 🤷🏼‍♂️
Er det noget du selv laver eller er det noget du kører på værksted med ?
Hvis det er værksted til fuld pris, snakker vi jo godt nok mange tusind kr uden at blinke 🤪🙈
ian001
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 22:23
Geografisk sted: Tranekær, Langeland

Re: Skal jeg sige farvel til "Futte"

Indlæg af ian001 »

hej Kim
tak for dine kommentarer.
er du sikker på det er et fast svinghjul? Jeg mener bestemt at have hørt, at det er sådan en indretning med nogle fjedre imellem to plader - "dobbeltmasse" har jeg hørt en dreven mekaniker kalde det.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Skal jeg sige farvel til "Futte"

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - helt sikker 👍🏻 Lupoen blev opfundet inden DMF - dual mass flywheel - jeg har et par stykker liggende, så ingen tvivl 👍🏻
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Skal jeg sige farvel til "Futte"

Indlæg af 383CI »

ian001 skrev: lør 28. mar 2020 16:55
er du sikker på det er et fast svinghjul? Jeg mener bestemt at have hørt, at det er sådan en indretning med nogle fjedre imellem to plader - "dobbeltmasse" har jeg hørt en dreven mekaniker kalde det.
Her på siden er samlet langt over 15 års erfaring med LupoNeserne.
At en dreven mekaniker siger der er "dobbeltmassesvinghjul" på en Lupo fortæller mig det absolut eneste rigtige at gøre i det forhold er at adskille mekanikeren og Lupoèn aldeles omgående.

Gennem mange år er der utallige historier om både mekanikere og Lupoer der er gået helt og aldeles galt, skrækhistorierne når "kloge" mekanikere, eller VW får fat i Lupoerne er så mange, lange og store jeg ikke tænker der findes en server der er stor nok til at rumme dem.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Skal jeg sige farvel til "Futte"

Indlæg af Bandit »

Et svar afhænger meget af hvad forventninger du selv har. Vil du fortsætte med at bruge bilen til den ikke kan mere eller er det for at skyde den af? Det sidste vil aldrig kunne betale sig, men hvis rusten ikke har fat kan det måske godt svare sig at rep. til eget brug
Til eksempel kostede min ulv en ny bagbro til små 4k +tandrem + alm service, alene sidste år. Ikke noget, der på nogen måde kan afspejles i en evt salgspris men med små 40k km om året kunne jeg godt forsvare det over for mig selv, når bilen ellers kører som den skal.
Ulven kommer, ulven kommer
Besvar