Uønsket hastighets stigning

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Uønsket hastighets stigning

Indlæg af olefredrik »

Jeg kjører en A2 ANY som ved konstant gas pedal selv fra tid til annen starter en uønsket eksponensiell hastighets stigning.
Som om jeg trykket gas pedalen ned. (Jeg svarer med at løfte høyre ben for at kompensere :) )
Er det noen som har opplevd noe lignende?
Kan det være problemer med N75 ?
Bud?
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Uønsket hastighets stigning

Indlæg af 383CI »

olefredrik skrev: tirs 17. dec 2019 13:04 Jeg kjører en A2 ANY som ved konstant gas pedal selv fra tid til annen starter en uønsket eksponensiell hastighets stigning.
Som om jeg trykket gas pedalen ned. (Jeg svarer med at løfte høyre ben for at kompensere :) )
Er det noen som har opplevd noe lignende?
Kan det være problemer med N75 ?
Bud?
Jeg har ikke oplevet det, men tænker der (måske) skyltes forkert imput fra speeder(potentiometeret) hvis det er slidt.
Kør en tur med VCDS på og log speeder signalet når det sker, så kan du se om det stiger og bilen derfor accelrere.

Det er første bud, derimod er jeg, 99,99999943% sikker på det ikke har noget med N75 at gøre. Den justerer bare turbotryk via åbningen, ikke brandsstofmængden, og bilen køre jo ikke på luft.

Anderledes kedelige kunne jo være hvis motoren spiser motorolie gennem indsugningen og derfor stiger i omdrejninger. Turbo dieselmotorens konstruktion gør jeg at den kan, med defekt turbo, komme til at suge motorolien fra turbosmøringen gennem indsugningen og dermed komme til at forbrænde det og i yderste konsekvens "løbe løbsk" så jeg ville undersøge det hurtigst muligt, og evt. se på udstødningen i spejlet når den stiger i omdrejninger.
Hvis det er hvidt, eller "bare" synligt er det med at få stoppet en en fart. Motorolie giver farvet røg.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Uønsket hastighets stigning

Indlæg af Kim B Olesen »

Begge mine lupoer har gjort det når jeg kører på fartpilot, så engang imellem tager den lige kortvarigt gas og slipper igen 🤷🏼‍♂️
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Uønsket hastighets stigning

Indlæg af olefredrik »

Den har ikke fartpilot.
Da skal jeg i hvert fall peile olienivå.
Den gør fartsøkningen i lav hastighet < 50km/t og hvornår jeg er i en oppgiring / fartsøkning fase. Aldri i vedvarende konstant hastighed.
Ellers er det kun i perioder den fejler. Turboeffekten er ellers normal.
KOmmer tilbage med observasjoner.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Brugeravatar
olefredrik
Indlæg: 294
Tilmeldt: ons 1. okt 2014 20:49
Geografisk region: Norge
Geografisk sted: 1389 Heggedal

Re: Uønsket hastighets stigning

Indlæg af olefredrik »

Den ryker ikke bak.
Tror det må være gasspedalen.
A2 1.2TDI VW T4 2.5TDI
"Det eksisterer næsten alltid et valg der fører deg videre"
Besvar