Periodisk gearskiftefejl

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
Rasmus73
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 5. nov 2017 20:55
Geografisk sted: Sønderborg

Periodisk gearskiftefejl

Indlæg af Rasmus73 »

Hej folkens.

Min lille Lupo fra 01 er begyndt at have en periodisk fejl ved gearskift fra 2. til 3. gear. Den skifter fint til alle gear, også 3., men en gang imellem er det som om den ramme et "fri gear" mellem 2. og 3. Problemet er kun opad i gearene, ikke nedad.

Hvis jeg har den i manuel skift (og slipper speederen lidt inden skift til 3., så jeg kan mærke om den motorbremser)og mærker at den går i "fri gear", kan jeg være heldig at jeg kan skifte igen og så ramme 3. gear, men ikke altid.
Hvis jeg ikke slipper gassen og den rammer fri gearet, øger den meget kortvarigt omdrejningerne, hvorefter den går i tomgang. Derefter kan jeg ikke give gas, skifte gear eller noget andet. Kun trille ind til siden, for at slukke og starte bilen igen, så virker alt igen normalt.

Min mekaniker HAR fået gråt hår - han kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er.

Han har fundet fejl ved en omdrejningsvagt, et stik hvor der ikke var god kontakt og et par kækkede ledninger. Alt er udskiftet eller repereret og resten af ledningsnettet er også målt igennem. Der ud over er både kobling og gearkasse justeret.

Han siger den melder en overladnings fejl, når han sætter testeren på. Turboen er dog skiftet og justeret først på året , og er kontroleret igen.

Jeg har læst, at en skifterarm kan knække, men så vil jeg vel slet ikke kunne få den i 3. gear? Kan det være slid?

Kan det være trykkuglen? Ved ikke hvor gammel den er.

Bor på als. Ved i om der er et værksted med kendskab til 3L'er i området, har ikke kunne finde et.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Periodisk gearskiftefejl

Indlæg af 383CI »

Hvis/når du har læst om en skiftearm der er knækket vil du også kunne læse at den, af og til, rammer 3 gear, af og til ikke, så nej det er ikke trykkuglen. Der er også en beskrivelse af hvordan "man" evt. tester og springer over 3. gear.
Det er med 99,98% sikkerhed en skiftegaffel der er knækket.
Det står i manualen det skal ske omkring 300k km.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rasmus73
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 5. nov 2017 20:55
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Periodisk gearskiftefejl

Indlæg af Rasmus73 »

Tak for svar.

Det indlæg jeg læset var der nu ikke meget i, andet end at skifterarmen nok var knækket.

Nå, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Jeg må se om jeg kan finde noget andet at køre i. Den er sku ved at være et dyrt bekendskab :( :( :( :oops:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Periodisk gearskiftefejl

Indlæg af 383CI »

Rasmus73 skrev: søn 1. sep 2019 18:08 Tak for svar.

Det indlæg jeg læset var der nu ikke meget i, andet end at skifterarmen nok var knækket.

Nå, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Jeg må se om jeg kan finde noget andet at køre i. Den er sku ved at være et dyrt bekendskab :( :( :( :oops:
Det er en af de fejl der er kommet til de senere år, den har været meget beskrevet herinde og er helt almindeligt kendt. Ja den er jo desværre lidt dyr, det er jo nærmest pligt at skifte lejer og kobling når gearkassen er pillet af, og har "man" ikke gode forbindelser er det jo en større omgang.
Men uden 3. gear er bilen jo, omvendt heller ikke meget værd.

Men skal den væk er der sikkert en her der vil give et skrald på den, alt efter stand. Her er en del der skifter og renoverer gearkasser med hænderne på ryggen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Rasmus73
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 5. nov 2017 20:55
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Periodisk gearskiftefejl

Indlæg af Rasmus73 »

Tror ikke jeg vil ofre meget mere på den.

Lige nu står den mig i ca. 2600,- ekstra om måneden i reperationer over en 2 årig periode. Heri er der ikke regnet de timer med, hvor jeg selv har været i gang, eller almindelige sliddele, så som bremser, dæk osv.

Tror jeg kører i den til den virkelig ikke kan mere, og så smide den i brokkassen.

Det er ellers lidt synd, for den er lige levet synet, og har kun lidt rust i håndtaget i bagklappen.
Besvar