Startproblem

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
jormn
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. maj 2017 02:46
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Frølunde Fed, Korsør

Startproblem

Indlæg af jormn »

Hej

Jeg har fået min VCDS til at virke. og kørt AUT-trans.
1 fejl fundet:
17068 - Glødetidsstyreenhed 1 (J179)
P0684 - 35-10 - Urealistisk signal - Periodisk
Readiness: 0 0 0 0 0
Kørte en tur og kørte bilen i garage.
Ville checke synkronvinkel, men nu vil den ikke starte, starteren tørner ikke
Stoplampen blinker, oven over kilometerne i display står der 5.
Så det virker som om den står i gear. Jeg kan skubbe den selv om den står i stop
Har toppet op med hydarulikvædske. Pumpen kører og stopper.
Den grønne lampe lyser IKKE, og drejer jeg nøglen går kørelyset næsten ud.
Der er 13.6 på laderen som er tilsluttet.
Lupo 3L 2005 Tornadorød nu gået 225.000 km.
40 år på arbejdsmarkedet som svejser, elektriker, elektroniktekniker, ingeniør, IT-konsulent og SAP-konsulent
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Startproblem

Indlæg af HamSjelv »

Du skal nok starte her:
jormn skrev: søn 28. jul 2019 09:43,,,og drejer jeg nøglen går kørelyset næsten ud.
Enten defekt (= byt til nyt) eller voldsomt afladet startbatteri


(Du har formodentlig glemt at slukke kørelyset, mens du rodede rundt med VCDS)
jormn
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. maj 2017 02:46
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Frølunde Fed, Korsør

Re: Startproblem

Indlæg af jormn »

Batteriet er kun et par måneder gammelt...
Laderen lyser grønt, og viserladespænding på 13,6 V
Den grønne lampe i instrumentpanelet lyser ikke, som indikation på at man skal træde på bremsen.
Lupo 3L 2005 Tornadorød nu gået 225.000 km.
40 år på arbejdsmarkedet som svejser, elektriker, elektroniktekniker, ingeniør, IT-konsulent og SAP-konsulent
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Startproblem

Indlæg af HamSjelv »

Jo, jo, men...


.. ved de temperaturer vi har lige nu (25degC) skal du lade med 2.40 - 2,50V/celle. Det vil sige 14,4 -15,0 V for et traditionelt 12V blybatteri. 13V6 lyder som noget vedligeholdelsesladning.

Jeg henholder mig til din tekst om kørelys der 'næsten' forsvinder.

Den manglende grønne fod kan om muligt genetableres ved spændingsreset at alle styreenheder (= demonter batteriet elektrisk fra bilen nogle minutter).
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Startproblem

Indlæg af 383CI »

Hvad sker der når du tråder på bremsen så lampen går ud? Kobler den ud? (som den skal)

Hvad sker der når du drejer nøglen til "START"? Klapre det hurtigt eller lyset går ud som du skriver? Eller?

Far at tjekke om det er batteriet der er pattet ned kan du da bare sætte startkabler på?

Eller måle over det når du drejer nøglen til "START" hvis bilen så kobler startrelæet ind og starteren ikke køre ryger spænding helt ned. Så er der ikke meget guf på batteriet (eller starteren sidder fast)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Startproblem

Indlæg af Kim B Olesen »

Start lige med at kontrollere om der er nok strøm som de andre er inde på 😎
Start evt blæser/lys og alt andet det bruger strøm, så kan du nok fornemme om der er strøm på eller blæseren går helt i stå 👍🏻
Hvis der så er strøm nok på, sætter du bilen i N, piller du en pol af batteriet og kortslutter ledningerne lige i 5 sek, så sætter du den på igen og prøver at starte 👍🏻😎
jormn
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. maj 2017 02:46
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Frølunde Fed, Korsør

Re: Startproblem

Indlæg af jormn »

Tusind tak for svarene, men intet af jeres forslag har løst problemet.
Den grønne lampe lyder stadig ikke, selv om jeg IKKE træder på bremsen.
Jeg har før glemt nøglen i bilen, så batteriet var tappet, så lyser loftlampen svagt.
Men lyser den som sædvanligt, også med fuld gas på blæseren og kørelys.
Som jeg husker det, skal man vel IKKE kunne skubbe bilen når gearstangen står i STOP ?
Jeg kan skubbe den en halv meter frem og en halv meter tilbage.
Lampen ved stop blinker også....
I gamle dage havde min transporter probmem med starteren, så fik den med hammeren så kunne den igen.
Der kommer ingen lyde når jeg drejer nøglen....man skal vel høre solenoiden klappe ?
Lupo 3L 2005 Tornadorød nu gået 225.000 km.
40 år på arbejdsmarkedet som svejser, elektriker, elektroniktekniker, ingeniør, IT-konsulent og SAP-konsulent
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Startproblem

Indlæg af sussi »

Mon ikke du skulle starte med en ny stoplyskontakt? Når den lyser er startrelæet udkoblet, når den slukker bliver bilen "frigivet" til start. Det du fortæller indikerer at den ikke virker.
Ps, Der er 2 kredse i den, dette er beskrevet udførligt man gange her på forummet.
Og den skal monteres korrekt, ellers er den kaput, første gang du træder på bremsen, læs i FAQ.
Pps. Har du kontrolleret at begge baglygter virker og de er monteret med standartpærer :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
jormn
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. maj 2017 02:46
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Frølunde Fed, Korsør

Re: Startproblem

Indlæg af jormn »

hmm, lyder godt nok kompliceret og dyrt, trial and error
kan man ikke fejlen med VCDS ?
Lupo 3L 2005 Tornadorød nu gået 225.000 km.
40 år på arbejdsmarkedet som svejser, elektriker, elektroniktekniker, ingeniør, IT-konsulent og SAP-konsulent
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Startproblem

Indlæg af Kim B Olesen »

Du burde kunne kontrollere stoplyskontakten -
1 - er der bremselys på og ikke kun 2 små pærer tilbage i midten uden lys i de andre 😏😎
2 - inde i vcds i en måleblok kan du kontrollere den anden kreds i stoplys kontakten, jeg kan ikke huske hvilken måleblok 🤔😬

Jeg tror du har trykket på et eller andet som har fusket grundjusteringen op 🤔 og nej det er ikke særligt svært at gøre 😬 det er faktisk alt for nemt 😒
Jeg tænker faktisk bare du skal prøve at starte en grundjustering med lader på 👍🏻
Du er jo helt fucked lige nu, så det kan jo ikke rigtigt blive værre 😂😂

PS. Du kan ikke regne med noget som helst med signaler og hvad den skulle gøre hvis den er faldet i det hul som jeg mener 😎
jormn
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 8. maj 2017 02:46
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Frølunde Fed, Korsør

Re: Startproblem

Indlæg af jormn »

Den var faldet i et hul....så det hjalp med grundjustering
20190802_093000-640x640.jpg
20190802_093000-640x640.jpg (66.49 KiB) Vist 6261 gange
ændret til 1.88 V
creep point også justeret, så den kører fint nu.
Tusind tak for hjælpen
Lupo 3L 2005 Tornadorød nu gået 225.000 km.
40 år på arbejdsmarkedet som svejser, elektriker, elektroniktekniker, ingeniør, IT-konsulent og SAP-konsulent
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Startproblem

Indlæg af Kim B Olesen »

Det var så lidt 👍🏻 Godt den kom op af hullet igen 😎👍🏻
Besvar